Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Ja det stämmer, hunden får inte sätta sig innan du gett kommando (efter kommendering). Min tränare har sagt till mig att jag aldrig på träning ska sätta hunden i det momentet, just för att undvika att hunden kommer sätta sig på eget initiativ.

Samma sak här, sätter aldrig hunden när jag kommer tillbaka. Sitt kan hon redan så det plockar man ju bara ihop på tävling.

Däremot tycker jag det glöms bort mkt att träna stadga, stadga och åter stadga.
Jag kan gå runt, över, hoppa omkring, springa, ställa mig precis bakom. Kan till och med ställa mig bakom och gå över hunden och framåt med ett ben på var sida, ja jag slår i både kropp och huvudet på henne men hon ska stå ändå.
Detta tränar jag ngt oerhört mkt både på sitt, ligg och stanna. Hon ska inte tolka ngn kropssignal som att jag vill ngt annat utan hon ska vänta på röstkommandot. På så vis så blir det ytterst ytters sällan ngt missförstånd och hon rör sig.

Det kom fram en schäfer på en platsläggning för ett tag sedan och ställde sig över min och var jävligt bufflig. Men helt otroligt nog så låg hon kvar, och detta tror jag beror helt på att jag tränat så jäkla mkt stadga på henne.

Jag går tex tillbaka till hunden fler ggr under inkallningsträning än vad jag kallar in den. Jag går alltså iväg, stannar, går hela långa vägen tillbaka och belönar :P Hit kan hon, men stadgan kan aldrig tränas nog för mkt.

Senast ändrad:

Grattis till fina poäng! Få ordning på ställandet och ni har ert första pris :laugh:

Bra tips! Det är ju bland annat mkt stadga jag ska ta och träna nu.

Som en parantes kan jag ju säga att jag tränat mkt stadga i platsliggningen förut. Han har bland annat haft en matte som hoppar och studsar runt i lägenheten, även över och bakom honom, och haft en kanin som skuttar runt samtidigt.
Han har svårare att ligga still när jag står still än under störning.

Fluffragget: Grattis till fin debut!

Ja (eller har gjort iaf). Har börjat komma på mig själv och försöker stirra ner i marken en bit ifrån honom istället.

Får väl stå och gäspa istället kanske? :p

*Snor sista knappen*

Var på träning med nya hundar idag och jag var faktiskt riktigt nöjd över platsläggandet. Han reste sig förvissa två gånger men gick bara ngt steg framåt och luktade på en fläck :angel: Inte bra egentligen men bättre än vad jag räknat med.

Sen gick det däremot helt åt skogen. Jag vet inte om någon precis innan gått genom gräset med en löptik, för det var RIKTIGT intressant att lukta. Och jag har faktiskt inte riktigt haft det problemet med honom innan. Sen blev matte irriterad och förvärrade hela situationen när hund inte ville lyssna:grin: Gud vad arg jag blir på mig själv! Jag tog iaf en liten sväng på planen igen när de andra ägarna skulle ha avslutningsfika och var sådör extremt glad och positiv, och då funkade det superbra igen:D

Jag börjar störa mig lite på allt tjat från andra om mina träningsmetoder (var väl även därför jag blev så lättretlig och så gick det ut över hunden... smart, verkligen smart..)

Jag är ju sådan som gärna vill att träningen ska vara en lek och ett roligt samspel mellan mig och hunden, så jag tar ofta fram boll eller kampleksak och leker när det gått bra, eller om hunden absolut inte ser mig så kan jag locka med det och sen säga kommandot igen och sen belöna. Flera i den träningsgruppen jag är med i nu tycker att jag helt ska ta bort berömmet. Att jag ska tala om för hunden att det är "allvar" när vi tränar för att han driver med mig:crazy:

Att jag är den som sen har den hunden som trippar fram med vevande svans under fotkommando och faktiskt kan lägga honom på plats när en annan leker och tränar framför honom kanske inte är viktigt? Anledningen till deras tjat är att han lätt tappar fokus och kollar på annat, och då tycker dom att jag ska visa att det är "allvar"...

Hur förklarar man på bästa sätt att man i största möjliga mån vill använda sig av positiv förstärkning och vid "olydnad" främst uteslutande belöning? Jag har sagt det, men då ska de ändå stå och förklara att jag gör fel.

Jag tycker inte att man behöver förklara sig. Själv skulle jag nog bara säga typ "ja alla gillar ju olika saker, och själv trivs jag med det här"

Vi gick ju igenom lydnadsprogrammet idag på träningen och jag sa då att jag sätter honom helst inte efter ställande då jag hört från andra att med den metoden så riskerar man inte att hunden råkar sätta sig för tidigt. Oj oj vad fel jag hade! Det måste man ju göra för annars kommer jag ju få problem på tävling om jag inte sätter honom under träningen. För jag måste träna hela programmet så hunden vet vad den ska göra.
Är det bara jag som tänker precis tvärtom? Att hunden inte ska veta vad som förväntas eller när berömmet/belöningen kommer så hunden hela tiden lyssnar och är fokuserad?

Ja, jag tror jag stått och sagt det vid 4-5 träningstillfällen nu. Men det verkar inte gå in utan de ska ändå lägga sig i om han när jag stannar under fotkommando inte sätter sig direkt och att jag ska ta tag i honom eller om han kollar på annat eller på annat sätt tappar fokus. Det börjar bli en aning tröttsamt :grin: vet inte om det är för att jag är yngre eller ny i gruppen. Eller kanske en kombination.

Jag tänker precis som du! Vill absolut inte att hunden ska lära sig programmet utantill ;)

Jobbigt att de inte kan acceptera hur du vill jobba. Kan inte vara så givande då?

Haha då är jag inte ensam iaf!:D

Nej det börjar bli lite jobbigt faktiskt. Sen att hundarna är av utställningslinjer (schäferklubb) gör inte saken lättare då jag är så starkt emot den aveln, och nu har fått se det på ännu närmare håll och faktiskt är förvånad av den är så dålig som den är, även om jag visste att det var illa. Tråkigt men tror jag får stå ut ändå, fattig är jag och medlemsavgiften ligger på 150 kr/år:angel:

Kan kanske vara värt pengarna att byta klubb om det varken är trevligt eller du kan få bra tips?

Håller med om att du inte ska behöva förklara dig och att träningen ska vara positiv. I vardagslydnaden kan man ha krav och "visa att det är allvar" (utan att vara elak såklart), men tävlingslydnaden och andra "tricks" ska helt bygga på egen vilja. Det är så jag vill ha det.

Sen har jag mina dåliga dagar där jag tyvärr är för lättirriterad och börjar kräva saker när hunden är okoncentrerad- och då går det genast mycket sämre! Något jag jobbar mycket med, såklart att man inte är elak mot hunden men det där med att avsluta i tid... :angel: Har man (jag) en dålig känsla blir det oftast bara sämre. När det händer brukar jag avbryta, ta en paus och sedan gå ut på planen och bara leka. Eventuellt något väldigt lätt kommando och belöna med lek som bygger upp relationen istället.

Jag tycker dina träningskompisar har både rätt och fel! Men självklart ska du träna på ett sätt som känns bra för dig personligen.

Men, om hunden nosar så gör jag klart för hunden att det är totalt förbjudet på lydnadsplanen. En hund som nosar och nonchalerar mig är det värsta jag vet! Men samtidigt så måste jag ju dra hunden på belöningen som såklart blir jättestor när hunden gör rätt.

Det här med att sätta hunden efter ställandet på träning tycker jag är helt onödigt. Hunden kan vad sitt är, problemet brukar vara att få hunden att stå stilla under återgången så där tycker jag du tänker helt rätt.

Sedan det här om att hunden inte ska lära sig ordningen på momenten utantill är lite komplicerat. En del kör ju med externbelöningar där man länkar ihop momenten och där vet ju hunden ordningen. Själv vill jag att min hund hela tiden ska veta vad den ska göra så därför förbereder jag den på ett sätt som jag sedan kan använda på tävling. Tex inför läggande under gång säger jag "ska vi ligga?" (ja, jag vet hur det låter!) och sedan lägger jag hunden snabbt ner innan vi ställer upp på startpunkten. Inför apporteringen säger jag "ska vi ta den?" och så hamnar hunden (förhoppningsis) i det känsloläge som jag vill att hon ska ha inför apporteringen.

Jag tänker precis som du!
För mig är alltid prio ett, attityden i utförande av moment.
Hunden ska göra det för att den vill, för att det är KUL, inte för att den blir beordrad. Vart tog vitsen med det hela vägen då?
Jag tränar hund för att vi ska göra något ROLIGT ihop.
Klart jag kan harkla mig eller bli arg emellanåt även på plan. Men det är ju om hon tex gör ansats till att vara på väg mot en hund eller dyl. Men det är en förbudsgrej, där ber jag ju inte hunden att göra något utan där är det noll tolerans.
Att säga åt hunden för att den är seg eller omotiverad är så jäkla fel. Då har man som förare inte lyckats bygga upp en förväntan.

Jag tar hellre en hund som struttar och skuttar i fotgåendet än en som bara lunkar med och gör det den ska. Även om det kan ge minus på tävling. För det är för OSS jag håller på, inte för MIN skull. Hunden ska ha roligt med.

KL
Visst ska all tävlingslydnad vara positiv men om hunden nosar, inte kommer när man ropar, nonchalerar dig eller springer fram till andra tycker jag man är inne på ren vardaglydnad och då tycker jag det är ok att göra klart att så där gör man inte. Däremot är det kanske smartast att i möjligaste mån bedriva den träningen utanför planen så att hunden är odelat positiv inför lydnadsträningen.

Senast ändrad:

Tyckte att jag beskrev detta med mitt exempel om att vara påväg till en annan hund? :confused:
Det är skillnad på vardagslydnad och tävlingslydnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg