Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Anna och Phu (tax)

Tävlingserfarenhet: Nix

Träningsvana: Vi har precis avslutat en jätterolig kurs i tävlingslydnad som förhoppningsvis kommer ha en uppföljare i vår :D Vi lärde oss en hel massa, så nu vill jag gärna träna vidare!

Säkrast på: Hm, varierar från dag till dag.

Osäkrast på: Ingångar, men vi tränar med klossträning.

Håller till: Uppsala

Mål: Bli bäst i världen :D:angel: Nejmen, kunna genomföra ett helt program.

Hoppas att det är okej att hoppa in mitt i såhär, men jag har följt tråden ett tag (är jätteimpad över hur duktiga alla är!) och tänkte att det kunde vara kul att skriva lite för omväxlingens skull ;)

Klart det är ok att hoppa in mitt i, det är ju meningen att det ska vara en inspirationstråd! :laugh:

mian: Just platsliggningsproblem är lite på tapeten just nu så jag hoppas du kan få lite bra tips, själv är jag inte duktig nog att komma på något smart.

Man tackar ;)

Och appropå platsliggning... Efter att ha varit på Stockholm Hundmässa och kollat på alla duktiga lydnadsekipage som tävlade där så fick jag för mig att Phu minsan ska ligga med huvudet mot marken när han ligger ned.

Så vi klickade in det några minuter igår och några i dag och nu ligger han jättesnyggt! Men i stället så har han glömt bort vad "sitt" betyder. Från och med nu vill han baaaaaara ligga ner, för det är mycket roligare :D! Så nu blir det till att öva lite mer på att sitta...

Jag tror det är lite så där i momenten, ett steg fram på något moment och två steg bakåt på ett annat...:D

Till slut har polletten trillat ner och allt sitter... förhoppningsvis.

Vi har haft problem med platsliggningen, den börjar jag bli riktigt nöjd med nu, men... nu är det snett och vint vid ställande istället...:p

Men jag ett STORT problem, plastliggning!!:confused:
Han hatar att ligga ned utomhus, inne går det iallafall att få honom att lägga sig men ute är det tvätstopp. Är det någon som har lite tips på hur jag ska få detta att fungera. Alla andra moment går bra, han utför dem men finslipning behövs.

Tacksam för alla ideér och funderingar.:bow:

Som sagt, varit mycket prat om just platsligg nu i tråden, vi verkar vara flera som har problem med just det momentet.. Bläddra lite bakåt i tråden så kanske du får några tips.

För det första, VARFÖR hatar han att ligga ner utomhus? Är det för att det är blött, kallt? Eller känner han sig inte trygg att ligga ner ute (för mycket annat att titta på osv)?
Enklare att ge råd om man vet anledningen varför det inte fungerar:)

Nu behöver jag smarta tips och råd! På sistone har jag bara kört positioner och apport och det har gått jättebra; inget tugg på apporten längre och positionen sitter oerhört mycket bättre, så idag testade jag det sneda läggandet. Det verkar bli en svårare nöt att knäcka - Rover lägger sig spikrakt från stillastående vid min sida men i rörelse är han övertygad om att rätt sätt är att svänga ut rumpan åt vänster ordentligt först. Någon bra idé om hur vi tränar bort det?

Gå i en svag båge åt vänster när du tränar lägganden? Förutsatt att han håller positionen med rumpan i fria följet då såklart. Ingen aning om det funkar men du kan ju alltid prova?

För det första, VARFÖR hatar han att ligga ner utomhus? Är det för att det är blött, kallt? Eller känner han sig inte trygg att ligga ner ute (för mycket annat att titta på osv)?
Jag tror det är en kombination av otrygg och blött/kallt. Att han hatar blött och kallt det vet jag, inte mycket päls på den lilla magen!
Att han skulle va otrygg i den situationen är nog inte helt otrolig. Han är ju en liten osäker hund i vanliga fall och att behöva lägga sig ned utomhus är ju extremt jobbigt. Hur ska man få honom att känna sig tryggare i just denna situation?
Har tränat mycket inomhus och där börjar det fungera bra. Har tränan på att lägga honom och bara lämna ställa mig framför honom någon meter ifrån ikorta stunder sen tillbaka igen. Men ute går det inte ens få honom att lägga sig ned, han halvlägger sig ned och sen sätter han sig direkt.

Är det nåt jag lärt mig av mina misstag vad gäller platsen så är det att inte gå för fort fram.
Se till så att han är trygg inomhus till att börja med. Sen försvårar du små steg i taget.
Kan räcka med att lägga honom i dörröppningen på väg ut, sen får han ligga precis utanför dörren om han är trygg i hemmet, sen utökar du svårighet och tid allt eftersom.
Prova att lägga ut en filt som han ska köra plats på ute, då bör du ganska snabbt se om det är problemet med underlaget som gör att han inte vill ligga eller om det är miljön omkring.

Nu behöver jag smarta tips och råd! På sistone har jag bara kört positioner och apport och det har gått jättebra; inget tugg på apporten längre och positionen sitter oerhört mycket bättre, så idag testade jag det sneda läggandet. Det verkar bli en svårare nöt att knäcka - Rover lägger sig spikrakt från stillastående vid min sida men i rörelse är han övertygad om att rätt sätt är att svänga ut rumpan åt vänster ordentligt först. Någon bra idé om hur vi tränar bort det?

Min allra första tanke var att träna med externbelöning. Om du har belöningen snett framför i höjd med där du tänkt kommendera (alltså till vänster om er) så bör han få en liten dragning åt det hållet.. kanske?:D
Jag vet inte om det fungerar men det var det första jag kom att tänka på, ska nog prova det själv tror jag då Troja gör samma sak, men hon lägger sig även snett vid min sida..

Hm... När min hund var allmänt sned och ville svänga ut rumpan åt vänster fick jag tipset att belöna honom från utsidan. För att få godiset var han tvungen att sträcka sig utåt - och rumpan svängde åt höger dit den skulle ;)

Han har inte blivit helt rak än, men har märkt en tydlig förbättring :) Dock har vi inte börjat med läggande under gång på riktigt än och jag vet inte hur det funkar i det momentet...

kl.
Är det okej om jag hoppar in och ställer en fråga såhär i tråden?

Jag tränar för att starta i lydnadsettan nästa år om jag törs. Men jag har så stora problem med ingångar, har tränat klossträning och det har gått jättebra och hunden har fattat vad den handlar om. Men jag kan inte få henne att gå på klossen, styra in baken och sen sätta sig ned. Hon blir bara jätteförvirrad då, några tips?

Hur har du tränat?

Och.. om hon inte fattat att hon ska vara PÅ klossen med framtassarna så har väl hunden inte fattat vad det handlar om? :p

En till med funderingar :D

Jag tränar ju lite rallylydnad nu också och ska tävla i februari är tanken. I vilket fall som helst så har vi tränat en del på att hon ska kunna gå runt mig, att gå från att sitta framför till att hamna på min vänstersida igen genom att gå bakom mig och ploppa ut på rätt sida igen.

Hur som helst ledde det till att jag började med att gå fot rak fram, göra helt om men då låta henne gå bakom mig för att sedan fortsätta framåt på rätt sida. Min fråga är om det är okay att göra såna helt om-vändningar i vanliga lydnaden.

Vi har ju haft massor av problem med att få med hela kroppen och hålla positionen vid just helt om, men nu när jag testat det här så känns det som om vi får till klockrena vändningar och kan behålla tempo osv hur bra som helst.

Sedan blir väl frågan också hur sjutton man får hunden att förstå skillnaden mellan att gå runt för "Helt om" och att vända som vanligt när man tex blir kommenderad att gå vänster om marsch... Tips?

Uttryckte mig väldigt klumpigt ser jag nu haha :D
Hon har fattat att hon ska stå på klossen med framtassarna och hon rör bakbenen runt klossen. Jag har ställt mig vid sidan och hon kommer in till mig, jag har då bett henne att sätta sig men då hoppar hon ut och sätter sig snett mot mig istället.

Här är en film på hur vi tränat:
http://youtu.be/fhTPhyKhTnk
Jag har dåligt timing med klickern ibland men försöker träna upp det! Filmen är konstigt klippt ibland också och jag gör inte 100 upprepningar i rad som det ser ut som på filmen :)

Senast ändrad:

Vilken härlig liten hund du har! :)

Att hunden inte sätter sig rakt beror på att hon inte vet vart hon ska vara. Positionen är inte tillräckligt befäst.

Från där du är på filmen, att hunden flyttar bakänden i rätt riktning men inte tillräckligt långt, skulle jag ha gjort om varje repetition från grunden så hunden måste flytta längre, ett steg räcker inte. Jag skulle alltså belönat för att hon flyttat sig, och när hon är rak vid din sida skulle jag flyttat runt ett halvt varv så hon är rakt framför dig igen så hon måste trampa "hela halva varvet" innan belöningen kommer. I början kan du behöva mellan-klicka lite, så hon förstår vad du vill ha ut av henne, men ganska snabbt förstår hon att hon måste flytta hela sträckan innan belöningen kommer.

Ungefär som jag gör här menar jag, alltså att du flyttar dig en längre stäcka runt boken än du gör nu:
http://www.youtube.com/watch?v=Qck6ZGyRT3g&feature=related

Vi gick ganska fort från det stadiet med boken till det här:
http://www.youtube.com/watch?v=LxObq7ki050&feature=related

Som det ser ut på sista sekvensen i filmen flyttar inte du dig alls?
Då skulle jag antingen göra som jag skrev här uppe eller kastat iväg godis varje gång hon fått belöning för fullständig ingång så att hon måste göra om hela grejen igen.

Sedan skulle jag inte belöna att hon "flyttar bakbenen närmare" som du gör på filmen, eftersom hon sätter sig snett bakom dig när du säger sitt. Bestäm dig för vart du vill att hon ska vara, och belöna det.

En liten hjälp för hunden att förstå positionen kan vara att du istället för att belöna med höger hand belönar med vänster hand på hennes vänstra sida, då blir bakdelen automatiskt rak brevid dig.

Och var inte rädd för att säga "gör om gör rätt" när hunden hamnar snett. Ta ett steg iväg så hon får anstränga sig mer istället för att belöna en sned ingång.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Det du skriver känns så självklart när jag läser det men tanken har inte slagit mig själv. Att rörelsen inte är befäst förklarar ju hennes förvirring om vart hon ska sitta (precis som du skrev). Jag flyttar mig inte alls i sista sekvensen så där ser du rätt. Jag har nog missuppfattat litegrann hur klossträningen går till eller hoppat över ett steg.

Jag ska prova som du beskriver att jag ska flytta mig mer så hon får göra hela rörelsen innan belöningen kommer.

Tack igen, det var jättebra förklarat! :bow:

KL

Jag hoppar rakt in här i tråden!

Jag har en storpudeltik som är 1 år och tänken är att vi ska komma ut och tävla LK 1 någon gång till hösten, förhoppningsvis kommer vi med på någon bra tävlingslydnadskurs till våren.

Just nu tränar vi på apporten (arbetar med klicker och det går så där) och på att lära oss fot.

Jag har använt klossmetoden och jag tror att hon har riktigt bra koll på den, hon har fattat att rumpan ska mot mig och det fungerar bra även utan kloss. Problemet för oss kommer när jag vill att hon ska sitta vid min sida - hon sätter sig då bakåt och hamnar direkt för långt bak. Är det någon som har något tips på hur man lär in att hon ska sätta sig tillräckligt långt fram?

Jag hoppas verkligen att vi kommer med på någon kurs snart för jag är jättesugen på att träna men det är svårt att vara två nybörjare utan guidning ;). Jag har iaf önskat mig "Med sikte på 10an" i julklapp så förhoppningsvis har jag lite mer att gå på efter jul!

Så där, nu känns det som om det är dags att ta upp träningen på ett lite mer seriöst sätt efter helgerna. Lite har vi jobbat men mest har det blivit slapp så nu tänkte jag gå ut och köra ett pass. Målsättningen är att tävla igen om en månad - då är det lydnadsprov både lördag och söndag och jag funderar faktiskt på att anmäla oss båda dagarna. Inte med målsättning att tävla båda gångerna, åtminstone inte seriöst, utan mer för att kunna välja den dag då förutsättningarna är bäst. Eller vad säger ni?

Kör på! :bump:
Bästa sättet att motivera sig till träning verkar ju vara att anmäla till tävling :angel:

Jag funderar förövrigt på att anmäla till en lydnadstävling i början av april... På klubben där vi tävlade senast och fick.. ja vad var det? 50 poäng? Jag har visst förträngt det :angel: Lite revanchsugen m.a.o. Men jag vet inte om det kanske är kallt och blött gräs då med. Samtidigt har vi ju några månader på oss att träna på just det eftersom det inte verkar bli någon snörik vinter nu :p Den klubben har ingen tävling förrän i slutet av september annars, och då kommer vi inte vara med. Eller så skiter jag i att tävla på den klubben i år och hoppas på att de har tävlingar vid bättre tillfällen (mer mitt i sommaren :D) nästa år...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka