Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Välkomna hit!:)

kl Har en liten fråga som egentligen inte gäller momenten i sig men nu är jag för nyfiken så jag måste fråga!
Pratar man om klassindelningen heter det ju lk1/2/3 och elit men en del har också, förutom att bli uppflyttade då förstås, att få lp1/2/3. Vad innebär detta och vad krävs?
Trodde jag hade listat ut det men icke:o

LP1 är alltså lydnadsdiplom 1, och det får du efter 3st förstapris i klass 1. Vill du sedan ha LP2 så behöver du tre förstapris i klass 2 osv.
För att få ett förstapris i klass 1 behöver du 160 poäng på en tävling.

Eftersom LP1 osv blir meriter bland hundens (eventuella) övriga championat så är det många som vill ha det, framförallt om man inte är säker på att man fixar LP2 eller annat. Det blir som ett lite extra tydligt bevis på att hunden faktiskt är duktig på lydnadsplanen.

Får du 3 st förstapris i någon av klasserna så får du LP i respektive klass. En titel i stamtavlan alltså :)

Får du 3 förstapris i elit så är hunden sedan lydnadschampion.

*KL*

Om ni bara visste sa mycket undran och 'confusion' skillnaden pa forsta pris och forsta plats fororsakade mig.:angel: I min varld ar de ett och desamma:grin:

Men, är det inte exakt samma som krävs för att bli uppflyttad? Får man automatiskt LP1 om man man blir uppflyttad till 2:an?

Nepp, för att få tävla klass 2 behöver du bara ha fått ett enda förstapris i klass 1 :)

Chili hann visst före :D

Hihi :D (jag lånade lite snabbhet från Waha som ligger och sover ;))

Och Nu håller jag förresten på att fixa många små filmklipp till en enda film att lägga upp på youtube så att ni här i tråden kan få se eländet :D

Men, är det inte exakt samma som krävs för att bli uppflyttad? Får man automatiskt LP1 om man man blir uppflyttad till 2:an?

Nej, du måste bevisa för olika domare vid tre olika tillfällen att du uppnår kvalitén första pris i Lydnadsklass I för att få ett LP I.

Du kan fortsätta direkt till lyd II och skippa titeln om du tänker dig att du satsar på LP 2 istället.

AHA! SA ... om jag kan trana in LK3 ovningar tills nasta gang jag kommer och kan ta en LK2 med godkanda poang kan jag altsa tavla LK3 och forsoka fa en LP3 trots att jag inte har LP2?

För att ytterligare förtydliga. Uppflyttning i lydnad är frivillig till skillnad från ex bruks och agility.

Du får alltså ta hur många 1:apris du vill i lydnad utan att någonsin starta 2:an, men du har RÄTT att starta tvåan efter första 1:a-priset.

Har man väl startat 2:an däremot får man inte "hoppa ner" till ettan igen (tror dock man får det om man inte erhållit nåt pris (alltså <100 i tvåan)

AHA! SA ... om jag kan trana in LK3 ovningar tills nasta gang jag kommer och kan ta en LK2 med godkanda poang kan jag altsa tavla LK3 och forsoka fa en LP3 trots att jag inte har LP2?

Absolut! Du kan plocka LP-titeln i vilken klass du behagar. Många struntar ju i LP I eftersom platsen är så osäker där (+ att det är så jävla tråkigt att traggla ettans moment...).

All right! Kan nagon tala om vilka moment som ingar i lk2 och lk3?:grin:

Klass 2
Klass 2 är öppen för hundar som erhållit första pris i klass I eller lägst betyget godkänd i SBKs lägre klass.

Moment som ingår:
Platsliggande
Fritt följ
Läggande
Inkallande med ställande
Sändande med ställande
Apportering
Fritt hopp över hinder
Fjärrdirigering
Helhetsintryck

Klass 3
Klass III är öppen för hundar som erhållit första pris i klass II eller lägst betyget godkänd i SBKs högre klass

Moment som ingår:
Sittande i grupp
Platsliggande
Fritt följ
Sättande
Inkallande med ställande och läggande
Sändande med platsläggande och inkallande
Apportering och hopp över hinder
Apportering av metallföremål
Vittringsprov och apportering
Fjärrdirigering

Mer info finns här: http://www.lydnad.se/tavlingslydnad/

Senast ändrad:

Nu fattar jag! Tack alla för era svar och förklaringar!

R_C: Ser också fram emot filmen!

kl
Nu närmar sig märkestagningen med stormsteg och vi har knappt hunnit träna någon lydnad alls sen onsdagens träning. Vet inte om jag ska va nervös eller mer det-får-gå-som-det-går;)

Nu närmar sig märkestagningen med stormsteg och vi har knappt hunnit träna någon lydnad alls sen onsdagens träning. Vet inte om jag ska va nervös eller mer det-får-gå-som-det-går;)

Sista alternativet ;) Om de inte hunnit träna på några dagar så kan det ju dessutom vara så att det blir "Oh vad kul, det här har vi inte gjort på länge! Nu ska jag vara duktig så matte blir glad så allt blir kul!" :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka