Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!
Då var vår första officiella lk1 avklarad! Gick ganska så uselt, ändå fick vi stå på prispallen haha
Med ett ynka poäng från uppflyttning.
Tycker iofs inte att vi hade förtjänat uppflyttning efter våra prestationer, men det känns ändå lite trist att snubbla på målsnöret.
Inledde med en
10-a på platsliggningen. Nosa till en gång i starten men låg sedan jättebra, tittade lite omkring, men inte på någon av de andra hundarna.
Tandvisning 6, med kommentaren "
mycket stök". Hon skakar ju i hela kroppen av lycka och blir då lite svårtillgänglig även om hon egentligen inte har något emot att bli pillad i munnen. Men hon behöver sisådär en fem minuter för att lugna ner sig och vara helt stilla.
Domaren "jaha och här har vi en såndär livsfarlig rottweiler" . Japp, min kärlekstörstande best.
Linförighet 7. Hon hamna
lite efter, jag stannar i vänster-om-march, hon trängde i vänster-om-halt, och lite sådär småfel. Måste träna
lite oftare att vara tyst längre perioder på träning, jag pratar ju en hel del med henne och då går hon som en klocka. Även få upp snabbheten i hennes vänstervändningar, de blir att jag stannar till en halv sekund för att hon ska hinna svänga in bakdelen.
Läggande 7,5 Steg, DK sitt. Brukar lägga sig snabbare, men framför allt var jag lite förbryllad på att jag fick upprepa sitt. Hon brukar alltid kolla på mig när jag kommer in till henne men nu var hon lite frånvarande och lyssnade alltså inte så bra på kommando ett.
Inkallande 8,5 Långt bak, på förare . Tittade på filmen och tyckte dock att det var ett bra inkallande och tyckte inte alls hon kom särskilt långt bak, så jag var nöjd i alla fall även om poängen kunde varit ett snäpp bättre.
Ställande 6,5 Nosar, rör sig efter halten. Nafsar på förarens hand. Hade muntrat upp henne lite vääl mycket mellan momenten så hade en lekbitande hund i jackan. Kommenderar och ser i ögonvrån att hon ställer sig direkt. Döm om min förvåning när jag gör helt om halt och ser att hunden har ställt sig på sidan och står och nosar i backen
. Har aldrig någonsin hänt förrut. Var dock säker på att det skulle bli en nolla så glad att vi fick några poäng.
Apportering 7,5 Tugg, lyfter på rumpan. Här tycker jag domaren var generös för hon jonglerade verkligen med apportbocken, och var ett ganska segt släppande efteråt.
Hopp över hinder 10
Helhetsintryck 6 För hund i halsband, tar i hund. Ja, min hund är en aning (harkel) störningskänslig. Får syn på en trevlig jycke brevid planen mellan två moment som hon helt enkelt tänker ta en visit hos. För att stoppa henne får jag ta tag i svansen. Bjöd alla åskådare på ett gott skratt. Därefter ville jag inte chansa så håller henne i halsbandet mellan de sista två momenten.
Note to self:
Åka ut på andra klubbar och träna
Inte tjoa upp vovve för mycket om hon är på lekfullt humör
Aldrig låta vovve lekbita i jackärm när matte har glömt leksak då vovve tycker hon kan självbelöna sig med denna lek närsom hon känner för, och gärna ta ett litet tjuvnyp på matte istället för i jackan.
För övrigt en bra första tävling, då inga andra klasser körde samtidigt, ingen som t ex tränade/värmde upp sin hund inom synhåll när man var inne på planen. Lugn stämmnig liksom. Visst måste hundarna tåla störningar, men det är ju mycket nytt ändå med ny plats, nya hundar, nya dofter, osv.
Så kan nog tycka att det räcker för en lk1 klass, medans man ska kräva betydligt mer i lk2 och högre.
Tar för övrigt tacksamt emot alla tips för att få en apportering utan tugg. Det funkar ganska bra om man säger "håll" med mkt bestämd röst. Men är man tyst så tuggar hon. Har även prövat med att hålla emot apporten när hon tar den för att den ska ligga "rätt" i munnen, och hon ska gripa ordentligt, men det hjälper inte heller, så fort jag släpper så börjar tuggandet.