Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!
kl
Har genomfört vår första träningstävling idag.
Målen var: Inte nolla linförighet och platsliggning
(japp. höga ambitioner haha..) Få över 140 poäng, men helst över 160.
Resultat:
Platsliggning 8 (la sig långsamt, oro vid avslut) brukar ej hända annars så inget jag lägger vikt över.
Tandvisning 7 (tveksam, stökar) undrar hur många människor vi har "lånat" för att träna detta moment, hundratals ggr, haha. hon älskar ju alla, lite väl mkt!
Linförighet 7 (strulig halt, DK, sitter snett) blev lite fokuserad på agilityplanens aktiveter, därav DK och att hon kom av sig i ett par halter, men i övrigt jättefint.
Läggande under gång 10
Inkallande 9 (slarvig avslutning)
Ställande under gång 8,5 (steg) tips på att få henne att ställa sig snabbare? brukar gå lite bättre om jag låtsas att jag ska kasta en boll, o sen kastar den bakåt. men hon verkar inte koppla när jag sen tränar utan boll.
Apportering 7 (tuggar) också ett moment vi övar massa på , någon som har tips?
Hopp över hinder 9.5 (avslut)
Helhetsintryck 7 (håller i halsband) det var alltså mellan två moment. hade dock ingen aning om att det ej var tillåtet - att t ex ha hunden kopplad mellan moment
Totalpoäng: 163.5
Är såå nöjd att hon verkligen låg kvar platsen utan problem. Har tidigare inte haft något problem med platsen förutom nosande, men efter att en hund skällde och mopsade sig mot henne på en platsläggning (under träning) och "lockade" upp henne, så har hon blivit mer intresserad av kolla in övriga hundar på platsen.
Men trots full agilityträning 50 meter framför platsliggningen, med non stop skällande hundar och slagsmål??, så låg hon HELT stilla utan en antydan till att gå upp i hela tre minuter
Och inget nosande överhuvudtaget!