Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Var på brukshundklubben och tränade lite idag med Castro och även lille Viggo fick följa med. Det gick faktiskt riktigt bra med båda!

För första gången på jag vet inte hur många gånger så hörde jag inget tjat om att jag ska visa Castro "att det är allvar" från de andra som jag tränade med, riktigt skönt! :D

En sak som jag förvånades lite över var att när vi stod under taket på "altanen" (säger man så? :D) så hade jag Viggo med mig och när folk gick förbi med sina hundar så lät de alla gå fram och hälsa i farten utan att fråga... Så gott som varenda hund/gång och det var väl en 10-15 hundar... Nu skötte sig lillgrabben bra, men med tanke på hur osäker han kan vara så kändes det inte så bra att folk inte ens frågade om de kunde släppa fram sina hundar, och detta var ju ändå på en brukshundklubb och så många som lät sina hundar göra så. Är det vanligt?

Jag blev glad att lillgrabben bara blev glad av alla hundarna men det kunde ju likväl ha förstört en hel del träning så man fått börja om på noll igen.

Men aja, annars gick allt bra och Castro gick riktigt bra :) även om vi hade lite problem med koncentrationen i början.

Jag är RIKTIGT nervös inför tävlingen på tisdag :crazy:
Jag kommer antagligen få mellan 0-20 poäng :angel: men jag ser det som en träning så får vi se helt enkelt!

Här hör det inte till vanligheterna att man släpper fram hundar hur som helst på klubben.
Förstår din nervositet, börjar känna likadant själv... Redan:crazy:

KL
Var till klubben igår och tränade, nya hundar på platsen igen!
Och Troja låg, än en gång, utan att visa tendens att röra sig, tyckte snarare att hon kändes tryggare! De låg dessutom längre än 2min.
Sen fick hon ligga ensam medan en annan körde linförighet runt omkring henne, de kunde vara så pass nära att Troja mer eller mindre bara kunde ha sträckt lite på sig och då nått fram, men hon låg som en klippa! Till och med när de sprang rakt framför nosen på henne :D
Bara att hålla tummarna att det även håller i sig på tävling nu!

Tror att de redan lottat startordningen på kommande tävling, positiva om det är så, är att enligt mina beräkningar BÖR vi hamna i andra gruppen på platsen och då va längst ut på ena sidan, och får då bara hundar åt ena hållet.. OM de tar 7 hundar i första gruppen och 6 i andra.. Negativa är att vi i så fall hamnar i samma grupp som schäfern som ställde till det för oss från början:crazy:
De gjorde ett långt uppehåll då den ALLTID reste sig och gick fram till andra hundar på platsen, vet inte om de fått ordning på den nu men hur som så blir JAG påverkad av det och måste på nåt vis tränga undan dom tankarna så inte jag påverkar min hund..
De har tävlat en gång i år med 0a på platsen, vet dock inte om det berott på om hunden rest sig eller om de avstått..
Försöker se det positivt, nu blir man ju rapporterad om de stör andra hundar..

KL

Det är ju synd att säga att jag har varit vidare aktiv i den här tråden men det har lagts desto mer tid på lydnadsplan och träning.

Idag debuterade vi i Vetlanda. Ett första pris på 165 poäng och en andra plats i klassen blev resultatet. Jag är supernöjd med resultatet och Saulos.

Nu är målet ett LP1 och nästa tävling är planerad till den 11 maj.

Grattis! :laugh:

*KL*

Idag blev första riktiga träningspasset på länge, en vecka före tävling... :eek: Lyckligtvis känner jag mig lite lugnare nu. Även om vi inte körde särskilt mycket linförighet gick den riktigt bra, detsamma gällde för läggandet och hoppet. Ställandet verkade han ha glömt bort helt så det fick vi repetera några gånger tills det satt klockrent. Vi avslutade med en budföring med husse som stod och tittade på en bit bort och med tanke på att det var några år sen vi tränade det så klarade han det riktigt bra. :)

Åh grattis! :)

*Delvis kl*

Träning idag igen och jag är nöjd med dagen. I början var han lite för "hög" och gapade på hundarna... :grin: Men efter en stunds lydnad och framförallt efter skyddet när han fått tömma energin ordentligt så var han en helt annan hund :) Skyddet (vet att det inte hör hit iofs:angel:) gick riktigt bra. Han går ju som bäst när han får belastning och det fick han idag av figgen:) vilket gav en väldigt taggad hund. Och även lydnaden gick bra. På platsläggandet så reste sig en hund och sprang iväg men han låg kvar :) Iofs så la jag ett dubbelkommando då jag såg att huvudet på honom blev VÄLDIGT högt :D men låg kvar gjorde han iaf.

KL mig själv...

Idag var dock en av de som är med på träningen på mig igen. Hon frågade om hon fick kolla på bollen. Dum som jag var så gav jag personen den och sen fick jag inte tillbaka den :grin:

Som tur var så hade jag kamptrasan och kopplet jag kunde leka med. Och lekte även en hel del med kroppen med honom. Men han leker otroligt tufft och jag vet inte hur många blåmärken jag har så därför föredrar jag kamptrasa/boll. Och det är GRYMT irriterande att hon inte ger tillbaka den, vad ska jag göra? Bli arg?:crazy:

Jag är liksom ny medlem och har försökt förklara flera gånger varför jag gör så och att jag vill hålla på med främst positiv förstärkning då hunden funkar bäst på det. Men nej, det verkar inte gå in och jag börjar bli riktigt frustrerad :crazy:

Jag börjar våran tävlingslydnadskurs imorgon med stora vita här hemma. Och jag är jätte nervös :o

Vi missade intagningsprovet, hade inte fått meddelande om det men fick komma med ändå. Idag var vi ute och körde lite och han är ju halvotacksam att köra... Han kan momenten, de sitter allihopa, med husse. Då är han som en raket, noggran,fartig och med precision och kontakt. Med mig är han slö, ofokuserad och det är så himla frustrerande! Jag vet ju att det inte gör saker och ting bättre, och jag försöker vara rolig på plan, busa mycket och inte bara godisbelöna utan jobba mycket met kroppen, brottas, springa kapp, kampa osv, för det går han igång på! Problemet är att han inte tycker att jag är värd någonting, vilket gör att såfort han lessnar så kan han få för sig att dra (händer aldrig med husse). Usch, att skriva ut de problemen vi har gör mig ju ännu nervösare... Ibland är han riktigt rolig att köra, men det är som att vi inte riktigt hittar varandra där någonstans emellan, och jag hoppas verkligen att vi får hjälp med detta imorgon, iaf en liten tanke om vad vi ska göra för att kunna komma förbi det, för han är ju så fin, och han kan ju!

Jag tror att det kommer att gå finfint för er Emma! Jag vet ju på ett ungefär vad ni kan och jag gissar att det kommer att finns de på kursen som har betydligt mindre koll än vad ni har! Du får rapportera imorgon och berätta hur det har gått.

*Delvis KL*

Jag och Doris går ju också på kurs just nu men jag vet inte om vi har lärt oss så mycket, eller det har vi men jag har också fått inse hur mycket vi inte kan.

Linförighet -Hon går bra, rak och med bra attetyd men vi måste träna på att sitta fot då hon gärna sitter snett och jag tyvärr har svårt att avgöra när hon sitter bra när jag står så jag försöker träna framför våran hallspegel men jag har inte fått någon klämm på det tyvärr. Några bra tips här?? Det här känns som grunden så det är trist att inte ha den på plats.
Inkallning - Bra stadga och explosivitet, lite dålig fart så det tränar vi på. Ingångarna har vi inte överhuvudtaget tränat på då vi som sagt inte har någon bra grundposition.
Hopp - Har vi inte börjat med ännu men jag har skickat och kallat in henne över ett ganska lågt agilityhinder vilket funkade bra. Ingångarna här händer såklart också på att få till en bra grundposition.
Ställande - Vi jobbar vidare med hopp-stå (är det ingen annan som använder det här?) och det går framåt, jag kan lämna henne och ta något steg bakåt när hon har ställt sig men hon kan inte kommandot ordentligt ännu så det jobbar vi vidare med.
Läggande -snabbt läggande under gång men kan bli något snabbt, måste träna mer på att jag kan gå i vanligt tempo och att hon ändå lägger sig, just nu tar jag oftast ett halvsteg vid kommandot. Ligger kvar bra även när jag går iväg och sitter upp på kommando. Måste bestämma mig för och lägga in förberedande signal.
Apporten -Jobbar vi på här hemma, hon tar den men har haft lust att släppa den direkt men det har blivit lite bättre så vi har kommit en liten bit.
Platsliggning - tränar jag på här hemma, jag vill att hon ska ligga med hakan i backen så just nu fokuserar vi på det. Hon kan kommandot så nu ska vi träna störningar och uthållighet innan vi flyttar ut det. Hon vill gärna fuska och lägger hakan ca 1 cm ovanför golvet vilket tyvärr är svårt att se när jag står upp så jag sitter oftast på soffan och tränar :p
Tandvisning - Hon blir glad och vill hälsa och hoppa på den som ska kolla på henna. Fick tips på att träna in att hon ska trycka sin nos mot min handflata (nosdutt) under momentet för att hon ska ha en uppgift men har inte börjat träna på det. Vanlig nosdutt kan hon men inte att trycka nosen mot handen stadigt under en längre stund.

Jag hade blivit SKITARG!!
Vad är det för jävla sätt??
Varför inte acceptera att DU vill träna på DITT sätt och that's it!?
Vet du, JAG hade inte velat ha såna träningskompisar över huvudtaget..
Respektlöst är vad det är.
Tror det är dags för dig att sätta ner foten ordentligt.

KL mig själv...

Idag var dock en av de som är med på träningen på mig igen. Hon frågade om hon fick kolla på bollen. Dum som jag var så gav jag personen den och sen fick jag inte tillbaka den :grin:

Som tur var så hade jag kamptrasan och kopplet jag kunde leka med. Och lekte även en hel del med kroppen med honom. Men han leker otroligt tufft och jag vet inte hur många blåmärken jag har så därför föredrar jag kamptrasa/boll. Och det är GRYMT irriterande att hon inte ger tillbaka den, vad ska jag göra? Bli arg?:crazy:

Jag är liksom ny medlem och har försökt förklara flera gånger varför jag gör så och att jag vill hålla på med främst positiv förstärkning då hunden funkar bäst på det. Men nej, det verkar inte gå in och jag börjar bli riktigt frustrerad :crazy:

Meh!?
Jag hade blivit galen!
Och för egen del hade jag slutat att träna med den gruppen, det verkar ju ändå inte ge dig något! Klaga till styrelsen så kanske du kan få medlemsavgiften tillbaka!

Ja snart blir jag väl det :crazy:
Jag förstår inte heller grejen med att de ska lägga sig i. MIN hund, JAG som tränar honom och MITT sätt att träna. Jag börjar nästan tro att det är för att de är avundsjuka eller ngt, de påpekar nämligen rätt mycket att "det är en SÅÅ bra hund bla bla".. Undrar om de tycker att jag tränar "superhunden" (nej, helt vanlig bruksschäfer, men de andra har räkor så det är väl därför de tycker så) med för mycket lek då flera av dom (inte alla) tycker att jag ska visa att det är allvar :crazy:

Ska jag visa att det är allvar så får jag ta i ordentligt då det är en hund som är hård fysiskt, och jag ser verkligen ingen anledning till att visa att det är allvar under träning. För mig så ska träningen vara en rolig lek för hunden. Att den personen som säger att jag måste visa att det är allvar sen har en hund som i linförighet/fritt följ bara går bredvid med sloken svans och utan entusiasm säger ju mer om hur bra den träningsmetoden är :grin: jag vill INTE ha en tryckt hund som gör det den ska för att den måste, utan som gör det den ska för att det är kul!

Jag gillar inte riktigt konflikter, men snart lär det bli en när de tom snor leksakerna ur handen på mig :crazy:
Är det för att jag är yngst kanske? Jag är ju 21 och de andra är i medelåldern, så de tycker väl att de har tränat hund sååå länge och vet bäst...

Meh!?
Jag hade blivit galen!
Och för egen del hade jag slutat att träna med den gruppen, det verkar ju ändå inte ge dig något! Klaga till styrelsen så kanske du kan få medlemsavgiften tillbaka!

Ja, jag funderar på att bli galen en gång och se om det hjälper! Kanske budskapet går in då?!:idea:

Angående att byta grupp så har jag ungefär noll pengar just nu, och medlemsavgiften ligger på 150 kr/år och då tränar vi två gånger i veckan, samt att vi tränar skydd och jag har inte hittat någon skyddsgrupp någon annanstans så det är väldigt värdefullt för mig då jag vill köra IPO. MEn som sagt, funderar på att få ett utbrott så kanske de backar undan.

Ja jag tycker absolut att du ska säga ifrån ordentligt!

KL

Har precis varit ute med den lilla svarta. Vi tränade liiite fotgående, mest apport och plats. Hon är så duktig min lilla arbetsmyra, blir alldeles överlycklig när hon inser att vi ska ut och jobba :love:

14354787-4vVjL.jpg

14354857-dZ8cz.jpg

Det gick då ganska bra :) Han var lite flamsig, studdsig och lite ofokuserad (tänk sittande i fotposition, nähä, ingen respons, då lägger jag mig, nähä, fortfarande ingen respons, men om jag rullar lite??) men han fick bra beröm för sin position, hur han arbetade med hela kroppen, att baken var bra med osv. Han var ändå relativt med och det kändes inte helt hopplöst, men jag måste lugna mig lite och inte vilja gå lika fort fram i träningen så ska det nog bli bra det där.

Jag undrar en sak över platsen..

Ger det poängavdrag om hunden "lägger sig tillrätta" eller ändrar tex huvudposition under tiden? Spelar det roll om hunden tittar på sin förare eller om den tittar på annat?

I ettan och tvåan gör det inget om det inte är en jätterörelse. I trean och ffa elit blir det avdrag.

Min hund ligger och tittar sig omkring nästan hela tiden, har inte fått något avdrag för det.

Jag frågade kursledaren idag om just det (då jag jobbat med att göra platsen till en avslappnad sak och inte "aktiv plats" så att säga) och hon sa att man ska inte få avdrag för att de ligger och vilar höften lite eller tittar sig omkring, möjligtvis att vissa dommare kan ge en 9a istället. Så min får fortsätta ligga avslappnad på platsen och inte aktivt, en poäng kan jag bjuda på om det är så!

Tack alla för svar!
På sikt är det tänkt att Ila ska ligga med hakan i backen men det är inte befäst under så lång tid ännu. :)

Ja jag ska kanske förtydliga att jag siktar inte på elit. Utan ettan och tvåan och sen får vi se. Annars hade jag varit mer noga även nu, men i de lägre klasserna spelar det ingen roll, och längre vill jag ju inte. Finns annat att peta på då ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka