Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag får prova det, har bara inte tillgång till nåt här i Halmstad, har det mesta hemma men jag o killen har gjort slut så jag kommer inte att åka hem mer än för att hämta saker. Ska se om jag kan få med mig nåt bra därifrån dock.

Lite uppdatering härifrån. Vi skippade öppna träningen på klubben i måndags, vi var alldeles för sega båda två. Får sikta på nästa vecka istället och bara köra på motivationshöjning nu i den mån vi tränar alls. Idag blev det en väldigt spontan vända till klubben, jag var ändå ute och åkte och hade Rover med i bilen så det blev lite "tja, varför inte". Eftersom jag inte hade packat med vare sig klicker, godis eller standardleksak fick jag rota igenom bilen och hittade lyckligtvis en av Rovers favoriter, en boll med snöre som jag brukar använda som spårslut.

Jag är jättenöjd med oss båda två, vi hade jätteroligt! Jag körde nästan helt utan kommandon utan belönade bara spontant fritt följ med lek och stoj. Några gånger provade jag fotkommando också för att se om han kunde tänka sig att komma och sitta hos mig lika snällt som han gjorde utan kommando men det var inte lika ivrigt, så jag får träna utan ett tag. Lite lustigt var att han var riktigt på alerten EN gång när jag sa fot och glad i hågen studsade till mig och tog kontakt och det var precis efter jag rätt skarpt sagt nej när han släppt leksaken och börjat nosa runt på planen eftersom jag inte vill att han ska komma på att man kan göra något annat än leka och ha kul med matte där. Någon fundering på vad det kan bero på?

Gladast är jag nog att Rover faktiskt inte vill lämna planen, eller klubben öht, samt att han trots att jag kastade leksaken åt honom några gånger spontant kom in till mig med den och inte behöll den själv som han gärna gjorde förut.

Vissa hundar är ibland så, att de lyssnar bättre när man säger ifrån på skarpen. Sigge kan vara likadan. Däremot tror jag knappast det är rätt sätt att bedriva träningen på, vi vill ju ha in glädjen!
Jag har också fått jobbat en del på att fotkommandot ska vara positivt laddat. Har inte lyckats helt, men det har blivit bättre.

Nej, jag tänker definitivt inte lägga in några skarpa korrigeringar i träningen, det får ta den tid det tar att få honom taggad ändå.

Än så länge bara fötterna upp. Nån gång har han flyttat på bakdelen men han gör det inte sporadiskt utan han fastnar vid lådan, då vill han bara riva på den. Idag var fokus på att stå fint på lådan :) Tycker han verkar stel i bakdelen men det är ju inte konstigt om han aldrig gör framdelsvändningar.

Han är väldigt påhittig i vanliga fall men tar jag fram klickern och godis försvinner allt det där...

Nu börjar Bängla bli frisk, det var paneostit ("växtvärk", inflammation i hela benet vet inte om jag skrev det tidigare). Så nu har vi börjat träna under lite lugnare former.. så gott det går då, inomhus.

Hundskrället är precis vad jag söker i en hund, förutom att hon har lätt till ljud men jag tror inte det ska behöva bli ett problem när jag är så medveten om det. Nu, på några få träningar har hon börjat få koll på utgångspositionen och bakdelskontroll och så har vi börjat med apportering. Vill inte börja förstöra riktiga apporteringen så vi börjar testa oss fram med en kampis som är ungefär lika lång som en apport medan jag kollar vilket sätt som passar henne och sen går det fort när man väl byter till träapporten att lära in samma kommando men på ett nytt föremål :)

Har provat lite olika och just nu plockar hon upp den från golvet och har fattat att hon ska hålla fast den och står blickstilla och väntar på ett loss (då kommer ju belöningen). Ibland får hon ett il och springer omkring och dödar den men då avvaktar jag bara och hon inser att det är roligare att stå stilla och hålla fast. Går faktiskt mkt bättre än jag trodde!! :D

Mest nöjd!!

dsc_0038-783x1024.jpg

Så otroligt söt:love:

kl
Denna veckas träning har funkat kanon! Tränat ganska mycket på läggande under gång då jag verkligen vill befästa kommandot. Tidigare har jag fått lägga henne i utgångsposition en gång för att hon ska vara med på vad det är vi ska göra under momentet. Annars var risken stor att hon bara stannade eller halvlåg. Nu funkar det dock kanon. Snabbt läggande. Och jag kan också kommendera så gott som när som under linförigheten eller fria följet och läggandet kommer direkt. Duktig tös!

Kontakten fortsätter att bli bättre och bättre hela tiden och träningen mot att hon ska va med mej direkt i linförigheten och inte ett halvt steg efter i starten funkar fortfarande kanon.
Nu har vi däremot lite problem med att hon sackar efter i vändningarna. Fick tips om att springa iväg och klappa i händerna/tjoa och tjimma för att få med mej henne ordentligt men ni kanske har fler tips?

Lite lustigt var att han var riktigt på alerten EN gång när jag sa fot och glad i hågen studsade till mig och tog kontakt och det var precis efter jag rätt skarpt sagt nej när han släppt leksaken och börjat nosa runt på planen eftersom jag inte vill att han ska komma på att man kan göra något annat än leka och ha kul med matte där. Någon fundering på vad det kan bero på?

Min tollare Hedda är aldrig så glad och taggad som när man har varit riktigt hård mot henne. Hon går igång på det helt enkelt!

*kl*

Var och tränade i förrgår på klubben, fortsätter att traggla med platsen och det går framåt, sakta men säkert. Dock insåg jag precis att det bara år en ynka vecka kvar till tävling!:eek:
Hoppas hon är redo för det nu.
Körde lite snabbt igenom alla andra moment bara för repetition så att hon inte glömmer dem och de satt finfint! :)

Du har ju gott om tid :angel:, en annan ska ju ut betydligt tidigare än så...

Nästa helg blir det firmafest med jobbet på fredagen och tävlingslydnadskurs lördag-söndag. Får se hur mycket vi kan lära oss bakfulla :o:D

*KL*

Här är folk ute och tävlar åt alla håll. Själva verkar det dröja ett tag till då jag måste fixa med tävlingslicens först.

Dessutom ligger träningen lite halvt nere nu då det verkar vara löp på gång. Men jag har nu, efter 6 år, upptäckt hur effektiv klickern är på hunden. Framför allt eftersom hon blir mest motiverad av godis. :laugh:

Jag har upptäckt att linförigheten fungerar relativt bra så länge vi rör på oss. Det är ingången vi inte har koll på ännu.
Så nu är det ingångar för fulla muggar!

I helgen är det tävling på den lokala klubben och ett ekipage ur vår kurs ska tävla. Jag ska dit och titta och hoppas på att lära mig massor! Och även heja på RedChili :banana:

*KL*

Nu har vi tävlat igen! För samma glada domare som på första tävlingen, men den här gången med en tävlingsledare som pratade så lågt och mumlande att jag knappt hörde när jag skulle påbörja momenten osv... Dessutom kändes det som om det var ren tur att jag kom in på banan i tid och inte hann jag värma upp ordentligt heller. Nååja.

Platsliggning: 0 (Vi skippade den)
Tandvisning: 10
Linförighet: 5 (segt sättande, spänd förare, många dk, tappar position ibland)
Läggande: 5 (långsamt, snett ligg, dk med huvudet)
Inkallande: 6 (långsamt temp, dåligt avslut, sen start)
Ställande: 8 (sen start)
Apportering: 0 (tar inte apporten)
Hopp över hinder: 0 (springer förbi hindret)
Helhetsintryck: 6
Summa: 88 poäng.

Så, vi fick iaf 9 poäng mer än förra tävlingen ;)

Hade först tänkt skippa tävlingen eftersom jag inte alls var pepp. Bestämde mig för att åka i sista stund, kommer till klubben och får höra att jag tydligen inte får tävla för hundungdom eftersom jag är över 18 år :crazy: Och tja.. Det var tur att det var trevliga personer på plats och att vädret blev bra ändå. Kändes dock inte alls lika välorgnaiserat som på tidigare tävlingar, så jag kommer nog inte tävla där igen, i alla fall inte innan jag själv känner mig väldigt säker på tävlingsplanen (vilket jag inte gör nu).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka