Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Till Abova, Simba och Dentaku - tack för uppmuntrande tillrop ;) Ja, nu har jag plöjt igenom tävlingskalendern och det blir några till försök i år, det är ett som är säkert!
men först ska han till vetten och ta blodprov, för så seg som har var igår och idag misstänker jag Borrelia igen....... En Busig Beauceron är INTE seg.....

Grattis till fina poäng i tävlingen :bump:
Fick idag veta att en av mina träningskamrater har en halvbror till din Troja. Han är verkligen härlig och i mina ögon en bra representant för rasen. Världen är liten :)

.

Nähä?!
Va kul! Nu ska vi se... Småland, åh! Måste nästan va Robbelirobban??? :)

Då var vår första officiella lk1 avklarad! Gick ganska så uselt, ändå fick vi stå på prispallen haha :) Med ett ynka poäng från uppflyttning.
Tycker iofs inte att vi hade förtjänat uppflyttning efter våra prestationer, men det känns ändå lite trist att snubbla på målsnöret.

Inledde med en 10-a på platsliggningen. Nosa till en gång i starten men låg sedan jättebra, tittade lite omkring, men inte på någon av de andra hundarna.
Tandvisning 6, med kommentaren "mycket stök". Hon skakar ju i hela kroppen av lycka och blir då lite svårtillgänglig även om hon egentligen inte har något emot att bli pillad i munnen. Men hon behöver sisådär en fem minuter för att lugna ner sig och vara helt stilla.
Domaren "jaha och här har vi en såndär livsfarlig rottweiler" . Japp, min kärlekstörstande best.

Linförighet 7. Hon hamna lite efter, jag stannar i vänster-om-march, hon trängde i vänster-om-halt, och lite sådär småfel. Måste träna
lite oftare att vara tyst längre perioder på träning, jag pratar ju en hel del med henne och då går hon som en klocka. Även få upp snabbheten i hennes vänstervändningar, de blir att jag stannar till en halv sekund för att hon ska hinna svänga in bakdelen.

Läggande 7,5 Steg, DK sitt. Brukar lägga sig snabbare, men framför allt var jag lite förbryllad på att jag fick upprepa sitt. Hon brukar alltid kolla på mig när jag kommer in till henne men nu var hon lite frånvarande och lyssnade alltså inte så bra på kommando ett.

Inkallande 8,5 Långt bak, på förare . Tittade på filmen och tyckte dock att det var ett bra inkallande och tyckte inte alls hon kom särskilt långt bak, så jag var nöjd i alla fall även om poängen kunde varit ett snäpp bättre.

Ställande 6,5 Nosar, rör sig efter halten. Nafsar på förarens hand. Hade muntrat upp henne lite vääl mycket mellan momenten så hade en lekbitande hund i jackan. Kommenderar och ser i ögonvrån att hon ställer sig direkt. Döm om min förvåning när jag gör helt om halt och ser att hunden har ställt sig på sidan och står och nosar i backen :o . Har aldrig någonsin hänt förrut. Var dock säker på att det skulle bli en nolla så glad att vi fick några poäng.

Apportering 7,5 Tugg, lyfter på rumpan. Här tycker jag domaren var generös för hon jonglerade verkligen med apportbocken, och var ett ganska segt släppande efteråt.

Hopp över hinder 10

Helhetsintryck 6 För hund i halsband, tar i hund. Ja, min hund är en aning (harkel) störningskänslig. Får syn på en trevlig jycke brevid planen mellan två moment som hon helt enkelt tänker ta en visit hos. För att stoppa henne får jag ta tag i svansen. Bjöd alla åskådare på ett gott skratt. Därefter ville jag inte chansa så håller henne i halsbandet mellan de sista två momenten.

Note to self:
Åka ut på andra klubbar och träna
Inte tjoa upp vovve för mycket om hon är på lekfullt humör
Aldrig låta vovve lekbita i jackärm när matte har glömt leksak då vovve tycker hon kan självbelöna sig med denna lek närsom hon känner för, och gärna ta ett litet tjuvnyp på matte istället för i jackan.

För övrigt en bra första tävling, då inga andra klasser körde samtidigt, ingen som t ex tränade/värmde upp sin hund inom synhåll när man var inne på planen. Lugn stämmnig liksom. Visst måste hundarna tåla störningar, men det är ju mycket nytt ändå med ny plats, nya hundar, nya dofter, osv.
Så kan nog tycka att det räcker för en lk1 klass, medans man ska kräva betydligt mer i lk2 och högre.

Tar för övrigt tacksamt emot alla tips för att få en apportering utan tugg. Det funkar ganska bra om man säger "håll" med mkt bestämd röst. Men är man tyst så tuggar hon. Har även prövat med att hålla emot apporten när hon tar den för att den ska ligga "rätt" i munnen, och hon ska gripa ordentligt, men det hjälper inte heller, så fort jag släpper så börjar tuggandet.

Senast ändrad:

Nämen - den kommentaren känner jag igen - du stod ju bredvid mig/oss på platsen och kommentaren domaren gav hörde jag, för vi var nästa!

Grattis till Pallen! Din hund är jättefin!

PS. I inlägg 1267 skrev jag om vår debut den dagen - och mina tabbar....... ;-) DS.

Senast ändrad:

KL

Är lite velig..

Klubben har träningstävling på onsdag och jag kan inte bestämma mig för om vi ska vara med eller inte.
Vi tappade ju massor med träningstid när hon var skadad och vissa moment har jag inte tränat alls sedan dess, tex hoppet.
Vi är absolut inte tävlingsklara egentligen, är flera saker som jag vill putsa mer på.
Men samtidigt så kanske det kan vara nyttigt att vara med för att få en check på hur man ligger till och se hur hunden beter sig i tävlingssituation?

Hur tänker ni?

Man får belöna mellan momenten, och det tänkte jag nog i så fall göra.

Hmm. Nu hänger jag inte riktigt med. Du får gärna förklara lite mer, jag har inte så bra koll på sånt här..
Vad menar du för förberedande signaler?
Varför gör det skillnad att ha olika belöningar? Belöningen kommer ju först efter momentet är slut!
Baklängesfot?

Jag är ju ganska nybörjare på tävlingslydnad så fattar inte riktigt vad du menar..

Jag är också ganska nybörjare men hon som håller i kursen jag går är nog väldigt nogrann med att det vi lär hundarna ska räcka till typ Elit så vi går igenom allting väldigt grundligt. Jag är som sagt ingen expert men här kommer lite förklaring.

Förberedanade signaler: Något speciellt man gör varje gång innan man utför ett moment. Till exempel säger "ska vi ligga?" till hunden innan man kör läggande. På det sättet vet hunden på tävling vilket moment det är som kommer och är förberedd, på det viset minskar man risken att de blandar ihop ställande och läggande förhoppningsvis. Jag använder just "ska vi ligga?" inför läggandet och "Klara, färdiga...." inför inkallningen. Jag tror att momentet ska vara ganska färdigt innan man börjar med förberedande signaler för att hunden ska kunna koppla ihop dem och jag kommer antagligen att lägga till fler vartefter att vi har befäst fler moment.
Olika Belöningar: Genom att hunden ser att du har en leksak med dig vet den att det är just liggande den ska göra och när du belönar med godis är det ställande. Jag har inte fått det här att fungera riktigt eftersom jag tycker att det fungerar bäst med godis vid inlärningen av moment, förutom inkallningen, så det är inget jag använder mig av.
Baklängesfot: Istället för att hunden går vid din sida och att du går framåt så backar du (baklänges) och hunden går vänd mot dig. På det viset ser du mycket bättre vad hunden gör och kan därmed belöna i rätt ögonblick.

Hurra!!!!

Doris har ÄNTLIGEN greppat det här med apporten - att man ska hålla fast den alltså! Hon har spottat och spottat ända sedan jag fick henne men idag så höll hon den i nästan en minut, bara sådär! Det som har känts ett omöjligt moment känns nu som ett av dom mest klara helt plötsligt. I och för sig var det inte en riktig apportbock hon höll i med det känns inte så viktigt, hon tar den också så det ska inte vara några problem :).

Har ni haft några AHA moment nyligen?

KL

Är lite velig..

Klubben har träningstävling på onsdag och jag kan inte bestämma mig för om vi ska vara med eller inte.

Man får belöna mellan momenten, och det tänkte jag nog i så fall göra.

Belöna, med klapp och röst, men inte med godis!

Klart du ska vara med, tycker jag! Jättenyttigt!

Klart ni ska va me! Perfekt tillfälle att checka av hur ni ligger till! Och du, eftersom det är TRÄNINGStävling så kan du ju faktiskt belöna och berömma när f*n du vill OM du vill! ;)

Klart att du ska vara med!
Jag ska på träningstävling på torsdag och har inte ens ett fungerade fritt följ. Men jag vill ha alla möjligheter jag kan få att träna.

Jag är också ganska nybörjare men hon som håller i kursen jag går är nog väldigt nogrann med att det vi lär hundarna ska räcka till typ Elit så vi går igenom allting väldigt grundligt. Jag är som sagt ingen expert men här kommer lite förklaring.

Förberedanade signaler: Något speciellt man gör varje gång innan man utför ett moment. Till exempel säger "ska vi ligga?" till hunden innan man kör läggande. På det sättet vet hunden på tävling vilket moment det är som kommer och är förberedd, på det viset minskar man risken att de blandar ihop ställande och läggande förhoppningsvis. Jag använder just "ska vi ligga?" inför läggandet och "Klara, färdiga...." inför inkallningen. Jag tror att momentet ska vara ganska färdigt innan man börjar med förberedande signaler för att hunden ska kunna koppla ihop dem och jag kommer antagligen att lägga till fler vartefter att vi har befäst fler moment.
Olika Belöningar: Genom att hunden ser att du har en leksak med dig vet den att det är just liggande den ska göra och när du belönar med godis är det ställande. Jag har inte fått det här att fungera riktigt eftersom jag tycker att det fungerar bäst med godis vid inlärningen av moment, förutom inkallningen, så det är inget jag använder mig av.
Baklängesfot: Istället för att hunden går vid din sida och att du går framåt så backar du (baklänges) och hunden går vänd mot dig. På det viset ser du mycket bättre vad hunden gör och kan därmed belöna i rätt ögonblick.

Tack för förklaringen!
Får prova mig fram lite och se hur det känns för oss :)

Jag har fått mycket bättre ordning på läggande och ställande de senaste dagarna. Är väldigt tydlig med kommandot och tonläge. Nu funkar det toppen sålänge jag inte tröttar ut henne för mycket. Märkte det idag när vi var på klubben, var där i över två timmar (inte träning hela tiden, mycket passivitet också) och när jag körde det sista passet innan vi åkte hem så lade hon sig plötsligt hela tiden när jag skulle köra ställande :p
Dagens lärdom - sluta INNAN hunden blir trött :idea:

Ang tävlingen.
Har nog kommit fram till att jag ska vara med men att vi ska avstå tandvisningen. Det måste man ju få göra när det är träningstävling?
Hon är inte helt trygg där och då är det lika bra att vänta. Som det är nu så kan det gå jättebra eller så blir hon uppjagad och börjar skälla massor.

Platsen ska vi nog vara med på men jag tänker hålla mig nära, för hon har aldrig legat bredvid andra hundar på det sättet (hos mig, vet inte hur mycket hon gjort detta innan hon förra ägaren).

Jag är sjukt nöjd med henne efter träningspasset på klubben nu på kvällen. Hon var grym!

Du får säkert avstå moment när det är träningstävling, kan inte tänka mig varför du inte skulle få det!

Vi missade träningstävlingen idag eftersom matte mår piss. Känns jättetrist!

Klart att du ska vara med på träningstävingen men på din nivå. Stå nära i platsen om du behöver det. Belöna i momenten precis som du gör på träning (tex kasta boll bakåt i inkallningen om du gör det på träning, eller klicka och ge godis i linförigheten om du tränar så). Tänk så här: Träningstävlingar är (bland annat) till för att lära hunden att det kommer precis samma belöningar och hjälper från dig fast matte är nervös och det är en tävlingsledare som kommenderar och en domare som dömmer.

Kl
Vi har oxå en träningstävling nu i maj nån gång, måste kolla när så jag inte missar, vi ska testa tvåan och se hur momenten sitter när det blir tävlingsmässigt :D

Lite OT men idag har Troja fått prova på water walker! De har prova på vecka på djurkliniken här nere så då tackar man inte nej ;) Det var jätteroligt! Tjejen som har hand om det var supertrevlig. Började med att känna igenom hela hunden, muskler, kotor osv. Hon hittade en punkt en bit bortanför manken som hon märkte en liten förändring på hunden, hon förklarade att det inte var nåt att oroa sig för då de flesta ömmar något nånstans när man börjar klämma och känna så grundligt. Hon kunde inte säga om det var ömma muskler eller om det satt i ryggkotorna, men det kan ju vara bra att veta OM hon nån gång skulle visa att hon har ont eller så.
Hon tyckte att troja kunde vara något bättre musklad, men det visste jag redan, hon är knappast i bästa trim nu efter att ha fått minimalt med motion det senaste halvåret pga min graviditet, jobbar för fullt på att komma i form igen, både jag och hunden ;)
Väl i vattnet så jobbade hon på kanonbra! Så himla nyttigt och bra när man ser minsta lilla rörelse och skulle hon gå orent så ser man det genast! Under tiden pratade vi om hur viktigt det är med uppvärmningen innan och nedvarvning efter ett träningspass. Efteråt visade hon hur jag skulle stretcha henne och pratade lite om varför det behövs och när.
Jäkligt kul och lärorikt!
Troja var mycket trött och nöjd efteråt :)

På onsdag ska vi in till djurkliniken igen, då har de drop-in för Bodytyping (liknande hälsokontroll), också gratis:D

KL

Kurs igår och hunden va helt underbar att jobba med :love: Platsliggningen gick superbra, inkallningen som om han inte gjort annat, ställandet gick också superbra :love: Igår var det verkligen vår dag och kursledaren va jättenöjd med oss. Nästa gång är det dags att börja med apporten och jag bävar lite. Tror inte det kommer vara vår starka sida :angel: Han kommer tugga sönder den och rulla runt den som en tok. HUR introducerar jag den på bästa sätt och får honom att förstå helst direkt att denna ska man INTE försöka slita i småbitar?

Visst är det bra med förberedande signaler inför moment med ställande och läggande, men jag kan tycka att det är än viktigare att lära hunden att skilja på kommandona. I eliten kommer DumZ:at, det utförs med stå, ligg och sitt på raksträckorna. Där hinner man inte med med några förberedande signaler, då är det viktigt att hunden lärt sig vad den ska göra på de olika signalerna. Det kan nog vara bra att skilja på belöningar vid inlärningen, och använda sig av förberedande signaler, men sen bör man träna in att hunden verkligen lyssnar på vilket kommando man ger, utan alla förberedelser.

KL

Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag kommit fram till att avvakta med lydnadsambitionerna ett tag.

Vi är långt ifrån tävlingsklara och glädjen finns inte riktigt där för min hund.
Jag kommer fortsätta att träna, men inte ha så fruktansvärt bråttom. Jag vill inte tävla och chansa, jag vill hellre känna att vi kan momenten och det i så fall är nervositeten som blir avgörande för hur det går.

Vi kommer satsa på rallylydnaden och se till att få fokusen där. Och när jag är nöjd med det går jag nog vidare till lydnaden istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka