Ska se om jag kommer ihåg allt
På näst senaste tävlingen påstod personen i sekretariatet att man inte får tävla för SHU om man är över 18 år. Det stämmer inte, det har jag kollat upp, det ändrades år 2004 så att man får det. Hade väl inte brytt mig så mycket om det inte var för att hon först inte ville låta mig starta, men till sist gav sig eftersom jag sa att jag anmält på samma sätt alla gånger i år osv.
Sedan sa hon något om att man inte får tävla för två olika klubbar under samma år. Det skulle inte förvåna mig om det stämmer, men jag hittar ärligt talat inget om det i några av reglerna. Dessutom kan man ju byta klubb mitt i ett år eftersom medlemskapen är löpande. Ska jag då inte kunna tävla resten av året om jag byter klubb i juli, när mitt medlemskap ska förnyas? Och om det är mitt medlemsår som räknas som ett år, vem sjutton har koll på hur "mitt år" är?
Därefter är det den där grejen med täcke på hunden. Det står INGENSTANS i reglerna att man inte får ha täcke på tävlande hund, men ändå får man inte ha det. Någon på SBK säger "Om det inte står att det är tillåtet att göra något så kan man utgå från att det inte är det". Vilket i mina öron låter helt vridet, med tanke på hur samhället ser ut i övrigt med lagar, regler osv. Kan man skriva ut att man inte får ha med godis in på planen kan man väl även peta in några ord där det står "Hunden får inte ha täcke på"?
Och så blev jag ju nollad på hopp över hinder igår, trots att det inte står i reglerna något som tyder på att jag skulle blivit det. Visst, jag fick ropa på henne massor av gånger. Men vid tex inkallningen så ropade jag många fler gånger, och när jag tänkte ge upp så bad de mig ropa mer, "hon kanske kommer om du försöker igen" sa de. Inte hade de sagt så om de tänkt nolla mig pga för många DK?
Sedan påstod en bekant idag att man måste hålla kopplet i högerhanden under tävling. Jag hittar inte ett ord om det i reglerna och tycker att någon borde sagt åt mig på tävlingen om det var så att jag hade det i fel hand. Det å andra sidan skiter jag egentligen i, eftersom personen som påstod det varken är domare eller har varit funktionär på någon tävling som jag varit på. Men allt annat, det har sagts av "såna som bestämmer".