Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Ja! Vi är äntligen anmällda till en tävlingslydnadskurs med ett tidsupplägg som passar oss. Nästa söndag börjar det, nu ska vi komma igång!

Du lämnar hunden på tävlingsledarens (TL) kommando, går runt hindret och ställer dig på lagomt avstånd (tänk på att ställa dug själv lite till höger så blir hoppet rakt för hunden!), på TL kommando kommenderar du "hopp".

Okej, och sen ska hunden komma fot? Eller sätta sig vid min sida? Får jag säga "hopp" och sen "fot" ?

*kl*
Nu har jag bestämt att vi ska tävlingsdebutera den 2/6, på hemmaklubben! Peppad men nervös!

Platsliggningen är stabil i 1-1 1/2 min ingen skillnad själv eller med andra hd, vi skyndar sakta med uthålligheten

Tandvisning: lite översocial och har svårt att sitta still men det tänkte jag inte peta så mkt med...

Linförigheten: han är alltid rak och attityden är fin, höger om halt och helt om halt är akilleshälen, och så måste vi träna mer uthållighet

Läggande under gång: blir ibland snett men nästan helt fått bort det, i övrigt riktigt bra!

Ställande under gång: tar ett litet steg känns som ett balanssteg och så vill han gärna sätta sig i återgångarna men säker och stabil, aldrig smugit efter och aldrig lagt sig :)

Apportering: har vi tränat väldigt lite, risk för tidigt släppande men tror vi hinner få ordning på det.

Hopp över hinder: bra men ingångarna blir ibland sneda, konstigt då de aldrig blir det annars...

Så kort sagt är momenten ungefär 8 mässiga, 10 då allt klickar. Nöjd så för en premiär men orolig om han orkar hålla ihop ett helt program, men kommer tillåta lite nosande och utsvävningar i transporterna, han behöver pysa ur hjärnan lite under ett pass annars slutar han lyssna och bara gör hur som helst i frustration... Visst får men kommendera in hunden i fotposition inför varje nytt moment??

Kl

Kurs igår och hunden är gratis. Tappade dessutom själv suget helt :(

Han va inte sig själv igår, han gnällde och skällde vilket han aldrig gör annars. Han va okoncentrerad, drog i kopplet, skulle lukta på tikarna och va allmänt uppe i det blå. Jag och en annan hanhundsägare började undra om någon av tikarna löpte då hans också betedde sig underligt mot vad han annars brukar göra.

Linförighet 0%. Man kunde se hur han tänkte : dig tittar jag på varje dag, låt mig va!
Läggandet gick dock riktigt bra men det är hans starkaste sida också.
Inkallning och slipning på ingångarna 0%. Han hoppade upp på mig istället alt satte nosen i backen eller sprang förbi.

Tillslut va jag och en annan kille med hanhund så trötta på att de inte lyssnade att vi la en platsliggning och lät hundarna ligga där.
Jag va gråtfärdig och redo att lägga ner helt.

Är det nu slyngeltiden börjar tro... isf lägger jag mig och sover tills den är över!

Inte ska du ge upp heller! Alla har bra och dåliga dagar, nu glömmer du det, laddar om batterierna och ser framåt :)
Är det bara en gång det händer så är det inget att bry sig om, blir det likadant nästa gång så kanske det är dags att fundera varför han reagerar som han gör. Eftersom det inte bara var din som var koko så är det ju inte alls omöjligt att det fanns löptik i närheten..

Jag känner ungefär likadant nu.
Träffade några vänner i lördags och skulle träna lite rallylydnad.
Första varvet gick relativt bra, men sen gick verkligen INGENTING!
Han kunde inte ens sitta på kommando!
Därför har vi tagit några dagars paus från lydnadsträningen och ska till klubben imorgon för att se om han lyssnar lite bättre.

Hoppas både du och gotlandsrusset kommer på rätt spår snart igen :)

Själv är jag jättefrustrerad då veterinären inte hittar något fel på Ila. :cool:

ta det lugnt, både du och gotlandsrusset. Min hund är 14, snart 15 månader och hon har haft en period där hon gått från att vara superfin på träning till att inte vilja träna alls och göra allt annat. Vi går kurs förnärvarande tillsammans med ett gäng kullsyskon och uppfödaren och Doris har inte tid att jobba. Herregud, syrran är ju där så man kanske kan få busa lite. Sen tycker hon att det är trist att inte få hälsa på uppfödaren desto mer. Hon har alltså fullt fokus på vad alla andra gör och stressar upp sig över dem. Medan när vi är iväg och tränar med gänget vi tränat med sen i vintras är hon helt fantastisk. Jag har fått backa tillbaka i träningen på kursen. Vi inleder hela passet med att ställa oss vid sidan av. Hon får stå och titta sig omkring och hålla koll på vad alla andra gör, men jag belönar all kontakt. Där kan vi stå i 5-10 minuter och bara titta och belöna kontakt. Hon hinner varva ner och komma till ro och inse att kontakt lönar sig. Sen kan vi sakta börja jobba med lite linförighet eller andra moment. Men just när vi kommer dit så är det inte lönt för mig att börja göra något för det skapar bara en frustration hos mig att hon inte kan prestera som hon brukar.

Jag har lagt tävlingsplanerna på hyllan ett tag. Hon har blivit mycket mer lättstörd än tidigare. Vi har tidigare kunnat träna med folk och hundar runtomkring oss utan problem, men nu när hon är så uppmärksam på allt som händer runtomkring, backar vi bandet och fortsätter träna på istället :) Snart har planerna tinat fram på klubben så då kan vi börja hänga där och träna med massor av störning!

Vi hade förövrigt ett jättefint fritt följ igår med superfin kontakt! Jag utmanade ödet och gick mellan våra träningskamrater som stod och pratade mellan bilarna, och det var inga problem alls!

Och vad jobbigt att vetten inte hittar något fel på Ila! Jag förstår din frustration!

Inte ska du ge upp heller! Alla har bra och dåliga dagar, nu glömmer du det, laddar om batterierna och ser framåt :)
Är det bara en gång det händer så är det inget att bry sig om, blir det likadant nästa gång så kanske det är dags att fundera varför han reagerar som han gör. Eftersom det inte bara var din som var koko så är det ju inte alls omöjligt att det fanns löptik i närheten..

Nej, jag ska inte ge upp. Men kommer nog backa tillbaka lite. Sen visste jag att det skulle bli bakslag men kanske inte såhär kraftigt. Har gått så himla bra de andra gångerna och då har det inte varit ett problem med hundar omkring sig. Sen att han har lekförbud gör ju sitt. Han skällde just för att de andra lekte med bollar och kampade, men han fick inte vara med. Så fort vi får ha med en leksak till kursen igen så kommer det bli bättre.

Nä precis, det va skönt att det inte bara va han som betedde sig. Men den andra nonchalerade mest, min hördes mest istället :p Jaja, nya tag! Är lite uppehåll nu med kursen också så det ska nog bli bättre nästa gång.

Va ute på en långpromenad nu, utan krav eller träning. Tror du då inte hunden går perfekt vid min sida och håller kontakten i flera hundra meter. Hur fin som helst. Kunde han inte gjort de igår istället :vissla:

Gör om gör rätt helt enkelt.

Helenek:
Visst är det roligt när de inte ens lyssnar på sitt eller sitt namn! Sitt va ju de första hunden lärde sig men som igår, han såg antingen ut som ett frågetecken eller skällde! Ville helst bara lägga mig ner och dö just då.
Men vi tar nya tag nu :) Det går bättre nästa gång, för dig med :)

Helenek:
Visst är det roligt när de inte ens lyssnar på sitt eller sitt namn! Sitt va ju de första hunden lärde sig men som igår, han såg antingen ut som ett frågetecken eller skällde! Ville helst bara lägga mig ner och dö just då.
Men vi tar nya tag nu :) Det går bättre nästa gång, för dig med :)

Hellre bakslag nu än på tävling.
Det kommer att bli vår tur också så småningom, lite tålamod bara :p

KL
Hur petigt är det med den där tandvisningen? Min hund kommer INTE att sitta still, han kommer i bästa fall att svassa runt och vara allmänt bufflig (vilket ger stor verkan när man väger 52 kilo och är 73 cm hög...) ELLER, hemska tanke, stirra på domaren och säga -BOFF!! med ett halvt steg framåt. Undrar om det betyder rött kort, uteslutning och rapportering?? (Ja, vi har tränat/tränar, men just nu känns det som om det gör saken värre. Jag tror jag ska köra med överraskningmetoden och bara hoppas på ett svassande.......)

KL

Idag testade jag en ny grej.
När han skulle få sin middag la jag några bitar torrfoder på golvet, kallade in honom i fotposition och gick bort med maten i ryggen. Så testade jag ställande. Jag lämnade honom, stod ett tag och återvände. Sen fick han vända och springa till maten. Helt FANTASTISKT resultat! Han tog inte ett enda steg och satte sig inte heller.
Varför har jag inte testat detta innan?!
Imorgon är det träning på klubben igen, får se om det fungerar lika bra då.

Jag la dem bakom honom (oss) som extern belöning. Då jag tidigare alltid gett honom belöningen från min hand, kastat godiset, eller gett det till honom när jag kommit tillbaka, så har han gärna velat följa efter mig.
Men nu när godiset (torrfodret) låg kvar bakom honom, så var det inga problem för honom att stanna kvar när jag gick vidare. På det sättet var han ju närmre godiset. :d

Man kan bli nollad (totalt alltså, med rapportering) om hunden beter sig illa vid tandvisningen. Och det vill man ju inte.
Däremot bör det väl mest ge lite nedslag om hunden inte sitter helt still.

kl

Var på klubben och tränade idag för första gången på 3-4veckor då Ebun har löpt.
Solen lös och det var extremt skönt att sola, tyckte Ebun, vilket hon sysslade mest med under träningspasset. Sittandes eller liggandes, det kvittade:angel:
När hon gick fram till hindret och lade hakan på det istället för att rusa fram till det och hoppa över insåg jag att det inte blev någon mer träning idag. När hon sedan luffsade fram till mej istället för att rusa i full galopp vid inkallningen skrattade jag åt eländet och gav upp;) Vi lekte lite sen tränade hon passivitet i solen istället. Perfekt träning för en soldyrkande Ebun enligt henne själv:laugh:

Min jycke har haft väldigt svårt att sitta still vid just tandvisningen, han är otroligt glad i människor, så det är bara hälsa som gäller, men...

jag började hemma i köket med att sätta i fotposition, säga "tänder", och öppnade munnen, sen belöning, det har vi övat på massor.

Sen när det satt, så testade vi det även på klubben, jag satt honom och sa sen "tänder", och han satt helt still medan "domaren" tittade i munnen!
Inget fram och hälsa eller annat myrkryp i kroppen!

Fick till och med beröm i går på träningen, för det var nästan så att han öppnade munnen själv.

Nu tränar vi på för fullt, tassen är läkt, men vi har lagt hoppet åt sidan, då han har ett tryck på senan av sårskadan.

Men vid kommenderingen igår så sa "domaren" att han tyckte vi var tävlingsklara, så det blir nog debut den 17e maj på hemmaplan....

Det som gör mig mest nervös, och jag vet egentligen inte varför, de är platsliggningen.
Den är egentligen inga problem, han är van att det är olika hundar, och olika kön, olika liggtider, olika avstånd, men jag är så nervös att fan ska flyga i honom och han ska börja mucka...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka