Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Japp, på söndag är det dags! Vi har precis varit och tränat i ridhuset där tävlingen ska vara, bra med lite extrapass förutom de klubben har en gång i veckan för att få Rover att inse vilket superkul ställe det är(och att man inte får nosa på underlaget trots att det luktar intressant. Det har sina fördelar att känna stallchefen... ;)

Körde alla moment utom hoppet(jag försökte med en pall som stod där men det var lite för olikt ett hinder så Rover fattade inte riktigt) och läggandet som jag helt enkelt glömde. Allt gick bra, ställande och inkallning bäst, linförigheten lite ofokuserad men det var mitt fel som inte taggade upp honom tillräckligt innan vi började och jag är fullt nöjd om det ser likadant ut på söndag. Det är ändå det moment vi har svårast för och det var mest kontakten som brast lite, alla sättanden satt fint och positionen var helt ok.

Imorgon blir det generalrepetition, sen ska Rover få vila så att han är riktigt taggad. Själv ska jag instruera husse(måste ju ha en hjälpreda!) och försöka hålla nerverna under kontroll... :crazy:

Ååh vad roligt att ni kommer till start (peppar peppar)! Har följt er lite i tysthet här. Önskar er lycka till och en utförlig beskrivning om hur det gick. Bloggar du eller så? Skulle vara superkul att läsa om er .

Senast ändrad:

Tack för stödet! Jodå, jag bloggar under samma nick som jag har här(finns länk på min profilsida).

Rättvik måste det bli då alltså? :D
Jag var bra sugen på att åka uppöver för att tävla i både ludvika och rättvik den helgen, har ju familj/släkt i Borlänge. Men ekonomin sa stopp. Ja, även till viss del det faktum att jag är ganska mycket gravid oxå:D

Stämmer! Du får komma upp någon annan gång, jag lovar att bjussa på fika! :D Jag har hört att graviditet är ett övergående tillstånd och Nedansiljans BK anordnar flera Lydnadstävlingar nästa år. ;)

Imorgon blir det generalrepetition, sen ska Rover få vila så att han är riktigt taggad. Själv ska jag instruera husse(måste ju ha en hjälpreda!) och försöka hålla nerverna under kontroll... :crazy:

Lycka till! :bump: Och det är inte så mycket att vara nervös för egentligen. Antingen går det bra poängmässigt eller så får man något att skratta åt ;)

Det har du rätt i. Och jag lovar att dela med mig av resultatet oavsett! ;)

Underbart! :D
Försök också att se det hela som ett träningspass. Ha en plan för hur du ska göra både med vila innan, uppvärmning osv. Fundera sedan på hur väl den planen fungerat eller om det är något du behöver ändra på till nästa tävling. De flesta verkar ju ha vissa tävlingsrutiner som de vet att fungerar bra med just deras hundar på tävling, men det tar tid att komma på hur sjutton man får till det :D Har läst om några som påstår sig inte ha några speciella rutiner också iof, men om inte annat kanske man blir lugnare själv av att ha liten plan för hur allt ska gå till (det blir i alla fall jag :p)

Jag har definitivt en plan, det värsta är att hela situationen kommer att vara så ny för mig med sekretariat, samling och allt sånt...

Stämmer! Du får komma upp någon annan gång, jag lovar att bjussa på fika! :D Jag har hört att graviditet är ett övergående tillstånd och Nedansiljans BK anordnar flera Lydnadstävlingar nästa år. ;)

Haha det har jag också hört faktiskt! Återstår att se om det stämmer:D
Åh, då har jag ju dessutom mer att se fram emot än enbart tävling, fika med trevligt sällskap är med på listan:D

Jag har definitivt en plan, det värsta är att hela situationen kommer att vara så ny för mig med sekretariat, samling och allt sånt...

Äh, DET är en piece of cake! Ser man allmänt förvirrad ut brukar någon förbarma sig över en och visa vart man ska:D
Lycka till!

*kl*

Sareks sår efter operationen är fortfarande inte läkt, så vi kan inte träna något alls som innebär att han tar i för mycket :(. Men eftersom han klättrar på väggarna och jag inte har haft möjlighet att spåra dagtid så har vi tjuvtränat lite. Och både idag och igår har vi tränat lite "på riktigt".

Ingångarna har vi kört en hel del av, både inne och på promenader och de börjar sitta riktigt bra. Han har väldigt låg felprocent nu, oavsett om jag har en bylsig jacka eller står tokigt i förhållande till honom. Det har börjat bli lite fart på honom också :). Det fria följet har vi inte kunnat träna på så mycket eftersom han inte velat lägga så mycket tyngd på vänster bak, men idag provade vi några steg och vi har inte så mycket att ta igen från där vi slutade innan operationen. Vändningar på stället är påbörjat åt vänster, han jobbar kanonbra med bakkärran men blir ibland lite väl ivrig. Så jag får tänka på att se till så han har huvudet med sig hela vägen.

Platsliggning (med hakan i backen) har väl annars varit det vi tränat mest på nu under "sjukskrivningen". Han har mycket lätt för att lägga ner hakan, men lika lätt för att ta upp den igen ;). Det känns ändå som om han börjar greppa det nu, trots att jag frestar honom med prassel i fickan/vift med leksaker. Så det kommer nog.

med risk för att verka korkad.. måste hundarna ligga med hakan i backen när det är platsliggning?

Okej tack för snabbt svar! vart helt nojig ;) hur har ni tränat in det? känns som att risken för att hundarna börjar lukta/leta saker är överhängande,iaf i mitt fall ;-)

Dentaku: Dom 2 viktigaste punkterna när du tävlar:
- Ha roligt!
och
- Hjälp din hund att lyckas! jobba med den genom momenten.

Lycka till! :)

Tack! Roligt ska vi absolut ha, annars är det ju ingen mening!

Nu har vi kört genrepet och allt kändes stabilt och bra. Efteråt visade Rover sin uppskattning för apporten genom att knycka den och springa en sväng med den, jag hoppas han inte gör det på tävlingen(även om han skulle tycka det var roligt). :D

Efteråt visade Rover sin uppskattning för apporten genom att knycka den och springa en sväng med den, jag hoppas han inte gör det på tävlingen(även om han skulle tycka det var roligt). :D

Haha! var glad att han inte gjorde som flera(!) hundar på en tävling som jag var på förut. När de gick från apporterings-stället till hindret som skulle hoppas så passerade de ett sånt där hinder som de har när man tränar skydd eller någonting. I vilket fall som helst så gick en del hundar fram till det hindret och pissade på det! Vissa passade även på att ta några ärevarv runt planen och vid läggande under gång och platsliggningen var det flera hundar som rullade i gräset istället för att lägga sig stilla och fint :D

Jag har berömt på avstånd när han lagt ner huvudet på platsliggningen.

I början låg han med högt huvud.

Men så började han självmant efter lång tid att lägga ner huvudet korta stunder och då var jag snabb med beröm, och nu ligger han nästan hela tiden med sänkt huvud.

.

Senast ändrad:

*KL

Helt ny på lydnad, aldrig tränat tävlingslydnad, men har kommit på att klass 1 borde ju jag och Vinna greja till sommaren...

Jag har en, kanske korkad fråga: NÄR får man prata under tävlingen, och får man ha vilka kommandon man vill till hunden?

Har försökt läsa på om momenten någorlunda, och tror faktiskt det mesta sitter sedan förut :D Åtminstone så att det går att genomföra. Tycker vi kan ta ett steg ytterligare och greja lydnad utöver utställning och agility :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka