Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Ibland tar det ett tag innan man fattar varför det blivit fel men när man väl gör det är det rätt skönt! Rover satte sig ju upp under platsliggningen på senaste tävlingen i princip så fort jag vänt mig när vi gått till våra platser vilket fick både mig och mina klubbkompisar som sett oss träna och tävla tidigare att se ut som fågelholkar. Även igår när vi tränade och jag lade honom ner så lättade han lite i armbågarna så att jag kommenderade "ligg" igen och då låg han stabilt precis som vanligt, trots rallylydnadsgänget på banan brevid. Idag på kvällspromenaden slog det mig - jag har ju börjat köra fjärrdirigering! Att växla snabbt mellan sitt och ligg är mycket roligare än att bara ligga där, klart man kan testa om det är rätt...

Efter promenaden körde vi ett pass i trädgården och då blev det en fin platsliggning medan jag plockade ner och gick in med tvätten som hängde på tork. Sedan blev det lite fritt följ, ett snabbt(men snett) läggande och två toppenbra ställanden. Nu blir det ingen mer fjärrdirigering innan tävlingen på lördag, bara platsträning!

Visst är det roligt, och frustrerande, att se hur dom försöker koppla ihop olika saker? Jag slås varje gång man tränat på någonting nytt utav hur Chili försöker prova det lite här och där (i dagsläget är det läggande under gång som han provar titt som tätt lite här och där, mitt i fria följet te x, mindre poppis ;) )

Ja det där läggande under gång är nåt Ceasar kan verkligen, på träning vill säga....För det gör han gärna spontant om han får. oftast gör han det han börjar tröttna mot slutet, då vet jag att det är dags att ta paus

Kl
Får se om vi ställer upp å tävlar imorgon.. Fick igår veta att schäfern jag nämnde tidigare fortfarande reser sig på platsen och går fram till andra.. :crazy:
De tävlade appellen igår och jag var där och tittade då jag ville veta hur den är nu, den reste sig och gick till en annan hund. Som TUR är så är denna hund iaf snäll men det hjälper inte oss då mim hund inte vill ligga i underläge vid möten med nya hundar.. Hoppas på att gubben är så pass förståndig att de avstår platsen, de har redan två rapporteringar på sig nu..

Om han lägger och vi hamnar i samma grupp så avstår jag. Det är inte värt att chansa nu när vi tränat så mycket.

Men så störigt! Jag skulle nog också avstå om jag vore du, i det läget, ingen ide att chansa. Men vi får hålla tummarna för att han inser själv att han borde avstå!

Visst blir man avstängd efter 3 rapporter?

Det är inte säkert, upp till sbk att bestämma men skulle tro det då denna hund ALLTID reser sig och faktiskt går fram till andra..

Aha okej. Jag trodde att det var det som var poängen med rapporteringen, precis som när man rapporterar olämpligt beteende som tex utfall och sånt på utställning..

KL
Är det bara platsen man kan välja att avstå från? Kan man avstå från vilket moment som helst? Tandvisningen...? Knappast.......

Men fy, så trist! Det är så jäkla illa när folk inte tar någon hänsyn utan är beredda att chansa trots att de kan förstöra rejält för andra. Minns ju flatten som tävlade samma helg som oss och gick upp och störde en hund på lördagen och gjorde samma sak på söndagen sen - jag var helt övertygad om att de skulle avstå åtminstone det momentet, men nej då. :crazy:

Jag kommer starta som nummer 2 av 15 på lördag, perfekt! Har kollat upp hundarna Rover ska ligga mellan, den ena debuterar i lydnadssammanhang men den andra har ett förstapris och ett andrapris sedan tidigare. Att det alltid ska vara en sådan pärs det här med platsliggning...

Japp skittråkigt är det.. Vet att det inte är bara jag som tvekar just pga detta ekipage..

Delvis knapp

Gubben verkade ganska uppgiven igår och letade folk att träna plats med, han säger att hunden inte reser sig på träning med de hundar han känner, kan tänka mig att det mycket väl stämmer då den igår på platsen reste sig, passerade två hundar utan att så mycket som se åt dem och gick till hund nr 4.. Fick höra att de två den gått förbi var träningskompisar.

Egentligen kanske det skulle vara en bra idé att träna MED dem men då den hunden redan påverkat henne så starkt tidigare vet jag inte om jag vill utsätta henne för det, även fast man kan kontrollera det bättre på träning.. Tåls att tänka på dock.

Beror på hur det går på lördag men jag räknar med ettan... ;)

Du då?

Borlänge blir garanterat 1an, Gagnef-Floda beror på hur det går imorgon ;)
Hoppas självklart på att ta LPt i Borlänge, men då lär vi komma till start imorgon OCH ta ett 1a pris...
Men det skulle va såååå härligt att sopa banan och dessutom ta LP i Blge.. Revanschsugen som satan på den klubben.. ;) men men.. Beror helt på I'm hunden ligger på platsen imorgon.. Och att resten klaffar så klart :)

Kl

Hoppas hoppas att vi kan köra imorgon!
Var nyss iväg på en genomkörare inför tävlingen och hunden gick så jäkla bra!!! Helt underbar attityd! Känns iaf bra att ha det med sig inför morgondagen.

Men fy, så trist! Det är så jäkla illa när folk inte tar någon hänsyn utan är beredda att chansa trots att de kan förstöra rejält för andra. Minns ju flatten som tävlade samma helg som oss och gick upp och störde en hund på lördagen och gjorde samma sak på söndagen sen - jag var helt övertygad om att de skulle avstå åtminstone det momentet, men nej då. :crazy:

Jag kommer starta som nummer 2 av 15 på lördag, perfekt! Har kollat upp hundarna Rover ska ligga mellan, den ena debuterar i lydnadssammanhang men den andra har ett förstapris och ett andrapris sedan tidigare. Att det alltid ska vara en sådan pärs det här med platsliggning...

Var kan man hitta startordningen - och kan man verkligen redan nu se hur platsliggningen kommer att se ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka