Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Mitt andra problem har med inlärning, nötning och uppdelning av moment att göra. Andra som har problem med motivation och belöning får så gott som alltid tipset att kasta en boll/leksak framför eller bakom hunden istället för att göra hela momenten och berömma vid avslutet (om nu inte momentet är perfekt förstås). Hur gör jag som har en hund som är totalt ointresserad av bollar och den enda "leksak" som är kul är en gammal arbetshandske. Som hon dessutom springer ett varv runt planen med och lägger 40m ifrån mej så att hela grejjen med lek som beröm gick om intet.

Fast alltså, jag tycker inte det är avsaknad av belöning.
Tycker hunden att det är skitroligt att springa i full fart runt med en handske i munnen och sedan lägga ifrån sig den ÄR det en utmärkt belöning! Kanske inte som belöning vid snabba repetitioner, men som avslut är det utmärkt.

En belöning är alltid en belöning, och det är det som hunden vill åt. Det behöver inte vara i direkt anslutning till matte, eller ens ha något med matte att göra. Helst skulle jag låta min hund jaga en katt som avslut på ett riktigt bra program... ;)

Det bästa min äldre hund vet är när jag ger honom en liten skinnbit och sedan jagar honom några varv och försöker sno den. Alternativt att jag kastar iväg den och sedan får han rusa runt en stund med den i munnen. Perfekt som belöning efter ett helt moment. Att vinna en leksak stärker och motiverar dom flesta hundar.

Om hon gärna tar sakerna som sina egna, sätt då ett långt (2-3m) snöre i kampleksaken så hon inte kan dra iväg all världens väg med den. Hon får lattja och busa hur mycket hon vill, men du håller kvar i snöret så hon inte kan dra iväg.

Ovan nämnda hund är ganska svårbelönad, men just att vinna saker och att få springa i kapp till en skål med godis är verkligen toppen. När jag tävlingstränar brukar jag rigga en skål med godis utanför planen, "Kolla dääär, wooow, godis!", gå in på planen, köra ett kommenderat fritt följ eller annat helt moment och när tävlingsledaren säger (Eller skulle sagt) "momentet slut" blir det full fest och vi springer ikapp till godisskålen.

Ett i övrigt ganska bra sätt att få en hund uthållig på tävling, att alltid ha en riggad "lekplats" när man tränat klart. En ryggsäck där allt godis och alla leksaker ligger i, som man ställer upp utanför planen. Rigga ryggsäcken, gå in på planen och kör något eller några moment tävlingsmässigt, och sedan får hunden dra så mycket den bara kan i kopplet ut från planen till ryggsäcken (Eller gå fot, vilket som). Den ryggsäcken ställer du sedan upp tydligt för hunden på tävling också, så får du samma typ av belöning och uthållighet på tävling.

Du kan nyttja ryggsäcken även om du belönar och tränar precis som vanligt inne på planen, men ändå alltid avslutar med att belöna från ryggsäcken också.

Senast ändrad:

Har du testat att grimasera och småprata under fria följet? Det är faktiskt jätteroligt att se hundens reaktion om jag plötsligt spärrar upp ögonen. Min hund gör likadant då. Och hon blir intresserad av att fortsätta för det händer ju faktiskt något. Om du är intressant så tappar hunden inte fokus. Det gäller att inte gå längre än vad hunden klarar. Sedan brukar jag belöna massor i början av träningen . Därefter vid olika tidpunkter men alltid när vi är i rörelse. Om jag låter hunden sätta sig innan belöning så är det ju inte kontakten i fria följet jag belönar utan själva sättandet. Hellre flera korta pass än ett maratonpass innan belöning. Det håller motivationen uppe hos hunden.

Får man grimasera på tävling? Lite smått sådär? :angel:

Fast alltså, jag tycker inte det är avsaknad av belöning.
Tycker hunden att det är skitroligt att springa i full fart runt med en handske i munnen och sedan lägga ifrån sig den ÄR det en utmärkt belöning! Kanske inte som belöning vid snabba repetitioner, men som avslut är det utmärkt.

En belöning är alltid en belöning, och det är det som hunden vill åt. Det behöver inte vara i direkt anslutning till matte, eller ens ha något med matte att göra. Helst skulle jag låta min hund jaga en katt som avslut på ett riktigt bra program... ;)

Så har jag faktiskt aldrig tänkt på det. Har nog fastnat i mönstret att hunden ska komma tillbaka och tycka jag är superduperrolig att leka med. Vilket hon nog tycker, tror jag, men lusten att prylen är hennes är större;)

Ska definitivt prova att rigga godisskål eller handske vid sidan om planen som vi springer till. För springa, det ääälskar hon.

I torsdags förra veckan var det kurs igen. Då tränade vi lite med apporten och läggande. Läggandet går inte så bra då Kingston är extremt långsam, så det var bus och skoj för att få upp tempot och han la sig snabbare än någonsin! Men det kräver en hel del träning, så det är låååångt kvar innan vi har ett bra läggande.
Apporten fungerar relativt bra. Vi tränar än så länge bara att han ska ta den och hålla kvar den utan att tugga och det går faktiskt över förväntan. Snart kan vi börja lägga till kommandon.

Igår var jag på klubben och tränade lite. Det vi har absolut svårast för är ju linförigheten så det gäller att traggla det en hel del.
Idag tänke jag försöka lura med karln till Bromma Zoo för att köpa lite träningsleksaker.
Jag har mest motiverat honom med mat, men i och med att vi försöker banta honom lite så vore det så mycket bättre om han var mer leksugen.

Jag skulle gärna vilja ut och titta lite på tävlingar, men det står ju aldrig tider i tävlingskalendern på SBK. Vart hittar jag info om detta? Har även varit inne på hemmahörande brukshundklubbs hemsida och inte heller där står det något.

*KL*

Var till klubben igår en sväng. Det var nog nästan 2 år sedan jag var och tränade där sist. Nu blev det inget tränande på platsen tillsammans med andra hundar, men jag gjorde en egen platsläggning som fungerade otroligt bra med andra hundar runtomkring. Visserligen bara tre stycken på behörigt avstånd men ändå. :laugh:

Har dock upptäckt en del småsaker som kan behöva slipas på. Dels går hon gärna en bit ifrån mig i linförigheten/fria följet och dessutom snett. Eftersom hon är 25 cm hög gissar jag att det spelar in. Hon har nog svårt att se mig annars. Hon är faktiskt ofta lite sned. Hur får man henne rakare? Dessutom lägger hon sig inte riktigt utan halvsitter/halvligger under läggandet. Det är ju faktiskt blött och äckligt i gräset. :D Men nu har hon börjat med denna ovanan även inomhus.

Och vad var detta jag läste om att det skall bli ändringar i lydnaden från nästa år?

kl

Motiverad av tråden gick vi nyss ut och tränade och hade ett kanonpass! Andra på raken den här veckan, jag kanske inte har tagit mig riktigt så mkt vatten över huvudet som jag började tro, när jag anmälde mig till tävling på lördag.

Första linförigheten var hur snygg kontakt som helst! Positionen blev då lite sämre, han hamnade lite längre ut, men det är ett annat problem som jag inte tänker gå in och ändra just nu. Vi får se om det fortsätter.
Läggande riktigt snyggt, lägger sig direkt och hyfsat snabbt. Likaså ställandet. Inkallningen och apporteringen är perfekta! =) (för oss, säkerligen inga 10or men ändå). Platsen gick rätt bra, har inte bestämt mig för än om jag ska skippa den på lördag eller skippa den.
Andra linförigheten var sämre, han tappade kontakten ibland, men fortfarande okej.

Hade en hund som både VILLE träna och verkade tycka att belöningen var värd arbetet, snacka om att det höjer humöret!

Och vad var detta jag läste om att det skall bli ändringar i lydnaden från nästa år?

Hittar inget som definitivt bekräftar att det blir regeländring, men allt pekar på att det blir så.

I vilket fall som helst, i klass 1 ska det tydligen bli såhär:
Platsliggning 2 min, hundarna 7 meter från varandra och föraren 10 meter bort. (dvs, större avstånd mellan hundarna och ägaren närmare)

Vid apporteringen ska man inte behöva hålla fram apportbocken en stund innan man kommenderar, utan ska kunna räcka fram den och kommendera samtidigt.

Sedan var det väl lite mer ändringar i klass 2, förtydligande av texter som gällde mer generella regler osv.

Hittar inget som definitivt bekräftar att det blir regeländring, men allt pekar på att det blir så.

I vilket fall som helst, i klass 1 ska det tydligen bli såhär:
Platsliggning 2 min, hundarna 7 meter från varandra och föraren 10 meter bort. (dvs, större avstånd mellan hundarna och ägaren närmare)

Vid apporteringen ska man inte behöva hålla fram apportbocken en stund innan man kommenderar, utan ska kunna räcka fram den och kommendera samtidigt.

Sedan var det väl lite mer ändringar i klass 2, förtydligande av texter som gällde mer generella regler osv.

Jo, det blir ändringar: http://www.sbk.nu/templates/NewsPage.aspx?id=9250

Åh, postat idag, inte konstigt att jag inte hunnit se någon bekräftelse på det :D (har hållit utkik och letat ett bra tag)

Inga större ändringar då och till våran fördel verkar det som. Ju enklare platsen blir desto bättre. :laugh:

Jag skulle gärna vilja ut och titta lite på tävlingar, men det står ju aldrig tider i tävlingskalendern på SBK. Vart hittar jag info om detta? Har även varit inne på hemmahörande brukshundklubbs hemsida och inte heller där står det något.

Rent generellt brukar tävlingar oftast börja 9 eller 10 på morgonen om det är helg, om det är kvällstävling brukar det stå.
Om du vill veta exakt tid är det enklast att kontakta arrangerande klubb och fråga:)

KL

Min lilla skatt går så jäkla bra nu så det är inte klokt! :love:

Vi tränar förvisso till appellen (anmälda till vår första tävling!), men det blir iaf en lydnadstävling i år (November). Ställandet vill jag vänta med då det gått ut lite över läggandet. Det fina i kråksången är dock att det förbättrat ställandet/stannandet i framförgåendet.

Någon som anmält till någon etta ännu? :)

kl

Kursen avklarad för kvällen och jag är kanonnöjd med det som vi tränat på i veckan. Alltså det vi fick tips om förra veckan.
Har nött in kontakten vid utgångspositionen och fortsatt kontakt under linförigheten. Har dock bara kommit så långt som till något/några steg och det funkar kanon! Träningen har verkligen gett resultat. Kul att det funkar även på klubben!:love:
Märkte dock att jag tappar henne när vi går för långa sträckor, vilket det blir när vi blir dirrigerade alla i kursen samtidigt. Bryr mej inte så mycket om det just nu utan berömmer MASSOR de steg hon är med mej ordentligt och har kontakt. Är det en bra taktik eller bör jag strunta i de gemensamma övningar med linförighet? Och träna vidare på mina fjuttesteg även på kursen?

Har problem med platsen just nu. Vilket vi haft förut också men ibland funkar det hur bra som helst. Problemet är att hon, enligt mig och instruktören, blir osäker och sätter sig upp efter ett tag. Vi provade idag med att vi låg en bit ifrån de andra hundarna och så att hon såg dom ordentligt. Det hjälpte tyvärr inte utan hon resten sig ändå. Vad har ni för tips? Hur ska jag gå tillväga?

Helt OT!
Köpt nya kängor och jag ääälskar dom! Synd bara att man ska behöva genomlida ett halvår med skoskav innan de är ordentligt ingångna;)

Vi startar en inofficiell på lördag, hur det går där får väl avgöra när det blir start på riktigt sen.

Tant Agda: Jag är långt ifrån nån expert men jag hade nog försökt undvika de långa sträckorna som han inte klarar än. Eller gå själv (utan hund) när ni blir kommenderade.

Jag ska tävla på söndag!

Dumt nog känner jag mig extra nervös nu när det är LPt det gäller:crazy:
Vill så gärna få det innan säsongen är slut

Andas, det kommer nog gå jättebra! Om inte annat kan du alltid tänka på att jag och Wahidah fick 79 poäng senast vi var ute och vi vill också ha LP någon gång :p Du är garanterat inte sämre än oss med tanke på att det redan gått väldigt bra för er ;)

*KL*

Jag har sett till att träna lite med Wahidah nu. I måndags blev det apportering och igår tränade jag läggande under gång och högersvängar. Igår kändes det jäkligt bra. OJ vad snabb hon var vid läggandet.
Ska se om vi kanske kan bli filmade idag eller så. Börjar iaf känna mig hyfsat pepp inför tävlingen om en vecka :)

Andas, det kommer nog gå jättebra! Om inte annat kan du alltid tänka på att jag och Wahidah fick 79 poäng senast vi var ute och vi vill också ha LP någon gång :p Du är garanterat inte sämre än oss med tanke på att det redan gått väldigt bra för er ;)

Hmmm ja att andas emellanåt kan ju vara en bra ide!
Förstår inte varför det ska kännas värre pga det?!
Har vi gjort det 2ggr ska vi väll kunna fixa en 3e gång!

Å ska du tävla nästa helg, spännande! Ska hålla tummarna! :)

KL

Då har man varit på kurs, känns jättebra och att hundar var där var inget problem. Matte hade ju korv :idea:

Fick till kontakten från sittande till gående, kändes wow!!! Det var dock bara en gång men ändå ett framsteg! Sen får jag försöka hjälpa honom till att bjuda på olika NYA beteende, idag ville han bara spela död, inte så optimalt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka