Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

kl

Tack vare den här tråden så har vi nu fått inspiration igen! (även om jag inte skrivit på en liten stund) :D

Vi har tränat några kortare lydnadspass inne & ett ute, kan konstatera att vi är ringrostiga med stort R. Men det är tur att Kiro kommer ikapp snabbt, värre är det med mig, ojoj :p
Tex läggande under gång, första ggn vi testade hade han totalt glömt bort, men det tog bara en liten genomgång från scratch sen satt det hyffsat, så vi jobbar därifrån :)
Han har även tappat positionen aningens i fotgåendet, men det borde med hjälp av klickern ramla på plats snarast. & vid överhettning av hjärnan gör han alla andra konster han kan haha.
Väldigt glad är jag över att den externa belöningen fungerade på en gång igen, som vi kämpat med att Foookuseeera trots att det finns godis i en skål i närheten.
Har haffat en kompis som också är sugen på att träna lydnad mer seriöst så ska göra en plan med henne & så kan vi tvinga ut varann på tävling :D

Vill också ha vår/sommar så det går att göra allt lite mer ordentligt. Roligt att läsa om vad ni pysslar med allihopa! :)

Jag blev oxå nyfiken. Får man be om ett PM? :)

Jag ser att du håller till i Växjö trakten. Du råkar inte vara i behov av en ny träningskompis? :angel: Jag finns i den trakten med nämligen och har alldeles för få att träna med.

KL
attheedge, Du kanske oxå finns i närheten av Växjö och vill ha ny/fler träningskompis?

Så, nu har vi också kommit igång igen efter motivationsförlusten efter kursavslutet. Tänkte åkt ut till klubben och tränat på en vettig plan men storm och regn stoppade oss så det blev hemma i vardagsrummet istället.
Tänk vad lite vila kan göra för glöden hos hunden:angel: Hon var supertaggad!!:D

Då golvytan är något begränsad var också momenten det. Testade iaf utgångsposition och kontakt vilket funkade galant. Måste bara få till lite mer rumpkontroll på damen. Läggande funkade också -supersnabba vart dom. Ställandet funkade också dock med dk. Hur 17 ska jag träna bort handen? Tips tack!

Nu vill jag höra lite mer om era planer för våren! Några tävlingar inplanerade? Dentaku är anmäld förstod jag, när och var? ;)

KL

Hoppar in sent i denna tråd, får man vara med?

Har en 15 månader gammal amstafftik.
Försöker få ordning på både henne och mig själv :p
Målet är att vi ska lyckas starta någon gång detta år (sommar/höst).
Känns som att det går otroligt sakta just nu bara, lyckas inte med det jag tänkt.
Det positiva är att platsliggande och linförighet känns någorlunda bra.
Läggande under gång kämpar vi rätt rejält med.
Men skam den som ger sig! :banana:

Edit: Är det någon i Stockholms-trakten som vill träna med oss är det väldigt välkommet!

Senast ändrad:

Vi är anmälda till tävlingar på hemmaklubben, d v s Rättvik första helgen i februari. Jag anmälde både till lördagen och söndagen vilket nog var smart eftersom jag då kan köra den dag som vi får bäst lottning/vi känns mest laddade. Det där med lottningen är inte helt oviktigt med tanke på att hunden som vi hade bredvid oss på platsliggningen förra gången som reste sig är anmäld båda dagarna den här gången också...

Vi har legat lite lågt nu sista månaden, är i flyttagen, och ska jag träna så vill jag inte vara rörig i huvet...:D

Men jag tycker att det går framåt, dock har han lite svårt vid inkallningen att snabbt svänga runt och sätta sig.

Vid kortare avstånd går det skitbra, men vid längre avstånd så har han sån fart, och dunderklumpen får svårt att hinna och stanna och vända runt, så han vänder en meter bakom mig och kommer upp och sätter sig på sidan!

Haha, så gör Rover rätt ofta också, har inte orkat ta tag i det riktigt eftersom jag är glad över farten i inkallningen. Fick ändå 9,5 på inkallningen när vi tävlade(och då var han lite bakom mig när han vände) så det känns inte superakut att börja trixa med.

Attans battans, nu i februari är det lottning först på samlingen vilket innebär att jag inte vet i förväg om jag hamnar bredvid hunden som jag vet riskerar resa sig. :crazy: Plus i kanten dock för att vi i klass ett inte har samling förrän klockan 11 båda dagarna.

Fast om du är orolig att hunden ska resa sig och tror att Rover blir störd av det så kan du ju säga till efter lottningen att du inte kör platsliggningen OM det nu är så att ni skulle råka hamna bredvid den hunden.

Jag bor ca 7 mil från Växjö och tackar absolut inte nej till nya träningskompisar :)

Åt vilket håll utanför Växjö bor du? Bor norr om Kalmar, är det åt mitt håll? Letar ständigt efter fler att träna med eller bara ut och gå med.

Dentaku: Hade nog gjort som red_chili föreslog, hoppat över platsen om ni hamnar bredvid den hunden du är osäker på. Kört resten av momenten för tävlingsvanans skull.

kl
Var ute på klubben i fredags kväll och körde igenom några moment. Ffa linförighet och fritt följ. Gick hyffsat bra men jag märkte att Ebun tyckte det var konstigt att vi var där själva. Hon var lite ofokuserad ibland och "letade" kompisar istället. Där brukar va massor med folk och hundar annars ju ;)

Jag bor mer inåt landet, utanför Vetlanda så det är ju inte helt rätt håll.... Men vi kanske ska ta en Buke lydnadsträff i Småland? :)

Kanske är dags för en presentation efter allt trådkapande ;)

Qvik, Petit basset griffon vendeén, 3 år.

Tävlingserfarenhet: Jag har en del erfarenhet, medans bassetens är lika med noll. (Har kört en tävling men den kan vi räkna bort!)

Träningsvana: Tränar mest hemma med denna hund, min andra kör jag i trean så där tränas det mer.

Säkrast på: Inget, men hoppet brukar funka OK!

Osäkrast på: Apport, plats och ställande.

Håller till: Småland

Mål: 1:a pris lydnadsklass 1

Sambons jakthund som under icke jaktsäsong tränas i lite lydnad och agility. Har svårt med koncentrationen och störningar, men kan vara riktigt grym när han är på rätt humör!

Låter som en riktigt bra idé tycker jag!
Skapa en tråd och kolla ur många som är intresserade. Vi kan, iaf jag, behöva lite tips från de som tränar på lite högre nivå;)

Ni som har varit ute och tävlat... När har ni tagit er första tävling? Hur stabila har hundarna varit i momenten? Har dom varit helt klockrena i alla moment eller har ni tyckt att det går nog bra?

Platsliggningen vill jag att den ska funka, och det gör den just nu, men sen är det ju lite finslip i övrigt, så i dagarna har jag inte tänkt tävla...:D

Vi kankse blir planen clowner....:D

Fast om du är orolig att hunden ska resa sig och tror att Rover blir störd av det så kan du ju säga till efter lottningen att du inte kör platsliggningen OM det nu är så att ni skulle råka hamna bredvid den hunden.

Kan man göra så och få rätt för det? Alltså få annan plats i ledet? Det känns ju jävligt surt att missa en tävling (vilket man indirekt gör om man skippar platsen, jag antar att Dentaku siktar på uppflyttning?) bara för att man hamnar brevid en hund man inte tror fixar det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka