Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Oj, idag har jag varit världens taskigaste matte. ;) Tränade platsliggning med störning, d v s jag la ner Rover när det var matdags och tog en näve torrfoder och slängde ut över golvet - några hamnade vid hans tassar - och la resten av ransonen i hans skål. Sedan fick han vänta i över en minut innan jag satte honom och sa varsågod... :devil:

Han DREGLADE men låg blick stilla utan att släppa mig med blicken och försökte inte ens nosa på bitarna han hade brevid sig. Bra där!

Nu har jag bestämt mig för att vi faktiskt ska pröva på att tävla i december, jag har inga förväntningar alls utan det får gå som det går! Med tanke på att jag redan är nervös så blir det nog pannkaka men då har jag iallafall uppfyllt mitt första mål!

Den måste jag bara prova! Med tanke på hur matfixerad Ebun är nu så är nog måltiden alldeles utomordentlig att använda som belöning vi platsträningen för oss. Tack för tipset!;)

Härligt att ni ska ge er ut på tävlingsplanen nu! Kommer gå hur bra som helst!

kl
För oss har det varit lite stitje med träning för stunden, både pga löp, mycket med husrenovering mm. Färdiglöpt nu så ikväll blir det kurs igen -sista gången:( Sen ska vi (jag) bara vara tillräckligt motiverade att fortsätta träna även utan kurs.. Då kommer den här tråden verkligen behövas som peppning! :D

Nu har jag bestämt mig för att vi faktiskt ska pröva på att tävla i december, jag har inga förväntningar alls utan det får gå som det går! Med tanke på att jag redan är nervös så blir det nog pannkaka men då har jag iallafall uppfyllt mitt första mål!

Härligt!
Det värsta som kan hända är att allt går käpprätt åt skogen;)
Men då har du alltid oss här inne som stöd och vi håller tummar och tår:banana:

kl
Körde lite apporteringsträning inne idag.
Hon vet väldigt väl vad jag vill, det märks tydligt. Dessutom bryr hon sig inte nämnvärt i vad för föremål vi använder, varierar mellan trä- och metallapport, spårapport, pennor, ja allt möjligt. Och tror jag börjar se små framsteg i att hon kommer närmre mig hela tiden utan att släppa!
Idag kunde jag till och med peta snabbt på apporten och även på hennes huvud utan att hon släppte:banana:
Petade snabbt och innan hon hann fundera så klickade jag och belönade för att hon fortfarande höll apporten.
Skrattade rätt gott åt henne när hon tog spårapporten.
Hon höll den längst längst ut i munnen men sina små framtänder, höll den dock stadigt ändå och satt så bra länge och bara tittade på matte som vred sig av skratt:rofl:

Haha, Rover är också en "nypare", kan se jättelöjligt ut! Ibland när jag kastar lydnadsapporten har han försökt nypa tag i den längst ut i kanten också, alltså i en av de tjocka ändarna, det funkar inte så bra. :D Lyckligtvis har han lärt sig att greppa just den någorlunda nu, åtminstone när jag håller fram den.

Åh, heja heja! :D

Jag har beslutsångest..
Har varit ganska icke-aktiv här i tråden nu, eftersom jag knappt tränat någonting med unga dåren, mest lekt och satsat på att ha kul med henne. Har börjat träna lite rallylydnad eftersom jag planerar att tävla det i februari..

Men, nästa vecka har min klubb klubbmästerskap i lydnad. Nu i övermorgon är sista dagen att anmäla sig, så jag hinner ju träna lite innan iaf :p
Igår var det bara 5 ekipage anmälda, så man har ju ingen jättekonkurrens eller jättepublik heller.

På hemsidan står det såhär:
"KM i lydnad (I-‐elit) och brukslydnad (appell-‐elit) anordnas för samtliga klubbens medlemmar. Ekipaget tävlar i den klass de ämnar tävla i, tävlar i eller är uppflyttad till. Ekipaget får endast starta i en klass.
Tävlingen kommer att genomföras i fyra moment från respektive klass. Linförighet eller fritt följ kommer att ingå i samtliga klasser. Resterande tre moment för respektive klass kommer att offentliggöras på tävlingsdagen. Momenten kommer att bedömas enligt sbks/skks officiella regler med den skillnad att alla moment har koeff 1. Maxpoäng är alltså 40 p."

Har jag otur så blir det att man ska köra platsliggning, linförighet, apportering och hopp över hinder. Då är det ingen idé att vi är med. Men, dåren är ju faktiskt riktigt duktig på ställande och läggande, och inkallningarna fungerar ofta riktigt bra.

Ska jag vara med och skämma ut mig eller ska jag låta bli? :angel:

Håller med! Se det som en kul grej att göra med din tös och lite träning för tävlingsnerverna under mer avslappnade former!

Du och Simba_112 kanske har rätt... Åh, jag ÄR ju så tävlingssugen, men sa ju efter senaste tävlingen att jag och Wahidah ska ha en lång paus nu, så att hon kan börja koppla ihop träning och tävling med något kul igen. Men nu är det ju faktiskt bara 4 moment som ska vara med, så det är ju inte alls lika långt och tråkigt som en vanlig tävling.. Och eftersom alla moment kommer ha koeff 1 så KAN vi ju faktiskt ha en chans på placering även om linförigheten går åt helvete om det andra går bra...

Får träna lite imorgon och se hur det fungerar, och känns det som om det inte är helt åt helvete får jag väl anmäla...

Lite surt att inte tanten är tävlingsklar, det här hade kunnat vara perfekt för henne, men hon har preciiis börjat lära sig att gå fot så det är nog för tidigt att tävla med henne :p

kl

Var och tränade lite igår. Hundskrället gick som en klocka:D
Tränade plats med två rottisar, hanar. Den som låg till höger blev en aning försälskad i lilla Troja, så han låg spänd som en fjäder och pep, perfekt tyckte jag då jag vet att matten har sån pli på honom att även om han försökte resa sig (vilket han gjorde) så skulle hon få stopp på honom innan han ens hunnit ta ett steg mot Troja.
Första platsen reste hon sig och tänkte följa efter så fort jag lämnat. Ett bestämt LIGG från mig fick henne att snabbt lägga sig igen. Låg sen kvar utan problem.
Andra gången körde vi med två tikar på vardera sidan. Denna gång gjorde hon ingen ansats att resa sig övht:banana:
Några fler gånger med så trygga hundar omkring sig så kommer hon nog fixa det även på tävling!

Sen är jag himla sugen på att köra igång brukslydnaden! Vill starta apellen till våren. Dock har jag varit lite osäker på hur det ska gå att lära in budföringen på damen då hon har NOLL intresse för andra människor och brukar totalignorera ifall någon annan säger till henne något...
Fick hjälp av Carina med råttorna. Hon mutade henne lite med godis, sen gick vi iväg ca 10m. Har ALDRIG tränat detta moment tidigare. Sätter henne vid sidan, riktar in henne mot Carina som agerar mottagare och kommenderar "march". Hon vänder upp huvudet mot mig och ser ut att säga "vaaa...?" Carina ropar lite på henne och jag säger march igen, "jahaaa!!" säger Troja och rusar iväg:eek: Fram till mottagaren utan problem, sätter sig vid hennes sida och blir bjuden på lite korv. Inte dumt alls:angel:
Carina skickar tillbaka henne, ingen tvekan där, springer ju TILL matte;)
Vi provar ett skick till och denna gång rusar hon iväg på en gång, med svansen glatt viftandes, det här var ju KUL!
Känns som om det momentet inte blir några större problem.
Vi har ju fördelen att just ordet "march" använder jag när jag cyklar med henne och vill att hon ska öka farten och springa framåt;)

Puttar in en bild då jag tycker det är lite dåligt med det i den här tråden, dock ingen "in action", men ett som visar hur en utställningschampion ser ut till vardags:angel::rofl:
381496_10150364512763191_579233190_8338569_4717523_n2.jpg

Kl

Kul tråd .

Jag och Fendi har ju tränat lite smått för tävlingslydnad och jag har bara kunnat konstatera att jag har en otroligt lättlärd hund vilket gjort att helt plötsligt kan hon ju faktiskt grunderna i alla moment, och stärkt av de senaste veckornas kurs har jag blivit alltmer sugen på att faktiskt planera för att komma ut och tävla lite MEN jag harf örstått att det är lågsäsong och hittar knappt någon tävling alls inom överskådlig framtid, och måste jag vänta till våren är det nog lätt hänt att jag tappar motivationen lite.

Vart ska jag titta, det verkar lite rörit att hitta ? Är det bara på http://sbk.nu/templates/CompetitionContainer.aspx?id=770 och http://sbktavling.se/ jag hittar dessa. Sökverktygen verkar funka sådär halvbra nämligen.

Jag försöker ju hitta i stockholmskrokarna.

Även träningstävlingar hade ju varit kanon.

Kl
<snip>
måste jag vänta till våren är det nog lätt hänt att jag tappar motivationen lite.<snip>

Istallet for att tappa motivationen, ta med hunden overallat och trana atminstone foot gaende samt att stanna och ligga under gang ... OCH ... borja trana pa vissa moment for 2an:laugh:

Fast mitt problem är att jag har en hund till som alltid är med på promenaderna vilket gör att det är väldigt opraktiskt att träna något under promenaderna eftersom även han vill vara med då och göra det jag ber om, vilket i sin tur gör det rörigt för alla inblandade, så promenader får fortsätta vara promenader men jag förstår din tanke.

Jag behöver inte börja träna på tvåan än, vi har massor kvar att träna på i ettan och kör nu ff med en hel del DK, det jag menade med att "tappa motivationen" är att jag jobbar mer strukterat om jag har en deadline, vilket en tävling skulle kunna fungera som , då är det lättare att hitta motivation att gå ut vardagskvällar och köra ett pass när jag helst egentligen skulle ligga hemma i soffan ;)

Vad ni är duktiga alla, och jag är grymt avis. Ni kommer nog vara i eliten eller redan championater hela bunten innan jag hunnit starta ettan :( Nu är det nästa grej med min hund, in och skrapa bort pålagringar på en armbåge. Så det blir ingen träning på länge IGEN.

Men jag passar på nu innan op iallafall. Suger in hur roligt det är att träna så jag orkar vänta mera. (Begynnande artros som hittades på "ren tur" så hon har inte ont av det).

img_4073-2.jpg

Jag har tyvärr tappat sugen lite. Dels beror det på att jag haft så mycket att göra den senaste tiden, dels kändes det så tråkigt att det gick så dåligt på sista kurstillfället.
Nu försöker jag istället slappna av och ha kul med vovven, slänga in lite "ligg" och "stå" under de vanliga promenaderna, så får vi ta det därifrån.
Känns tråkigt att de jag känner som jag tränat med har kommit så mycket längre än vi har, så vi har inte speciellt mycket utbyte av att träna ihop.
Kanske ska gå en ny kurs med bara nybörjare?

Argh, skicka hit en rejäl dos motivation, tack! Nu när jag anmält mig till lydnadsprovet och verkligen behöver träna regelbundet känner jag mig bara seg och ofokuserad och sitter hellre hemma i soffan...

Blev dock en spontan platsliggning i helgen, svårare än någonsin eftersom Rover fick ligga kvar medan jag lämnade rummet(och oplanerat blev det en störning genom att min morbror kom och satte sig på huk och klappade honom lite när jag var borta :o ). Han låg som ett tänt ljus hela tiden! Jag är jätteglad!

Helgens andra träningspass vill jag dock helst glömma, tänkte köra lite fritt följ med bara några steg för att få honom att hålla kontakten men det blev bara pannkaka.

Åh, nu är jag glad! Igår kväll sköt jag upp kvällspromenaden hur länge som helst eftersom jag tänkt lägga in ett träningspass då och tillslut var det så sent att det bara fick bli en kissrunda. :o Jag hämtade posten också eftersom jag inte gjort det och Rover studsade runt mig för att få bära något - toppen! Han ville alltså helt klart jobba lite, så det blev ett snabbpass ändå. Vi tränade starter i fritt följ med bibehållen kontakt och det gick jättebra! Det gäller att smida medan järnet är varmt...

Härligt!!!
Själv ska jag och träna imorgon då vi får sällskap till platsen igen:banana:
Råkat anmäla till en sista tävling i år så jag verkligen har något att träna mot, för är inte platsen tryggare är det meningslöst att ställa upp.

Har testat på budföring en vända till och skithunden tycker det är SKITKUL!!! Haha, hon sticker iväg som skjuten ur en kanon och springer och sätter sig vid mottagaren! Sen tillbaka och svansen snurrar som en propeller!:D
Funderar om man inte skulle tatt och testat rapport med henne... Men det får i så fall vänta! Nu satsar vi i första hans på lydnaden och bruksspåret..

Kul, lycka till med platsträningen! Rover älskar också budföringen men så innehåller den ju två av hans favoritsaker också - springa och människor. :D Kommer nog försöka komma till start i appellspår också, förhoppningsvis nästa år, men någon spårstjärna blir Rover aldrig, han fattar helt enkelt inte riktigt vitsen att följa ett spår ordentligt när man lika gärna kan hitta spårapporter med luftvittring.

Kl: Lycka till ni som har tävlingar inplanerade i år, glöm inte att rapportera här hur det har gått!

Tränade med lilla Toka igår kväll och hon var sååå duktig! Fria följet gick jättebra, och så fick jag tips om en bra övning för apporteringen. Körde lite fjärr också och hon är snabb som tusan alltså (med hjälp förstås)!
Platsen och sittande i grupp går bra, står fortfarande synligt och ganska nära.

Idag har vi konditionstränat nu på morgonen så nu ligger båda trötta och nöjda och sover.

Senast ändrad:

, för är inte platsen tryggare är det meningslöst att ställa upp.

:bow:
Jag har fått startfältet till vår lydnadsdebut och vet att där är minst en hund som är osäker på platsen. Dessutom så sticker hon och bjuder upp andra till lek om hon nu får för sig att dra :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka