Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Nu när jag kom hem testade jag att ta det steget vidare, att få honom i fotposition... Och det gick:bump:

Jag kunde också gå ner från en mindre låda till en tidning. Så nu ska jag bara få bort den också för att få en bra fotposition med bakdelsrörelse.

Det känns så himla kul nu och inte alls så onåbart som det gjorde först.
Han är ju ganska duktig på de flesta momenten, men om inte fotpositionen är bra så är det ju kört ändå.

Men nu är jag glad :rofl:

Åh, så bra att min lilla film hjälpte er, och vad kul att det känns bra med träningen :bump:

Sedan sa hon något om att man inte får tävla för två olika klubbar under samma år. Det skulle inte förvåna mig om det stämmer, men jag hittar ärligt talat inget om det i några av reglerna. Dessutom kan man ju byta klubb mitt i ett år eftersom medlemskapen är löpande. Ska jag då inte kunna tävla resten av året om jag byter klubb i juli, när mitt medlemskap ska förnyas? Och om det är mitt medlemsår som räknas som ett år, vem sjutton har koll på hur "mitt år" är? :confused:

Därefter är det den där grejen med täcke på hunden. Det står INGENSTANS i reglerna att man inte får ha täcke på tävlande hund, men ändå får man inte ha det. Någon på SBK säger "Om det inte står att det är tillåtet att göra något så kan man utgå från att det inte är det". Vilket i mina öron låter helt vridet, med tanke på hur samhället ser ut i övrigt med lagar, regler osv. Kan man skriva ut att man inte får ha med godis in på planen kan man väl även peta in några ord där det står "Hunden får inte ha täcke på"?

Vad gäller att tävla för två klubbar så står det så här i SBKs bruksprovsregler (som ska tillämpas vid officiella bruksprov och tävlingar inom SBK):

"Förare, bosatt i Sverige, får under en och samma tävlingssäsong (=
kalenderår) representera endast en lokalklubb och därutöver en eller flera
rasklubbar i SBK, vid tävlande med hund av ras hänförd till respektive
rasklubb. Undantag gäller dock för förare, vars medlemskap upphör under
säsongen. Vid förnyelse av detta kan byte av klubb ske"

Det där med täcke går in under Otillåtna metoder inom Dopingreglementet:

"7.1 Otillåtna metoder
Vid prov, utställning och tävling föreligger
förutom förbud mot tillförsel av otillåtna
substanser enligt avsnitt 6, också förbud
mot exempelvis
- åtgärder som häver smärta
- åtgärder som påverkar hundens allmäntillstånd
- åtgärder som påverkar sjukdomsprocess"

Sen kan man ju tycka att de faktiskt kunde skriva ut att man inte får ha täcke på, det hade gjort det lite enklare, det är rätt "luddigt" uttryckt nu...

Varför hittar inte jag de där reglerna? :o

Men det där med medlemskap förvirrar mig fortfarande... Eller rättare sagt, de som tävlar för "vanliga rasklubbar", tex dalmatinerklubben (tycker mig ha sett något sådant) vad räknas de som då? Det är ju ingen SBK-ras och räknas väl inte heller som lokalklubb?

Så täcke skulle räknas som något som påverkar hundens allmäntillstånd? Det lät fånigt. Jag tänker mig mest sådant som räknas som rena hälsogrejer där.. men tja...

Varför hittar inte jag de där reglerna? :o

Men det där med medlemskap förvirrar mig fortfarande... Eller rättare sagt, de som tävlar för "vanliga rasklubbar", tex dalmatinerklubben (tycker mig ha sett något sådant) vad räknas de som då? Det är ju ingen SBK-ras och räknas väl inte heller som lokalklubb?

Så täcke skulle räknas som något som påverkar hundens allmäntillstånd? Det lät fånigt. Jag tänker mig mest sådant som räknas som rena hälsogrejer där.. men tja...

Infon om medlemsskap hittade jag på SBKs sida, bruksprovsregler.

Det där med otillbörlig påverkan finns i SKKs dopingreglemente.

Nej, det ska ju vara SBK-rasklubbar så dalmatinerklubben lär ju inte vara ok, utan då får man ju vara med i en lokalklubb.

Likaså får ju jag inte tävla för t.ex. riesenklubben när jag tävlar med min beauceron, även om jag vore medlem i riesenklubben, utan ska jag tävla för en rasklubb så måste det då vara beauceronklubben.

Jo jag håller med dig; täcke är inte det första jag tänker på när man pratar om saker som påverkar hundens allmäntillstånd.

Likaså får ju jag inte tävla för t.ex. riesenklubben när jag tävlar med min beauceron, även om jag vore medlem i riesenklubben, utan ska jag tävla för en rasklubb så måste det då vara beauceronklubben.

.

Fast det där funderar jag på hur det är med det? Min kompis har tävlat med sin dvärgschnauzer för Svenska Australian Shepherdklubben. Dock så äger hon ju en aussie också.

Fast det där funderar jag på hur det är med det? Min kompis har tävlat med sin dvärgschnauzer för Svenska Australian Shepherdklubben. Dock så äger hon ju en aussie också.

Nej, jag svär inte på att det är så men om man ska tolka det som står:

"därutöver en eller flera rasklubbar i SBK, vid tävlande med hund av ras hänförd till respektive rasklubb."

så borde det ju inte vara ok, men jag kanske tolkar fel? :confused:

Lite fånigt känns det, jag är auktoriserad tävl.sekreterare och det känns som att jag borde kunna det här men jag räknar med att om man blir fundersam så finns alltid reglerna att tillgå i sekretariatet när det väl är tävling.. :angel:

Här har det verkligen inte hänt någonting i träningsväg. Jag har varit helt omotiverad med tanke på Rovers öga och dessutom varit bortrest med kort varsel ett par dagar. Men nu är jag hemma igen, Rovers öga ser mycket bättre ut så nu ska vi minsann se till att sätta lite fart igen! Här ska inget rinna ut i sanden!

*KL*

Men med täcke menas väl Back on Track- täcken? Alltså täcken som påverkar muskler och bara om hunden varit skadad. Vanliga täcken måste väl få användas? Det är väl inte meningen att hundarna skall stå och frysa och bli kalla ifall det t ex regnar eller är kallt ute?

Du får naturligtvis använda täcke under tiden hunden inte är inne på tävlingsplanen, dvs. medan den ligger i bilen, eller står och väntar på att gå in på planen. Däremot inte under platsliggning eller lydnadsprogrammet.

Om jag minns rätt så ändrades reglerna för BoT-täcken till att friska hundar fick ha dem som "vanliga" täcken medan de fortfarande ansågs som doping/otillbörlig påverkan om hunden inte är helt frisk och täcket används i rehabiliteringssyfte; då gäller 7 dagars karens.

Jag har suttit och smygläst tråden redan innan jag började kursen och blev peppad redan då! :D

kl.
Även jag tyckte att Red-Chilis film om klossträning var jättebra! Det ska jag definitivt testa!

Klossträning är kanonbra! Tänk dock på att inte överträna. För då kan det blir så här.....

Sune tränar ingångar
:angel::D

Jag har vad min tränare kallar för en "övertränad" hund i vänstersvängar. Dvs istället för att, som normala folk ha problem med en hund vars rumpa pekar utåt, så sätter han sig gärna snett fast "åt andra hållet", dvs ofta ganska långt bakom mig med rumpan. Så tänk på i klossträningen att vara noga med att inte belöna överaktiv rumpa, bara ett tips :p

Ja, det lät rimligare. :laugh:

Så man kan använda BoT samma dag man tävlar, på tävlingsplatsen?

kl

Tips mottages om hur jag ska få vovven att hålla apporten kvar i munnen?
Han tar den på kommando, och sen släpper direkt med buller och bång...

Belöna med godis går inte, han blir helt fokuserad på godisen och skiter helt i apporten.

Jag testade att ha en leksak vid min sida och om jag var snabb med handen framför honom och han la den i handen så lekte vi, kastade han den på golvet så hände ingenting!
Är det ett bra (rätt) sätt?

Man vill ju gärna göra rätt, så man inte behöver börja om, för det fick jag ju göra med platsliggningen, men nu sitter den nästan helt säkert igen!
(han blev ju påhoppad under platsliggningen några gånger)

kl

Nu har vi "tävlat" för första gången. Eller det kanske var att ta i men vi har iaf ett bronsmärke!

Klubben har haft märkestagning ikväll!

Utgångsläget var inte det bästa för oss, kanske rent av dumt att ställa upp egentligen men vi tog det som ett träningstillfälle i högen.
Ebun började löpa för ett par dagar sedan så vi fick helt enkelt starta sist. Att hon dessutom satt i sig 0,5kg levergodis (inte snittarna utan leverbitar) igår och är helkass i magen gjorde inte saken bättre. Dock är hon pigg så vi körde ändå..

Linförighet 8 -nosar, vid sväng, släpar
Platsläggande 0 -sitter (märkte redan när jag kommenderat att hon inte skulle lägga sig då jag sa kommandot på ett annat sätt än vid träning)
Inkallande 5 -tekniskt fel (ösregn i 2millisekunder och hon HATAR regn)
Hopp över hinder 10

Fick väldigt bra kritik av både domare och TL för linförigheten vilket känns kul. Läggandet under gång retar mig lite då det verkligen funkar hur bra som helst annars, men så är det ju;)

82 av 120 poäng och Bronsmärket är vårt!
Kunde gått bättre men är ändå nöjd över att det funkade trots regnskur, mörker och mycket väntan, och utan godis mellan momenten.

Haha! Åh vad sött! :love: Det där ska jag absolut försöka undvika!

squarepants: Tack för mer inspiration! :)

KL:

Liten uppdatering:
Tränade lydnad igår och hon var jätteduktig! Fria följet kändes bra (hon har flyttat fram positionen så vi har jobbat en del med att få tillbaka henne igen), inkallningen är bra, det är ingången som inte är riktigt klar ännu. Hoppet är samma sak, ingången behöver filas på. Läggande under gång är bra, bara matte som ska fatta att hon inte behöver använda sig av ett så kraftigt dubbelkommando som hon gärna gör (till och med när jag torrgår utan hund :)). Ställandet har vi precis börjat med men det går framåt. Apporteringen behöver vi jobba lite med gripandet, både sittandes vid sidan och när jag kastar iväg. Sedan kör vi lite av tvåans och treans moment och även vissa bruksmoment men det kanske inte platsar i den här tråden...

Sedan är jag extra glad också då jag fått resultatet på röntgen som visar att höfterna är fina! Jippi!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka