Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag tycker ni är duktiga. :laugh: Hon visar ju att hon kan sitta kvar i alla fall. ;)

Allmän fråga: Får man avdrag om man svänger åt fel håll i linförigheten? Jag tar ofta fel på höger och vänster.

Nej. Du kan ju ha hört fel, det vet ju inte domaren. Men ett tipps är att du har hunden på vänster sida, så säger testledaren vänster så ska du svänga mot hunden ;)

Så bra. Då behöver jag inte oroa mig så mycket för det. Skall komma ihåg hund-vänster. :laugh:

Får jag vara med här? Har alldeles nyligen börjat en tävlingslydnadskurs :o Målet är att ställa upp i första tävlingen till våren!

Emma & Aska, dansk/svensk gårdshund på 11 månader.

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Aldrig tränat lydnad förr (men en hel massa annat) men går nu kurs för en oerhört duktig instruktör.

Säkrast på: Inget än!

Osäkrast på: Apportering (hon tycker det är skit-trist)

Håller till: Gävle med omnejd.

Mål: Komma mig för och våga tävla till våren är mitt första mål. Har ju gott om tid att träna!

Får jag vara med här? Har alldeles nyligen börjat en tävlingslydnadskurs :o Målet är att ställa upp i första tävlingen till våren!

Självklart får du vara med här! :D
Hoppas det går bra på kursen och att du blir peppad av den här tråden!

Självklart är du välkommen!
Bara för att du precis börjat blir du inte portad;)
Du tränar ju mot samma mål som oss andra:D

Såja! Så mycket sämre än såhär kan det knappast gå, så sätt igång och njut, alla ni som är nervösa inför tävlingar osv ;) (Jag är ju seriöst knäpp som först lät bli att avbryta och sedan faktiskt lägger upp allt på youtube...)

http://www.youtube.com/watch?v=zFQxn19Htgs

Kan ju inget annat än beundra dig!!!
Du kämpar och kämpar och hunden har helt annat att titta och tänka på. Men oj, vad du lär dig! Om du en dag kommer att skaffa dig en mer lättmotiverad hundras så kommer du ha så mycket från de här träningarna och tävlingarna. Om jag vore du skulle jag leta efter träningstävlingar. Där du får berömma och belöna hur mycket som helst. Dessutom brukar det bara kosta en tjuga att vara med och man får ofta ett bedömningsprotokoll.

Både och, tycker jag. Jag tänkte så förut (svårmotiverad hund = lättare för föraren när denne skaffar "lättare" träningshund), men nu när jag stått med en hund i 8 år som jag har behövt motivera, lyfta och jobba mycket med emellanåt och nu gått över till en hund som knappt ens behöver belöningar för att fungera, som jag behöver dämpa, dra ut på belöningarna osv så är jag liksom helt grön igen! :D Det är inte lättare, men inte svårare heller, det är nytt helt enkelt :)

Kan ju inget annat än beundra dig!!!
Du kämpar och kämpar och hunden har helt annat att titta och tänka på. Men oj, vad du lär dig! Om du en dag kommer att skaffa dig en mer lättmotiverad hundras så kommer du ha så mycket från de här träningarna och tävlingarna. Om jag vore du skulle jag leta efter träningstävlingar. Där du får berömma och belöna hur mycket som helst. Dessutom brukar det bara kosta en tjuga att vara med och man får ofta ett bedömningsprotokoll.

Haha, ja, jag lär mig en hel del, och nog för att det hade varit kul att ha en mer lättmotiverad ras (jag har suttit och kollat massor efter sådana) så kan jag inte bortse från att jag älskar att träna med mina knäppa salukis. Som igår på tävlingen, jag vet inte om det syns, men jag går mest runt och skrattar. Såg flera på tävlingen som blev förbannade när hunden inte gjorde som den skulle osv, kanske något som kommer av att man tar för givet att hunden vill samarbeta?

Min klubb ska faktiskt ha två träningstävlingar nu under hösten. Då väljer man tre moment utöver platsliggningen och kör bara dem. Det är dessutom gratis för klubbmedlemmar att vara med :D

I vilket fall som helst så tänker jag försöka köra med Zala på nästa träningstävling, bara några lätta moment som ställande under gång, inkallning och hopp över hinder. Kanske låter Wahidah köra något också, beroende på om hon har lust eller inte. Sedan ska jag titta närmare på rallylydnaden och se om det kan vara något att roa sig med en stund, bara för att få det roligare att gå in på planen och tävla.

Sedan måste jag säga att jag just nu mest är less på folks tolkningar av reglerna. Hur sjutton ska det gå att tävla om alla har sina egna tolkningar av reglerna och läser in sådant som inte står? Senaste 8 dagarna har jag märkt minst 4 saker som folk är övertygade om att är rätt, trots att det inte står något om det i reglerna eller t.o.m. står tydligt i reglerna att de har totalfel.
Okay om det bara är "vanligt folk", men när det är tävlingsfunktionärer osv? Borde man inte ha bättre koll då?

Sedan måste jag säga att jag just nu mest är less på folks tolkningar av reglerna. Hur sjutton ska det gå att tävla om alla har sina egna tolkningar av reglerna och läser in sådant som inte står? Senaste 8 dagarna har jag märkt minst 4 saker som folk är övertygade om att är rätt, trots att det inte står något om det i reglerna eller t.o.m. står tydligt i reglerna att de har totalfel.
Okay om det bara är "vanligt folk", men när det är tävlingsfunktionärer osv? Borde man inte ha bättre koll då?

Sånt tycker jag alltid är intressant att höra, vad är det som har varit fel? Alltid bra att räta ut sådana frågetecken :).

Och tyvärr så kan man inte alltid lita på att funktionärer är så up-to-date... Har varit ute flera gånger där TL gör massa småfel som man egentligen skulle kunna lägga in protester emot, men än så länge har det inte varit grovt nog för att jag ska ha orkat :p!

Där fick jag svar på om det går att bli nollad på linförigheten. Blev förvånad när vi tävlade över att vi faktiskt fick poäng där. Men men.
Har inte kollat filmen (än) men heja på!

Min motivation är också att man lär lära sig en hel del på att kämpa med att motivera hunden. Även om jag hoppas på att nästa hund snarare ska vara tvärtom, så hoppas och tror jag ändå att man kommer ha nytta av det, inte minst för att inse vad man borde gjort annorlunda från början :p

Sånt tycker jag alltid är intressant att höra, vad är det som har varit fel? Alltid bra att räta ut sådana frågetecken :).

Och tyvärr så kan man inte alltid lita på att funktionärer är så up-to-date... Har varit ute flera gånger där TL gör massa småfel som man egentligen skulle kunna lägga in protester emot, men än så länge har det inte varit grovt nog för att jag ska ha orkat :p!

Ska se om jag kommer ihåg allt :o

På näst senaste tävlingen påstod personen i sekretariatet att man inte får tävla för SHU om man är över 18 år. Det stämmer inte, det har jag kollat upp, det ändrades år 2004 så att man får det. Hade väl inte brytt mig så mycket om det inte var för att hon först inte ville låta mig starta, men till sist gav sig eftersom jag sa att jag anmält på samma sätt alla gånger i år osv.

Sedan sa hon något om att man inte får tävla för två olika klubbar under samma år. Det skulle inte förvåna mig om det stämmer, men jag hittar ärligt talat inget om det i några av reglerna. Dessutom kan man ju byta klubb mitt i ett år eftersom medlemskapen är löpande. Ska jag då inte kunna tävla resten av året om jag byter klubb i juli, när mitt medlemskap ska förnyas? Och om det är mitt medlemsår som räknas som ett år, vem sjutton har koll på hur "mitt år" är? :confused:

Därefter är det den där grejen med täcke på hunden. Det står INGENSTANS i reglerna att man inte får ha täcke på tävlande hund, men ändå får man inte ha det. Någon på SBK säger "Om det inte står att det är tillåtet att göra något så kan man utgå från att det inte är det". Vilket i mina öron låter helt vridet, med tanke på hur samhället ser ut i övrigt med lagar, regler osv. Kan man skriva ut att man inte får ha med godis in på planen kan man väl även peta in några ord där det står "Hunden får inte ha täcke på"?

Och så blev jag ju nollad på hopp över hinder igår, trots att det inte står i reglerna något som tyder på att jag skulle blivit det. Visst, jag fick ropa på henne massor av gånger. Men vid tex inkallningen så ropade jag många fler gånger, och när jag tänkte ge upp så bad de mig ropa mer, "hon kanske kommer om du försöker igen" sa de. Inte hade de sagt så om de tänkt nolla mig pga för många DK?

Sedan påstod en bekant idag att man måste hålla kopplet i högerhanden under tävling. Jag hittar inte ett ord om det i reglerna och tycker att någon borde sagt åt mig på tävlingen om det var så att jag hade det i fel hand. Det å andra sidan skiter jag egentligen i, eftersom personen som påstod det varken är domare eller har varit funktionär på någon tävling som jag varit på. Men allt annat, det har sagts av "såna som bestämmer".

Där fick jag svar på om det går att bli nollad på linförigheten. Blev förvånad när vi tävlade över att vi faktiskt fick poäng där. Men men.

Jodå, det går! :D Såhär står det i reglerna om att bli nollad under linförigheten:
"Hund som hela tiden förs i stramt koppel (hunden stretar) kan inte godkännas. Samma sak gäller om hunden släpar efter alltför kraftigt så att den måste dras fram ideligen, eller om den under större delen av momentet följer föraren på längre avstånd än 1 m."

Vill man kika på reglerna mer så finns de här: http://www.brukshundklubben.se/upload/04_Tavla/Lydnad/Regler/LydnadsreglerI-III07.pdf
Beskrivningen av momenten för klass 1 börjar på sidan 9. Innan står lite blandat om lydnadstävlingar.

Ska se om jag kommer ihåg allt :o

På näst senaste tävlingen påstod personen i sekretariatet att man inte får tävla för SHU om man är över 18 år. Det stämmer inte, det har jag kollat upp, det ändrades år 2004 så att man får det. Hade väl inte brytt mig så mycket om det inte var för att hon först inte ville låta mig starta, men till sist gav sig eftersom jag sa att jag anmält på samma sätt alla gånger i år osv.

Sedan sa hon något om att man inte får tävla för två olika klubbar under samma år. Det skulle inte förvåna mig om det stämmer, men jag hittar ärligt talat inget om det i några av reglerna. Dessutom kan man ju byta klubb mitt i ett år eftersom medlemskapen är löpande. Ska jag då inte kunna tävla resten av året om jag byter klubb i juli, när mitt medlemskap ska förnyas? Och om det är mitt medlemsår som räknas som ett år, vem sjutton har koll på hur "mitt år" är? :confused:

Därefter är det den där grejen med täcke på hunden. Det står INGENSTANS i reglerna att man inte får ha täcke på tävlande hund, men ändå får man inte ha det. Någon på SBK säger "Om det inte står att det är tillåtet att göra något så kan man utgå från att det inte är det". Vilket i mina öron låter helt vridet, med tanke på hur samhället ser ut i övrigt med lagar, regler osv. Kan man skriva ut att man inte får ha med godis in på planen kan man väl även peta in några ord där det står "Hunden får inte ha täcke på"?

Och så blev jag ju nollad på hopp över hinder igår, trots att det inte står i reglerna något som tyder på att jag skulle blivit det. Visst, jag fick ropa på henne massor av gånger. Men vid tex inkallningen så ropade jag många fler gånger, och när jag tänkte ge upp så bad de mig ropa mer, "hon kanske kommer om du försöker igen" sa de. Inte hade de sagt så om de tänkt nolla mig pga för många DK?

Sedan påstod en bekant idag att man måste hålla kopplet i högerhanden under tävling. Jag hittar inte ett ord om det i reglerna och tycker att någon borde sagt åt mig på tävlingen om det var så att jag hade det i fel hand. Det å andra sidan skiter jag egentligen i, eftersom personen som påstod det varken är domare eller har varit funktionär på någon tävling som jag varit på. Men allt annat, det har sagts av "såna som bestämmer".

Som i alla bedömningssporter går det inte att utföra identiskt för två domare och få samma resultat. Nära nog omöjligt i a f.

Vid dubbelkommado så måste de komma snabbt efter varandra. Blir det upprepade kommandon med tidsfördröjning så blir det nolla ist.

Kopplet får hållas i vilken hand som helst. Men det ska hänga och se ut som leendet på en smilegubbe :) Viktigt är att koppelhandel hålls still också.

Som i alla bedömningssporter går det inte att utföra identiskt för två domare och få samma resultat. Nära nog omöjligt i a f.

Vid dubbelkommado så måste de komma snabbt efter varandra. Blir det upprepade kommandon med tidsfördröjning så blir det nolla ist.

Kopplet får hållas i vilken hand som helst. Men det ska hänga och se ut som leendet på en smilegubbe :) Viktigt är att koppelhandel hålls still också.

Det är jag fullständigt medveten om :)

Var står det att dubbelkommandon måste komma snabbt efter varandra? Varför fick jag då godkänt på tex apporten (där jag sa "apport" flera gånger med långt mellanrum) men inte på tex hoppet där jag sa åt henne att hoppa lika många gånger med lika långt mellanrum? Borde inte någon regel sett till att antingen nolla mig på båda momenten eller ge mig godkänt på båda?

Och yes, jag vet också att kopplet inte ska vara sträckt och hittar inget om att man inte får ha det i vilken hand som helst. Att en bekant sa att man inte får ha det i vilken hand som helst är bara för mig ytterligare ett tecken på att folk uppenbarligen läser in saker i reglerna som inte finns där. (Vilket visserligen inte är unikt för lydnadstävlande, utan verkar förekomma i alla bedömningssporter, men det hindrar mig inte från att bli less på fenomenet)

Jag har reglerna på datorn men har inte orkat kolla efter tävlingen ärligt talat. Tack!
Men okej, ja kopplet var väl inte spänt hela tiden iaf, även om jag vet att det hände flera gånger. Min hund var verkligen inte alls med den dan.

Det är jag fullständigt medveten om :)

Var står det att dubbelkommandon måste komma snabbt efter varandra? Varför fick jag då godkänt på tex apporten (där jag sa "apport" flera gånger med långt mellanrum) men inte på tex hoppet där jag sa åt henne att hoppa lika många gånger med lika långt mellanrum? Borde inte någon regel sett till att antingen nolla mig på båda momenten eller ge mig godkänt på båda?

Och yes, jag vet också att kopplet inte ska vara sträckt och hittar inget om att man inte får ha det i vilken hand som helst. Att en bekant sa att man inte får ha det i vilken hand som helst är bara för mig ytterligare ett tecken på att folk uppenbarligen läser in saker i reglerna som inte finns där. (Vilket visserligen inte är unikt för lydnadstävlande, utan verkar förekomma i alla bedömningssporter, men det hindrar mig inte från att bli less på fenomenet)

Allt står inte i regelboken just för att det är en bedömning. Vid apporteringen som ni gjorde så såg kanske domaren mellan fingrarna medan de vid hoppet och inkallningen ville ge dig en chans att få poäng. Och vad domaren ser och hör är det den kan bedömma. Min hund satte sig aningen snett vid inkallningen men det såg inte domaren och vi fick en tia. Medan jag tyckte att vårt hopp kändes bra men vi fick "bara" en 8,5. Troligen så kanske jag viftade med fingrarna utan att jag själv märkte det men något var det som drog ner i a f. Eller så ville h*n helt enkelt inte ge högre för att h*n inte gillar min hunds ras. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka