Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Fast borde inte så mycket som möjligt stå med i reglerna för att försöka göra det så rättvist som möjligt för de tävlande? I alla fall när det handlar om ifall man får 5 poäng eller 0 poäng på ett moment (vilket kan betyda väldigt mycket) eller i fall man får starta öht eller inte med det man har? Om man säger "man kan inte skriva ut allt", så borde det även vara fritt fram att ge någon en 0a på ett moment bara för att de inte håller kopplet i höger hand? Men uppenbarligen är det inte det.

Kan tillägga att det tex på Lure Coursing t.o.m. finns bilder som visar hur mycket av benen som får vara lindade, för att det inte ska bli för mycket "stöd" för hundarna, det finns beskrivet att man inte får klippa afghaners päls eftersom det ger dem fördelar om de är korthåriga osv. Där kan man skriva ut allt sådant, men uppenbarligen är mycket av det dumt att göra i lydnadsreglerna?

Senast ändrad:

Nu känner jag att det är dags att presentera sig lite :)

Matte Kivina med Doris, 8 månaders rottweiler

Tävlingserfarenhet: Noll och ingen.

Träningsvana: Vi går slyngelkurs, men i övrigt inget..

Säkrast på: Farten i inkallningen. Ingången är inte tillräckligt bra än.

Osäkrast på: Allt

Håller till: Umeå

Mål: Start i LK1 under 2012!

Vi har en låååång väg att vandra och efter lite funderingar kommer jag inte gå kurs, utan kommer att ta privatlektioner istället.

*kl*

Kan man välja att avstå platsläggning?

Hur funkar det med platsläggning i ridhus, lägger man med fler hundar där med? Är mest nyfiken därav frågorna.. Sitter o klurar på om vi ska våga göra ett tävlingsdebut i vinter..

Både och, tycker jag. Jag tänkte så förut (svårmotiverad hund = lättare för föraren när denne skaffar "lättare" träningshund), men nu när jag stått med en hund i 8 år som jag har behövt motivera, lyfta och jobba mycket med emellanåt och nu gått över till en hund som knappt ens behöver belöningar för att fungera, som jag behöver dämpa, dra ut på belöningarna osv så är jag liksom helt grön igen! :D Det är inte lättare, men inte svårare heller, det är nytt helt enkelt :)

Jag har PRECIS samma upplevelse! Hade en jättesvårmotiverad hund förut och nu har jag en lätt. Jag trodde att vi skulle kunna glida igenom inlärningen och att allting skulle gå så lätt så lätt... Men icke sa nicke, känner mig som en total nybörjare! Roligt är det, absolut, men absolut inte lätt :)

kl

Jag och Sune har fått jobba jättejättemycket på att han ska gå längre bak i position i linförigheten/fria följet. Jag har tyvärr belönat för långt fram vilket resulterat i att han tror att han ska gå ungefär en halvmeter längre fram än vad jag vill att han ska göra. Så här ser det ut nu. I övrigt tycker jag att det börjar komma sig. Vi kedjar delmoment för att jobba mer på koncentration och uthållighet och filar vidare på ingångar, läggande/stå vid sidan men i övrigt tycker jag han jobbar på super. Har stort hopp för framtiden :)

Du kan avstå platsliggningen, ja.

I ridhus gäller samma regler som annars, max åtta hundar och minst två i gruppen.

Men alltså, såhär känner jag. Om hunden är helt ointresserad/inte genomför momentet efter två-tre kommandon - då ska det vara en nolla för hunden är uppenbart olydig/inte kan momentet.
Om hunden där emot tvekar på att genomföra momentet, kanske ställer sig upp på inkallningen och ser osäker ut, men efter två-tre kommandon ändå kommer så ja, då kanske det är värt en 5a.

Både och, tycker jag. Jag tänkte så förut (svårmotiverad hund = lättare för föraren när denne skaffar "lättare" träningshund), men nu när jag stått med en hund i 8 år som jag har behövt motivera, lyfta och jobba mycket med emellanåt och nu gått över till en hund som knappt ens behöver belöningar för att fungera, som jag behöver dämpa, dra ut på belöningarna osv så är jag liksom helt grön igen! :D Det är inte lättare, men inte svårare heller, det är nytt helt enkelt :)

Har ju en av varje! En betongklump och en dynamitgubbe (gumma). Jag måste ju växla mellan att lyfta och sänka när jag byter hund. Med den lyhörda (lätta) måste jag vara uppmärksam på att jag belönar när det är rätt då allt går så snabbt. Och ju fortare det går, desto fortare kan det också bli fel. Men det beror ju helt på hur man är som person. Alla passar ju inte med en högoktanig hund medan en del skulle säkert stå och banka huvudet blodigt för den sega hundtypen.

Kl:
Det är skillnad på dubbelkommando och extra kommando!
Dubbelkommando= tex använder kroppen samtidigt som man säger ordet för att hjälpa hunden.
Extra kommando= flera kommandon efter varandra.

Flaggar lite med att det blir ändringar till nästa år!
Till det enklare:D

Oh ... enklare later bra:D Jag planerar att spendera sommaren i Sverige nasta ar och hade tankt borja sa smatt att trana vissa moment (som rutan tillexempel) efter jul. De nya reglerna borde komma efter forsta January, eller hur?

Kopplet får hållas i vilken hand som helst. Men det ska hänga och se ut som leendet på en smilegubbe :) Viktigt är att koppelhandel hålls still också.

I så fall får min smilegubbe ett väldigt snett leende. Hunden är ju bara 25 cm hög. ;)

Men alltså, såhär känner jag. Om hunden är helt ointresserad/inte genomför momentet efter två-tre kommandon - då ska det vara en nolla för hunden är uppenbart olydig/inte kan momentet.
Om hunden där emot tvekar på att genomföra momentet, kanske ställer sig upp på inkallningen och ser osäker ut, men efter två-tre kommandon ändå kommer så ja, då kanske det är värt en 5a.

Jo, jag håller med. Det jag inte gillar är att det verkar som om reglerna tolkas lite hur som helst. Jag bryr mig visserligen inte speciellt mycket, så länge domaren dömer lika för alla. Tex om domaren nollar samtliga ekipage som har omotiverade hundar i ett moment så okay, låt gå. Men om de på ett ekipage dömer ett moment som 0a, och på nästa hund som ser ut att bete sig i princip likadant dömer det till en 5a, då bryr jag mig. Nu vet jag inte om det var så när jag tävlade, jag såg inte de andra ekipagen, MEN det känns absolut inte som om det är någon omöjlighet att det sker och att man då skulle ha tydliga regler för vad som är vad hade ju inte skadat. Eller är det så att domarna har mer regler för vad de ska döma än vad deltagarna har? Hur ska då deltagarna veta hur de ska bete sig osv?

Men för att ingen ska tro att jag är någon som gnäller bara när jag döms till sämre poäng än jag vill ha (;)): jag blev väldigt(!) förvånad över att vi inte nollade linförigheten på första tävlingen och hade absolut inte klagat om domaren valt att nolla oss där, för även den linförigheten var kass.

Oh ... enklare later bra:D Jag planerar att spendera sommaren i Sverige nasta ar och hade tankt borja sa smatt att trana vissa moment (som rutan tillexempel) efter jul. De nya reglerna borde komma efter forsta January, eller hur?

Om jag fattat det rätt så gäller de nya reglerna från 1jan.
Jag TROR att de bli officiella någon gång i november så man kan se exakt vad det är för förändringar, dock inte säker på det, men det är vad jag fått förklarat för mig.

Hittade en länk till de nya reglerna, dock tror jag inte de är helt officiella ännu, utan förslag:
http://sbk.nu/upload/04_Tavla/Lydnad...dnadsklass.pdf

Senast ändrad:

Kl:
Det är skillnad på dubbelkommando och extra kommando!
Dubbelkommando= tex använder kroppen samtidigt som man säger ordet för att hjälpa hunden.
Extra kommando= flera kommandon efter varandra.

När man pratar om det "till vardags", så visst, men i tävlingsprotokollen står det iaf "flera DK" när jag sagt ett kommando fler gånger, med långa mellanrum.

Nej inte till vardags, på tävling!
Däremot veta jag att många domare kallar allting för dk men det är egentligen inte rätt.
Ett tips är att vara skrivare på lydnadstävlingar. En lätt och kul uppgift och man lär sig jättemycket om vad domaren tittar på.

Då är det gjort, Google och jag blev oförhappandes anmälda till klubbens KM när jag sa att jag tyckte dagens träning gick oförskämt bra! Kul men pirrigt, skönt att det bara är ett KM, då det är redan 5/11 och vi inte ens kan alla moment än, än mindre provat på att utföra flera med bara röstberöm i mellan...

Sånt tycker jag alltid är intressant att höra, vad är det som har varit fel? Alltid bra att räta ut sådana frågetecken :).

Och tyvärr så kan man inte alltid lita på att funktionärer är så up-to-date... Har varit ute flera gånger där TL gör massa småfel som man egentligen skulle kunna lägga in protester emot, men än så länge har det inte varit grovt nog för att jag ska ha orkat :p!

Alla TL måste vara auktoriserade f o m nästa år så det ska förhoppningsvis leda till att det blir bättre. Sedan ska man inte glömma att TL är en människa, han med. Jag är mycket mer nervös när jag är TL än när jag tävlar och sist höll jag på att kommendera iväg mina tvåor på sittande i grupp :D.

Alla TL måste vara auktoriserade f o m nästa år så det ska förhoppningsvis leda till att det blir bättre. Sedan ska man inte glömma att TL är en människa, han med. Jag är mycket mer nervös när jag är TL än när jag tävlar och sist höll jag på att kommendera iväg mina tvåor på sittande i grupp :D.

Hehe, nej då jag glömmer inte av att de är människor, därav mitt val att inte vara en krångelmaja och protestera hejvilt för småfel;).

Hade en TL i helgen som både glömde att dela ut vittringspinnarna innan fria följet i trean, tog med samma tång i alla vittringspinnar, glömde av vändningarna på stället i fria följet, la ut dirigeringsapporteringarna i fel ordning i eliten och lite mer småfel :p. Men sånt tycker inte jag är tillräckligt "grovt" att lägga in en protest mot (som jag varit med om att personer gjort), så jag bara smygfnissade lite och körde på med mitt :D.

När jag lärde min unga bra position osv så använde jag mig av klossträning. Vet du inte vad det är, så kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=WsKZBqMgIJc

När hon sedan kopplat att "fot' betyder att man ska komma och sätta sig bredvid matte och titta uppåt" så provade jag att gå ett steg framåt och säga fot, och jodå, då följde hon med :D Sedan har det bara varit att utöka mer och mer allt eftersom det går bättre och bättre.

Tack snälla Red_Chili för tipset med klossträning!
Jag hade aldrig hört talas om det innan och nu vet min tokiga vovve att han har en bakdel :banana:
Vi har inte kommit hela vägen ännu, men han står mittemot mig och flyttar sig när jag flyttar mig. Nu ska jag bara lägga på att han ska stå vid min sida.

Vi har vår sista dag på lydnadskursen imorgon, lite sorgligt faktiskt. Vi har kommit en bit på vägen, men har väldigt långt kvar. Nu vet jag i alla fall hur jag ska träna och vad jag måste tänka på.

Jag kan uppdatera med:

Säkrast på: [/B]Apporten
Minst säker på: [/B]Alla ingångar! :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka