Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag har hanhund så jag vill ha in bakbenen under hunden ;). Har faktiskt inte träffat någon vars hund har bakbenen bakom sig i krypet utan att hoppa så jag vet inte hur man tränar in det? På "mitt" sätt så är jag noga med tekniken bak, att han verkligen kryper med ett bakben i taget. Åker båda för långt bak så "puttar" jag tillbaka honom så han hamnar rätt och sedan börjar vi om från början igen. Vi tränar också lite bakåt kryp för att ytterligare förstärka att det är ett ben i taget som gäller.

Jag har godis framför näsan på honom som på bilden och ser till så att handen är lagom högt upp (blir den för låg så åker rumpan upp) och rör sig lagom snabbt från honom. För att ha koll så tränar jag framifrån nu i början. Ev får jag ta omvägen via nostarget sedan när jag ska börja resa mig upp men det får vi se. Förhoppningsvis går det utan.

Senast ändrad:

Blev lite träning idag också trots att Rover kändes seeeeg och det fick bli mycket basic och spotta godis för att han skulle bry sig om med att hålla kontakt. Min mamma ställde upp och filmade, tyvärr var det bara ett klipp som går att använda för tillfället eftersom de andra två behöver roteras och jag inte har något videoredigeringsprogram. Jag orkar inte ladda ner det till den här datorn heller, jag ska byta till en ny om några dagar och tro mig, det är inga magiska moment från lydnadsettan på de där klippen ni missar ändå... :o

Men vi fick till ett hyfsat ställande ändå, särskilt när jag insåg att vi hade både höns, mamma och en av hennes väninnor som Rover ÄLSKAR som störning. (Om någon undrar så har det blivit så att jag växlar lite mellan att sätta honom och att fortsätta fritt följ efter att jag kommit tillbaka till honom. Det är dock aldrig något problem med sättandet).

Rover - ställande

Måste få fråga varför du belönade kontakten efter det att du hämtade hunden men inte själva ställandet?

Jag varierar det där lite, även med läggandet - ibland kommer belöningen medan hunden står/ligger, ibland senare. Dessutom tycker jag att det är knivigt att belöna själva ställandet eftersom jag inte ser exakt hur det blir om jag inte har någon som kan berätta(och jag litar inte på min mamma som filmar, för hon tycker att allt ser fantastiskt ut ;) ). Men jag tar gärna emot tips på hur man gör, jag är ju helt självlärd vad gäller det här med lydnad så jag gör säkert massor med fel!

Okej! Tänkte inte på att det kanske är dumt med bakbenen bakom om man har hanhund! :)

Jo jag har sett en del ekipge som har bakbenen bakom som använder ett ben i taget så det går ju! Ska prova att höja upp handen lite och se vad som händer. Jag är noga med att inte dra hunden framåt med handen utan hon får hela tiden krypa till en hand som är stilla (för att undvika att hunden kryper iväg framför en när man står upp).

Förlåt för trådkap!

Jag backar alltid och har hunden framför mig, på så sätt ser jag om ställandet är bra eller inte!

Var i Halland? :)

Jag bor i Halmstad, pluggar på högskolan där. Men kommer hålla mig uppåt Kungsbacka också eftersom min sambo (eller särbo, vad man nu ska säga, inte vant mig vid att säga pojkvännen än :D) bor där.

Håller du också till i Halland?

Varför är det dumt med just hanhundar?

Jag har en hane. Men å andra sidan har jag inte haft det problemet med honom, han kryper bra, ska bara få till kommando, vi är fortfarande på lekstadie efter ett år, men det är bara för jag inte tänkt på att befästa det med kommando (därför säger jag att vi kryper tillsammans :p)

*kl*

Oj vilken inspiration! Hoppar gärna in här trots att vovven bara är 6 mån, och vi inte kommit jättelångt direkt.

Vanillie och Falcon (schäfer)

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Hemma och privat

Säkrast på: Ingenting

Osäkrast på: Allt

Håller till: Mellan Borås och Varberg

Mål: Satsar på att starta LK1 först, vågar vi det så har vi kommit långt :)

Vi tränar flitigt på inkallning FF och position och även lite hålla apportbocken när han inte tappat tänder.

kl

Jag har ett par problem. Hoppas ni kan hjälpa mej lite:)

För det första så fick jag ett ganska så bryskt uppvaknande idag när jag var och tränade lite på grannklubben. Ebun var så totalt ofokuserad så jag har aldrig varit med om dess like. Där var inte särskilt mycket som störde. Inga andra ekipage som tränade och inte en massa folk som gick förbi heller. En hund och en häst under tiden vi höll på. Ändå var hon varken särskilt uppmärksam eller följsam. INGET, verkligen INGET funkade idag.
Så, vad ska jag göra? Ut och träna på fler platser eller hålla mej till hemmet och hemmaklubben och befästa?

Mitt andra problem har med inlärning, nötning och uppdelning av moment att göra. Andra som har problem med motivation och belöning får så gott som alltid tipset att kasta en boll/leksak framför eller bakom hunden istället för att göra hela momenten och berömma vid avslutet (om nu inte momentet är perfekt förstås). Hur gör jag som har en hund som är totalt ointresserad av bollar och den enda "leksak" som är kul är en gammal arbetshandske. Som hon dessutom springer ett varv runt planen med och lägger 40m ifrån mej så att hela grejjen med lek som beröm gick om intet.

Tips tack!!

Jag varierar det där lite, även med läggandet - ibland kommer belöningen medan hunden står/ligger, ibland senare. Dessutom tycker jag att det är knivigt att belöna själva ställandet eftersom jag inte ser exakt hur det blir om jag inte har någon som kan berätta(och jag litar inte på min mamma som filmar, för hon tycker att allt ser fantastiskt ut ;) ). Men jag tar gärna emot tips på hur man gör, jag är ju helt självlärd vad gäller det här med lydnad så jag gör säkert massor med fel!

Jag kikar ner på framtassarna på min hund och så fort båda stannat vet jag att vi har lyckats. Annars är spegeln på klubben ett bra hjälpmedel. Eftersom du klickar din hund är det ju inte svårt att belöna i exakt rätt stund bara du ser att den har stannat. Jag alternerar belöningen med boll eller köttbulle över/bakom hunden. Varannan gång kommer det boll/godis.

kl

Jag har ett par problem. Hoppas ni kan hjälpa mej lite:)

För det första så fick jag ett ganska så bryskt uppvaknande idag när jag var och tränade lite på grannklubben. Ebun var så totalt ofokuserad så jag har aldrig varit med om dess like. Där var inte särskilt mycket som störde. Inga andra ekipage som tränade och inte en massa folk som gick förbi heller. En hund och en häst under tiden vi höll på. Ändå var hon varken särskilt uppmärksam eller följsam. INGET, verkligen INGET funkade idag.
Så, vad ska jag göra? Ut och träna på fler platser eller hålla mej till hemmet och hemmaklubben och befästa?

Mitt andra problem har med inlärning, nötning och uppdelning av moment att göra. Andra som har problem med motivation och belöning får så gott som alltid tipset att kasta en boll/leksak framför eller bakom hunden istället för att göra hela momenten och berömma vid avslutet (om nu inte momentet är perfekt förstås). Hur gör jag som har en hund som är totalt ointresserad av bollar och den enda "leksak" som är kul är en gammal arbetshandske. Som hon dessutom springer ett varv runt planen med och lägger 40m ifrån mej så att hela grejjen med lek som beröm gick om intet.

Tips tack!!

Finns det ingen kamp alls i din hund? Där är ett tips att börja träna det. Det går att träna upp på de flesta hundar. Det är ofta ett bra belöning. Jag har en svårmotiverad hund men fick tipset att använda ett äkta fårskinn. Oj vad hon gillar det. Annars fungerar ju godis. Att det inte fungerar att träna på andra platser än hemmaklubben är inte så ovanligt. När allt sitter 99% hemma så kommer det att fungera överallt. Men visst är det bra att träna på andra platser men sänk nivån på träningen då. Träna bara ett moment på okänd mark. Ett som du vet sitter bra. Som hunden är duktig på.

Jag kikar ner på framtassarna på min hund och så fort båda stannat vet jag att vi har lyckats. Annars är spegeln på klubben ett bra hjälpmedel. Eftersom du klickar din hund är det ju inte svårt att belöna i exakt rätt stund bara du ser att den har stannat. Jag alternerar belöningen med boll eller köttbulle över/bakom hunden. Varannan gång kommer det boll/godis.

Ah, perfekt! Nu ska jag ta någon dag då jag finslipar ställandet. :D

Ah, perfekt! Nu ska jag ta någon dag då jag finslipar ställandet. :D

Tycker faktiskt att du har ett mycket bra ställande. Går läggandet lika fint? Kan dock vara bra att belöna exakt när hunden gör rätt för att befästa det hos hunden.

Hur gör jag som har en hund som är totalt ointresserad av bollar och den enda "leksak" som är kul är en gammal arbetshandske. Som hon dessutom springer ett varv runt planen med och lägger 40m ifrån mej så att hela grejjen med lek som beröm gick om intet.

Tips tack!!

Just det där att hunden gärna behåller leksaken har jag också haft problem med men vi börjar komma ifrån det efter att jag börjat leka med t ex två bollar(eller två arbetshandskar, Rover älskar också såna). Så fort Rover tagit leksaken jag kastat så tar jag "min" leksak och börjar bolla och leka med, helt utan att bry mig om honom - den blir då ofelbart MYCKET mer intressant en den han har i munnen, så han kommer gärna och byter. Nu kan vi växla leksaksbytena med att köra ett till lydnadsmoment och han kan komma in med sin leksak även när jag inte har något roligt att byta med. Det kan vara värt att pröva iallafall!

Läggandet börjar bli riktigt bra nu när positionen blivit bättre, han lägger sig på en gång även om han inte direkt slänger sig i backen à la border collie. Ska försöka få film på det i helgen, det är så himla nyttigt att få kommentarer och tips!

Över huvud taget har han lättare för de moment där det händer något, i ff och linförighet tappar han lätt koncentrationen.

Läggandet börjar bli riktigt bra nu när positionen blivit bättre, han lägger sig på en gång även om han inte direkt slänger sig i backen à la border collie. Ska försöka få film på det i helgen, det är så himla nyttigt att få kommentarer och tips!

Över huvud taget har han lättare för de moment där det händer något, i ff och linförighet tappar han lätt koncentrationen.

Har du testat att grimasera och småprata under fria följet? Det är faktiskt jätteroligt att se hundens reaktion om jag plötsligt spärrar upp ögonen. Min hund gör likadant då. Och hon blir intresserad av att fortsätta för det händer ju faktiskt något. Om du är intressant så tappar hunden inte fokus. Det gäller att inte gå längre än vad hunden klarar. Sedan brukar jag belöna massor i början av träningen . Därefter vid olika tidpunkter men alltid när vi är i rörelse. Om jag låter hunden sätta sig innan belöning så är det ju inte kontakten i fria följet jag belönar utan själva sättandet. Hellre flera korta pass än ett maratonpass innan belöning. Det håller motivationen uppe hos hunden.

Jo då, kamp finns. Hon älskar att kampa, speciellt med handskar! Problemet är att om jag kastar något sticker hon och sen är det HENNES.

Dentakus tips om att ha två handskar funkar inte heller fullt ut tyvärr. Har försökt MYCKET med det. Givetvis blir min handske roligare och hon kommer som ett skott och vill leka/kampa, dock UTAN hennes handske. Den släpper hon och bryr sig inte om längre. Kommer aldrig med den till mej så byteshandel funkar inte. Tips på hur jag kan lösa det?

Vore kul om detta kunde funka för jag saknar ett sätt till att belöna, som inte är godis/korv.

Grimasera ska jag pröva! Jag försöker att verkligen variera när jag belönar, ibland efter bara några steg, ibland får han traska ett tag och svänga lite först. Jag belönar också i princip alltid i rörelse, ett bra sättande har han liksom redande så det behöver jag inte belöna. Sen avbryter jag alltid träningen när jag märker att han börjar bli trött och ofokuserad även om jag alltid försöker avsluta med ett par lyckade steg så att vi slutar när det känns positivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka