Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Idag fick jag en sån där sällsynt bra idé;)
Jag har ju lite problem med apporterigen. Hon vet vad som förväntas men tycker att det är urtråkigt vilket gör att vi kör fast.
Tränar ju även för brukset och där har vi lite problem med uppletandet. Själva uppletet ÄLSKAR hon! Hon springer ut och letar och håller bra tempo, men hon har inte förstått att hon ska ta föremålen hon hittar.

Så, jag tänkte att om man slår ihop de två momenten kanske man kan få det att fungera. Apportbocken känner hon ju igen och vet att den ska man ta.
Sagt och gjort, apportbocken hamnade i uppletanderutan.
Skickade ut henne att leta, hon for iväg som vanligt och det tog inte lång stund förrän hon hittade apporten. Till min stora glädje tar hon den utan tvekan och kommer i full fart mot mig och hela hunden lyser av glädje och stolthet "titta matte vad JAG hittade"!:D
Mission completed:banana:
Testade två skick till och med samma resultat.
Nu spinner vi vidare på det här så ska vi nog få ordning på både apporteringen och uppletet!
Känns rätt bra om man lyckas slå två flugor i en smäll:D

Smart! Visst är det kul när man klurar ut något sätt att lösa små problem som uppstår i träningen - inte minst när det funkar!

har tvingat en kompis möta mig och filma om ett tag, så beroende på när hon kommer så kommer filmen komma upp här någon gång ikväll. om inte kameran eller någonting hade tänkt vara olydig ;)

Får presentera hund nummer två, då. :laugh: Svärmors hund har fått flytta hit.

Nova, 5 år, japansk spets.

Tävlingserfarenhet: Ingen alls.

Träningsvana: Nästan ingen alls.

Säkrast på: Hmm... hon kan sitt.

Osäkrast på: Allt.

Håller till: Göteborg.

Mål: Inget är omöjligt, så tanken är start i LK 1.

Hon har varit nöjd och glad promenad- och sällskapshund innan, men nu när hon hamnat här tänkte jag lära in lite mer än sitt och ligg. :laugh:
Just nu har vi börjat med kontaktövningar.

har tvingat en kompis möta mig och filma om ett tag, så beroende på när hon kommer så kommer filmen komma upp här någon gång ikväll. om inte kameran eller någonting hade tänkt vara olydig ;)

Super :D
Extrachecka att batterierna är laddade ;)

haha lyckades filma och allt men nu krånglar det med datorn och filerna ist... :P Såg iaf själv på filmerna att han går suuuuper långt fram, ops (a) Aja jag lägger upp dom så fort jag lyckats lösa det här !

Är helt ny i tråden, och har ingen vana av att träna lydnad mer än det jag själv gjort med honom hemma. Dock har han ju alltid varit med över allt och är väldigt lättlärd. Tänkte sätta att starta lk 1 som mål, men mest är vi intresserade av att träna för att han ska få aktivera sig lite mer.

Stitch 5 år, korsning Rottweiler/Schäfer

Tävlingserfarenhet: Ingen alls.

Träningsvana: mkt lydnad under dom vanliga promenaderna, har lärt honom ganska mkt tricks, men han blir lite väl "flummig" ibland. Väldigt valpig, trots sin ålder.

Säkrast på: Hoppningen, gå fot.

Osäkrast på: Tror jobbigast för honom blir att det är så mkt hundar och människor runt omkring, fokuseringen kan då bli sådär...

Håller till: Helsingborg

Mål: lydnadsklass 1

n710035996_1083519_7311.jpg

13743_183758740996_710035996_3478226_5731189_n.jpg

n710035996_1083518_7030.jpg

13743_183758730996_710035996_3478225_2420903_n.jpg

Senast ändrad:

Vilken fin kontakt han har med dig! Jag tror att du kanske skulle ha nytta av klossträning som Red_Chili lagt ut en film på någonstans i den här tråden, så han får en bättre position men jag vet inte själv så mycket om det så någon annan kanske kan komma med mer tips.

Det första du behöver tänka på är att gå normalt, svänga med armarna och se avslappnad ut. Du spänner gärna vänsterarmen.
Det andra du behöver tänka på är VAR du belönar (Belöningsplacering). Som positionen ser ut på filmen skulle jag välja att belöna med vänster hand på hundens vänster sida, snett bakåt. Tänk dig att hunden ska få godiset/bollen i höjd med hans vänstra bog som ska vara i höjd med ditt knä. Fattar du? :D Nu belönar du med externbelöning (?) på din högra sida. Jag skulle istället, om du vill använda externbelöning, belöna bakom dit/snett till vänster om dig, och när du skickar hunden på "Varsågod" ska han vända åt vänster bakåt, alltså vända ifrån dig.

Jag tycker du ska vara stolt över kontakten, den är jättefin! :)

tack! kontakt har vi tränat mycket sen han kom (omplacering). Klossträning skulle vi testa en gång men fick bara upp honom på den med en tass eftersom boken vi hade gled iväg (a) sen har jag bara inte hittat en ny kloss och fortsatt :P
Ja vi började med extern belöning för någon dag sen endast för att få ytterligare lite motivation men han funkar super på godis från handen också. Det låter superbra innan har jag faktiskt inte ens tänkt på var jag belönar. Jag tror iaf att jag inte alltid gått spänt utan att det blivit så nu när det går som det går, men tack jag ska absolut tänka på det! :D

Jag har skapat ett monster. :eek: Vi är inne på andra dagen planerad helvila efter två tuffa lydnadspass i helgen och trots en långpromenad där Rover fick springa av sig ordentligt tidigare idag så visar han tydligt att han vill hitta på något mer. Igår var vi soffpotatisar tillsammans, nu sitter jag här själv medan han kommer släpandes på strumpor, leksaker och nu senast en tomkartong som han först slaktade lite och sedan la i mitt knä för att gå och hämta en ny. För att inte tala om hur han står och glor på mig för att försöka få mig att följa efter honom. Men han får faktiskt vänta tills imorgon!

Jag hade backat träningen jättemycket, och börjat med att han kommer in och sitter rakt vid din sida. När han kan det (ta gärna hjälp av andra som kan titta åt dig) så börja med ett steg framåt, och belöna "i farten". Som tidigare sagts så var noga med var han får belöningen, den ska helst ges precis där du vill att huvudet ska vara, och lite utåt eftersom han "plogar" (går sidlänges). Öka sedan på med ett steg i taget upp till en 5-6 steg, sedan kan du prova att gå lite längre sträckor. Kanske klarar han 10-15 steg? Backa då tillbaka till 9 steg och belöna där ett par gånger innan du provar att utöka igen.

Men innan du gör detta, så prova först att gå i ett lite mer normalt tempo, och med lite mera tryck i steget. Kanske är det allt som behövs? Många viktiga bitar har du ju redan, han har fin kontakt och verkar inte bry sig om dina händer.

Har hittat en liten tennisbana som ingen använder längre, så har hållit till där idag! Stitch skötte sig fint, kommer direkt när man kallar, ligger still och går fot, även om vi träffade på en del andra hundar som gärna ville bjuda upp på lek ;)

Men han ställer sig inte, så fort jag säger stanna så sätter han sig ner.. Det är ju ingenting vi tränat på tidigare, vill jag att han ska stanna så har jag ju beordrat sitt eller ligg... Någon som har bra idéer om hur man kan träna det?

Men han ställer sig inte, så fort jag säger stanna så sätter han sig ner.. Det är ju ingenting vi tränat på tidigare, vill jag att han ska stanna så har jag ju beordrat sitt eller ligg... Någon som har bra idéer om hur man kan träna det?

Är det ställande under gång du tänker på då?
Om han sen tidigare kopplar ihop kommandot "stanna" med att sitta eller ligga så skulle jag börja om och använda annat kommando tex "stå".

Ja, nu har vi haft avslutning på Tävlingslydnadskursen, så det är bara att träna på så man kommer ut på planerna i vår..:D

Lite finslip, han har börjat fuska lite vid ingångarna, sätter sig gärna lite snett, men det ska inte vara något större problem att fixa till.

Mest nöjd är jag med att fått till platsliggningen igen, efter att fått den förstörd av anfallande hund ett par gånger.:devil:

Visst finns det sprattel i benen hos "tonåringen", men jag tror vi kan få till det tills vårdagarna.:p

Jag har oxo en hund som lägger eller sätter sig, jag har lärt in "stå" genom att backa och ha hunden framför mig så han går framåt och tittar på mig och jag går bakåt och sedan kastat en godis så den hamnar vid sidan och lite bakom honom typ mitt för magen åt hö el vä och då stannar han ju till och vänder sig för att ta den, i det läget har jag sagt stå (alltså sekunden mellan att han rör sig mot godisen och att han hittar den och äter den) När hunden lärt sig konceptet har jag sagt stå och visat med handen men inte kastat godis och då stannar ju hunden till för den är ju van vid att kunna hämta en belöning lite bakom vid det kommandot. Där har jag blandat in klicker och klickat när hd sannat till och sedna kastat godis precis som tidigare, sedan är det bara att börja träna likadant i fotposition och med mindre och mindre handrörelse.

Finns säkert många vis men detta funkat bra på mina två.

Har en Finsk Lapphundshane på snart 3 :)

Tävlingserfarenhet:
För mig, jag har tävlat häst, för hunden, han har ställts ut

Träningsvana: Har gått ett par kurser, men på senaste tiden knappt något alls, tränar på egen hand eller med andra kunniga.

Säkrast på: Platsliggning! och inkallning

Osäkrast på:
Apporteringen...

Håller till: Stockholm

Mål: Första tävling i slutet av nästa sommar :) ska även tävla lite rallylydnad i vår.

Tränar lite varje dag, och han tycker det är jätteroligt! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka