Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hahaha, underbart :p Jag funderar nästan på om min unga fått för sig något liknande när det gäller vissa moment, eller om hon bara är trög :angel: Den jäkla inkallningen som förut fungerat bra, fungerar nu först när jag ropat två gånger. Dock kommer hon alltid riktigt bra just andra gången, med helt okay tempo och snygg ingång..

Det känns lite som om hon väntar på att jag ska ropa en andra gång när vi tränar, men jag vet inte hur vi ska komma ifrån det? Ropar jag bara en gång så kommer hon inte :p I alla fall inte första gången. Jag låter nu bli att belöna när hon kommer först på andra kommandot, gör om och belönar när hon kommer första gången jag ropar.. Frågan är om jag borde ta några moment mellan så att vi går just från ett moment till inkallningen och får den perfekt, så att hon inte får för sig att det hör till att man kör inkallning två gånger med två kommandon första gången?

Jag tror inte hon lar sig alls om du tar moment emellan ... atminstone inte det du vill att hon ska lara sig. Jag skulle inte ge godis hon kommer pa andra signalen och skulle satta tillbaka henne dar hon var forsta gangen jag ropade och gora om tills det blev ratt och da ge massor av favorit godis/lek. Alternativt ... VISA godis/leksak innan forsta ropet och trissa upp henne tills hon nastan kommer for tidigt i stallet.

När jag lärde min unga bra position osv så använde jag mig av klossträning. Vet du inte vad det är, så kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=WsKZBqMgIJc

När hon sedan kopplat att "fot' betyder att man ska komma och sätta sig bredvid matte och titta uppåt" så provade jag att gå ett steg framåt och säga fot, och jodå, då följde hon med :D Sedan har det bara varit att utöka mer och mer allt eftersom det går bättre och bättre.

Så smart med klossträning! Det ska jag prova med. Min plutt kan "gå fint", vilket betyder att han går bredvid mig och sprätter med frambenen :D men han går inte i korrekt fotposition. Han behöver lära sig att komma nära och att sitta rakt. Jag ska definitivt prova klossen för att se om det blir bättre!

Prova klossen :D Det verkar som om det är klossen de flesta använder sig av när de lär in utgångspositionen (iaf om man läser i forum hur man lärt in det), men jag hittade ingen film på youtube eller så, som visade hur det går till från första början till slutet utan bara småsnuttar här och där, så jag gjorde en egen film :p

Ja alltså.. hon har ju kunnat förut, både med störning och utan osv, och då har jag bara behövt ropa en gång så har hon kommit som en liten kanonkula. Varför det inte är så längre vet jag inte, men säkert har jag väl slarvat med träningen..

Får testa nästa träningspass att trigga igång henne rejält.. Men om hon bara sitter och väntar så vad fan gör man då?

Jag skulle formodligen ga tillbaka till henne och formodligen backa med henne ett steg eller tva, bara sa hon flyttar position sa man kan borja om fran borjan igen. Sedan skulle jag minska avstandet nar jag kallar in so jag star narmare och narmare varje gang jag maste borja om.

Nuuså, med överdrivet hungrig hund gick det som jag ville ;) Är förkyld nu och rätt tråkig matte, så jag tänkte att jag kunde träna lite för att hon skulle få i sig liten del av kvällsmaten. Med tanke på vilket matvrak hon är och att det faktiskt var matdags så sprattlade hon runt som en idiot :p
Körde tre inkallningar, två på kort avstånd och en på långt avstånd. De gick finfint allihop. Hon kom direkt, i hög fart och slängde sig ner i perfekt position :D Passade på att testa läggande under gång också, och även det gick kanon.

Såå nu fick hon tokmycket beröm för det och så ska jag klura ut hur sjutton jag ska få henne lika flamsglad på tävlingen på lördag :angel:

Vissa ganger maste jag mata lite mer an vanligt fore tavling for att Mandy inte ska bli for flamsig.:angel: Andra ganger drar jag ner lite. Det beror pa hur tidigt tavlingen gar och hur hon ar just da.
I ditt fall ... skulle jag nog dra ner pa maten innan tavling och bjuda pa aldeles extra god efter tavlingen ar klar. Dels hoppas hon da pa godis under momenten dels lar hon sig att efterat far man supergod mat sa det bygger upp forvantning och iver under tavling.:laugh:

Jag har alltid bur med pa tavling har. Uppe pa buren lagger jag nagra kottbullar som hon vet att hon far nar vi ar klara. Hon ar sa mattokig att jag kan inte vara helt konsekvent, da skulle hon formodligen rusa dit mitt under "performance". lol, men hon far ofta kottbulle precis efter och hoppas alltid att just i dag ar det en sadan dag. LOL

Oh ... och nar jag lagger kottbullarna dar talar jag om for henne att forst ar det "work" ... sa de kottbullarna ar kopplade till ordet "work" sa om hon ar seg inne i ringen sa kan jag paminna att det finns kottbullar genom att saga "work" mellan momenten.;)

R_C och dentaku.. Hade gärna tränat in de lugnare momenten medan hon är halt om det inte vore för att hon inte fattar att det är lugna moment :crazy: Finns ingenting som är lugnt när det är träningsdags för henne..

MEN idag trotsade jag allt sunt förnuft och tog fram några kulor foder och la henne i hundbädden och lärde henne tummetott (som sedan kan utökas med resterande fingrar, hon ska dutta med nosen på rätt).. Först var hon lite hoppig och galen men jag var stenhård med att hon skulle ligga ner (inte med kommando ligg som innebär att hon kastar sig i backen utan det vardagliga "lägg dig") så till slut och förhoppningsvis utan att hon dragit på sig värre skador :angel: så har hon nu lärt sig tummetott och fick iallafall använda den där lilla ärthjärnan!! Nästa gång kanske hon inte är riktigt lika vild..

Lite lugnare blev hon faktiskt :bump: och även om det inte är momentträning för tävling så är hon ju så färsk med träning att hon fortfarande "lär sig hur man lär sig" så det är ju bra detta med!

kl*

Jag och min ella har varit på BK ikväll och tränat på öppna lydnaden, platsliggning i grupp för första gången och är sååå galet nöjd med hunden.
Ingångarna var helt okej, inkallningen klockren och en ingång var helt *svordom* strålande. *Svordom* va nöjd och lycklig jag var.
Positionen vid fot svajade lite, kopplar det till all störning runt om, var ju ändå 10 ekipage som studsar omkring och leksaker som flyger.
Hopp är inga problem. Liggandet under gåendet gick snabbare än nånsin :D
Ståendet är lite sådär, kan bli ett ligg där helt plötsligt.

Gud vad jag är glad och nöjd, är så sjukt motiverad och ella är så med, hon är ju totalt underbar mitt lilla monster. Hon bara hänger på, jag bara på en impuls efter att sett Red_chilis tråd anmälde mig till tävling och ella bara nickar och håller med.
Fantastisk är hon. Märks att jag är glad?

Dock så är det där med apporten, hon tuggar på den...

Hm.. ja, jag har funderat i liknande banor. Mindre mat på morgonen blir det nog. Ska samlas redan klockan 9 och det är ungefär då hon får sin frukost i vanliga fall :angel: Sedan något supergott godis på det när man busar igång henne och kamptrasan om hon skulle tycka att den är rolig då... Pinne fungerar iof alltid att busa med, men jag misstänker att det är det som kan få henne att tugga på apporten ibland. Alltså, om jag leker med pinne vid samma tränings/tävlingstillfälle som hon ska apportera så apporterar hon slarvigare. Kanske något jag bara har fått för mig men chansa tänker jag inte göra.

Får ta en rundvandring i mataffären imorgon och leta efter något som kan tänkas vara superjättegott godis :D

Visst är det härligt när allt verkligen funkar och det går framåt!? ;)

Hade ett litet sånt moment vi också. Passade på att träna lite fotposition under skogspromenaden på fm vilket gick riktigt bra. Efter att ha läst tips i tråden om att "fot" betyder sitta-i-position-med-ögonkontakt provade jag detta. Och utan att egentligen tränat på just DET så var det precis vad fot betyder för Ebun också.
Trots att hon inte har så där överdrivet med will to please så vid just fot och i momenten är hon väldigt kontaktsökande och och väntar på nästa kommando! Så nåt rätt borde jag ju ha gjort!:laugh:

Verkar som att motviljan mot att ligga på blött underlag börjat släppa lite också för idag gjorde hon klockrena läggande under gång UTAN dubbelkommando för första gången! I blöt mossa dessutom! Innan har jag nästan fått tjata ner henne om det så varit lite småfuktigt i gräset.

Här är en till som är glad idag! :laugh: Jag och Rover åkte till lokala brukshundsklubben och kollade läget och det var nästan så att jag tyckte det var synd att det var helt öde, inte ens någon som satt i klubbstugan som såg hur otroligt snyggt Rover skötte sig! Jag hade köpt lite köttbullar med tanke på att det kanske skulle finnas störningar och körde fritt följ med köttbulle i munnen(min :p ), kontakten och positionen var inte helt oväntat klockren. Det ändrades inte det minsta även när jag lät köttbullarna ligga kvar i fickan, jag tror jag hittat en metod att finslipa även det här momentet! Även hoppet satt som en smäck. Sedan roade vi oss med att prova några agilityhinder, nu vill jag ju gå kurs i både lydnad och agility och inte bara traggla hemma!

Jag har precis anmält mig till vår första lydnadstävling! Inte officiell, det är klubbens KM bara men mest för att kolla upp hur vi ligger till.
Dagens träning gav hyfsat fotgående och inkallning, och en jättefin platsliggning =) Gick fram och belönade men 2 min på dyngsur agilityplan är helt klart godkänt i mina ögon efter ett långt uppehåll!

Åh, kul! När är den? Är det i Linköping eller Sthlm du ska tävla? (med tanke på att du skrev att du besöker Sthlm ofta)

Skitkul här vill jag och råttan vara med. :)
Vi har inga planer på att tävla men vill lära oss (i praktiken vill jag att vi ska kunna starta så småningom om jag ville..)

WithTeeth och råttan (tervueren, 4,5 mån)

Tävlingserfarenhet: Ingen som helst

Träningsvana: Minimal, går dock valpkurs nu.

Säkrast på: Inkallningen kanske, eftersom det är en av få moment som vi börjat leka med lite.

Osäkrast på: Alla moment som vi inte börjat med ;)

Håller till: Värmland

Mål: Att kunna lära in alla moment till LK1, så småningom mer.

SKitkul idé verkligen :)

kl

Tränade LF igår med stadga och kontakt, och det gick verkligen toppen! Ingångarna gick sämre, han sätter sig snett och är ojämn i resultatet , farten in är dock bra. Det tar sig nog..

Åh, låter som om du kommer ha en trött liten hund på kvällen då med två tävlingar på en dag :D
Själv sitter jag och kämpar för att bli frisk. Har hostat som en tok sen igårkväll vilket inte känns jättelyckat med tanke på att det är tävling i övermorgon.. Hundarna verkar gilla vilodagar i sängen åtminstone, så om inte annat lär Wahidah ha hunnit få en del energi på lördag :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka