Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Krya på dig! Hoppas ett par lata dagar i sängen är rätt recept för att få en taggad Wahidah till på lördag. Jag lovar att hålla tummarna för er!

*knapp*

Vi fortsätter träna på stadgan i platsen. Funderar om man ska ta sig till klubben idag ändå, är tydligen flera kurser där ikväll så det är mycket störningar och det är ju det vi behöver..
Annars tränar vi faktiskt mest på tvåans moment för tillfället, de andra momenten i ettan sitter redan, ja förutom apporteringen men den är på G tror jag minsann.
Hon gjorde ett klockrent hopp, sitt, hopp sist vi tränade så det känns bra att i alla fall två moment i klass 2 är klara;)

Knapplån:

Tränat både igår och idag. Igår var jag så trött så jag skulle nog egentligen låtit bli. Det blev varken hackat eller malet känns det som. Tränade lite på ingångar med apporten men det gick sådär. Fick till det lite på slutet i alla fall.

Idag körde vi ställande bl.a. och det gick riktigt bra! Tror hon börjar få lite ordförståelse och höra skillnaden på ligg och stå. Ikväll ska vi träna sök, jippi!

OJ, vad jag är nöjd med dagens pass! Började med en platsliggning, blev väl kanske en minut innan vi var tvugna att avbryta för att det kom en bil på avstånd(vi höll till på en grusväg). Det blev dock inte stressigare än att jag lugnt kunde gå fram till Rover, sätta honom och berömma lite stillsamt. När bilen passerat gav jag frikommando och han var märkbart stolt över sig själv.

I det fria följet har vi haft problem med svängarna; Rover har en tendens att tappa kontakten och gira långt bort från mig. Idag tänkte jag pröva om jag kunde komma tillrätta med det och starta med högersvängarna. Jag började med att klicka och spotta köttbulle direkt när jag svängt höger för att bygga upp en förväntan. Efter några gånger väntade jag med klicken tills han sökte ögonkontakt. Det dröjde inte länge förrän vi fick till ett par riktigt bra svängar! Det märktes att han blev riktigt trött av den här övningen så resten av promenaden fick han rusa av sig i skogen utan några mer krav än att köra ett par hopp över en nedfallen stock, vilket gick utmärkt.

När vi kom hem kändes han pigg och motiverad igen, så vi började med att testa hoppet igen. Första gången föll han in i sin felaktiga kedja igen - springa förbi första gången och försöka hoppa hindret när jag gick med honom tillbaka till ursprungsposition... De två följande försöken var dock klockrena, så det ska nog lösa sig.

Sedan körde vi lite lek med två bollar där jag bytte en boll mot apporten - och se på fanken! Han släppte sin boll och kom springande till min sida med tindrande ögon, tog apporten på kommando, tuggande inte och släppte inte förrän han jag sagt loss! Älsklingshund! :love: Jag får väl erkänna att jag är lite stolt över mig själv också som kom på metoden... Han upprepade bravaden ytterligare en gång efter lite mer bollek(kom rusande den gången också) och sedan tyckte jag att det fick räcka med träning. Det kommer ju fler dagar!

Åh vad härligt att det gick så bra!

Jag försökte precis trotsa min förkylning lite. Gick ut för att fotografera Wahidah med apporten i munnen, upptäckte att hon verkar ha glömt hur man apporterar och det hela slutade i ett litet träningspass :grin:

Så, apporten har gått från att vara vårt säkraste moment till ett moment som jag misstänker att vi kanske nollar igen. Jävla skit rent ut sagt! Hur svårt kan det vara att hålla en pinne i munnen? Men nej, den ska tuggas på, kastas runt eller släppas i marken. Lyckades i alla fall få till några hyfsade apporteringar innan jag gav mig...

Sedan körde vi lite linförighet, ställande under gång, inkallning och läggande under gång. Det fick mig på lite bättre humör iaf. Som störning hade vi ett gäng skrikande ungar som ibland lekte publik och ibland lekte med varandra. Allt gick klockrent, förutom läggandet första gången då hon bara bugade sig lite. Såg till att få ett bra läggande, körde ställande, inkallning och sedan läggande igen och då blev läggandet perfekt. Vi fick även till några perfekta inkallningar. På sista inkallningen tjuvstartade hon lite, men jag kallade in henne ändå och berömde. Hellre att hon var lite för taggad på det nu än att hon satt kvar och struntade i mig.

Nu ska jag låta bli att träna mer innan tävlingen.

Kl

En av tjejerna på kursen har problem med apportbocken, hon fick tipset att ha den i skafferiet, och flera gånger under dagen ta fram den och hålla den mot kroppen och gosa med den, och sen lägga in den.
Hunden får inte lukta på den!

Efter ett par dagar med en matte/husse som beter sig som ett psykfall och gullar med en träbit, så brukar apporten vara intressant sen :D

Man bör hålla på några dagar, man ser på hunden när den är riktigt intresserad.

Dentaku: Kul med ännu ett lyckat pass!

Red_chili: Håller också på er till helgens tävling. Lova att filma igen! ;)

kl
Lite uppdateringar från gårdagens kurs och dagens träning på klubben.
Igår körde vi igenom momenten i 1:an med ny instruktör då våra ordinarie var sjuk/bortrest. Alltid nyttigt med nya ögon! Fick bra tips i linförigheten som jag provade idag.
Ebun är ett halvt steg efter precis i början av linförigheten men kommer igång så fort hon börjar trava då hon har en helt ok position för stunden. Fick då tipset att bara köra igångsättningar. Att tokberömma när hon är snabbt med så fort jag lyfter vänsterbenet! Upprepade detta några gånger utan krav på sättande när jag stannade men med ständig kontakt! Gick hur bra som helst!
Ska fortsätta med resten av veckan utan att gå några längre sträckor så får vi se hur det ser ut vid nästa tillfälle.

Tränade snabba läggande igen inför läggande under gång då hon segade massa igår på kursen. Sprang omkring som en tok och varierade lek med en handske (som för stunden är favoriten) och godis. Provade sen hela momenten och det vart riktigt snyggt!

Lycka till!

Vi har precis haft ett riktigt bra träningspass, trots att hunden är allmänt tankspridd eftersom jag har en löptik på besök...
Nåja, fotgåendet är jättefint några steg, men sen halkar han efter lite...
Inkallningarna var fina med jättebra fart! Platsliggning med stor störning var okej. Körde läggande och ställande också, bröt ner momentet så jag hade honom framför mig för att få till snabba lägganden/ställanden. Jätteduktig både med farten och koncentrationen!

KL

Ja jag har tagit mod till mig och anmält mig och Denice till våran första lydnadstävling, blir i Kiruna 1 oktober.. Känns lite som att jag ångrade mig direkt jag skickade in anmälan. Så det är skräck blandad förtjusning.
Har iaf mest blivit lite träning inomhus senaste dagarna och mest jobb på det vi är sämst på det vill säga ställandet och apporten.. Nu blir det iaf hårdkörning fram till på lördag! :)

Håller tummarna för att det blir en lyckad tävlingsdebut! Du måste självklart rapportera både från träning och tävling! ;)

Jajjamän nu ska jag försöka vara duktig och rapportera från träningen också.. Verkar som att det kommer bli en del träning i helgen iaf! :)

kl
Konkurrens är ordet!
Är hundvakt och hundarna äter på olika tider=skulle ge min mat och den andra fick några foderkulor och fick göra några trick för att inte bli helt utan och för att inte sno maten...
Slutade med att min hund kommer och vill träna också. Kör ett jättefint (men kort) pass med fotgående med torrfoder som belöning! Testade apporten för första gången sen uppehållet också, jättefint och stabilt.

Nu får ni vara snälla(även om tips alltid är välkomna) för här kommer de första träningsfilmerna någonsin på mig och Rover! Jag insåg att jag ju faktiskt har inspelningsfunktion på min gamla kompaktkamera, även om kvalitén inte är super direkt.

Rover hopp

Rover apport

kl
Smiter in här, på efterkälken.

Priscilla och Sune(jaktgolden)

Tävlingserfarenhet: jag har tävlat med min förra hund, Sune är ännu inte startad

Träningsvana: Jag har gått ett antal kurser med min förra hund och går för tillfället en tävlingslydnadskurs med Sune. Tränar också mycket på brukshundsklubben och så ofta jag kan med kompisar.

Säkrast på:
Snabba lägganden är lite Sunes specialitet :D Skämt å sido så håller vi fortfarande på med grundfärdigheterna. Men jag tycker att delarna för det mesta ser bra ut.

Osäkrast på: Vi har mycket att jobba med när det gäller korrekt position i linförigheten. Sen är det lite lurigt det där med att hålla isär stå och ligg.

Håller till: Västra Götaland/ Herrljunga

Mål: Lydnads och brukschampionat så klart! :p Skämt å sido, vi har som mål att komma så långt vi bara kan och har tid att träna upp oss till.

Förra gången på tävlingskursen hade vi genomgång av linförigheten. Vi fick titta på varandra och varandras problem, lära oss belöningsplaceringar, tajming och sätt att få till rätt position. Detta var otroligt bra för mig och Sune, eftersom han tyvärr har en tendens att hamna alldeles för långt fram, alldeles för långt ut och dessutom gärna växlar position. Han har en härlig attityd, men är "överarbetad i sin bakdelsaktivitet". Typ klossträningssyndromet ;) Han har svårt att vara rak vid min sida utan är snarare lite bakom mig med sin bakdel..
Så för tillfället har vi fått i läxa att inte ens gå framåt överhuvudtaget, utan bara träna på att backa vid sidan, vänstersvängar från halt och små små stegförflyttningar där han belönas när han följer med min överkropp...

Såå med andra ord- ungefär fem år kvar tills lydnadsdebuten för vår del ;)

Senast ändrad:

Nu får ni vara snälla(även om tips alltid är välkomna) för här kommer de första träningsfilmerna någonsin på mig och Rover! Jag insåg att jag ju faktiskt har inspelningsfunktion på min gamla kompaktkamera, även om kvalitén inte är super direkt.

Rover hopp

Rover apport

Visstja, är väldigt stolt över platsliggningen jag körde när jag sprang in och hämtade bollar och apport också! Han låg så snällt trots att jag försvann in i huset och när jag kom tillbaka kunde jag inte låta bli att testa honom genom att först rulla, sedan studsa en boll framför nosen på honom. Han klarade den frestelsen galant och det var verkligen en frestelse, för när jag avslutade platsliggningen sprang han direkt fram och knep en av bollarna. :D

kl

Här har det tränats ganska ordentligt med lydnad idag. Blir inte så mycket lydnadsträning då vi är mitt i jaktsäsongen, men någon gång då och då hinner vi klämma in det iallafall.

Inkallningen gick superbra! Gick lite väl långt i en och då blev han orolig och gav några skall men annars lugn. Farten var det inte heller något fel på precis :) Ska träna vidare på att öka avstånden lite till och få honom och känna sig trygg.

Hopp över hinder provade vi första gången idag. Gick bra så länge jag satte honom nära hindret. Men med tanke på att det var första gången är jag väldigt stolt.

Ställande under gång: Fungerar relativt bra. Tjuvade på ungefär 2 steg innan han stannade men eftersom de är väldigt länge vi tränade på det så behöver vi nog bara fräscha upp minnet lite grann.

Förhoppningsvis kan jag fota eller filma imorgon. När man tränar på i sin ensamhet är det lätt att börja med dk.n och annat fusk som man inte ens tänker på:o

Efter ett kortare "samtal" med Red_Chilli på FB så är nu även jag övertygad att starta lydnadsettan med mallen :D. Så...

IMG_20110908_165144.jpg

Ida och Xo (snart 2 årig Malinois)

Tävlingserfarenhet: Ida: Ja, med den lapske i lydnad och Rally-lydnad. Xo: Ja, startad i appellspår.

Träningsvana: Tränar i en tävlingsinriktad grupp

Säkrast på: Inkallning, hopp och läggande.

Osäkrast på: Ställandet (har vi inte ens börjat med :p)

Håller till: Blekinge (Sölvesborg)

Mål: Brukschampion i sök och spår och lydnadschampion. SM lockar dessutomi brukset! :laugh: Försvarsmaktshund (och eventuellt viltspår.)
Innan året är till enda har vi som ambition att vara uppflyttade till högre klass spår och lydnadsklass II.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka