Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Någon som anmält till någon etta ännu? :)

Vi ska ut i hetluften igen i mitten av oktober!
Fick lite ångest tidigare idag då pm:et kommit ut.. Vi är 15st i ettan och det är inget dåligt startfält heller! Många riktigt duktiga som kan få skyhöga poäng om allt går vägen.
Ja, jag vet att man kanske inte ska jämföra med andra ekipage men jag KAN inte låta bli:D
Så vi åkte till klubben och tränade och blev betydligt mer taggad när jag än en gång fick bevisat för mig vad min lilla pärla går för;)
Vi har inte bara som mål att ta första pris, även pallplats är vi ute efter och med högre poäng än senast vi tog 1a pris:angel:
Jag är obotlig optimist med storhetsvansinne :rofl:

Haha, det är rätta takter! Lycka till!

Vi var och tränade på klubben idag och det gick allt annat än bra. Rover var slö och ofokuserad, godis var inte att tänka på som belöning, boll fungerade åtminstone hyfsat. Inte ens hoppet tyckte han var kul även om han satte det klockrent ett par gånger, fritt följ var uselt men ställandet gick bra. Jag avslutade rätt raskt med att testa Berins tips om att grimasera och se på tusan! En perfekt högersväng fick bli det sista vi gjorde där.

Jag har dock rätt bra koll på varför han var som han var idag, dels hade han inte druckit tillräckligt i värmen, han sörplade i sig säkert en halvliter när vi kom hem. Det misstänkte jag redan när vi tränade men han ville inte ha mer än några munnar på klubben - det kan vara bra att ha i åtanke framöver, att se till att han inte bara är rastad ordentligt innan träning/tävling, utan att han druckit också. Dels har jag mått rätt kasst ett par dagar och mest legat i sängen och han påverkas väldigt av mitt mående(hans allmänlydnad de senaste dagarna har varit under all kritik).

Jag hoppas vi båda piggnar till lite under helgen, på måndag tänkte jag nämligen besöka en öppen träning! Mest för att se om jag kan få lite kontakt även om det är andra hundar i närheten... ;)

Vilken tur att man har en klok hund när man själv är lite korkad! Rover kändes seg idag också även om det gick bättre och det var tydligt att han faktiskt VILLE träna - han sökte sig till mig efter varje avslutat moment men ändå var kontakten och koncentrationen inte i närheten av vad den brukar vara. Lite störningsträning fick vi av ett gäng rullskidåkare som for förbi och även om Rover tyckte de var bra konstiga fixade han att åtminstone lyssna på mig och söka ögonkontakt. Men eftersom det enda som funkade någorlunda var ställande och inkallning traskade vi rätt snart hemåt, Rover lufsade på i rätt maklig takt och jag kände mig lite moloken.

När Rover fick en av sina gladrus-attacker och ville leka kände jag ändå att jag ville träningsleka lite och bad om lite fritt följ - och Rover satt det perfekt ett par gånger på raken med lite kamp om kopplet som enda belöning. Till och med på gatan hem, med alla möjliga störningar fixade han en hyfsad linförighet(nåja, dubbelkommando krävdes för att han skulle sätta sig men sen gick det bra) bara han fick leka med matte. Jag har alltså varit ALLDELES för enahanda i min belöning i min strävan efter att förbättra momenten, godis är gott och bollar är kul men att få fortsätta att vara ett team även när man gjort något bra vet jag ju peppar Rover lite extra. Visst kan han bli övertaggad men det är där variationen kommer in. Alltså som vanligt ingen HiH(Hundjäkel i Halsbandet) utan KiK(Klant i Koppeländan). :o

Lydnaden är fortfarande väldigt långt ifrån tävlingsbar, men rallylydnaden verkar vara ett mer realistiskt mål. Jag har gått på två dagars rallylydnadskurs och vi avslutade med en låtsastävling. Vi fick jättebra resultat och instruktörerna tyckte att jag skulle fundera på att satsa på detta. Nja, jag ska verkligen ge detta med tävlingslydnad en chans och skulle det inte funka, så kan man ju alltid sadla om.
Imorgon är det tävling Mälarö BK och jag tänkte åka dit och titta för att se vad det är jag strävar mot. Någon som ska dit?

Det ser vi fram emot!

Något som KiK:n här dock har lyckats riktigt bra med är apporten, den borde jag nästan filma igen nu för jag tycker den blivit jättefin och jag försöker köra den så tävlingsmässig så möjlig.

Ja då får jag väl dyka upp och uppdatera lite i tråden.. Har haft fullt upp så har inte haft tid att vara inne och uppdatera något.

Och ska man vara helt ärlig så har det inte försiggått så mycket träning som det är värt att uppdatera om. :crazy: Hur som helst så åkte jag upp till Gällivare bor hos en bekant här under helgen eftersom det då blir 25 mil närmare till tävlingen för oss. Och igår kväll fick vi iaf med hennes bekant som brukar hjälpa henne med träningen ut till klubben för att köra igenom lite moment och kolla läget.. :) Det gick inte så himla bra från början Denice var ganska loj och tråkig, gick ok i linförigheten men det var ju inget att hurra för direkt. Fick då tipset att köra på mycket med vändningar start och stopp och "busa upp" henne fick då mycket bättre linförighet. Hopp, inkallning och läggandet var bra ställandet sådär men vi kom iaf fram till att jag inte behöver mitt DK vilket jag trodde innan. Träningen igår kan väl mest sammanfattas som okay...

Imorse var det ju då dax att styra kossan mot Kiruna och våran tävlingsdebut. Redan när jag plockar ur hunden ur bilen för uppvärmning så känner jag shit vad fin hon är att jobba med idag, taggad men sansad! :bump: Inne på tävlingsplanen gör hon ett kanonjobb och har en så härlig attityd hon gillar verkligen att jobba! Vi kammade ihop 180,5 poäng och en andra plats i klassen endast 2,5 poäng ifrån segraren. :love:

Platsliggning: 8
Tandvisning: 8
Linförighet: 8,5
Läggande: 9,5
Inkallande: 10
Ställande: 8,5
Apportering: 10
Hopp över hinder: 10
Helhetsintrycket: 10

Startade som sista ekipage och när jag klivit av planen kommer hon som suttit och skrivit med domaren och säger. "Domaren tyckte att ni var det ekipaget i klassen som hade bäst kontakt" Vilket känndes otroligt roligt att höra! :D
Känner mig så nöjd med dagen, hunden var fin jag var inte alls nervös utan kände bara att nu fixar vi det här! Himla kul att tävla och i ärlighetens namn fattar jag inte så här i efterhand vad det var jag var så nervös för... :D

Superfina poäng tycker jag!

kl
Var på öppen träning i torsdags. Kom dock dit 1timma innan det började så vi hann köra igenom vårt innan alla de andra kom. Hade dock ett annat ekipage på planen i början. Passade på att köra några korta platsliggningar med Ebun långt ifrån och vänd mot de andra ekipaget så hon hade koll på dom. Gick kanonbra! "Övertränade" lite genom att gå omkring henne istället för att bara stå framför och vänta. Verkade funka bra. Ska nog köra vidare så ett tag innan vi gör en riktigt platsliggning igen.

Hon jobbade på bra i linförigheten, kontakten blir bara bättre och bättre. Ffa i utgångsposition då det räcker jag säger fot och hon söker kontakt så gott som direkt. Mycket stort framsteg för oss kan jag lova! ;)

Hoppet funkade bra som vanligt. Likaså inkallning. Apporten kämpar vi vidare med, leker och busar med apportbocken mest just nu för att hon ska få upp intresset för den. Ställande och läggande funkade också bra.

Ebun fick vila i bilen en stund, någon timma kanske, sen fick hon komma ut och vänta bredvid planen ett tag. De andra som kom på den öppna träningen bestämde nämligen att det skulle va "träningstävling" ikväll.
Trots att vi hade busat runt som 17 medans vi tränade var hon på hugget igen några timmar senare, i kolsvartet dessutom.
Verkar som att hon har förstått att det är på lydnadsplanen det roliga händer, utanför får man bara stå och vänta och ha tråkigt. Oftast;)

Det närmaste tävling vi kommer i höst, kanske för alltid, är märkestagning den 20 okt. Har tydligen inget annat val än att va med:crazy::grin:

Tack alla! Är så stolt över Denice! :love:

Nu siktar vi på att ta ett LPI innan året är slut.. Inser dock att problemet är att det finns två tävlingar kvar i år här i norrbotten och jag är ganska säker på att hennes löp inte är många dagar bort.. :S Har jag tur kanske hon hinner sluta löpa till novemeber tävlingen i Piteå! Eller så får vi söka oss till södra sverige i vanlig ordning.. :D

kan väl säga grattis här också då:D

Har samma problem här nere också, bara två tävlingar kvar och den ena är samtidigt som stockholmsmässan så jag vet inte ens om jag är hemma då:crazy:

*KL*

Här kommer dagens film på Waha. Inte direkt lydnadsträning hela tiden, men lite fritt följ finns med. Väldigt fritt faktiskt, för jag sa inte ens något kommando för att få henne att göra något av det där :p
http://www.youtube.com/watch?v=BoFCg8Y0ogE

Hon var verkligen på alerten! Lite kul, för precis den där effekten fick jag med Rover idag när jag stoppade undan klicker och godis och kampade istället(man kan naturligtvis använda klicker oavsett belöning men jag tror det blir lite svårt för mig att koncentrera mig på både klicker och kampleksak). :D

Hon var verkligen på alerten! Lite kul, för precis den där effekten fick jag med Rover idag när jag stoppade undan klicker och godis och kampade istället(man kan naturligtvis använda klicker oavsett belöning men jag tror det blir lite svårt för mig att koncentrera mig på både klicker och kampleksak). :D

Haha! :D Ja Wahidah har förut gått igång som en tok på kampleksakerna.. meeen hon har kommit in i någon period där godis är den bästa belöning som finns. Nu använde jag dessutom bara tråkiga torrfoderkulor...
Förut valde hon lätt dragkamp före torrfoderkulor som belöning, det märktes på reaktionen. Nu kan man nästan "slå" henne i ansiktet med favoritrepet (det brukar få igång henne rejält) utan någon som helst reaktion. Om jag däremot tar fram godis så blir hon som idag. Knäpphund!

kan väl säga grattis här också då:D

Har samma problem här nere också, bara två tävlingar kvar och den ena är samtidigt som stockholmsmässan så jag vet inte ens om jag är hemma då:crazy:

Men.. har dom inte lydnadstävling PÅ mässan i år? Dom brukar ha det :)

Grattis! Vår debut igår gick... Skitdåligt, minst sagt. Men men, jag vet ju att jag har en ojämn hund och är han på det humöret går han i princip inte att få igång heller. Det kommer fler dagar :-)

Stämmer bra att dom har lydnadstävlingar där! Såg det nu när jag var inne och kollade vilken dag min ras gick :)

Så är ju bara att köra på där simba_112 ;P Ska du visa din där i år?? Förlåt för lite OT ;P

KL

Har någon tips för att han ska flytta bakdelen MOT mig? Det går bra att få honom att flytta på sig när jag går mot honom men inte annars. Står jag framför honom kan han röra sig åt både vänster och höger men inte när jag står bredvid honom. Provat vrida överdrivet på axlarna utan framgång.

Inlärningen av fot har pausat, nu kör jag utan kommando så det är inget inlärt ännu utan fortfarande lite shaping kan man säga. Har slutat säga fot för det kan bli lite fel, just nu betyder fot bara kontakt för honom så jag vill öva på både position och kontakt innan jag kör in kommandot i skallen på honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka