Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

*KL*

Vi börjar så smått få apporten att fungera. Nu griper hon den men jag skall få henne att hålla kvar den också och inte släppa direkt. :)

Vi har provat lite blockträning också. Fast det är än så länge på nivån förstå att man skall stå med framtassarna på boken.

Har tränat lite i veckan, och det börjar kännas bra, lite problem med platsliggningen, men även det går sakta men säkert framåt, nä inte framåt, liggandes...:D

Lite bilder från veckan, har även en film, men vi är lite osynkade mellan varven, jag jätteförkyld, hund kollar människor i skogen..:D

32798954.jpg

32798953.jpg

Vilken bjässe! :eek:. Han ser så gullig ut på huvudbilden som du har lagt ut, att jag inte riktigt kunde föreställa mig att han är så STOR!

Kontakten ser fin ut i linförigheten men jag hade försökt jobba bort "handväskearmen" så fort som möjligt.

Min träning med Sarek går också framåt, han har börjat hajja det fria följet nu. Igår kunde vi gå 12 perfekta steg, sedan kom en liten pendling. Nästa vecka ska vi klara minst 15 :).
Platsliggningen är väl det vi har tränat minst på, för det är så tråkigt :angel:. Men det är verkligen hög tid nu. Ska prova att lägga honom i grupp nästa vecka.

Tack för fina ord!

Jag inte kan jobba bort min handväskearm, jag har till 90% kopplet i vänsterhanden.

Jodå, det går :). Du får korta kopplet så att ni inte trasslar in er, så kommer det se betydligt snyggare ut och övergången till fritt följ blir lättare. Nu ser det ut som om han följer handen?

Är det för att det ska se snyggt ut, så får jag väl lägga ner träning och tävlingsambitioner... för har jag inte en fungerande högerhand, så blir det inte lätt....

Efter 8 operationer och en steloperation, så , funkar inte högerhanden så bra!

Jag går i gips ca 3-6 månader varje år...

Senast ändrad:

Usch, låter jobbigt! Men du kan väl fortsätta ha kopplet i vänsterhanden men låta den hänga ner?

*

För vår del har det inte blivit någon träning alls på en vecka ungefär, först hade Rover problem med sitt öga och sedan har jag varit tokförkyld men jag tänkte titta förbi klubben ikväll och eventuellt försöka vara med på en träningstävling imorgon ändå!

Det låter hemskt jobbigt med stelopererad högerhand :(. Men precis som Dentaku skriver så menar jag att du låter vänsterarmen hänga. Alltså att du går som om du inte hade något koppel i handen.

*kl* Vår tävlingsdebut frös inne då Google plötsligt blev sjuk med hög feber, men nu är han mkt bättre så snart kan vi ta upp träningen igen.
Platsliggning går snabbt framåt och han ligger nu 1 minut på fullt avstånd eller 2 på kortare håll. (och efter årsskiftet blir det väl kortare??)

Ställande under gång funkar jättebra om jag utgår från baklängesfot men inte om han är i vanlig fotposition, då smyger han med så fort jag gått mer än 2 steg i från honom men det är väl bara att fortsätta traggla, vi kör med externbelöning bakom och det verkar funka bra.

Ingångarna efter hopp och inkallning funkar oftast men ibland slarvar han, men han utvecklas varje träningspass nu så det är toppenkul!

Fasen, jag hade fattat fel, det är ingen träningstävling imorgon. :( Då blev det svårt helt plötsligt, jag hade tänkt använda den som en fingervisare för om jag skulle våga anmäla mig till en lydnadstävling i början av december. Nu har jag ingen aning! :crazy:

KL:

Idag tränade vi lydnad för första gången på ganska länge. Har mest blivit spår/uppletande/rapport på sistone men idag var det alltså dags!
Fria följet gick väldigt bra. Hade ett kort koppel som hjälp och det fungerade verkligen jättebra. Fina höger och vänstersvängar, språngmarchen var super och helt om march var mycket bättre. Har problemet att hon flyter ut där.

Rutan var lite problemaisk idag. Vi har blivit av med våra kantband så hon hade problem med att lokalisera rutan. Måste fixa nya kantband!

Ställandet och läggandet jobbar vi vidare på omväxlande backande och ibland vid sidan. Tycker att läggandet har blivit lite långsamare sedan vi började med ställandet men det blir nog tyvärr ofta så har jag förstått.

Ettans apportering är inga prolem men vi har lite poblem med tvåans. Hon vill gärna gå runt och gripa apporten på tillbakavägen istället för att ta den direkt så att säga. Sedan har vi börjat med ingångar med apporten också och det tycker hon verkligen är jättesvårt! Hamnar gärna för långt fram också men ibland så får vi till det!

Inkallningen är inga problem, måste komma ihåg att träna ingången även med fart.

Har precis börjat med fjärren och den är hon jätteduktig på. Men jag vet ju hur lång tid det tar att träna in så det är väl lika bra att börja med den redan nu...

Krypet går också framåt även om jag inte alltid får till bakbenen som jag vill. men hon är väldigt låg i alla fall och det är ju huvudsaken.

Nu ska vi jobba hårt med lydnaden ett tag framöver, tycker det går alldeles för långsamt det här!

KL:

Ettans apportering är inga prolem men vi har lite poblem med tvåans. Hon vill gärna gå runt och gripa apporten på tillbakavägen istället för att ta den direkt så att säga. Sedan har vi börjat med ingångar med apporten också och det tycker hon verkligen är jättesvårt! Hamnar gärna för långt fram också men ibland så får vi till det!

Gör det något då?
Så länge det fortfarande är ett bra gripande?
Många som gör så att de vänder runt och SEN tar apporten, men utan att för dens skull slå av på fart eller får sämre gripande.

Gör det något då?
Så länge det fortfarande är ett bra gripande?
Många som gör så att de vänder runt och SEN tar apporten, men utan att för dens skull slå av på fart eller får sämre gripande.

Personligen föredrar jag det gripandet (alltså vänder och griper på tillbakavägen). Upplever att det blir ett bättre gripande och mindre risk för omtag då, iaf på min kelpie, som iof har lite tand-handikapp :angel:

Personligen föredrar jag det gripandet (alltså vänder och griper på tillbakavägen). Upplever att det blir ett bättre gripande och mindre risk för omtag då, iaf på min kelpie, som iof har lite tand-handikapp :angel:

Håller med.
Min äldsta vita som faktiskt förstått vad apportering går ut på, springer för allt vad hon är värd ut till apporten, börjar sänka huvudet framme vid apporten samtidigt som hon vänder kroppen i luften, så när hon greppar apporten är hon redan vänd mot mig och på väg tillbaka i samma tempo:D

Och Paradox:
Jag vet att en del har det gripandet och det är väl helt ok men i mitt fall handlar det om att hon har så bråttom att hon hinner förbi, hon har alltså inte fullt fokus på att hämta apporten så fort som möjligt. Detta är väl inget jätteproblem men vi ska ändå jobba på ingångarna och då får vi denna träningen "på köpet" så att säga.

Träna gripanden separat? Alltså från hyfsat kort avstånd först, så hon lär sig hur du vill att upptaget ska se ut? Sedan kan du ju lägga på avstånd och fart allt eftersom.

Det är precis så vi gör! :) Korta avstånd och sedan lite olika gripaövningar.

KL:
Det var så himla kul att träna idag och jag blev såå sugen på att verkligen jobba järnet nu ett tag. Måste lägga något spår någon dag också bara. Var ett tag sedan sist...

Senast ändrad:

Visst är det härligt när man är inne i ett "flow"! Jag är lite tvärtom, spårar mest hela tiden tycker jag ;). Men om vi ska komma till start i vår så måste jag nog ta och träna lite mer lydnad också...

Haha! Ja det är roligt att träna när det går bra! Vi satsar också på start i vår. Det skulle nog kunna gå tidigare också men varför sressa liksom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka