Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Red_chili: Var det annan domare på denna tävling mot förra?
Tycker de verkar hårda med poängen nämligen.. Men jag är nog inte rätt person att uttala mej egentligen..

Yes, det var en annan domare.. Tyckte också att hon var hård. Såg något moment som jag tyckte var verkligen jättefint (minns inte alls vad just nu) men som resulterade i en 7a för det ekipaget, och småsaker som kanske borde dragit ner poängen lite gjorde att ekipagen fick jättelåga poäng. Å andra sidan stod jag en bit bort, så jag såg ju inte alla detaljer och domaren kanske både såg och hörde massor som inte jag såg eller hörde.

Däääremot så var en internetvän på plats för att träffa oss och kika lite och hon reagerade mest på att domaren dömde ojämnt. Hade tydligen sett ut som om några andra hade sämre linförighet men fick högre poäng och lite sådant.

Samtidigt orkar jag inte riktigt bry mig, framförallt inte när vi ändå inte hade någon chans på ett förstapris eftersom vi nollade både platsliggningen och läggande under gång. Vet inte om vi hade kunnat få förstapris ens med 10or på alla andra moment (orkar inte räkna just nu :p), men att vi ska få det är inte ens teroretiskt möjligt i nuläget ;)

Jag ser det mest som om vi fått nyttig tävlingserfarenhet. Jag har lärt mig mer om hur både jag och Wahidah reagerar på tävling och har redan planer för hur vi ska få nästa tävling bättre. Två veckor kvar, sedan smäller det igen! Sedan är det tävling exakt en vecka därefter, två veckors paus och tävling en tredje gång. Sååå rent teoretiskt kan vi ju fixa LP1 nästa månad.. Om fröken W inte nollar något moment och jag kan slappna av och träna bort behovet av DK på vissa moment. Och högersvängarna i linförigheten. Alltid de där högersvängarna.

KL

Det är så kul och inspirerande att läsa om er alla!! Ni är så duktiga.

Flinga är ju än så länge bara 5,5 månad och man får ju starta vid 10 mån ålder (dvs. jag har gott om tid att träna!) och man vet ju aldrig vad som börjar hända där vid 10 mån... så vi får väl se! Men... i vilket fall så går träningen just nu superbra.

Läggandena är förvisso rätt sega, men vi tränar mest på att hon ska veta till 100% vad de betyder. Har börjat träna på att få de lite rappare också, och det kommer väl sakta men säkert.

Ställandet började jag lära in för ett tag sedan och har tagit det lugnt med. Men nu börjar polletten trilla ner!

Linförigheten funkar bra om hon är uppskruvad, men ag ska köra lite klossträning så att positionen verkligen sitter ordentligt.

Apporteringen ligger lite på is, då den funkat så bra. SKa snart ta upp den igen!

Framförallt så har vi börjat träna mer med andra hundar som störning! Ska till klubben idag (första gången på vår egen klubb..) och se hur det går :). SKa bli jättekul!

Lugn och fin. :D Nu skall vi först se om platsen fungerar tillsammans med andra hundar. Skall ta mig till klubben imorgon.

*KL*

Jag vågar inte tävla igen!

Två veckor kvar till nästa tävling och ju mer jag tänker på hur mycket vi har kvar för att kunna få maxpoäng på allt, desto mindre känner jag att jag vill tävla... Det känns lite som om vi inte kan någonting alls, och hunden sover och jag är tokförkyld, så jag kan inte träna nu för att övertyga mig om att det kanske går ändå...

Sååå, ska jag våga tävla eller inte? Tänk om vi får ÄNNU sämre poäng än förra gången?

Funderar på att ägna en sjukdag eller två till att lägga upp en ordentlig plan för hur jag ska träna nu fram till nästa tävling. Men förkylningen har satt sig så mycket i huvudet att jag inte kan tänka...

Kom iaf idag på att hon kanske tappar mig i högersvängarna under linförigheten för att jag svänger vääldigt tvärt och plötsligt på tävling, men inte på träning. Kan ju omöjligt få mer poängavdrag på att vi gör en lite vid sväng, jämfört med vad vi får om hon helt tappar kollen på vad vi gör? Så jag kan ju försöka ta större svängar nästa gång..

Sedan vet jag inte hur jag ska göra med hopp över hinder. Antar att jag behöver ta mig till klubben och verkligen träna på det... Vi har ju inte gjort det så mycket. Och apporten.. får väl kolla om det finns någon som man kan få låna apportbock av för en apportering bara, så att hon kan vänja sig vid andra apporter än vår.

Och så träna varannan dag, för då orkar hon bäst. Frågan är bara om jag ska träna på alla moment eller fokusera på de som verkligen behöver förbättras eftersom det är så lite tid kvar ändå till nästa tävling?

Vad tror ni om mina tankar och har ni något svar på mina tusen frågor som snurrar runt i skallen? Ös egna tankar över mig. Jag har ingen koll alls på någonting känner jag nu... :crazy:

*kl*

Jag och Sarek har varit på kurs för Anders Kjernholm igen. Det var hemskt nyttigt och nu har vi massor att träna på tills nästa gång :). Lite bilder blev det också;

cimg1180.jpg

Tränar på att bära apporten

cimg1185.jpg

Belöningen blev bästa leksaken

cimg1203.jpg

Tränar kryp (för brukset)

Fokusera på de bitar som sprack sist och kolla av de övriga. Såhär nära inpå tävling så handlar det bara om att öka motivationen, ni hinner knappast fixa till hela moment.

Jag tycker det är en bra idé att tävla en gång till för då får du kvitto på om det är en tillfällighet eller inte att momenten går sämre på tävling än på träning. Går det inte bra så vet du ju vad ni måste träna på tills nästa gång!

Om jag vore du skulle jag tävla, inte minst om jag har någon som kan filma - går det dåligt igen då kan du sätta dig ner och detaljstudera vad du eventuellt gör annorlunda mot på träning och sedan försöka ändra det. Sedan kan du avvakta med nästa tävlingstillfälle, du har ju bokat in väldigt mycket på kort tid. Dessutom kan du ju försöka se den här tävlingen BARA som ett träningstillfälle, glöm bort alla tankar på ett bra resultat utan tänk på det som en möjlighet till att förbättra er för framtiden.

(svarar även Cillamuffins)

Jag har folk med som kan filma.. Funderar även på att se till att bli filmad när jag kör igenom alla moment hemma, bara för att kunna titta efter vad jag gör för skillnader osv...

Första tävlingen var ju fröken W väldigt trött och skendräktig, andra gången var jag sjuk och kände mig halvdöd och spänd och blött gräs osv. Förhoppningsvis kan man få till det så att både hon och jag är pigga nästa gång, och då boooorde det ju gå bättre.

Även om poängen var mycket sämre nu i lördags så KÄNDES hon väldigt mycket bättre, hade vi inte nollat platsliggningen och läggande under gång, och jag inte dummat mig under ställandet, så hade vi garanterat fått högre poäng än förut. Men det är ju alltid "om inte"...

Jag är lite sugen på att se just om jag faktiskt kommit på hur jag ska göra på tävling nu eller inte. Och jag gillar ju att tävla, egentligen. Men fan.. Tänk om folk börjar tycka att jag är en fullständig idiot som ens försöker?

Det finns bara ett satt att bli battre och det ar att tavla. De flesta hundar fungerar mycket annorlunda i traning och pa tavling. Det ar en varlds skillnad! Fortsatt att tavla, men var medveten om att hon aldrig kommer att fungera precis likadant om du inte kan satta upp "latsas tavlingar" dar allt ar som pa tavling och du kan bade uppmuntra och ibland gora om mitt under pagaende "tavling".:p

Gud så ni inspirerar mej i denna tråd!!! :D
Ni är verkligen superduktiga många av er!

Så... Trots min ovilja att tävla - allt måste vara perfekt innan jag visar upp det = det blir aldrig av! - så efteranmälde jag till en tälvling och deltog igår.

Lyckades skrapa ihop hela 193 p i Lkl1 och siktar nu på Lkl2 i november :D
Måste bara få de nya momenten att bli perfekta först ;) :angel:

Fortsätter följa tråden med stort nöje och inspireras av alla er ambitiösa, inspirerande, motiverade hundägare!

Tack!
/Swat

Stort grattis! Vilka superpoäng. Det är bara att börja med den förbaskade rutan då :D Jag ogillar den. För att inte tala om fjärren. Min hund tycker det är skitlöjligt att behöva sätta sig och lägga sig omvartannat. Lycka till!! Kanske möts vi på tävlingsplan i nov - dec.

Svar till flera :)

Jag tränar ju alltid hund - som många redan vet -- dock är "lydnads lydnad" inte alls min grej.

Min träning handlar främst om tj.hundar, mental utvärdering av hundar - främst omplaceringshundar - och bruks-/IPO-träning.
Jag är inte alls särkilt motiverad till att "nöta detaljer" :D Problemlösning och klurigheter är mer min stil ;)

Mina poäng på tävlingen var en 9:a på fria följet då hunden gled i position en smula vid språngmarchen och en 9:a på ställandet då hunden ställde sej lite snett - hon klev ut med rumpan ett halvt steg när hon stannade.

Personligen blir jag så grymt imponerad av er alla som nöter på och tränar och tävlar! Speciellt alla er som kämpar på med raser som inte ger något alls "gratis". Mina hundar är ju alla mer eller mindre avlade för att samarbeta och jobba för människor.

Tänk vilken fantastisk rutin och "kompetens" ni får genom att jobba vidare och göra hundgörat ;) med en hund av "svårare" ras!! om ni sedan väljer att satsa på en mer lättförig ras så kommer alla vi brukshundsägare att få se upp!!

/Swat

Det finns bara ett satt att bli battre och det ar att tavla. De flesta hundar fungerar mycket annorlunda i traning och pa tavling. Det ar en varlds skillnad! Fortsatt att tavla, men var medveten om att hon aldrig kommer att fungera precis likadant om du inte kan satta upp "latsas tavlingar" dar allt ar som pa tavling och du kan bade uppmuntra och ibland gora om mitt under pagaende "tavling".:p

Du har nog väldigt rätt i vad du skriver.

Och, jag har precis kommit på varför apporteringen inte fungerar under tävling, tror jag.

Problemet är helt enkelt att momentet är jättedumt :angel: Man ska ju hålla apportbocken framför hunden i en halv evighet innan hunden får ta den. På den tiden hinner Wahidah upptäcka apporten, kolla vad det är för något och tröttna på den eftersom hon inte får göra något med den.

På träning (såg jag på videoklipp) så kommenderar jag alltid så fort hon släpper mig med blicken och tittar på apporten. Hon hinner alltså inte undersöka den och tröttna, utan ser bara "AH, en apport! och den ska jag ta!". Typ.

Nu tränade jag lite apportering med favoritgosedjuret som belöning, i hopp om att kunna motivera henne till att tycka om apporten även om den blir jättetråkig så fort hon tittat på den.

Gah. Jag längtar till nästa år när reglerna ska ändras så att man får apportera på vårt sätt :p

Tävla vidare! Som flera redan sagt, rutin, rutin, rutin!

Tycker du är beundransvärd och otroligt modig som ger dej ut och tävlar trots att ni har en bit kvar till 10orna. Och som Swat var lite inne på, dessutom med en ras som inte ger så mycket gratis så att säga.

Önskar jag var lite mer som du men perfektionisten personifierad kommer nog aldrig anmäla sig till en tävling:crazy:

Vad det gäller träningsupplägget till nästa tävling ska du definitivt göra någon form av planering. Tycker du hon funkar bäst om ni tränar varannan dag ska du göra det. Inte pressa henne bara för att det känns tight till nästa gång.
Filma några träningstillfällen så du får med alla moment på film innan och filma tävlingen och jämför. Det kommer garanterat hjälpa dej massor!

All tävling är en nedbrytning av den träning man lagt ner. Hunden tror att det ska komma belöning och det kommer ingenting. Ingen boll eller godis. Det tar mig minst en veckas träning att reparera en tävling med min hund. Hunden blir ju totallurad vid varenda moment på tävlingen. Däremot är träningstävlingar guld värda som man kan belöna vid och ändå få ett protokoll.

Senast ändrad:

Haha, jag ÄR perfektionist egentligen! En tävlingsälskande perfektionist ;) Just för tillfället vinner tävlingspersonen över perfektionisten, men det är enbart för att jag insåg att jag inte skulle ha motivation att träna om jag inte anmälde mig till tävling. Hade LÄNGE tänkt att jag skulle tävla först när jag var säker på att vi skulle kunna få 10 poäng på allt om det gick som på träning, och när jag kollar på hur jag vill ha fotgåendet osv så tittar jag alltid på ekipagen i elitklass :p

Men jag får väl fortsätta motivera mig med att jag vet att folk blir inspirerade ändå, och att folk fortfarande tror att det inte går att tävla med saluki (trots att det fanns en hund som fick andrapris i klass 3! den levde iof i början av 90-talet, men ändå).

Varannan dag-träning får det bli, om hon inte verkar vara väldigt motiverad någon dag och jag dagen innan bara kört ett moment (som nu ikväll, då jag bara körde apporteringen två gånger. Går garanterat att träna imorgon då).

Gäller bara att bestämma sig för vilka moment man ska träna på... Högersvängar. Höger om halt och helt om halt under linförigheten.
Ska man traggla på med apporten eller skita i den? Hopp över hinder vill jag nog få till, så att hon klarar det iaf med hjälp av DK. Läggande under gång fungerar ju oftast, men vi behöver bli säkrare på det... Det är väl mest det vi tappar poäng på. Tror jag.

All tävling är en nedbrytning av den träning man lagt ner. Hunden tror att det ska komma belöning och det kommer ingenting. Ingen boll eller godis. Det tar mig minst en veckas träning att reparera en tävling med min hund. Hunden blir ju totallurad vid varenda moment på tävlingen.

Fast man får ju faktiskt klappa om hunden och säga åt den att den är duktig mellan momenten. Om man kan träna in det så att den klarar alla moment med bara sådan belöning mellan på träning, så behöver det ju inte alls vara något som "förstörs" under tävling.

Fast man får ju faktiskt klappa om hunden och säga åt den att den är duktig mellan momenten. Om man kan träna in det så att den klarar alla moment med bara sådan belöning mellan på träning, så behöver det ju inte alls vara något som "förstörs" under tävling.

Om du har en hund som tycker att det räcker för att utföra alla moment så kan jag bara gratulera. Mina kräver lek, godis eller kamp för att hålla motivationen uppe. Jag vet hittills ingen hund som enbart arbetar för en klapp och ett uppmuntrande ord.

Fast det finns ju folk (minns t.o.m. att någon här på buke skrev att hon gjort det) som tävlat 2-3 gånger på en helg och fått förstapris samtliga gånger. Hade det alltid tagit minst en vecka att reparera en tävling så hade det inte varit möjligt att tävla så tätt inpå varandra med en hund.

Precis som det uppenbarligen går att träna in att hunden går fot väldigt länge så borde det gå att träna in så att hunden klarar flera moment på raken med bara lite klapp och uppmuntrande ord mellan, och sedan en superduperjätterolig belöning så fort man kommer utanför planen.

*kl*
Nyss hemkommen från valpkurs men råttan.
Vi jobbar ju inte med några lydnadsmoment på den egentligen men början till åtminstone.

Huvudövningen på dagens kurs var ligg och ligg kvar. Liggkommandot börjar sitta nu och hon börjar bli riktigt duktig på att ligga kvar :). Gick även från henne en stund vilket också gick jättebra trots hundar runt om.

Tränade även början till linförighet, vilket jag också tycket går ganska bra, vi behöver jobba på svängarna dock. Jobbade även med lite inkallning.

Min hund är ju inte ens fem månader än så vi har all tid i världen att jobba på dessa moment.
(Min instruktör tyckte förresten att jag hade en väldigt följsam hund) :)

Fast det finns ju folk (minns t.o.m. att någon här på buke skrev att hon gjort det) som tävlat 2-3 gånger på en helg och fått förstapris samtliga gånger. Hade det alltid tagit minst en vecka att reparera en tävling så hade det inte varit möjligt att tävla så tätt inpå varandra med en hund.

Precis som det uppenbarligen går att träna in att hunden går fot väldigt länge så borde det gå att träna in så att hunden klarar flera moment på raken med bara lite klapp och uppmuntrande ord mellan, och sedan en superduperjätterolig belöning så fort man kommer utanför planen.

Givetvis är hundar väldigt olika men nog kör de igenom några moment mellan även så täta tävlingar med en hejdundrande belöning. Sedan är det väldigt olika hur mycket belöning en hund behöver för att hålla motivationen uppe. En malle, border, schäfer eller aussie kräver oftast mycket mindre för deras förväntan på belöning kan hållas uppe mycket längre än t ex en tax, golden, spaniel eller collie. Jag kan inte tävla min ena hund mer än varannan vecka i dagsläget. Det skulle fördärva den träning som jag lägger ner. Den andra skulle jag nog kunna tävla varannan dag. Men hon är mycket lättare att "reparera" för hennes motivationsnivå vid lydnad är mycket högre. Så det hela hänger mycket på hur motiverad hunden är att arbeta och vänta på att få lön för mödan. Jag hörde om en person som hade en keps som belöning och du kan ju gissa hur den hunden gick och väntade på att den skulle fara ner från huvudet för att få kampa med under en tävling. Fusk? Ja, kanske men det vet ju inte domaren om.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka