Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hur mycket motivation har du tränat på fotgåendet? Min har ju verkligen sina bra och dåliga dagar också, men de bra tycker jag har blivit betydligt fler, bland annat genom att ibland bryta ner och belöna var och vartannat steg. Fokus på att han ska behålla ögonkontakten och attityden.

Gällande hoppet, kan du sätta honom närmre hindret så att det "ramar in" mer?

Simba, skönt med tassen! Och bra att slippa pencillin (förhoppningsvis), det ska ju inte användas förebyggande heller helst.

Line, träna stadga i platsliggning :) Hoppas hon blir bra fort igen!

Det finns hundleksaker i kaninskinn, tex paw of sweden vet jag har.

Testa olika leksaker, se till att de leksakerna enbart används vid belöning/träning/lek med dig, så de inte ligger framme hela tiden.

En påse med godis att slänga och kampa med funkade kanon för en kompis hund till slut.

Sen kan man som sagt även träna upp leklusten.

Börja inte med godis och förvänta dig att hunden ska ta leksak som belöning sen, utan börja med leken utan att ens plocka fram godiset.

Att kasta godis ger mer fart och motivation än att ge det direkt ut handen.

Sen tips jag fått för agilityn som kanske kan användas även här;
Iaktta hunden när den är uppspelt vid andra tillfällen. När den leker, blir glad när du kommer hem eller vad som helst. Vad gör den? Lär in dessa saker som tricks. Om hunden sen behöver bli uppspelt i träningen, be den göra dessa saker så får den samma känsla.
Likaså, sätt ett kommando på själva stämningen när hunden är uppspelt.

Jag har inte kommit såpass långt att jag testat det här själv, men motiverande och mindre motiverande rörelser (individuellt naturligtvis) finns helt klart i tex freestylen.

Tillägg: Prova olika sorters lek också. Kanske han inte tänder på just kamplek, men att springa efter en boll? Finns ju många fler typer av lek också.

De har ju bra och dåliga dagar även när det gäller leken, vissa dagar vill inte min se på leksaker alls, andra dagar kampar han riktigt bra.

Jag antar att du testat att "höja värdet" på leksaken när du leker med honom?

Senast ändrad:

Massa bra tips, tack!

Jag har precis börjat bryta ner fotgåendet i steg för steg, så jag hoppas att det ska ge resultat.

Gällande hoppet så var det precis det jag fick göra för att få honom att hoppa tillslut. Känns trist bara, jag har kunnat sätta honom jättelångt ifrån tidigare och han har alltid hoppat. Men det är bara att stå sitt kast och acceptera.

Han har bara en leksak som alltid ligger framme, en fleecefläta, och det är den han helst leker med. Men det kanske kan vara värt att testa att plocka undan den ett tag. Vi har testat förut att bara husse och matte får leka med vissa saker, t.ex. boll och på det sättet ökat intresset för det. Kanske dags för det igen.

Jag har en fleecefläta med en ficka på som man kan gömma godis i. Den har vi inte använt på länge då den inte gav någon effekt, men den kan jag testa att ta fram igen.

Han var väldigt bitig och gick lätt upp i varv när han var yngre vilket med största sannolikhet gjorde att vi lekte med honom mindre än vi borde. Det får vi ju igen för nu. Så nu står lek på schemat varje dag.

Det finns ju inget självändamål med att sätta hunden långt från hindret, så det tycker jag inte att du behöver tänka så mycket på.

Det är nog en bra ide att ta bort leksakerna hemma. Saker tenderar att förlora sitt värde om de finns tillgängliga hela tiden..

Det är bara den sköna känslan av att veta att oavsett vart jag sätter honom så kommer han hoppa, som jag kommer att sakna.
Eller kanske mer att jag tyckte mig ha åtminstone ett moment som jag kände mig bergsäker på.

Men det är bara att träna mer, så vi får den känslan i alla momenten :p

Du säkert tillbaka den känslan med lite mer träning :laugh:

När jag tycker att något går helgalet kan jag ibland tycka att det blir bättre att lägga det helt åt sidan för ett tag så att man kan börja om lite och inte befästa massa tokiga saker..

Idag tränade vi lite.
I fritt följ belönade jag varje steg han var fokuserad och tittade på mig. Det kändes helt okej, men är långt ifrån ett bra fritt följ. Inte en nolla, men inte mer än en sjua skulle jag gissa.

I ställandet funderar jag på att byta kommando. Jag har använt Stå, men i vardagslydnaden vet han vad Stanna betyder, så jag testade det. Det gick bra mycket bättre än med Stå.
Skulle säga att 85 % stannade han vid kommando och av dem så stannade han kvar tills jag kom tillbaka kanske 30 % av gångerna. De andra gångerna tog han flera steg efter att han stannat.

Vi passade också på att leka en hel del och fleeceflätan med godisfickan fungerade riktigt bra, så den ska jag fortsätta med.

Jag har skaffat en träningsdagbok där jag skriver upp vad som går bra och dåligt och hu jag ska jobba vidare.

Det där med träningsdagbok var ett riktigt bra tips! Det ska jag börja med:)

Delvis KL*

Blev en rätt lång diskussion om olika träningsmetoder idag på träningen. Jag sa att jag vill hålla på och belöna mycket, oregelbundet (så han aldrig vet när belöningen kommer) och framförallt motivera han till saker istället för att korrigera om det blir fel eller han "inte hör". Och även att jag belönar mellan momenten, så att han inte lär sig när han får det och han helt enkelt anser att det blir för tråkigt och istället kollar på annat.

Dom tycker jag ska ta bort bollen/leksaken och ställa krav. Men jag fick inte riktigt svar på vad jag skulle ha för krav (alltså vad jag ska göra om han inte lyssnar). Och jag förklarade även att jag har ju redan krav, att belöningen uteblir. Jag har ju aldrig belönat om han inte lyssnar, däremot så kan jag ta fram bollen om han står och kollar på annat och sen göra några moment/övningar innan han får belöningen.

Jag tror och hoppas att de efter idag slutar tjata. Jag tar gärna emot tips och råd, men när de inte funkar så måste jag ju få göra något som passar oss bättre. Jag har hellre en hund som är glad och gör misstag än en hund som blir osäker och gör misstag.

I övrigt är jag nöjd med dagens träning :)

Jag ska ju tävla 1 maj, och jag känner mig inte riktigt klar egentligen :D men någon gång måste ju vara den första och jag tar det som en vanlig träning bara :) så får vi se om vi slutar på 0 poäng eller inte :D

Senast ändrad:

Om du märker att hunden är låg o ofokucerad kan du ju testa med att bara ha skoj med hunden, så den får en bra känsla. Kör korta pass och ta många korta pauser. När jag märker att min hund blir låg så brukar jag försöka busa upp honom, för att sen nästa gång kommer han ihåg det och är mer villiga att jobba.

Något jag har gjort fel med min hund är att jag har tjatat på honom om kontakt med mig. I princip stått med en korvbit framför nosen på honom för att få fokus på mig.
Med effektivt att inte tjata men bara belöna vid kontakt såklart, så får dessutom belöningen större värde. Med unghunden klickade jag för kontakt med mig runt andra hundar nu när han var på sitt livs första samträning i lördags. Fungerade rätt bra.
Om hunden tappar fokus på dig, belöna direkt när den tittar på dig igen, är ett annat tips jag fått (på HTMworkshop i somras) men inte alltid använder mig av tyvärr.

Vad spännande med tävling snart, det kommer säkert gå bra.
Använd de metoder som fungerar, du känner din hund bäst.

Vet du vad jag gör med jämna mellanrum med fria följet?
Gör det enbart till en rolig lek utan att peta i hur positionen ser ut, för här får hunden arbeta för att hänga på... Jag går med ett busigt leende i ansiktet, gör mycket snabba svängar, halter, varierar långsam, normal och språngmarch, kör lite glada tillrop, kanske knuffar undan hunden lite osv..
Min hund går igång enormt på det! Plus att vi har riktigt kul!

KL

Hur ofta tränar ni och hur mycket tränar ni då?

För oss blir det någon typ av träning nästan varje dag. Om vi inte är på klubben eller ute på någon annan plätt och tränar, så brukar jag klicka kvällsmaten. Då kan det bli ett klick mot en näve mat, så det blir kanske bara 5 min.
Om vi har en ansträngande spårdag kanske jag inte tränar lydnad också, då är både han och jag slut för dagen.

Jag tränar i regel 15 min om dagen hemma med saker som är inlärningsfas/omlärning.
Sedan kör jag oftast lite på promenader, smågrejer bara.
På klubben är jag 2 ggr i veckan och då kör jag mestadels det friaföljet som är en färskvara och ständigt måste jobbas på.
Där kör jag även enormt mkt stadga och platsläggning.
Sedan kör jag även tex hoppet där som sitter som sten och det gör jag enbart en gång för att hon ska få göra något hon har lätt för.
Även där kör jag varje hund max 15 min. Brukar ta den vuxna först, sedan valpen och sedan kan jag ta ut den vuxna igen och köra en omgång till med henne.
Dom dagar vi kör sök blir det ingen lydnadsträning.

Men dagarna vi är på klubben så är det även mkt lek! Vi leker minst lika länge som vi tränat.

Förut tränade vi lydnad nästan varje dag, då min vovve tyckte linförighet var så skoj så han typ "krävde" det på varje promenad, men nu har han slutat på det. Och nä vi har ändå ingen snygg linförighet för det...

Nu tränar vi lydnad kanske 1-3 gånger i veckan, då vi åker iväg nånstans o tränar. Ibland kan jag träna korta pass inomhus eller utomhus på promenaderna. Men vill inte tråka ut honom. Sen kör vi sök ungefär en gång i veckan också.

Svara mig själv.

Igår var han som en klippa i hoppet igen, så han verkar ha glömt bort det lilla missödet härom dagen, jippi!
Så här ligger vi till nu:

Platsliggning: 50 %, Han bryr sig inte om de andra hundarna, men har satt sig eller kommit fram till mig.
Tandvisning: 100 % Har aldrig varit något problem.
Linförighet: 40 % Han är inte riktigt fokuserad hela tiden, kan gå lite lojt vid min sida.
Läggande: 60 % Han lägger sig och ligger kvar, men tar några steg och lägger sig långsamt.
Inkallade: 90 % Han slarvar lite med ingångarna.
Ställande: 30 % Stannar oftast till, men tar flera steg efter några sekunder.
Apportering: 99 % Funkar jättebra!
Hopp: 90 % Hoppar bra, slarvar vid ingången.

Hur ser det ut för er?

Åh så sugen jag blir på att träna när jag läser i tråden! Ila haltar fortfarande tydligt och jag tror hon är smärtpåverkad. Hon är alldeles för lugn.. :cool:

Har tränat lite plats men jag vet ärligt inte om det är en bra ide att träna alls när hunden har ont.
Har iallafall varit i kontakt med veterinären nu som ska ringa upp mig ang att vi kanske ska tidigarelägga återbesöket..

Stackare :( Hoppas verkligen att hon blir bättre snart!

Kl
Ska snart iväg till klubben och träna!
En del av er kanske kommer ihåg att jag haft svårt att få någon att träna platsligg med och det momentet är vår akilleshäl.
Men nu plötsligt har jag lyckats hitta några som gärna tränar det också! Grupper på facebook is tha shit! :D
Ett par av de som vill träna har jag aldrig ens träffat och de andra har jag bara mer eller mindre hejat på tidigare, så för Troja blir det helt okända hundar, kanonbra!!

Ska också iväg och träna om nån timme. Vart bor du? Har en hane som brukar ligga stadigt på platsen, det är vårt säkraste kort faktiskt. Han skulle nog lätt kunna ligga 5-6 minuter utan problem. Vi har istället problem med tandvisningen, han vänder bort huvudet men sitter kvar. Är ju en reserverad ras.
Idag ska vi träna på lite snabba ligg, stadga i ståendet, hela ettans moment utan belöning och lite brukslydnad,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka