Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag har upptackt att om jag tranar vissa saker med varierande godis ungefar 30 minuter fore tavling funkar det bast. (3 minuter fotgaende och sedan kommer berom och godis, sta och titta pa nagon som tavlar med hund pa en "down" i 5 minuter, 4 minuter signal(= sta och lagga sig pa avstand utan rost), fot, och plats, sta under gang med massor med godis hela tiden, sta och titta pa en tavlande ett tag, 2 minuter foot inget godis alls men berom, sta och titta ett tag, 5 minuter fot och andra traningar med godis efter allt ar klart ... etc.)
Tar min kompis ut sin hund ur buren mer an 5 minuter innan start bombar de tavlingen ... Det galler att hitta ratt:p

All tävling är en nedbrytning av den träning man lagt ner. Hunden tror att det ska komma belöning och det kommer ingenting. Ingen boll eller godis. Det tar mig minst en veckas träning att reparera en tävling med min hund. Hunden blir ju totallurad vid varenda moment på tävlingen. Däremot är träningstävlingar guld värda som man kan belöna vid och ändå få ett protokoll.

Har far vi inga protokoll, men har 'tranings tavlingar' nu och da. Det ar satt upp precis som tavling, kostar runt 40 kr och man kan anmala sig pa plats. Och kan belona eller (verbalt) ge 'correction' under 'tavling'.

Om du har en hund som tycker att det räcker för att utföra alla moment så kan jag bara gratulera. Mina kräver lek, godis eller kamp för att hålla motivationen uppe. Jag vet hittills ingen hund som enbart arbetar för en klapp och ett uppmuntrande ord.

Jag har ett par "lek" ovningar jag anvander pa tavling. En ar att hon hoppar upp och ror nosen vid min hand, det ger ofta godis, men langt fran alltid, men ar sa befast att det "revar" up henne i varv lite om hon borjar bli ointriserad. Sedan har jag ocksa ett par ord jag kan ta till ... Jag fragar "Are you smart?" och hon gor nastan honor sa ivrig blir hon ... och jag kan ocksa saga "after WORK there's 'kottbulle'" och hon vet att det finns en kottbulle eller tva nar vi kommer ut. Det ar tillrackligt for att halla en tavling vid liv ... och sedan "tranar" vi med MASSOR av godis just utanfor igen.

Blev lite träning idag också trots att Rover kändes seeeeg och det fick bli mycket basic och spotta godis för att han skulle bry sig om med att hålla kontakt. Min mamma ställde upp och filmade, tyvärr var det bara ett klipp som går att använda för tillfället eftersom de andra två behöver roteras och jag inte har något videoredigeringsprogram. Jag orkar inte ladda ner det till den här datorn heller, jag ska byta till en ny om några dagar och tro mig, det är inga magiska moment från lydnadsettan på de där klippen ni missar ändå... :o

Men vi fick till ett hyfsat ställande ändå, särskilt när jag insåg att vi hade både höns, mamma och en av hennes väninnor som Rover ÄLSKAR som störning. (Om någon undrar så har det blivit så att jag växlar lite mellan att sätta honom och att fortsätta fritt följ efter att jag kommit tillbaka till honom. Det är dock aldrig något problem med sättandet).

Rover - ställande

Så fin han är!

Om du vill får du gärna berätta hur du tränar in krypet. Håller på med det hemma och har hamnat lite i ett döläge. Hon rullar framåt bra i det första skedet (så att bakbenen hamnar bakom henne) men sedan kan det gå lite hur som. Antingen ålar hon vidare eller så tar hon snabbt in båda benen inunder sig igen och "börjar om" från utgångsläget igen eller så tar hon ett ben inunder sig (vilket ju är bra) men sedan så fortsätter hon antingen att åla eller så tar hon in båda bakbenen under sig i alla fall. Vill ju ha bakbenen bakom henne och att hon använder ett ben i taget för att ta sig framåt. Fick tipset att föra handen från sida till sida framför nosen men tycker inte att det fungerar. Har jag handen nära nosen ålar hon, backar jag bak handen blir det för svårt och då tar hon båda tassarna samtidigt. Hjälp!

Måste säga att just då när du ska "ta med dig" honom från ställandet tittar han fram några steg innan han tar kontakten, Knasen är likadan. Nu har du ju kommit långt före oss men det är iallafall så han gör...

Men nu ska jag planera för veckan o klämma in lite träningar. Typ imorgon innan skolan. :banana:

Och ni andra - jo jag har fått lite smak på tävling, vill testa. Men får träna. Vi har bara börjat med fot, får fortsätta nöta på det lite.

Kl:
Vad duktiga alla är och så kul det är att läsa om allas framsteg! Har faktiskt anmält mig till ett par tävlingar i höst (dock med min gamla hund) så det ska bli spännande och se hur det går!

Knasen ligger som en groda, alltså bakbenen rakt bakåt. Först ålade han och låg sådär, vi höjde då handen lite grann och förde den lite (LITE) längre bort för att få med bakbenen, det funkade eftersom han behövde få upp huvudet och därmed åkte bakdelen lite ner och det blev för jobbigt att ligga med bakbenen rakt bakåt. Och nu kryper jag och han tillsammans :D

Måste säga att just då när du ska "ta med dig" honom från ställandet tittar han fram några steg innan han tar kontakten, Knasen är likadan. Nu har du ju kommit långt före oss men det är iallafall så han gör...

Idag var han som sagt oerhört seg och släppte kontakten några steg även när vi startade från sitt, det gör han väldigt sällan annars numera. Så imorgon blir det totalvila från allt som ens påminner om lydnad för herrn, för på onsdag tänkte jag åka förbi klubben och pröva att träna lite på planen igen.

Oj vad min dag vände. Jag ska börja kurs för LK1 den 29, återbud så jag fick platsen. :banana:

Regel nummer ett om du ska tävla: Ingen godis/bollhand i fickan! Det drar domarna på omedelbums :)

Haha, det är klickerhanden(vänsterhanden hänger löst, men det syns nog inte). Ska tänka på att ha den framme men just nu har jag mest varit orolig för att han ska kolla på handen istället för mig.

Fast nu när jag tänker efter är det faktiskt fånigt, varför skulle han göra det; då skulle han lika gärna kunna gå och kolla på fickan. Bra att du påpekade, ska omedelbart skärpa till mig! :D

:D
Lägg hellre handen på ryggen i så fall, det är färre domare som drar på ;) Men det bästa är att låta handen hänga och slänga som vanligt, då väcker den nog mindre uppmärksamhet för hunden!

Hej!
Hoppar på den här tråden!
Har en eurasier tik på 2 1/2år

Tävlingserfarenhet: Har tävlat 7ggr och fått 2st 1:a pris

Träningsvana: Tränar själv, ibland med vänner (aldrig gått någon kurs)

Säkrast på: Inkallning och hopp över hinder

Osäkrast på: Uthålligheten i linförigheten är inte alltid den bästa, både på ställande och läggande tar hon oftast några pyttesteg
Apporteringen avstår vi helt

Håller till: Åmål

Mål: LP1 och senare för hoppningsvis LP2

Missade visst presentationen :D

Knasen, långhårig collie

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Har gått ett par kurser men ingen tävlingsinriktad, ska nu börja på en tävlingslydnadskurs på torsddag

Säkrast på: Linförighet (drar aldrig i kopplet :angel:)

Osäkrast på: Hopp - han är så bekväm...

Håller till: Halland

Mål: Komma till start

Calazirya och Zaga ( Staffordshire bullterrier)

Tävlingserfarenhet: Ja ( inte med Zaga dock )

Träningsvana: Tränade aktivt på brukshundklubben innan Zaga blev skadad.

Säkrast på:
Inkallning, hopp, ställande under gång

Osäkrast på:
Tandvisning ( inte osäker, hon blir så glad att hon ska pussa ihjäl domaren ), läggande under gång, apport

Håller till: Skaraborg ( snart )

Mål: Lydnads tvåan (LP ) ev trean.

Zaga är för närvarande konvalecent, med ev stundande operation. Men målet är fortfarande att ta LP i tvåan, förhoppningsvis kan vi komma igång ordentligt till våren 2012.

Senast ändrad:

Kan väl passa på att presentera mig och monstrena här också, om än vi för närvarande ligger lågt med träningen pga min graviditet

Emma (Emor) och Bingo, mellanpudel

Träningsvana: Tränar sporadiskt till och från när lusten faller på för lillemans del

Säkrast på: Inkallning och hopp

Osäkrast på: Ställande under gång

Håller till: Skellefteå

Mål: Ha roligt!

Och en bild, och nej vi är inte speciellt bra :D

Emma (Emor) och Chili, storpudel

Träningsvana: Tränar såfort matte (eller husse) har lust, stora vita är alltid pepp!

Säkrast på: Inkallning

Osäkrast på: Tja, allt emellanåt

Håller till: Skellefteå

Mål: Komma till start i ettan under 2012, sen får vi se!

Även här bjuder jag på en gammal osmickrande bild, man ska inte vara blyg sägs det ju ;)

Och jag vet redan att jag som förare behöver jobba på dom där armarna, vet inte varför dom alltid hamnar bakom ryggen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka