Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

:bow:
Jag har fått startfältet till vår lydnadsdebut och vet att där är minst en hund som är osäker på platsen. Dessutom så sticker hon och bjuder upp andra till lek om hon nu får för sig att dra :crazy:

Ajdå. Det är inte kul. Vet du att den hunden kommer vara med på platsen ändå?
Det är ju det som förstörde för oss, hade aldrig haft problem på platsen på träning, på första tävlingen hamnar vi bredvid en stor schäferhane som tyckte att han skulle leka med Troja. Han gick fram till henne och slår lite med tassen och viftar glatt med svansen. Troja krymper ihop allt hon kan och stirrar på mig, hon tycker definitivt inte om när främmande hundar kommer fram till henne utan att jag är nära och sen när hon dessutom ligger...
Vi blev beordrade att gå tillbaka och fick göra om platsen utan schäfern, men då var det redan kört. Hon låg inte kvar och sen dess har vi haft det kämpigt.
Tråkigt men sant.

Jag har också fått PM till vår lydnadsdebut nu men känner ju inte till några hundar så det blir mest att hålla tummarna. Däremot känns det som om vi haft tur med startnummer, dels har vi hamnat i den sena gruppen och har inte samling förrän 11.15 vilket är jätteskönt eftersom både jag och Rover är morgonsega, dels så startar vi som ekipage två vilket innebär att vi bara kan gå ut och ladda järnet efter platsliggningen.

Vi körde vår riktiga(nåja, med rejäl belöning mellan varven) tävlingsmässiga träningspass idag och det gick väl sådär rent lydnadsmässigt men med tanke på att det var första gången är jag ändå nöjd. Det enda moment som gick riktigt bra var inkallningen och mot slutet märktes det att Rover var rätt trött. Jag behöver lite träning i att bli kommenderad också. :o

Men nu vet jag vad vi behöver jobba lite mer på och jag ska se till att vi inte tränar för mycket och att vi har riktigt roligt de två veckor vi har på oss!

Heja heja! Jag håller tummarna för er :D Men vilken enorm tur du har med startnummer! Jag vill också starta "sent men tidigt" när jag tävlar. Hade varit så underbart bra att få ha startnummer 2. In och köra platsliggningen, ut och leka lite, kolla på första startandes linförighet (jag gillar att ha koll på hur man ska gå, annars spänner jag mig som en tok :D) och sedan in och köra. Hoppas det blir så för mig någon gång till sommaren. De gånger vi tävlat har vi hela tiden fått starta i princip sist. Hinner ju både bli trött och uttråkad innan det är dags för start då :angel:

Simba_112, hunden ifråga ställde sig upp, men gick ingenstans :bow:

KL

Då har vi debuterat! :D

163p och en 3e placering! :laugh: Domaren var stenhård, men rättvis.

Platsliggande 10p

Tandvisning 8p - Glad
(Xo känner domaren, dom brukade träna sök när X bodde hos sin förra husse, så när han såg domaren så skrek hela hunden "Kenneeeeeth!!!" och sen var det bara att gilla läget :p. Jag ville inte bråka med honom... så vi tog en 8.)

Linförighet 7,5p - Tränger, slarvigt, långt fram

Läggande 7,5p - Ngt slarvig framföring, bra läggande, lövjakt
(Han visste att något var på gång, så han blev ivrig och slarvade med fotgåendet, när jag sa "ligg" så kastade han sig i backen och sekunden efter så flyger det förbi ett litet orange löv som han hugger på en millisekund. Domaren vek sig dubbel av skratt :D)

Inkallande 9,5p - SS
(Bakdelen pefekt placerad, framdelen lutandes från mig. "Kongen???")

Ställande 7,5p - långt fram framf., steg, slarvigt avslut
(Eftersom vi började med detta moment i tisdags får jag vara nöjd... jag hade gissat på betyg 0 eller 5 när vi har tränat det i veckan. Jag var SÅ nyfiken när vi ställde upp för att starta inför ställandet. "Undrar hur det kommer se ut!" :d)

Apportering 7p - Hund tar föremål innan
(Har aldrig gjort en ordentlig LK I apportering, så när jag höll fram apporten så tog han den utan att invänta kommando)

Hopp över hinder 7p - kraftigt islag
(Hindret för lågt...)

Helhetsintryck 8p - kan moment ngt slarvigt

Jag som bara skulle testa :angel:

Stort grattis!

Och skönt för mig att se att det inte är omöjligt att få poäng på tandvisningen med en överglad hund... :D

Ja, det är jättebra! Jag är glad över att platsliggningen blir enklare avståndsmässigt också, förhoppningsvis leder det till mindre incidenter i lydnasklass 1.

Däremot verkar det som om jag och Rover måste börja träna mer på tandvisngen. :o Någon i Dalarna som har lust att ställa upp?

*kl*
Hade inte tänkt tävla något mer iår men bestämde mig ändå för att anmäla en gång till för att iaf ha chansen att vara med och tävla om att bli årets allroundhund i SSPK.
Är så supernöjd med min Nova som lyckades få ett första pris idag trots att det var blött och kallt vilket hon avskyr. Här är poängen:
Platsliggning 6,5 ligger med armbågarna upp (hon ligger på detta sätt hela tiden pga den kalla marken så är nöjd trots allt)
Tandvisning 10
Linförighet 9 långsamt sättande
Läggande 0 hunden lägger sig ej (detta berodde enbart på blöt/kall mark)
Inkallning 9,5 avslut (hamnar en aning långt ut)
Ställande 9,5 avslut (sätter sig aningen sakta)
Apportering 9,5 håller löst
Hopp 9,5 avslut (sätter sig snett)
Helhetsintryck 10 mycket trevligt ekipage (vi var de enda i ettan som fick 10)
Summa:161 poäng! Ibalnd ska man ha tur :)

Är så otroligt glad för de höga poängen och vet att hon kan få det på platsliggning och läggandet också bara det inte är kallt ute ;)

Jag tror hellre dom ser överglada hundar ;). Det är så låga poäng också så det är inget att bråka med hunden om tycker inte jag. En sak på träning, men går det inte på tävling så är det väl skit samma om hunden studsar lite. Hunden innan oss fick noll dock, den var inte stilla för fem öre så domaren kunde inte kika alls.

Jag minns det som igår... det var 2002, en schnauzer sög sig fast i domarens hand och det tog ett par sekunder innan matten fick hunden att släppa. Fy fan säger jag bara...

Så kul, grattis!

Här är vi ett dödstrött ekipage som sover/halvsover i soffan. Vi var på den första träningen i ridhuset(där tävlingen kommer vara) idag och jag är jätteglad! Visst var störningen från andra hundar större inomhus än på en stor uteplan, men linförigheten funkade bra, ställande och läggande var toppen och bäst av allt; Rover klarade av apporten tre gånger på raken med en väl intuggad apportbock som tillhörde en annan hund!

Det enda negativa var att han gärna ville nosa på underlaget, jag hoppas han förstår att det är lika förbjudet som på planen nästa gång. Då ska jag se till att vara med på en platsliggning också, nu kom vi vid fel tid. Men först blir det totalvila från lydnaden några dagar för min duktiga hund!

BRA TRÅD ! Precis vad vi behöver för att tagga till !

Krut och Aragon (Rhodesian Ridgeback)

Tävlingserfarenhet: Ingen för någon utav oss!

Träningsvana: Tränar endast hemma, gått några icke-relaterade kurser med tidigare hund.

Säkrast på: Oj ingenting egentligen men isf inkallningen.

Osäkrast på: Har inte börjat träna apport och läggande.

Håller till: Stockholm

Mål: Starta en lydnadsklass 1

Vi har mest tränat på fot. nu har vi dock problem med just det eftersom han plötsligt börjat gå snett ...

Precis varit ute och tränat! blev träning på fritt följ bredvid ett staket (har hört att jag skulle kunna få honom att gå rakt då ?) vet inte om han lärde sig något. Någon som har något annat bra tips? Känns som att allt bara går bakåt just nu men man kanske inte ska traggla det som går dåligt för mycket utan ta en paus från det och sen börja om?

Precis varit ute och tränat! blev träning på fritt följ bredvid ett staket (har hört att jag skulle kunna få honom att gå rakt då ?) vet inte om han lärde sig något. Någon som har något annat bra tips? Känns som att allt bara går bakåt just nu men man kanske inte ska traggla det som går dåligt för mycket utan ta en paus från det och sen börja om?

Har du möjlighet att filma när ni går? Enklare att ge tips om man får SE exakt vad problemet är, ofta är det småfel som föraren omedvetet gör som kan påverka :)

Mjo kan försöka fixa det imorgon när det är ljust ute :D men som sagt det är ingen fröjd för ögat ;) Han som kunde det så bra för bara någon vecka sen :( Fast det är ju garanterat jag som gör något tokigt!

Haha, du, kika på lite youtube-klipp på när jag tävlar så får du se mer saker som inte är någon fröjd för ögat ;)
Vill du ha hjälp att filma så hojta till!

Välkommen till tråden! :laugh: För mig är det definitivt så att det är mina missar som gör att det blir fel - har dock läst ett jättebra tips i den här tråden och det är att bara belöna när det faktiskt blir rätt. Men en hel del tokigheter blir det ändå...det är tur att hundar är förlåtande varelser.

Välkommen! Kul att fler med RR hittat hit också! ;)

kl
Har egentligen inte så mycket att uppdatera om, tränar på på våra svårigheter. Platsliggning och apportering. Vi gör SMÅ framsteg -hoppats på större men man får nöja sig med det lilla.
Kul att läsa om alla andras framsteg, aha-upplevelser och tävlingar. Så fortsätt uppdatera så hoppas jag på att få inspirationen tillbaka efter flyttkaoset vi lever i just nu..

Mjo kan försöka fixa det imorgon när det är ljust ute :D men som sagt det är ingen fröjd för ögat ;) Han som kunde det så bra för bara någon vecka sen :( Fast det är ju garanterat jag som gör något tokigt!

Men det är ju det som är så bra med den här tråden! Ingen är perfekt och här pushar och peppar vi varandra! Och det är alltid bra att få feedback både på det man gör bra och det som är sämre:D
Ofta blir man så hemmablind så man kan behöva ögon från någon utomstående.

Hmm.. Vilket får mig att inse att jag själv nog borde försöka filma lite mer när vi tränar och lägga upp här för tips och idéer!:D

Känner mig nästan sugen på att gå ut och filma redan ikväll. Ligger en något upplyst skola i närheten. Det kanske inte alls går att se så mycket på filmen men det är ju värt ett försök?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka