Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Kl

Jag har inte läst igenom tråden, men ja, jag SKA klara 1:an med min stolliga hund, hur lång tid det än ska ta! Just nu går vi Tävlingslydnadskurs och sen får vi se ... till våren hoppas jag det ska Ske!

Tävlingserfarenhet: Zero!

Träningsvana: Se ovan. Nåja, vi har gott ett stort antal kurser och tränat för diverse tränare, men det har mest handlat om att få ordning på Galningen (om det är jag eller hunden som avses kan diskuteras...) så att vi åtminstone får vistas på Appellplan! DIT har vi kommit nu :laugh::banana:

Säkrast på: Inkallning, hopp, även platsliggningen går bra än så länge.

Osäkrast på: Apporten - Herr Föremålsintresse Gigantiskt älskar allt som har med saker att göra, men han hajjar INTE att han ska TA apporten från mig och sitta med den vid min sida..... Även tandvisningen lär bli en cirkus. Arg är han ju inte, men det lär bli ett skuttande och dansande och pussande utan dess like.

Håller till: Just nu kurs i Kristianstad, annars Sölvesborg (dvs Skåne resp Blekinge).

Mål: Klara ett förstapris i ettan, gärna ett LP1! Sen träna på 2:an, om vi hinner det innan vi bägge är för gamla, hahaha!
Viltspårchampionatet hade vi också siktat på - men det kan han inte få, insåg jag, eftersom han var krypt....:(

*KL*

Visst blir man imponerad av en hund som skrapar ihop 79 poäng på lydnadstävling? ;) Det var nämligen precis det vi lyckades med igår!

Platsliggningen och läggande under gång fungerade inte alls eftersom hon tyckte att det kalla och blöta gräset var otroligt dumt och så frös hon lite, iaf under platsliggningen. Där blev det alltså 0 poäng istället för poäng som hade varit trevliga att ha...
Bäst poängmässigt gick tandvisningen... annars var det ställande under gång och inkallning som fick högst poäng. Hela 6 poäng fick vi på de momenten. Inkallningen krävde visserligen DK, men i övrigt tycker jag att det var rätt bra. Domaren klagade på tempot. Kanske hade det kunnat vara lite högre, men samtidigt är det svårt för henne att starta snabbare från sittande än vad hon gjorde.

Linförigheten gick enormt mycket bättre än förra tävlingen, ändå fick vi bara 5,5 poäng nu jämfört med förra tävlingens 5 poäng.. Lite surt.

Såå tävlingen KÄNDES mycket bättre, men poängmässigt var det mycket sämre.

Och justja. Hopp över hinder blev "spring förbi hinder". Detta trots att jag testkört just det momentet när vi gick från platsliggniningen till bilen. Då såg det ut såhär. (Och nej, det behövdes inte ens DK då)
Wahidah_Nar_vi_gick_fran_platsliggningen_till_bilen_passade_jag_pa_att_kora_hopp_over_hinder.jpg

Du är en inspiration för alla oss lydnadsblåbär! Vi VET ju att du och Wahidah är riktigt duktiga men vetskapen om att även ni kan tabba er lite när det gäller gör att vi kanske vågar oss på att anmäla oss till tävling också! Själv har jag bestämt mig för att vara med på en träningstävling i början av november! Det är iallafall en början som jag definitivt aldrig kunnat tänka mig för bara några veckor sedan innan din första tävlingsrapport! :bow:

Hade egentligen tänkt att träna med lillråttan men nu får grisen vara med också :)
En tervueren på åtta år.

Tävlingserfarenhet: Hunden har med tidigare ägare, Klass 1 2005 samt klass 2 2006, så det är ett tag sedan dock. Jag har ingen tävlingserfarenhet.

Träningsvana: Hunden har sedan tidigare men lydnad har inte vi tränat tillsammans tidigare. (det finns ju massa annat kul att göra ;))

Säkrast på: Vet ej
Osäkrast på: Vet ej

Håller till: Värmland

Mål: Skulle vara kul om man kunde känna sig nöjd med momenten.

Skulle eg. träna lite agility idag men var bara tvungna att köra några moment ur LK1.

Linförigheten: Inser att han psykar min han istället för att kolla på mig, blir bara att börja träna kontakt.. Annars är han ganska seg i momentet men det går säkerligen att skruva upp tempot då han absolut inte är någon seg hund.

Hopp: Det var jag nöjd med och det syntes att han tyckte det var roligt, han sätter sig dock inte i en så bra utgångsposition och det märks i alla moment. Får fundera lite på den då han vet hur han ska sitta och rättar sig när jag säger till..

Ställande/läggande under gång: Seegt

Inkallning: Bra om man bortser från att han skulle börja klia sig när han skulle vänta. Men snabbt till matte iaf ;)

Platsliggning: Nu hade vi ju inga andra hundar som störning vilket hade varit betydligt svårare, men är jättenöjd för dagen. Han fick ligga kvar när jag var och plockade i agilityhagen så det var väl ett antal minuter när jag gick runt honom och skramlade med saker iaf :)

Slutsats:
Vi har lite att jobba på, men kul är det :)

ÅH vad jag blir glad av att läsa det där! Och det är klart att ni ska vara med på träningstävling :D Såg förresten att du lagt in filmer tidigare. Ska kika på dem snart!

Har du varit och tittat på en lydnadstävling någon gång? Om inte - gör det! Gärna just klass 1, där det inte är så många proffs med ;) Det är SÅ lätt att titta på de i elitklass för att se hur tex fotgåendet ska se ut och sedan tänka "Åhnej, sådär bra är inte vi! Jag vågar inte tävla!" men ingen förväntar sig att man ska vara på elitnivå när man tävlar klass 1. (Det enda folk hoppas på där är väl att man inte kör platsliggningen med hundar som kan störa andra hundar)

På tävlingen igår kunde man se följande:
*En labbe som vid läggande under gång la sig och började tokrulla i gräset! Ägaren bröt ihop i gapskratt och alla som såg tyckte nog det var rätt kul.
*Flera hundar som efter inkallningen struntade i att sätta sig bredvid matte utan sprang sjuttio varv runt matte och TL i full fart, skitkul hade de!
*Några hundar som på vägen från apporteringen till hopp över hinder, gick förbi ett hinder som man använder vid bruks(?), nosade på det, pissade på det(!) och sprang sedan några ärevarv runt hindret.
*En hund som började hoppa och studsa som en tok bredvid ägaren när de skulle springa lite under linförigheten.
*Hundar som inte tittade på matte en enda gång under linförigheten.
*Enormt många hundar som knappt ens tittade på apportbocken

Osv, osv ;) Det var INTE många som det gick perfekt för, och man förstod verkligen att tja, det här är början för många. Många ägare stod efteråt och var sura på sig själva för att de blivit nervösa, andra skrattade åt hundens tokigheter och de som lyckats riktigt bra vågade knappt hoppas på förstapris.

Kort sagt var det en väldigt trevlig stämning på tävlingen, och absolut inte så "läskigt mycket tävling" som på andra hundtävlingar jag kollat på.

Vilket bra tips! Hemmaklubben har faktiskt en tävling i oktober(och en i början av december som vi har som dröm/mål, men vi får se hur det går nu när vi börjar träna med andra hundar i närheten :o ), jag ska se till att åka dit och titta!

(Om alla moment utom platsliggningen känns ok i december tänker jag faktiskt köra men skippa platsen)

Gör det! Jag vågade knappt tänka på tävling osv innan jag sett en tävling på min klubb, men när jag såg där att många presterade sämre på tävlingen än vi gör på träning och ändå fick lite poäng osv så vågade jag vara med :D

Ta med dig Rover också, så får han vänja sig vid att sitta och titta på allt osv. Du kan ju dessutom göra så att du bara låter honom vara, men belönar om han tar kontakt med dig, för att få honom att inse att det visserligen är spännande med andra hundar, men du är ändå roligare än dem ;) (fungerade iaf väldigt bra på fröken W)

Gud så ni inspirerar mej i denna tråd!!! :D
Ni är verkligen superduktiga många av er!

Så... Trots min ovilja att tävla - allt måste vara perfekt innan jag visar upp det = det blir aldrig av! - så efteranmälde jag till en tälvling och deltog igår.

Lyckades skrapa ihop hela 193 p i Lkl1 och siktar nu på Lkl2 i november :D
Måste bara få de nya momenten att bli perfekta först ;) :angel:

Fortsätter följa tråden med stort nöje och inspireras av alla er ambitiösa, inspirerande, motiverade hundägare!

Tack!
/Swat

Nu får ni vara snälla(även om tips alltid är välkomna) för här kommer de första träningsfilmerna någonsin på mig och Rover! Jag insåg att jag ju faktiskt har inspelningsfunktion på min gamla kompaktkamera, även om kvalitén inte är super direkt.

Rover hopp

Rover apport

Jag tycker ni är duktiga! :D Och visst är kompaktkameror bra ;)
Det enda jag tänkte på var att om ni vill köra det "som på tävling" så se till att han först sitter bredvid dig och att du sedan plockar fram apporten. Han kanske inte tar någon skillnad på det, men vissa (däribland Wahidah) får väldigt olika inställning till själva apporterandet beroende på om jag håller apportbocken synlig när hon ska sätta sig jämfört med när hon ska sitta först och apportbocken kommer sedan.

Filma mer! :D

OJ vad förvånad jag är över att du skriver i den här tråden! Faktiskt! Jag tänker mig hela tiden dig som någon superambitiös person som tränar som en dåre hela tiden med superlydiga hundar osv och tävlar massor med superresultat :p

Jag har nog lite rätt iof, men just att du skulle dra dig för att tävla visste jag inte. Helt galet vad bra poäng ni fick nu ju! Lycka till sedan i klass 2 och allt som du kommer satsa på sedan ;)

Jag hade inte tänkt träna idag men ibland får man väl ta hänsyn till vad lagkamraten tycker. ;) Rover körde sitt sedvanliga kan vi inte hitta pååå något-race och kom bärandes på kvitton och allsköns skräp som han hittade så det fick bli ett pass på kvällspromenaden.

Två saker är jag otroligt nöjd med: Dels så gick vi förbi en trädgård där en hund stod uppbunden som skällde ut oss efter noter. Jag gav inget kommando men Rover sökte sig spontant till fot-position och sökte lika mycket kontakt med mig som han sneglade på den andra hunden! Det bådar gott inför träning med andra ekipage i närheten, som förhoppningsvis inte står på nära håll och skäller ut oss...

Det andra är att jag fick ett kvitto på att hans position i fritt följ verkligen förbättrats, för han gjorde ett klockrent, spikrakt läggande. :banana:

I övrigt fortsatte vi att träna på högersvängar och prövade ett par ställanden. En gång försökte jag med knepet jag läst här, att slänga en boll över huvudet. Det var dock inte så lyckat med en hund som Rover, som hinner börja springa innan han tänker. Han hann ta ett halvt galoppsprång och sen såg man verkligen hur han frös till och tänkte "Attans...". :rofl: Men hans ställanden har redan förbättrats så vi får se om de fortsätter bli bättre eller om jag får hitta på något.

Slutligen körde vi några hopp och här blev det lite kortslutning, kanske för att han var lite trött. Två gånger sprang han vid sidan men då avbröt jag honom faktiskt lite småbryskt och tog tillbaka honom till ursprungsposition. När poletten däremot trillade ner blev det party och sedan gjorde han om det utan problem.

Jag tycker ni är duktiga! :D Och visst är kompaktkameror bra ;)
Det enda jag tänkte på var att om ni vill köra det "som på tävling" så se till att han först sitter bredvid dig och att du sedan plockar fram apporten. Han kanske inte tar någon skillnad på det, men vissa (däribland Wahidah) får väldigt olika inställning till själva apporterandet beroende på om jag håller apportbocken synlig när hon ska sätta sig jämfört med när hon ska sitta först och apportbocken kommer sedan.

Filma mer! :D

Ska tänka på det, tack! Ska försöka köra med andra apporter än den invanda så fort jag får möjlighet också.

*KL*

Nu har jag blivit så inspirerad av alla i den här tråden, så nu skall jag börja ta mig till klubben här och försöka få ordning på platsen. Det fungerar när vi tränar själva men inte alls med andra hundar.

Nästan så jag funderar på att anmäla mig till tävling snart också. :)

Grattis till superfina poäng! Kan vi få se det specificerat (alltså poäng på de olika momenten) ?

Håller med Red_chili, trodde också du var ute och tävlade massor! Så fel man kan ha ibland;)

För vår del har det varit en lugn helg vad det gäller lydnadsträningen. Har spårat viltspår istället. Omväxling förnöjer:)
Imorrn blir det ett pass på klubben innan jobbet. På tisdag blir det ett pass på närliggande klubb tänkte jag. Måste lära oss att träna på fler ställen än bara hemmaklubben. Och på ons är det dags för kurs igen. Buzy vecka!

Red_chili: Var det annan domare på denna tävling mot förra?
Tycker de verkar hårda med poängen nämligen.. Men jag är nog inte rätt person att uttala mej egentligen..

*Kl*

Vad duktiga alla är, heja heja!!

Jag hoppas på att 2012 blir vårat debut år, men vi får se hur det går lillgrisen :/. Jag får hänga i kulisserna och läsa om alla andras framsteg och tävlingar istället :)

*KL*

Nu har jag blivit så inspirerad av alla i den här tråden, så nu skall jag börja ta mig till klubben här och försöka få ordning på platsen. Det fungerar när vi tränar själva men inte alls med andra hundar.

Nästan så jag funderar på att anmäla mig till tävling snart också. :)

Jaaa, kom igen! Heja heja! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka