Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

*kl*

Lite uppdatering från oss.

Vi har kämpat lite med fria följet och jag har inte förstått varför det går så mycket bättre på promenaderna än på plan. Anledningen var så dum att jag nästan skäms. Jag fick av någon anledning för mig att ha godis i handen på plan och det tror väl jag det att positionen blir något långt bak när godisen är precis framför näsan på honom. Provade med att ha gotter i fickan istället och plocka upp efter klick, och efter några försök att följa handen så förstår han nu hinten och går kvar i rätt position. Tur att man har en så duktig vovve när man är så klantig... :angel: Jag har också fått ge upp det där med spontan ingångstränng, jag råkade släppa igenom några som hamnade för långt bak och vips så hade lillen fått för sig att det var där han skulle vara. Så nu frångår jag mina principer och leder med handen. Men, men, det är ju en populär metod, så då funkar det säkert bra det med.

Platsliggningen med hakan i backen går framåt, han har nu fattat att man ska behålla hakan nere även efter klicket. Jag har råkat lägga in kommando "ner" på momentet, men det kan ju vara ett bra kommando att ha för platsliggning. Lätt att komma ihåg.

Apporteringen börjar arta sig, han gör jättefina gripanden och kan numera även trycka den i handen på mig. Inget tugg eller andra fjönserier. Han apporterar metallen också, fast den är lite äcklig. Inte tillräckligt äcklig för att jag ska behöva tejpa dock. Inget är hopsatt ännu, tycker det är för tidigt.

Inkallningen går i ett rasande tempo, så jag har redan påbörjat 2:ans inkallande med ställande.

Ställande och läggande under gång har jag inte börjat med på allvar än.

Vi har lite bruksmoment på g också, men de platsar nog inte riktigt här.

På det hela taget är jag mycket nöjd med min lilla voffe som nu hunnit bli hela 9 månader! Bild kommer så snart det är bra väder och ljust på samma gång...

puttar upp med lite bilder:

cimg1256.jpg

cimg1272.jpg

cimg1277.jpg

KL var iväg på kurs igår men fick avbryta, inkallningen gick bra och hopp lärdes in utan problem.

Men han jobbade annars inte ett dugg, inte intresserad och det blev så att jag fick jobba. Men igår var också fel dag att träna. Så jag åkte hem efter halva tiden. Brast ut i gråt i bilen och kände mig värdelös. Men det är också allt annat omkring mig också. Känns just nu som att jag anmälde mig till kursen i onödan. Mår åt helvete och bättre blir det inte :(

Har ni några tips för att kunna lägga sig själv åt sidan för att träningen ska bli möjlig? Jag vill verkligen träna men Knasen känner ju av att jag inte mår bra.

Vad tråkigt att du inte mår bra:(
Nu har ju jag absolut ingen aning vad det är som gör att du mår som du mår, men mitt bästa råd är att försöka fokusera på DIG SJÄLV så att du mår bättre och först då ta tag i hundträningen igen.
Blir ingen kvalité på hundträning om man inte är på topp själv.
Jag åker aldrig och tränar hund om jag inte kan göra det med en positiv attityd. Det förstör bara mer än vad det ger att gå ut på plan och vara arg/ledsen osv.
Då är det bättre att ta långa sköna promenader utan större krav på vare sig en själv eller sin hund.
Styrkekramar till dig!
Hoppas du får må bättre snart:)

*knapp*

Igår var vi ut till klubben igen för en sista genomkörare inför helgen.
Kändes KANON!
Fick hjälp av en kompis med lite kommendering och även sällskap av hennes hund på platsligg.
Troja låg som en sten! Emmellanåt lade hon ner huvudet mellan framtassarna som vi tränat på så det går framåt!
Låg hela tiden utan minsta tendens att resa sig TROTS att kompisen gick tillbaka till sin hund två ggr för att belöna, plus att de på ena sidan av oss körde lydnad och andra sidan tränade de skydd, så mycket störning blev det!
Hon fixade även en klockren apportering, grep på kommando utan att nosa först, höll den blickstilla till jag tog den av henne igen:banana:
Det är de ovanstående momenten vi haft/har problem med men all träning verkar nu börja ge resultat! :)
Sen om det även håller på tävling återstår att se ;)

Jag är en fattig student som precis spenderat pengar på kursen, känns så dumt att inte åka och försöka få lite träningstips.

Jag har skrivit lite i trådar, bara att gå in o kolla på min profil o gå in på statistik så ser man vad jag skrivit för inlägg där finns allt. Jag vet inte hur jag ska lösa min situation faktiskt...

KL
Nån som ska till Falkenbergs BK imorgon? Det är KM...

Gällande kursen kan du kanske antingen prata med instruktören och kolla vad denne har att säga, och kanske vara med utan hund bara för att få tips?

Går det att träna är det ju jättebra! Håller tankarna borta osv men om hunden blir låg av ditt humör är det kanske bättre att låta bli, förstör mer än det ger.
Men försök hitta glädjen i hundträningen, minska kraven och gå in för att ha kul oavsett prestation. Sen kan både hundar och människor ha en dålig dag, så kanske går det bättre nästa gång?

Grejen är att det funkar så länge det är fart och fläkt för hunden, t.ex inkallning och hopp men sen när jag vill ha kontakt så försvinner det, men iofs är det ju inte konstigt. Vi lekte jättebra också. Förra veckan gick det bra att träna trots jag mådde sådär. Kanhända att han också hade en dålig dag.

*KL* och LYSTRING LYSTRING!

Först och främst vad duktiga ni alla är! :bow:

Jag har med nyfikenhet och intresse (lite nu och då) följt tråden för att hålla mig à jour med vad ni diskuterar och hur det går för er.

Nu står jag i startgroparna att komma igång med egen träning av min sällskapshund. Nu är det några år sedan jag var aktiv - och på min tid - så skedde träning och tävling i brukshundklubbens regi.

Jag har iaf hängt med såpass att jag vet att Lyd I förändrats och att man numera har liggande under gång i ettan (eller har jag fått det om bakfoten?)

Är det så ännu, att träning och tävling sker inom Brukshundklubben? Eller kan man träna och tävla lydnad i andra sammanhang?

Alltså, jag fattar att man kan gå lydnadskurs för privattränare eller så.

Tacksam för svar.

*KL* och LYSTRING LYSTRING!

Först och främst vad duktiga ni alla är! :bow:

Jag har med nyfikenhet och intresse (lite nu och då) följt tråden för att hålla mig à jour med vad ni diskuterar och hur det går för er.

Nu står jag i startgroparna att komma igång med egen träning av min sällskapshund. Nu är det några år sedan jag var aktiv - och på min tid - så skedde träning och tävling i brukshundklubbens regi.

Jag har iaf hängt med såpass att jag vet att Lyd I förändrats och att man numera har liggande under gång i ettan (eller har jag fått det om bakfoten?)

Är det så ännu, att träning och tävling sker inom Brukshundklubben? Eller kan man träna och tävla lydnad i andra sammanhang?

Alltså, jag fattar att man kan gå lydnadskurs för privattränare eller så.

Tacksam för svar.

Vad roligt!
Välkommen hit:D

Så här ser lydnadsklass 1 ut idag:
Platsligg (2min synlig förare)
Tandvisning
Linförighet
Läggande (under gång)
Inkallande
Ställande (under gång)
Apportering (hunden sitter i fotposition och ska hålla apporten vid din sida, inget springa och hämta alltså)
Hopp över hinder
Helhetsintryck

Träna kan du ju göra vart som helst och med vem som helst. Går du en tävlingslydnadskurs för någon som håller privat så är det ju ändå samma lydnadsmoment som gäller.
Tävling sker i brukshundsklubbens regim ja, men det är inte alltid brukshundsklubb som arrangerar tävlingarna, kan tex vara rasklubb osv också. Dock måste du ha medlemsskap i SBK för att få deltaga.
SKK arrangerar även de ibland lydnadstävlingar.

Så, då har vi varit ute och kört lite pudelmonstrena och jag.

Vi var bara på fotbollsplanen bredvid huset, i vanliga fall föredrar jag att åka iväg för att jag blir mer koncentrerad och motiverad men idag hade vi inte möjlighet till det och gjorde det bästa utav situtationen. Vi tränar ju väldigt sporadiskt just nu, pga mitt lite halvsviktande intresse (har svårt att få upp motivationen på egen hand) men grabbarna skötte sig kanon!

För stora monstret vart det en snabb repition utav inkallning, lite läggande under gång osv. Fotgåendet var slarvigt idag, men vi körde med en annorlunda typ utav belöning för hans del nämligen pipboll så det var helt enkelt så att han blev lite för på och smet bakom ryggen och gick på fel sida då jag hade bollen i höger hand. Vi lekte även lite med fjärren, som vi inte rört på länge och som eg inte hör hit, men den var klockren!

Lilleman fick ställande under gång, det krävs dk men vi tränar bara för att ha kul och räknar inte med att komma till start, så det är helt ok i min värld.

Får se om vi inte kan få med oss en fotograf imorgon, och träna lite bara för bildernas skull...

kl*

Shit Shit SHIT!!!!!!

Imorrn är det dax, SHIT!
Eh ja det var typ det som jag ville få ur mig, är galet nervös...

Tack :)

Alltså egentligen spelar det ingen roll hur det går, älskar ju min hund och vet att vi har bra kontakt.... så borde inte vara så nervös, men är jätte pirrig ju!:crazy:

Känner alla så här inför första tävlingen? Eller är jag bara jätte nervig?
Ella har varit jätte fin idag, men lite konstig tidigare i veckan, nästan lite "förlöpig" trots att hon löpt i slutet av augusti. Men idag kändes hon som sagt som sig själv igen.

kl*

Shit Shit SHIT!!!!!!

Imorrn är det dax, SHIT!
Eh ja det var typ det som jag ville få ur mig, är galet nervös...

Andas! Försök se det som en träningstävling och ha som mål att inte nolla något moment (mer än om du planerat att hoppa över något). Sedan kan du alltid titta på någon av filmerna från när jag och Wahidah tävlat så ser du att det kan gå lite hur som helst även för andra ;)

Jag ska också tävla imorgon, men är inte alls nervös. Känner inte någon anledning till det faktiskt. Vi skippar platsliggningen och hoppas på att inte nolla de andra momenten :D

Vad roligt!
Välkommen hit:D

Så här ser lydnadsklass 1 ut idag:
Platsligg (2min synlig förare)
Tandvisning
Linförighet
Läggande (under gång)
Inkallande
Ställande (under gång)
Apportering (hunden sitter i fotposition och ska hålla apporten vid din sida, inget springa och hämta alltså)
Hopp över hinder
Helhetsintryck

Träna kan du ju göra vart som helst och med vem som helst. Går du en tävlingslydnadskurs för någon som håller privat så är det ju ändå samma lydnadsmoment som gäller.
Tävling sker i brukshundsklubbens regim ja, men det är inte alltid brukshundsklubb som arrangerar tävlingarna, kan tex vara rasklubb osv också. Dock måste du ha medlemsskap i SBK för att få deltaga.
SKK arrangerar även de ibland lydnadstävlingar.

Tack tack! :bow:

Vad gäller klubbar så är det som vanligt alltså... Men om jag skall vara med i rasklubben så hjälper inte det om det inte är en brukshund jag har väl?

Jag har egentligen ingen större koppling till någon SBK-klubb i närheten, och det hade varit roligare att tävla för tex svenska pinscher och schnauzerföreningen än en klubb som jag ändå inte är engagerad i.

Jag tror jag börjar att mjukträna apporteringen inomhus här i soffan. :D Hunden skall alltså bara ta emot apporten och hålla den utan tugg tills dess att tävlingsledaren säger att man får ta apporten?

Vad kul ändå att komma igång. Jag tror jag betar av ett moment i taget, lite på egen hand först - så får vi se vart vi hamnar...

Så då har vi gjort det. Andra gången i vårat liv. Vi gjorde debut ifjol :P I år blev det så att jag tog första bästa tävling inom 10 mils radie som jag var ledig från arbetet. När jag fick pm:et så får jag se att det är KM o en stor familjedag på denna klubb :O
Jösses.
Men vi kör vi får ett andra pris o vi blir 4:e i klassen av 10 tävlande :D
Glad o nöjd med vår prestation.
Sen finns ju hur mycket som helst vi behöver träna på, apporten som hon håller så fint, aldrig släppt på träning, tuggade hon på efter 8 sek o spottade ut den precis när jag skulle ta den :O
Men jag är så glad o nöjd, planen vi gick på var 50 m från alla människor med hundar som busade o annat, o hamburgestekare o barn o allt.
Så nu blir det en inomhustävling i december.
Tänjer gränserna lite till o ahr tid o mål att se fram emot :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Uppdateringstråd #2
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka