Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

*KL

Helt ny på lydnad, aldrig tränat tävlingslydnad, men har kommit på att klass 1 borde ju jag och Vinna greja till sommaren...

Jag har en, kanske korkad fråga: NÄR får man prata under tävlingen, och får man ha vilka kommandon man vill till hunden?

Har försökt läsa på om momenten någorlunda, och tror faktiskt det mesta sitter sedan förut :D Åtminstone så att det går att genomföra. Tycker vi kan ta ett steg ytterligare och greja lydnad utöver utställning och agility :D

Du får prata med och berömma hunden mellan momenten. Du får dock inte belöna, med tex leksaker, godis eller överdrivet mycket lek med dig förrän ni är utanför planen.

Man får nog ha vilka kommandon som helst, så länge det inte är dubbelkommandon, men det finns rekommenderade kommandon som stå vid varje momentbeskrivning i reglerna.

Då fortsätter jag med lite regelfrågor. Registreras alltid resultatet ?

Dvs kan man själv bryta tävlingen och på så sätt blir inget resultat offentligt tex om man väljer att avstå ett moment ( ex platsliggningen av oro för en annans stökiga hund ) och ändå vet med sig att man inte kommer upp i första pris, kan man då välja att bryta innan det sista momentet och på så sätt göra att inget resultat blir offentligt, eller blir det då istället offentligt att man bröt?

Då fortsätter jag med lite regelfrågor. Registreras alltid resultatet ?

Dvs kan man själv bryta tävlingen och på så sätt blir inget resultat offentligt tex om man väljer att avstå ett moment ( ex platsliggningen av oro för en annans stökiga hund ) och ändå vet med sig att man inte kommer upp i första pris, kan man då välja att bryta innan det sista momentet och på så sätt göra att inget resultat blir offentligt, eller blir det då istället offentligt att man bröt?

Bryter du ser det ut såhär:
Domare 1
Klass 1: 0

*KL*

Träningen har gått på sparlåga ett tag för att låta nya hunden vänja sig vid barn och katter och allt annat.

Men nu har jag problem med apporten igen. :crazy:
Nu greppar hon den väldigt bra men håller inte kvar den utan släpper direkt. Jag har provat att hålla under hakan, men det fungerar inte. Några andra tips? :)

Tack för svar till er båda.

Följdfråga, blir det samma sak om man avanmäler sig / inte dyker upp fast man har betalt och står med på starlistan?

Och hur gör man för att hitta tävlingar 2012 , försöker jag söka på sbks tävlingskalender står det att inga tävlingar hittas ... i hela landet... någon månad?
hittade svaret på den sista frågan, men söker ff svar på den första?

Senast ändrad:

Och hur gör man för att hitta tävlingar 2012 , försöker jag söka på sbks tävlingskalender står det att inga tävlingar hittas ... i hela landet... någon månad?
hittade svaret på den sista frågan, men söker ff svar på den första?

http://sbktavling.se/ finns massor av lydnadstävlingar upplagda. Vet inte om det är alla, troligtvis inte, men många är det.

Är du inte med i uppropningen/lottdragningen på tävlingsdagen anmäler dom givetvis inga resultat till SBK eftersom du inte startat :) För att bli inregistrerad i hunddata måste man ha startat och sedan brutit eller genomfört tävlingen.

Jag var tvungen att saga till att jag anvande andra comandon an de vanliga ...

Jag tror det är mycket upp till varje domare. På alla tävlingar jag varit på så har domarna absolut velat att man nämner att man har avvikande kommando + vad man ska säga så att dom vet det. Men har hört av andra att vissa inte bryr sig.

Jag tror det kan ha att göra med hur mycket krav som ställs på ekipaget också. Går du in och kör två 10or på raken så kommer dom att kräva mer av dig i övriga moment också (alltså om vi nu pratar allmänt). Enligt min mentor inom hunderiet (som också är högt utbildad vad gäller det mänskliga psyket) så fungerar det som ovan. Men får du 5or så är du redan "körd" och då kan du lika gärna få göra fler fel.

Hoppas ni förstår hur jag menar, har lite svårt att formulera mig ikväll känner jag. :crazy:

Jag tror det är mycket upp till varje domare. På alla tävlingar jag varit på så har domarna absolut velat att man nämner att man har avvikande kommando + vad man ska säga så att dom vet det. Men har hört av andra att vissa inte bryr sig.

Jag tror det kan ha att göra med hur mycket krav som ställs på ekipaget också. Går du in och kör två 10or på raken så kommer dom att kräva mer av dig i övriga moment också (alltså om vi nu pratar allmänt). Enligt min mentor inom hunderiet (som också är högt utbildad vad gäller det mänskliga psyket) så fungerar det som ovan. Men får du 5or så är du redan "körd" och då kan du lika gärna få göra fler fel.

Hoppas ni förstår hur jag menar, har lite svårt att formulera mig ikväll känner jag. :crazy:

Fast det där beror väl på vad man tävlar i för gren och på vilken nivå?
I reglerna för lydnadsklass 1, 2 och 3 står det bara såhär:
"I dessa regler angivna kommandoord är önskvärda.
Tävlande skall i förväg anmäla till domaren om handtecken kommer att användas. Handtecken får endast användas i moment där så anges. Använder föraren handtecken så får detta i princip inte utsträckas längre i tiden än ett muntligt kommando, dvs ett för långt kvarhållande av handtecknet påverkar betyget i negativ riktning."

När det är önskvärt så betyder det ju faktiskt att det inte är något "måste", m.a.o. måste man inte säga till om man ska använda andra kommandon.
När jag har tävlat har jag inte hört att någon domare sagt något innan start om att man ska säga till om avvikande kommando. Sedan att de inte säger något direkt till mig beror väl kanske på att vi inte får några topp-poäng direkt ;) (jag har annars många avvikande kommandon, och har använt de även på moment där jag fått höga poäng)

Senast ändrad:

En liten fråga bara.. Får man använda röstkomando för ex inkallning men handtecken för plats? alltså får man blanda under tävlingen? hittar inget om det på nån regelsida :S

En liten fråga bara.. Får man använda röstkomando för ex inkallning men handtecken för plats? alltså får man blanda under tävlingen? hittar inget om det på nån regelsida :S

Du får använda handtecken i vissa moment. (vilka står i reglerna) och ska du använda det då så ska du säga till innan att du tänker göra det.

Tack för svaret :) jag läste regler igen och där stod det kommando och/eller handtecken.. Skummt! För en sak har jag fattat o det är att man inye får ge dubbelkommando!

I vissa moment får du använda både och. T ex i fjärren, i elitrutan och dirigeringsapporteringen.

Fast det där beror väl på vad man tävlar i för gren och på vilken nivå?
I reglerna för lydnadsklass 1, 2 och 3 står det bara såhär:
"I dessa regler angivna kommandoord är önskvärda.
Tävlande skall i förväg anmäla till domaren om handtecken kommer att användas. Handtecken får endast användas i moment där så anges. Använder föraren handtecken så får detta i princip inte utsträckas längre i tiden än ett muntligt kommando, dvs ett för långt kvarhållande av handtecknet påverkar betyget i negativ riktning."

När det är önskvärt så betyder det ju faktiskt att det inte är något "måste", m.a.o. måste man inte säga till om man ska använda andra kommandon.
När jag har tävlat har jag inte hört att någon domare sagt något innan start om att man ska säga till om avvikande kommando. Sedan att de inte säger något direkt till mig beror väl kanske på att vi inte får några topp-poäng direkt ;) (jag har annars många avvikande kommandon, och har använt de även på moment där jag fått höga poäng)

Jag pratar om lydnad och refererar inte till vad som står i reglerna utan hur domarna i praktiken agerar/gör/skriver/kommenterar. Iaf på de tävlingar jag varit på. Jag har skrivit till x antal domare och känner flera som dömer, så en del bedömningssnack har man ju hunnit med :)
Jag och många med mig tycker inte att det är blodigt allvar i exempelvis ettan, kraven bör höjas ju högre upp man kommer. Men när jag tävlade senast så var domaren stenhård även för oss i 1an. En tjej med en rottis (debuterade) missade platsen för att hon inte var redo att lägga hunden strax efter att TL kommenderade "gör klart för en plats". Så hon fick helt enkelt gå av planen. :crazy:

Men jösses. Så har det verkligen inte varit på någon av de tävlingar jag varit på. Men jag har å andra sidan bara tävlat fem gånger och tittat på en tävling (och då märkte jag inte så mycket av vad domaren sa eller så). Dessutom, på två av tävlingarna har jag haft samma domare. Han har nog dessutom råkat bli min favoritdomare, för han är jättesnäll men känns rättvis och skrattar mest åt Wahidah och säger att tja, hon är ju en saluki så.. :angel:

*KL*

Nu sitter jag här och börjar känna hur nerverna gör sig påminda. Håll tummarna för oss imorgon är ni snälla så att vi inte gör bort oss totalt! :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka