Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!
Sedan sa hon något om att man inte får tävla för två olika klubbar under samma år. Det skulle inte förvåna mig om det stämmer, men jag hittar ärligt talat inget om det i några av reglerna. Dessutom kan man ju byta klubb mitt i ett år eftersom medlemskapen är löpande. Ska jag då inte kunna tävla resten av året om jag byter klubb i juli, när mitt medlemskap ska förnyas? Och om det är mitt medlemsår som räknas som ett år, vem sjutton har koll på hur "mitt år" är?
Därefter är det den där grejen med täcke på hunden. Det står INGENSTANS i reglerna att man inte får ha täcke på tävlande hund, men ändå får man inte ha det. Någon på SBK säger "Om det inte står att det är tillåtet att göra något så kan man utgå från att det inte är det". Vilket i mina öron låter helt vridet, med tanke på hur samhället ser ut i övrigt med lagar, regler osv. Kan man skriva ut att man inte får ha med godis in på planen kan man väl även peta in några ord där det står "Hunden får inte ha täcke på"?
Vad gäller att tävla för två klubbar så står det så här i SBKs bruksprovsregler (som ska tillämpas vid officiella bruksprov och tävlingar inom SBK):
"Förare, bosatt i Sverige, får under en och samma tävlingssäsong (=
kalenderår) representera endast en lokalklubb och därutöver en eller flera
rasklubbar i SBK, vid tävlande med hund av ras hänförd till respektive
rasklubb. Undantag gäller dock för förare, vars medlemskap upphör under
säsongen. Vid förnyelse av detta kan byte av klubb ske"
Det där med täcke går in under Otillåtna metoder inom Dopingreglementet:
"7.1 Otillåtna metoder
Vid prov, utställning och tävling föreligger
förutom förbud mot tillförsel av otillåtna
substanser enligt avsnitt 6, också förbud
mot exempelvis
- åtgärder som häver smärta
- åtgärder som påverkar hundens allmäntillstånd
- åtgärder som påverkar sjukdomsprocess"
Sen kan man ju tycka att de faktiskt kunde skriva ut att man inte får ha täcke på, det hade gjort det lite enklare, det är rätt "luddigt" uttryckt nu...