Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

KL

Ikväll är det dags för vår träningstävling och självklart regnar det :grin:
Hunden bryr sig ju inte men jag skulle faktiskt uppskattat sol och lite värme ;)

Snor sista knappen...

Har inte kollat in i denna tråden på ett tag. Vi har haft lite halvvila från träningen sen tävlingen. Idag så var jag iaf hos en kompis och fick lite hjälp med störning då de har en rottweiler och en aussie. Aussien är superkul tycker Castro :grin:

Det börjar med att jag får noll kontakt med hunden och allt blir bara pannkaka... Jag börjar korrigera, hunden bryr sig inte nämnvärt. Och det blir bara en ond cirkel då han tar avstånd när man blir sur/arg... Belönar och berömmer såklart massor när han får kontakt om så bara för en halv sekund men ändock det mesta blir bara pannkaka... Jag VET att jag egentligen borde ha satt mig i gräset och väntat tills han lugnat sig och sen bett om kontakt och vid kontakt belönat och byggt det därifrån. Istället så kommenderade jag fot och när det inte funkade att vara rolig så blev jag istället irriterad och började korrigera... Riktigt dåligt och har riktigt dåligt samvete för det. Jag tror jag kände att "nej det SKA gå" (envis som synden och har inte vett att sluta när det går åt helvete, vilket jag jobbar på) och att jag även kände att det som hände på tävlingen får absolut inte hända igen.. Så tror det blev både pressen från det och att jag fick noll kontakt vilket gjorde mig, stressad? Det vet jag nämligen inte när det hände sist... Tillsist får jag ju ändå en del fotgående som är helt okej, ställande och läggande men ändå inte med en lika motiverad hund som vanligt...

Vi tränade även lite platsläggning med störning (de sprang runt och lekte med sina hundar) och där blev vi dock alla tre förbannade när han reste sig och skulle hälsa och leka. Där har jag dock inget problem med att korrigera. Att resa sig från platsliggningen och springa till andra hundar är verkligen förbjudet. Sen var det frolic när han låg still :D

Usch. Jävlig dag:crazy: Vad gör ni vid såna här dåliga tillfällen när ni anser att ni gått över gränsen för vad som är okej träning i era ögon? Helt enkelt ta åt sig det och göra det ni ska nästa gång? Eller ni kanske aldrig gör såna korkade och dumma misstag som jag? :angel:

Jag hade ett träningspass när jag hade sjukt ont i nacken (whiplashskadad), mina träningskamrater gulligullade med min hund på håll vilket gjorde att hon skuttade fram i kopplet = ajaj. Jag blev på dåligt humör och korrigerade henne i onödan. Visst belönade jag också, men inte alls i samma utsträckning som jag brukar göra. Jag hade århundradets sämsta samvete när jag kom hem, stackars lilla hund som verkligen gjorde ALLT för att göra rätt och matte var bara arg..

Jag tog två dagars träningspaus, sen åkte vi iväg på träning igen och med den tidigare träningen i åtanke så gick jag in med en positiv attityd och hade bara roligt med min hund utan krav. Vi lekte fram all lydnad och hade sjukt roligt bara. De är ganska förlåtande de här djuren ;)

Tror det bästa är när det går åt skogen i träningen är att låta det vara. Ibland brukar jag gå o sätta mig på bänken och vara riktigt tråkig, oftast brukar han hålla på att putta på en för att få igång en. Men förra måndagen när vi tränade så var han totalt ofokucerad, inget funkade förut de momenten han tycker är roliga, dvs hopp och inkallning. Linförighet var inte att tänka på...då åkte vi hem. Sen har vi haft uppehåll, dels för att jag varit bortrest men även för att jag vill att han ska få motivationen tillbaka. O jag kan ju säga att i måndags på promenaden gick han riktigt och sprätta med benen och hade riktigt fin kontakt och gjorde massa moment spontant. O idag när jag visade honom apporten blev han superglad (har haft jätteproblem med den) Så vila ibland är aldrig fel. Lydnanden är ju en del nötande, så går träningen inge bra, så avbryt istället, så man inte blir irreterad...

Haha, nog gör jag såna misstag ibland! Önskar att jag kunde säga att det var en gång och aldrig mer men tyvärr lär man sig inte alltid av de där misstagen... Berättade tidigare i tråden om något tillfälle då jag nödvändigtvis skulle träna trots att varken jag eller hunden egentligen var på humör och det slutade med att jag slängde kopplet i backen och stegade bort från en förbryllad hund(om jag känner mig själv rätt så svor jag nog en del också).

Men det är bara att gå igenom vad som gick fel och se till att nästa träningspass blir riktigt bra. Och var inte för hård mot dig själv, vet du om att du gjort något som inte var helt lyckat så är det bättre att du drar lärdom av det än att såga dig själv vid fotknölarna. Nästa gång ni tränar blir det kanonbra ska du se!

KL

Då har vi varit på träningstävling. Det var lärorikt ;)
Nervös matte och uppstressad hund är ingen bra lydnadskombo, blev inte många rätt i det programmet :p
Är nöjd med hoppet, men annars var det många missar.
Är ändå väldigt glad över att vi var med. Insåg verkligen hur mycket "tävling" påverkar och att vi måste träna MASSOR i lite stökiga och konstiga miljöer bland folk och hundar.

Poängen (med domarens kommentarer inom parentes)
Platsliggande: 5 (Skall, koppel, bra att hon tystnade sen)
Tandvisning: 0
Linförighet: 8 (Långt fram, orolig position, dk, snett sättande)
Läggande: 6 (Långt fram i framförande, lättar, dk)
Inkallande: 5 (Reser sig, går några steg)
Ställande: 0 (För många steg innan nytt kommando)
Apportering: 6,5 (Tveksamt gripande, dk, håller bra)
Hopp över hinder: 10
Helhetsintryck: 8
Totalt: 108,5

Och ja, vi kom sist :angel:

Jag hade en sån dag på kursen förra måndagen. Han tog ingen kontakt, skällde och va riktigt ofokuserad. Jag la honom och där fick han ligga. Va ingen ide att ens försöka och ju mer irritera jag blir desto sämre går de. Så har hunden dn dålig dag skiter jag helt enkelt i att träna. Då fick jag heller inte kampa med honom pga tanden vi drog ur annars hade jag lekt igång kontakten. Skippat alla krav och haft roligt för att sedan testa att träna igen. Hade han inte ens svarat på det så hade jag övat passivitet. För det går inte träna en hund som inte är på humör/ vill träna :) bättre att göra någonting annat då :)

kl

Vi tränar nu för fullt på tvåans moment, och attans vad roligt det är! Nu har vi tragglat och finslipat så länge på ettan så lite nytt är KUL! Och plötsligt idag så hände det... insåg att min underbara hund faktiskt KAN alla moment i tvåan:eek::D
De är ganska långt ifrån klara och har mycket finslip kvar, men hon har fattat vad de går ut på;)

KL

Då har vi varit iväg och tävlat igen. Den här gången fick vi 172poäng så vi förbättrade oss sen sist men trots det fick vi nöja oss med en andra plats i klassen, slagna med ett halvt poäng :cool:

Nu satsar vi på att ta det sista första priset och plocka LP1 på hemmaplan om två veckor. Hoppas flytet håller i sig. :)

kl

Efter mycket velande hit och dit pga hundens skärskada, där även böjsenan rök, så har jag bestämt mig för att den 17e tävlar jag...

Träningen har gått realativt bra, vi har ju inte tränat så mycket på inkallningen och hoppet, för jag har velat undvika både farten och hoppet för tassens skull.

Men nu får han både hoppa och springa, och vad gör han då i hoppet?? Jo, tjuvstartar för han är helt laddad, så när vi kör med kommenderingar, och personen säger "kommendera", då lättar han på ärslet...

Så där lär jag 0a på tävlingen, för hur jag ska hinna få slut på tjuvstarten inan torsdag är en gåta för mig...

Han laddar även inför inkallningen, men när personen sagt "kommendera", så istället för att kalla in, så har jag gått tillbaka. Så där är han lite bättre..

Men hoppet, där hinner jag inte med. Men om ingen säger "kommendera", då sitter han kvar tills jag säger hopp...

Men men, vi tävlar, och har kul och någon måste ju komma sist :D

Jag hade gjort som du gör i inkallningen. När personen sagt kommendera går du tillbaka och belönar "sitt kvar". Jag hade oxå tränat hunden på att bara reagera på just "hopp" så jag hade ståt på andra sidan och sagt massa andra ord just för att hunden ska lyssna efter rätt kommando.

Löste mitt eget problem med tjuvstartande hund med ovanstående. Nu hade jag två veckor på mig men bara ca 4 träningstillfällen med tillgång till hinder men det gick. Inte en enda inkallning eller ett enda hopp fick han göra på de två veckorna.

Lycka till på tävlingen!

Senast ändrad:

Härlig hund du har hittat!

Lite tips då:
I platsen hade jag för det första stått helt parallellt med henne vid nedläggningen. Det ser ut som du står snett vänd mot henne på filmen. Sedan hade jag hjälpt henne så hon får till ett bra läggande eftersom hon lägger sig med ett framben i taget. Efter det hade jag ställt mig helt framför hunden men väldigt nära (med koppel om du behöver det). Har du provat att lägga en godis ca 20 cm framför henne som hon kan koncentrera sig på? Ofta ligger de mer stilla då och jag skulle tro att hon blir tyst också. När hon ligger tyst och stilla (koncentrerat), gärna med ögonkontakt med dig hade jag sagt varsågod och så får hon resa sig och ta godisen. Upprepa gärna några gånger. Variera tiden hon ligger innan varsågodet. Du kan också gå tillbaka och ställa dig bredvid henne. Vänta då med att säga varsågod tills hon tittar framåt och inte på dig.

Samma princip i tandvisningen. Godis framför. När hon sitter still så säg varsegod. Detta kan du göra utan att någon kommer fram till dig till att börja med. Efter några gånger kan någon gå mot dig och då säger du varsegod när personen är nästan framme. Säg gärna sitt och hjälp hunden! Öka svårigheten efter hand. När TL skakar hand och säger hej svarar du sitt. När TL frågar vad hunden heter svarar du sitt. Givietvis kan du använda boll eller leksak istället för godis, det avgör du själv vad som passar bäst.

I linförigheten går hon för långt fram så där måste du få tillbaka hennes position. Däremot har hon för det mesta en fin kontakt och en härlig attityd! Det finns massa olika sätt att jobba bak en hund men det som har funkat för mig är att ha kopplet i höger hand (armen nedåt, ej i luften) och en godis i vänsterhanden. När hunden går bra kan du klicka eller säga varsågod och så får hunden gå bakåt och ta godisen. Viktigt att du ej tar fram vänsterhanden utan hunden ska gå bak och ta godiset. På så sätt får hunden en förväntan bakåt och när hon förstått det finns det ingen anledning att ligga för långt fram.
Det här är bara ett av många sätt, att träna in en bra linförighet/fritt följ är en hel vetenskap!

Ja, hunden skall sätta sig varje gång ni gör halt!
Annars blir det poängavdrag!

Om det inte är ändrat (och rätta mig för all del om jag har fel) så står det ingenting om att den måste sätta sig utan det står att hunden ska hamna i utgångsställning. Dvs om du har hunden ståendes vid din sida när du börjar så får hunden stå på samma sätt när du gör en halt. Samma om du har den liggandes.

När jag började på BHK för 15 år sedan så fick jag höra om en Collie där ägaren inte hade hunden sittandes utan den stod upp, inga poängavdrag. Det var ju dock ett tag sedan :angel::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka