Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

KL

För oss går det bra! Har en liten filmsnutt på ett fritt följ, någon som vill förbarma sig över oss och ge lite konstruktiv kritik? Ni får vara lite snälla och tänka på att hon idag bara är 6 mån :angel:¨

http://www.youtube.com/watch?v=DbvN-6VFRyE&feature=player_embedded

Snyggt! Hunden har en bra position.
Men det ser ut som om hunden har kommit längre än du. Det är mycket fix och trix med händerna. Hunden går stabilt vid din sida ändå. Gå naturligt och koncentrera dig på hunden istället för godis och leksaker. Funderat på att ha godiset klart i munnen i stället och plocka därifrån? Belöningen behöver inte komma så snabbt från berömmet (tänk klicker).

Jag tycker i alla fall att ni var duktiga! Och många kommenterade att det var fantastiskt att någon tävlade lydnad med en saluki, så ni är ju verkligen goda ambassadörer för rasen.

Ni kommer ha ert första pris innan du anar det :banana:

KL

9 på spåret och 185 på lydnaden.
Sammanlagt 266p, uppflyttade och klassvinst!

SANY0075.jpg

:love::love:

I bakgrunden syns stolt pappa :D

Starkt jobbat! Om jag vore du skulle jag köra lite träningstävlingar nu för att härda tävlingsnerverna och få allt att se lika fint ut som när ni tränar. Då har ni snart det där förstapriset!

Men.. har dom inte lydnadstävling PÅ mässan i år? Dom brukar ha det :)

:eek::eek:
Du är inte så dum du nej:D
Så långt har jag ju inte ens tänkt!
Dock krävs det väldigt mycket mer av både mig och hunden om man skulle va med då... Å andra sidan känns det som att man skulle kunna få ganska stort publikstöd.... på gott och ont;)
Det här måste kollas upp!:D

Jag och Narmo var med 2005. Vi fick 112p första dagen och 132p på andra :D

Klart ni ska vara med så att jag får klappa dina vita igen! :love:

Bra jobbat! Men jag trodde mig nyss ha förstått att man fick tävla för HU upp till 25? Borde välja bk som specialklubb istället så jag slipper fundera...
Vad menas med dk med huvudet?

kl

Har tävlat idag, dock inte lydnad. Med en hund som knappt gjort nåt vettigt på 10 dar så han var rätt taggad, gick bra för att vara oss :) Nåja, efter tävlingens slut hann vi med ett träningspass. Körde bla igenom lydnaden, lite tugg på apporten men annars jättefint! Klantig matte dock som väntar för länge med att belöna i ett jättefint fritt följ.

Bra jobbat! Men jag trodde mig nyss ha förstått att man fick tävla för HU upp till 25? Borde välja bk som specialklubb istället så jag slipper fundera...
Vad menas med dk med huvudet?

Jodå, det stämmer att man får tävla för SHU upp till 25 års ålder, men det hade de uppenbarligen ingen som helst koll på där jag tävlade nu, trots att reglerna ändrades till det 2004... :grin:

DK = dubbelkommando. Man får ju tex fina poängavdrag om man måste ropa på hunden två gånger istället för en innan den kommer på inkallning och då står det "DK" i domarkommentaren på protokollet man får sedan. :)

Bra, det gäller alltså även om man inte har sbk som specialklubb?

DK har jag koll på men fick inte ihop hur man gör dk med huvudet :p

Här har träningen legat på is i snart en vecka eftersom Rover har besvär med ett öga. Uppkollat av veterinär och inget allvarligt men jag har ändå inte velat vara ute några längre pass när det blåst kallt, så nu börjar han verkligen visa hur sugen han är på att träna igen. Stannar jag lite snabbt när vi är ute så gör han nästan ett baklänges jämfotahopp till min sida för att inta fotposition... :D Det har han naturligtvis fått beröm och godis för, i övrigt så satsar vi på ögonsalva och lite mer kärleksfull omvårdnad och hoppas kunna ta ett riktigt träningspass snart igen.

Bra, det gäller alltså även om man inte har sbk som specialklubb?

DK har jag koll på men fick inte ihop hur man gör dk med huvudet :p

Yes, titta här så ser du vad som ingår. Där står lydnadstävlingar med: http://www.shu.se/medlem/index.php

DK med huvudet blev i det här fallet att jag vände mig bakåt för att titta om Wahidah faktiskt la sig ner, jag var inte alls beredd på att hon faktiskt skulle göra det utan trodde att hon som tidigare helt skulle skita i det :angel:

+MosterMia
Oj, ingen aning om att sånt räknas som dk. Alltid lär man sig något!

+MosterMia
Oj, ingen aning om att sånt räknas som dk. Alltid lär man sig något!

Inte lätt att veta allt :laugh:! Men väldigt bra att vara medveten om, i stort sett ALLT kroppsligt som inte är "gå rakriktad framåt med blicken rakt fram" kan räknas som DK (beroende på hur korrekt/hårt domaren dömer ;) ).

Att t.ex vända på huvudet (om än aldrig så lite) för att se om hunden utför kommandot är ett BIG no-no (inget ont ment Red_Chili :D!)

kl

Kurs på klubben ikväll igen. Gick riktigt bra. Linförigheten blir verkligen bättre och bättre. Hon håller kontakt längre sträckor för varje träningspass. Hur 17 kan jag ha en sån duktig hund!?:laugh:

Körde igenom momenten i 1:an idag då vi var så få ikväll. Läggandet är fortfarande det som funkar klockrent. Fick dock bassning för att jag stannar när jag kommenderar, annars hade det varit en 10:a! Hade ingen aning om att jag gjorde det, så viktigt med publik ibland! Hon lägger sig som att någon sparkar undan benen på henne när kommandot kommer tydligen:grin:
Ställandet funkar också men jag måste fortfarande ge handkommando, litar inte riktigt på att hon stannar med bara "stå".

Nu förbereder vi oss för märkestagningen nästa torsdag! Håll tummarna för oss då;)

kl

Kurs på klubben ikväll igen. Gick riktigt bra. Linförigheten blir verkligen bättre och bättre. Hon håller kontakt längre sträckor för varje träningspass. Hur 17 kan jag ha en sån duktig hund!?:laugh:

Körde igenom momenten i 1:an idag då vi var så få ikväll. Läggandet är fortfarande det som funkar klockrent. Fick dock bassning för att jag stannar när jag kommenderar, annars hade det varit en 10:a! Hade ingen aning om att jag gjorde det, så viktigt med publik ibland! Hon lägger sig som att någon sparkar undan benen på henne när kommandot kommer tydligen:grin:
Ställandet funkar också men jag måste fortfarande ge handkommando, litar inte riktigt på att hon stannar med bara "stå".

Nu förbereder vi oss för märkestagningen nästa torsdag! Håll tummarna för oss då;)

Du får ha enbart handkommando också. Utan röst. Men då ska man tala om det för tävlingsledaren innan start. Min går bättre på hand än röst just vid ställandet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka