Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

kl*

Tack Alla !! :)

Ja vi överlevde, det blev två nollor dock. Men jätte nöjd!
Fick 9,5 på ställande, och 9 på inkallning, totalt räckte det till ett tredje pris.
Platsliggningen fick vi noll på, hon låg fint och stadigt, tills jag var 2 m från henne påväg tillbaka, hon får glädjerus och möter upp mig.
Den andra nollan var läggande och där var det mitt fel, jag blev så till mig så sa nån blandning av ligg, sitt, däck plus att jag stannade till. Blev helt förstummad när ledaren sa "komendera" total kortslutning i huvudet.
Men nu är debuten gjord och jag fick mycket applåder och beröm från andra deltagare, dommare och "skrivaren" för kontakten mellan oss :D
Överlycklig matte.

Senast ändrad:

Grattis :D vad fick ni för poäng totalt?

*KL*

Nu har jag och Wahidah slagit ett nytt rekord, nämligen rekordet i antalet nollor man kan få under en tävling ;) Nä, okay, jag vet att det finns andra som fått fler, men JÖSSES vad pissuselt det gick.

Funderade på att avbryta redan innan linförigheten för jag märkte att hon var helt off när vi värmde upp och hellre studerade fåglar som flög runt högt upp i luften än tittade på godiset jag hade med (det har ALDRIG hänt innan). Dessutom hade hon fullt sjå att hålla koll på min pojkvän (hennes favoritmänniska) som var med, och hon är nog både påverkad av att tanten löper hemma och att vi tävlat så många gånger på så kort tid.

I vilket fall som helst, poängen blev såhär:
Platsliggning: 0 (avstår)
Tandvisning: 10
Linförighet: 0
Läggande: 7,5
Inkallande: 0
Ställande: 5
Apportering: 5
Hopp över hinder: 0
Helhetsintryck: 5

Totalt, 50 poäng!

Vid linförigheten var hon som sagt var inte alls med. Jag fick dra med henne ibland, hon satte sig aldrig när jag stannade, tittade på andra, flamsade runt... Dock var jag mer avslappnad än någonsin tidigare och gick nog rätt bra också.
Trots att vi startade som nr 10 var vi faktiskt de som dittills fick högst poäng på läggandet. Många hade problem med det idag, och Wahidah, som brukar ha problem, la sig faktiskt även om det blev snett och fria följet var kaos...

Inkallningen blev ingen inkallning, hon bara satt och sov. Vid ställandet fick jag henne knappt med mig, men sedan gick det ok.. Fram tills jag började gå tillbaka till henne och hon började klia sig på rumpan, snurra runt och sedan vägrade att sätta sig bredvid mig :o

Apporten tog hon, efter tusen kommandon och hon tuggade som en tok... Vid hopp över hinder så fick jag ropa på henne flera gånger, MEN hon kom faktiskt och hoppade över hindret och sedan fick jag putta ner rumpan på henne för att få henne att sitta... Förstår ju om vi fick 0a där, men det står faktiskt inte i reglerna något som säger att vi skulle fått en 0a, eftersom hon faktiskt hoppade.

Nååja, allt finns på film och eftersom jag är smått puckad så kommer det väl läggas ut så fort jag fått lite energi igen :p

Nu tar vi iaf en paus från lydnadstävlingarna och ska fokusera på att bara ha riktigt kul ihop.

kl*

Tack Alla !! :)

Ja vi överlevde, det blev två nollor dock. Men jätte nöjd!
Fick 9,5 på ställande, och 9 på inkallning, totalt räckte det till ett tredje pris.
Platsliggningen fick vi noll på, hon låg fint och stadigt, tills jag var 2 m från henne påväg tillbaka, hon får glädjerus och möter upp mig.
Den andra nollan var läggande och där var det mitt fel, jag blev så till mig så sa nån blandning av ligg, sitt, däck plus att jag stannade till. Blev helt förstummad när ledaren sa "komendera" total kortslutning i huvudet.
Men nu är debuten gjord och jag fick mycket applåder och beröm från andra deltagare, dommare och "skrivaren" för kontakten mellan oss :D
Överlycklig matte.

Grattis! Nu kan du bara var mer avslappnad nästa gång! Det är lätt att tappa koncentrationen, tycker jag. Jag har tidigare tävlat schäfer och jag vet att jag ofta var särskilt fumlig med att plocka undan kopplet. Det liksom fick inte plats i fickan och jag kände mig jättestressad av att allt skulle gå fort.

Nu är det ju många år sedan jag tävlade (och jag kom bara till lyd II med schäfern eftersom hon aldrig blev trygg på platsliggningen).

Då hade jag problem med att hunden dessutom tuggade som en tok på apporten.

Nu har jag sedan igårkväll tränat lite apport med schnauzern. Hon håller den snällt i munnen när jag placerar den där och håller lätt om nosen, men så fort jag släpper så börjar hon tugga.

Hur har ni andrat tränat på det?

Det låter klokt. ;) Men din beskrivning av själva tävlingen låter ungefär som man kan föreställa sig en vinthund med integritet och självrespekt. :D

Haha, ja, flera vänner säger mest "Jamen, hon visar bara att hon är vinthund" :D. Men alltså.. Nej.. Även en vinthund ska kunna samarbeta med sin ägare och såhär uselt har det verkligen aldrig gått, varken på träning eller tävling. Jag skyller en del på pojkvännen :angel:

Nååja, jag har ju faktiskt två hundar. Nu kan jag träna lydnad med tanten ett tag istället :D

114.5 poäng

platsliggning - 0
Tandvisning - 10
Linförighet - 6, inget sittande vid halt
Läggande - 0
Inkallning - 9, snett avslut
Ställande - 9,5
Apport - 8, jag höll inte fram apporten tydligt nog
Hopp - 5, hon smet iväg när ledaren sa "komendera"
Helhet - 7

Så blev det, skit bra början, vi har lite att träna på och utvecklas i, men för att vara första tävling, med helt grön hund och ägare, som tränat helt alena. ASNÖJD! :D

Nu har jag sedan igårkväll tränat lite apport med schnauzern. Hon håller den snällt i munnen när jag placerar den där och håller lätt om nosen, men så fort jag släpper så börjar hon tugga.

Hur har ni andrat tränat på det?

När min började tugga så tog jag bort den och gick ifrån henne och var "tråkig".
När hon sen bar den fint så belönade jag lugnande genom strykningar och låga "duktig tjej" och sen godis vid loss/släpp.

Grattis, och kul att du är taggad inför fler tävlingar! :bump:

Men du, där vid hopp över hinder, hoppade hon alltså innan du kommenderade?

Typ, så fort ledaren sa "komendera" till mig så lyfte hon på rumpan och tassade iväg, hann precis säga "hopp" innan hon han fram till hindret.

När min började tugga så tog jag bort den och gick ifrån henne och var "tråkig".
När hon sen bar den fint så belönade jag lugnande genom strykningar och låga "duktig tjej" och sen godis vid loss/släpp.

Läppte hon inte då och földe efter dig? Det hade min gjort... Vad har du för ras?

Jag har klappat henne och berömt henne och eftersom hon är mycket svag för smicker så blir hon väldigt glad, så glad att hon liksom inte kan hålla sig från att tugga lite.

Nu har vi bara precis börjat så jag har ingen press på henne, utan skall bara bekanta sig mig apporten - men ju fortare det blir rätt från början, desto större chans att få till en riktigt bra apportering i framtiden, tänker jag.

Min erfarenhet är att jag slarvade med inlärningen med schäfern och det var därför jag alltid hade bekymmer med det momentet. Nu vill jag göra rätt från början och skynda extremt långsamt.

Tycker fö att det är bra att de lagt in apport på det här sättet redan i lyd I.

*kl*

Jahaja, vi tävlade också igår.
Och efter ALL träning vi lagt ner på platsen sen sist så resulterade det i:
Hund:devil: reser sig innan jag ens hunnit fram där vi skulle stå och kommer efter mig. IGEN!!!
Suck vad less jag blir.

Det kom dock något gott ur det hela, efter att i nästan ett års tid försökt hitta några att träna just platsliggning med så har jag NU först fått det!
Först blev jag inbjuden från öns norra klubb att komma dit då de tydligen är ett stort gäng som tränar mycket just plats, och sen pratade jag med en annan som ofta kommer och tjattrar med mig på tävling och hon sa att jag SJÄLVKLART skulle haka på dem! De brukar dessutom åka runt och träna på olika ställen så man kanske inte behöver åka så långt jämt:)

Hon föreslog dessutom att vi skulle köra ett platsligg direkt på plats när det var slut och jag var inte sen att tacka ja:D
Två rottisar, en pumi och så jag och Troja körde.
T fick ligga mellan rottisarna.
Frågade om det var pkej om jag sa till min hund på skarpen ifall hon reste sig så ingen av de andra blev negativt påverkade och det var helt ok.
Tur var det för lilla T var på väg upp tre ggr på väääldigt kort tid. Jag ville inte heller gå tillbaka och lägga om henne då det blir belöning för henne, allt hon vill är ju att komma nära mig.
Så efter tre tillsägningar låg hon stilla tillräckligt länge för att jag skulle bli nöjd. Återgick, berömde lugnt.
Bad om att få lägga med dem en gång till på en gång. Sagt och gjort.
Denna gång låg hon blickstilla utan tendens att resa sig. Tror hon låg ca 30-45sek och så gick vi tillbaka och gav massor med belöning:D

Tror att det enda hon behöver är att lära sig att hundarna bredvid faktiskt inte reser sig och går till henne. Och de hundar vi ska träna med nu är klippor.
Båda rottisarna som låg bredvid henne var kanonbra då de gav henne massor av lugnande signaler, bra läromästare:banana:

ÅH, härligt att ni ändå verkar få till en lösning på det där :D Jag håller tummarna för er!

halv knapp

Jag funderar på om det finns intresse för en "Vi som tränar/tävlar klass 3 och Elit?"

La ut en film i Träningsfilmtråden men den verkar en smula död, jag känner mig eeeensaaam. :D

Haha, skapa en och kolla? Om inte annat lär du väl snart få sällskap i tråden av Swat och visst har det varit någon annan bukefalist uppe i de högre klasserna? :)

:D

Ja jag ska göra en. Det är för övrigt supertrevlig att läsa i den här tråden, ni är så bra på att peppa!

Grattis alla till resultaten också! :laugh:

Haha, ja, flera vänner säger mest "Jamen, hon visar bara att hon är vinthund" :D.

En vän från bruks hade för många år sedan en Afghan (detat var alltså säkert 25 år sedan, hans första hund) och började intressera sig för bruks och lydnad. Det gick väldigt bra för dom och folk kom fram till honom lääänge efter att hunden var borta och berömde honom för vad han åstadkommit med den :laugh:

Grattis till dig, Simba_112 och Gravinda för tävling och debut! :bow:

Jag anmälde mig idag till min första med denna hunden. Men jag säger inte när det blir :D

Ahh, nu fattar jag. Sorry - jag läste fel förut.

Det skall jag testa! :idea:

Kan tänka mig att det blir effektivt, för hon var väldigt besviken när jag lade undan apporten efter våra första små träningspass denna helg.

För att sätta lite press på mig själv så ansluter jag mig här.

Emma och Saulos, en hovawart på lite drygt 2,5år

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Tränat lite själv och går nu en tävlingskurs inriktad mot appellen.

Säkrast på: Hopp och inkallning tror jag

Osäkrast på: Apportering

Håller till: Växjö, Älmhult, Ljungby

Mål: Kortsiktigt är det att tävla i vinter med ett förstapris i ettan, helst hinna med LP1. Sen får vi se då jag främst satsar på brukset.

Tränar mer än gärna med nytt folk. Saknar träningskamrater för lydnadsträning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka