Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Tränade lite igår, och då gick jag i normaltakt och jag upplevde iaf att han gick i en mycket bättre position! Dock ska jag be någon filma så jag är helt säker på att han går där han ska eftersom jag tycker det var så mycket enklare att se. kommer nog inte hinna träna så mycket i helgen eftersom att det är Globen så vi prioriterar nog hans älskade långpromenader i första hand.

Åh, plötsligt känns det som om saker och ting börjar falla på plats i fritt följ/linförighet! Inte bara kontakten, positionen och sättandena börjar sitta jättefint, Rover visar helt plötsligt ett jätteengagemang och verkar tycka det är jätteroligt. Ställer jag upp mig en bit bort kommer han springande för att få gå lite mer, trots att vi tränat ett tag. Jag har börjat varva belöningarna så att det inte är leksak eller godis hela tiden utan bara klapp och beröm ibland och det verkar inte vara något som förändrar arbetslusten. En och en halv vecka kvar till tävling... :eek:

Wiiiiieee vad roligt!
Visst känns det bara SÅ skönt när allt börjar fungera som det ska?;)

Jag får fortfarande inte tag på folk som vill träna plats med oss:mad:
En tjej har jag tränat lite med och det har vart kanon men nu har hon två hundar hemma som är skadade på ett eller annat sätt så hon har ganska fullt upp ändå.
Så himla besviken på folket i min klubb, de kommer på tävling och säger "åh så synd att hon reser sig på platsen, allt annat ser ju jättebra ut", men frågar man om någon kan hjälpa oss så är det aldrig någon som kan...

Att träna med min kompis och hennes hundar hjälper inte heller, där är det inga problem. Troja är trygg med dem som hon känner och ligger som en klippa. Visst, bra att kunna belöna henne för att hon gör rätt, men så snart det kommer nya hundar så blir hon orolig igen.

Fick PMet för tävlingen igår. 14st anmälda! Har märkt en förändring i startfältet de senaste 2-3 tävlingarna. Under hela året har det varit väldigt blandad kompott och massa olika raser med, mycket småhundar. Sen hände nåt. Från att knappt ha varit en enda schäfer med på tävling så är de plötsligt i majoritet! Kul tycker jag för jag blir ALLTID mer taggad när schäfrarna är med, de ska sättas på plats:angel:;):D
Mindre kul dock att då kommer stressen och pipet in i platsen, men det ska vi försöka ignorera.
Hmmm... Kanske man ska försöka haffa schäferfolket och se om man kan få vara med på ett hörn när de tränar. De är ju ett helt gäng som håller ihop.. Dock så vet jag att de flesta av dem kan korrigera sina hundar väldigt hårt under träning och frågan är om det skulle göra än mer skada på mon hund som redan upplever platsen som obehaglig..
Hmm... Får fundera vidare:p

Så himla besviken på folket i min klubb, de kommer på tävling och säger "åh så synd att hon reser sig på platsen, allt annat ser ju jättebra ut", men frågar man om någon kan hjälpa oss så är det aldrig någon som kan...

Kan bara tipsa om en sak som jag läste i ett annat forum igår.

Fråga inte människor "Hej, vill du hjälpa till med träningen" utan säg istället "Jag tänker träna då och då, du kanske vill vara med?" Det är nog mer motiverande för alla att vara med och träna och köra gemensam platsliggning om man bara ska träna tillsammans än om någon ska ta sig ut till klubben "bara" för att hjälpa dig. Måhända att det inte är någon skillnad i hur träningen faktiskt går till, men det kan bli en rejäl skillnad i hur man uppfattas.

Var iväg och tränade igår, tanken var agility men då jag är höggravid så höll vi ett lågt tempo och körde även en del lydnad.

Med lillhunden latjade jag bara sådant som han tycker är kul och taggar igång på själv, eftersom att jag inte orkade ligga på golvet och kräla ( ;) ) för att få igång honom. Det blev fjärren, plats, linförighet med fokus på kontakt. Var på ett nytt ställe, inomhus, med både matta och hundar som luktade gott och han skötte sig helt ok.

Storhunden dock gör mig så frustrerad :p Hade husse med, husse är bästa personen i världen och det märks en sån himla skillnad om det är jag eller husse som jobbar med storhunden. Det är ju eg jag som har hundintresset i familjen, husse hänger bara med någon gång och det hade varit så himla skönt om vi kunde jobba ihop och jag och storhunden och börja jobba som ett team, men jag vet helt ärligt inte hur jag ska göra. Han kan alla moment i ettan, snudd på alla i tvåan och är det husse som ber om det så jobbar han till 110% med fin kontakt och bryr sig inte om allt runt omkring (som att bästa lekkompisen kom och bet honom i örat under platsen, han ligger stilla med fokus på husse iaf).

Någon som har tips på några sammansvetsande övningar? Jag har inte tänkt ge upp, om än jag vet att jag kanske aldrig får till den där "wow" känslan som finns mellan storhunden och husse.

Wohoo! För en vecka sedan körde vi ju igenom nästan hela programmet till lydnadsettan och då var det mest bara segt och ofokuserat. Idag gjorde vi samma sak - vilken skillnad! Nu hade vi störning av andra hundekipage också men Rover var taggad till tusen och hade superkontakt! Visst blev det en hel del slarvfel just eftersom han var så glaaaad och ivrig men poängavdrag för sånt gör mig faktiskt ingenting! :banana:

Wohoo! För en vecka sedan körde vi ju igenom nästan hela programmet till lydnadsettan och då var det mest bara segt och ofokuserat. Idag gjorde vi samma sak - vilken skillnad! Nu hade vi störning av andra hundekipage också men Rover var taggad till tusen och hade superkontakt! Visst blev det en hel del slarvfel just eftersom han var så glaaaad och ivrig men poängavdrag för sånt gör mig faktiskt ingenting! :banana:

Underbart! :bump:

KL

Jag tror min Salle behöver få en lydnadspaus. Iaf från fotgåendet då han dom sista träningspassen inte haft riktigt den superbraiga attityden han brukar visa. Antingen slarvar jag med belöningen (belönar för sällan) just för att han är duktig där eller så tycker han det är tråkigt. Det har inte hänt något som ska påverka honom heller. Får grubbla lite på det och se om det hjälper med att belöna oftare och kanske backa lite i träningen igen.

Platsen har han varit så säker på sista tiden men idag på våran kursavslutningstävling resta han sig så vi nollade momentet och hamnade på sjätteplats istället för att hamna topp tre. :crazy:
Hoppet har vi med fått lite problem med men det verkar vi ha lyckas reda upp igen.
Apporteringen går i små steg framåt men det går åt rätt håll.
Det enda som jag just nu känner vi är riktigt bra på är inkallning.

Och jag som för en vecka sen eller två kände att vi nog skulle kunna vara redo för en tävling i januari får nog vänta ett tag till.

Här tränar vi på, och jag tycker att vissa moment blir bättre och bättre, bl a linförigheten, men däremot så laddar han i hoppet, så han har svårt att sitta och vänta på kommandot.
Men han får sitta en liten stund innan jag ropar, men han är heltaggad.

Söndagar tränar vi spår, idag gick det inte så bra, det blåste full storm och regnade, så jag la ett nytt väldigt kort spår, och det tog han.

*kl*
Just när allt började funka kanon och jag började känna att vi närmade oss startklara så har vi fått ett jätteproblem! Han lägger sig snett! Jag antar att detta beror på att han går och plogar i fotgåendet men det är inget jag kan se, han sätter sig tex alltid rakt och är inte "ivägen" vid vänstersvängar. Utan det ser ut som att han kastar ut rumpan ca 2 dm just i läggandet och dumt nog har jag råkat belöna detta flera grr, tänkt belöna snabbheten men inte sett snedheten förrän jag redan klickat och sagt bra... Han är väldigt smart på vissa sätt och har tolkat det som rätt och slänger nu ut rumpan åt vänster äv fr lägganden i "baklängesfot".

Vi tragglar men nu känns det tröstlöst. Ett gulligt exempel på hur snabbt han kopplar grejjer och hur ouppmärksam jag lätt blir; tänkte klicka för spontana lägganden för att få lite positiv energi i det igen. Han provade alla "trick" innan han tillslut la sig. Jag tänkte inte på att han la sig på min vänstra fot, han brukar lägga sig på mina fötter när han lägger sig och vilar. Klickade och han provade mkt men la sig sen igen också på/vid foten. Jag tänkte som sagt fortfarande inte på det utan klickade för läggande. Efter det så började han med att peta till min fot med nosen i varje läggande :P

Rover lägger sig också snett och har alltid gjort det mer eller mindre. Vi startar ju om en vecka en då och hans sneda lägganden faller under kategorin "saker som jag ska ta itu med lite senare" - skulle jag vänta tills jag trodde jag kunde få 10:r på alla moment skulle vi aldrig komma till start. :D Men löser du det vill jag gärna få alla tips!

Vi kom precis hem från vår andra ridhusträning och Rover var definitivt mer fokuserad den här gången trots alla andra hundar, skönt! Det enda strulet var vid platsliggningen, då han precis när vi skulle börja helt tappade bort mig och bara glodde på hunden på vår vänstra sida; en svart hanhund. Jag fick fräsa till och sedan lägga honom ner med både verbalt kommando och ett saftigt dubbelkommando(pekade med hela handen) men sedan låg han där i tre minuter med en liten godispaus. Trots att han aldrig rest sig är platsen något jag kommer vilja träna mycket på och med mer och mer störning framöver eftersom han fortfarande inte kan släppa det som händer runtomkring utan ligger och tittar på allt hela tiden.

En sak jag verkligen måste tänka på som jag insåg idag är HUR jag ger kommandon, när andra människor är i närheten har jag en tendens att vara mer lågmäld och "luddig" medan Rover fungerar bäst när jag kommenderar rappt och snärtigt med ljus röst. Inte bara lyssnar han bättre, hela hans uppträdande mellan kommandoorden blir mycket mer vaket och positivt då.

*kl*
Just när allt började funka kanon och jag började känna att vi närmade oss startklara så har vi fått ett jätteproblem! Han lägger sig snett!

Nååja, det låter knappast som något "jätteproblem", och tycker du att det är det, ja då kidnappar jag Google så får du tävla Wahidah istället, eller Zala! :devil:

Seså, ut och tävla med er!

Nååja, det låter knappast som något "jätteproblem", och tycker du att det är det, ja då kidnappar jag Google så får du tävla Wahidah istället, eller Zala! :devil:

Seså, ut och tävla med er!

Haha, vänta du bara! Om en vecka är det kanske dina hundar som är borta och du har en korthårig collie i sängen... :angel:

Haha, vänta du bara! Om en vecka är det kanske dina hundar som är borta och du har en korthårig collie i sängen... :angel:

:eek::eek:
*Låser in oss*

Fast.. ett liiitet byte, du kan få Zala en vecka om hon får fri tillgång på mjuk säng ;) Wahidah hade uppskattat en lekkamrat!

Det finns både stor säng och stor soffa att ligga på här...men då skulle Zala vara tvungen att acceptera att dela hus med en RIKTIGT sur liten tant! :devil: Min katts uppfödare hade faktiskt en saluki - som låg under bordet och sorgset såg på medan katterna härjade och drack ur dess vattenskål. Redan i unga år lärde sig alltså kisse att hundar ska hållas kort.

*kl*

Sitter och bara myser just nu.
Kom nyss hem från ett kortpass på klubben.
Lurade med en tjej från norra sidan av ön att göra oss sällskap för platsträning;)
Det lustiga är att våra hundar verkar ha exakt samma problem gällande platsen.
Hur som så var detta en främmande hund för min Troja. En aussie.
Var lite spänd på hur hon skulle reagera.
Så vi la ner hundarna och lämnade dem.
Inga problem. Låg inte så länge första vändan, ville belöna innan hon blev orolig.
Rond nummer 2.
Lämnar hundarna, går ganska långt bort.
Troja ligger lugnt och stilla, ibland söker hon sig neråt med huvudet som vi tränat på.
Låg gott och väl i 3min, förmodligen lite längre ändå, utan minsta tendens att resa sig:banana:
Guuuud vad bra det kändes!! Det inger lite hopp! Nu ska vi försöka träna platsen så mycket som möjligt innan kommande tävling, tänkte att om vi kör ganska intensivt och med lyckade platsligg och lugna hundar så kanske kanske kanske det kan gå vägen...*hoppas*

Körde lite fritt följ innan också och det gick klockrent! Läggande under gång tränade vi lite snabbhet och det gick även det över förväntan!
Jobbar på att få till ingångarna på inkallning ordentligt, hon har börjat med något tokigt där, alltid är det väl nåt?:D
Hon siktar på min högra sida när hon kommer in, framme så vrider hon på bakdelen så hon hamnar i rätt position vid min vänstra sida, dock så blir det ju onödigt jobb för henne och jag misstänker att det kan bli poängavdrag, så tokhunden får lära om ingångar nu:D

Härligt att höra om platsen! Jag är ju så nyfiken av mig att när jag fick startlistan till på söndag så kollade jag upp de hundar som ska ligga brevid Rover; om de hade tävlat förut och så. En av dem debuterar men den andra har tävlat både bruks och lydnad och ägaren hade dessutom en hundblogg så jag skrev en liten hälsning där och fick en kommentar tillbaka på min blogg så nu vet jag att åtminstone den hunden aldrig haft några problem med platsen. :D Tyvärr missade vi varandra på träningen så det blir nog inte att vi hinner köra någon platsliggning tillsammans innan tävlingen.

Vilken lyx att veta i förväg vilka hundar man får bredvid!
Här sker oftast lottningen på plats.
Men du ska alltså tävla den här helgen som kommer nu?
Jag trodde jag skulle det, men som tur är har jag vänner som håller koll på mig och förklarar att tävlingen faktiskt inte är förrän om en och en halv vecka;)
Hoppas på lugna hundar bredvid på tävlingen, dock känns det som att chansen till det inte är SÅ stor:crazy:
En hel drös schäfrar med och de brukar vara rätt uppskruvade, dvs stressiga och pipiga precis innan, men de brukar iaf ligga.
Tyvärr har jag märkt att Troja blir orolig av deras stress INNAN och eftersom att jag VET det så blir såklart även jag mer nervös...
Men det är något vi helt enkelt får lära oss leva med, både hon och jag:D

Är ny här på Bukefalos och blir tokigt glad och imponerad av vilka ambitiösa och härliga människor det finns!

Tove och Triss BC/DSG 5 mån

Tävlingserfarenhet: Ingen alls.

Träningsvana: Valpkurs, tränar hemma nästan varje dag.

Säkrast på: stanna, sitt, linförighet. (säkrast är just nu inte det samma som säker) :P

Osäkrast på: inkallning (om det är andra hundar nära)

Håller till: Stockholm

Mål: kunna alla monent i LK1 hemma. sen siktar vi mot stjärnorna :D

Ni som är så kloka kan kanske hjälpa mig med en sak, hur ska jag få henne att sluta morra när hon kommer och lämnar apportföremål till mig hon är VÄLDIGT kampglad vilket jag försöker att inte uppmuntra allt för mycket.? vill ju inte vara negativ mot henne när hon är duktig och gör som jag säger..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka