Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Om det inte är ändrat (och rätta mig för all del om jag har fel) så står det ingenting om att den måste sätta sig utan det står att hunden ska hamna i utgångsställning. Dvs om du har hunden ståendes vid din sida när du börjar så får hunden stå på samma sätt när du gör en halt. Samma om du har den liggandes.

När jag började på BHK för 15 år sedan så fick jag höra om en Collie där ägaren inte hade hunden sittandes utan den stod upp, inga poängavdrag. Det var ju dock ett tag sedan :angel::D

Ur reglerna för lydnadsprov kl 1-3, punkt 14 - hunds framförande:

"Utgångsställning är sittande vid förarens vänstra sida."

Linförighet:

"Då föraren gör halt, skall hunden utan kommando inta utgångsställning"

KL

Då har vi varit iväg och tävlat igen. Den här gången fick vi 172poäng så vi förbättrade oss sen sist men trots det fick vi nöja oss med en andra plats i klassen, slagna med ett halvt poäng :cool:

Nu satsar vi på att ta det sista första priset och plocka LP1 på hemmaplan om två veckor. Hoppas flytet håller i sig. :)

Ni är så duktiga! Vi håller tummarna för att ni kniper LP1 nästa tävling!

Själv höll jag helt på att missa sista anmälningsdatum till de tävlingar vi vill vara med på härnäst, tur att en kompis frågade om vi hade något inplanerat - jag anmälde oss i sista minuten!

Sant, men utgångsposition är oftast sittande, och i linförighet och ff är det ju att sätta sig vid varje halt :)

Hihi jag trodde nästan ett tag att du ångrat dig :D
Såg att anmälan till Blge fortfarande var öppen igår kväll. Nu var vi några i 1an iaf, men shit va dåligt med anmälningar i övriga klasser!

KL

Vi tränade igår, och det superbra, så vi laddar väl till torsdag och vår tävlingsdebut, ja superbra kankse är att ta i, det blev en tjuvstart vid hoppet, han drar inte iväg vid ordet kommendera, men han lättar på ärslet men är kvar på sin plats, så han förflyttar sig inte.

Nån som vet om man blir 0ad på det?

Du blir nollad om hunden tjuvar på hoppet. Min har också kunnat göra så, Jag har tränat att han får sitta bakom hindret gått tillbaka och belönat att han sitter kvar och gjort så ett par gånger.

Testade ditt tips i linförigheten idag och det gick jättebra! Hon börjar fatta, men behöver lite påminnelser då och då ;)

Kl!

Kurs idag och jag är så vansinnigt stolt över min hund :love:
Allt gick bra idag! Lite mer träning på apporten bara :) tyvärr regnade det så filmade inget, men hoppas det är bättre nästa gång!
Blev inbjuden till lydnadskurs i helgen men jobbar ju såklart :(

Jag har dock insett att det är jättesvårt att avgöra positionen själv. Har filmat lite och har märkt att hon går ganska lågnt fram även när jag tyckt det var okej..
Tur att jag ska på privattränng på fredag så jag kan få lite extra hjälp :p

Det är därför som träningskompisar är guld värt! Jag brukar tänka att om jag håller huvudet rakt fram men sneglar nedåt åt vänster så mycket som det går utan att vinkla huvudet åt något håll, då ska jag knappt se hunden. Ser jag henne tydligt är hon för långt fram!

*kl*
Två och en halv vecka kvar till debuten nu!! Sex anmälda i vår klass, hade hoppats på många, så man kan försvinna lite i mängden...
Är sjukt nervös! Mest för att jag vet att jag har en hund som kan och jag kanske sabbar alltihop...

Hur brukar ni lägga upp träningen inför debuten, eller inför en tävling öht? Hur mycket hela program kör ni och hur mkt detaljer och finlir? hur mkt kommendering jag har svårt att få ihop kommendering mer än max 1g/vecka...

Det går troll i vår träning/tävling, nu har jag lagt ner för en kort tid.

Fick hästen utdömd, och ringde och beställde avlivning och det kommer att ske inom några dagar, så just nu är inte hunden och jag ett team då mina tankar är på ett helt annat håll....:cry:

Både mitt kroppspråk och tonfall är helt annorlunda, vilket får hunden att göra helt fle saker, och tävla i det läget är inte bra, så vi avstår, för hundens skull.

Mysstund i stallet igår.

ArosMoira.jpg

Jag har gjort lite olika inför varje tävling för att se vad som passar min hund. Det verkar fungera bra med ett kort, peppande träningspass dagen innan tävling och riktigt tråkig totalvila dagen innan det. Vad gäller kommendering tycker jag det vore jättebra om vi kunde få till det en gång i veckan!

Igår var vi nere och tränade med vårt bruksgäng, först var det skotträning och eftersom vi inte tränat med skott på säkert ett par år så avstod jag platsen och kampade med Rover en bit bort i stället. Han reagerade inte alls så när det var dags för budföring med skott så la jag honom ner i skogen och stod brevid. Vid första skottet flög han upp och ville springa och undersöka men det var bara att påminna honom om att han faktiskt skulle ligga ner och andra skottet var inga problem. Kändes bra. Sedan testade vi faktiskt en budföring vi också fast utan skott, det var första gången Rover fick göra det någorlunda tävlingsmässigt och med en okänd person som figurant. Det gick riktigt bra, första skicket behövde han lite hjälp för att förstå att han skulle sitta vid figurantens sida(och hennes godis var tydligen döäckligt) men sedan sprang han som en skottspole mellan oss.

Efter det körde vi en platsliggning utan skott, förutom att jag fick fräsa till åt Rover för att han skulle lägga sig ordentligt - Olga som låg brevid var väldigt spännande - så låg han fint i tre minuter utan att fokusera särskilt mycket på något annat än mig. Linförigheten är långt ifrån 10 poäng men den blir bättre och bättre! :laugh: Läggande och ställande fungerade som vanligt men sen var det en TRÖTT hund jag tog med mig hem.

KL

Idag ska vi på träning för Anders Svensson igen. Har bett om att få ha fokus på linförigheten. Ska bli kul, förra passet vi gick för honom var väldigt lärorikt!

Igår var vi ute och tränade lydnad i regnet. Det gick jättebra! Nu går hon i korrekt position oftare än det blir fel ;)

Såg att PMet va klart för Gagnef-Floda, lottningen redan gjord.. Vi hamnade bredvid varandra:D
Hoppas så klart att jag slipper starta 1an där iofs... Haha men det gör väl du med, vi sitter ju i samma sits kom jag på :D

TROR att man meddelar på plats och att man då ska få flytta upp en klass...? Vet faktiskt inte säkert:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka