Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!
kl
Smiter in här, på efterkälken.
Priscilla och Sune(jaktgolden)
Tävlingserfarenhet: jag har tävlat med min förra hund, Sune är ännu inte startad
Träningsvana: Jag har gått ett antal kurser med min förra hund och går för tillfället en tävlingslydnadskurs med Sune. Tränar också mycket på brukshundsklubben och så ofta jag kan med kompisar.
Säkrast på: Snabba lägganden är lite Sunes specialitet
Skämt å sido så håller vi fortfarande på med grundfärdigheterna. Men jag tycker att delarna för det mesta ser bra ut.
Osäkrast på: Vi har mycket att jobba med när det gäller korrekt position i linförigheten. Sen är det lite lurigt det där med att hålla isär stå och ligg.
Håller till: Västra Götaland/ Herrljunga
Mål: Lydnads och brukschampionat så klart!
Skämt å sido, vi har som mål att komma så långt vi bara kan och har tid att träna upp oss till.
Förra gången på tävlingskursen hade vi genomgång av linförigheten. Vi fick titta på varandra och varandras problem, lära oss belöningsplaceringar, tajming och sätt att få till rätt position. Detta var otroligt bra för mig och Sune, eftersom han tyvärr har en tendens att hamna alldeles för långt fram, alldeles för långt ut och dessutom gärna växlar position. Han har en härlig attityd, men är "överarbetad i sin bakdelsaktivitet". Typ klossträningssyndromet
Han har svårt att vara rak vid min sida utan är snarare lite bakom mig med sin bakdel..
Så för tillfället har vi fått i läxa att inte ens gå framåt överhuvudtaget, utan bara träna på att backa vid sidan, vänstersvängar från halt och små små stegförflyttningar där han belönas när han följer med min överkropp...
Såå med andra ord- ungefär fem år kvar tills lydnadsdebuten för vår del