Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Grattis till dom fina poängen! Ska kolla filmen sen när det laddat klart om 100 år :D

Usch, så jobbigt! När det känts så för mig så har jag tagit en paus från den mer inriktade träningen och bara sett till att ha roligt - möjligtvis jobbat på något problem men på en väldigt låg nivå för att slippa misslyckande och frustration. Det brukar inte ta lång tid innan motivationen kommer tillbaka. Du har ju redan idéer för att komma tillrätta med det som stör den övriga träningen så du ska se att det löser sig! :)

Vi ska tävla igen på lördag och efter förra träningspasset undrade jag vad jag gett mig in på egentligen - platsliggningen gick fint och det andra var väl inte så tokigt heller men plötsligt hade tokhunden fått för sig att han inte skulle hoppa! Han satt bara kvar och man såg att han verkligen VILLE komma till mig när jag kommenderade mig - det riktigt ryckte i honom - men nej då. Jag undrar vad han hade fått för sig...

Idag var det träning igen och nu gick faktiskt allt riktigt bra. Platsen var stabil trots att hunden bredvid först reste sig och gick iväg så att ägaren fick gå tillbaka och sedan fortsatte flamsa. Resten av momenten kändes också riktigt bra(för att vara oss) och hoppet var inte alls något problem idag. Vi körde en budföring också och det gick också bra. Man kanske vågar hoppas på att vi gör bra ifrån oss i helgen ändå.

Läste att du också hade lite problem med apporten, milt uttryckt så hatar jag apporten :devil: Hunden tar den och spottar ut den för att sedan förväntansfullt titta på mig och hoppas att vi kan göra något roligare...

Han VILL bara inte ha den i munnen längre än två sek och jag vet knappt vad jag ska göra. Vi har lekt med den och han hämtar den jättebra så det är inga problem. Intresset för den finns men inte att ha den i munnen en längre stund och sitta still.

Det är för att inte har förstått att belöningen kommer av att hålla , inte att ta.

När Fendi gjorde så la jag ta två fingrar bara under haken på henne så hon höll upp huvudet lite och var tvungen att hålla i några sekunder sen klickade jag- godis, sen utökade jag det till några sekunder till och några till.

Efter det la jag mindre tryck med fingrarna och mot slutet räckte det om jag bara höll handen under haken, klick -godis.
När det satt skippade jag handen och vips så höll hon ändå.

De gångerna hon släppte ändå tog jag bara upp apporten ingen utan kommentar och inge negativ vibb och gjorde om. Min fröken kroknar direkt om jag blir minst irriterad.

När jag sen gick över till apporteringen i 2 an ( i helgen blev vi även uppflyttade till 3 an) satt jag henne med apporten, gick iväg och kallade in för att hon skulle förstå att fortsätta hålla i apporten. Tar även henne fot ett par steg och vänder om på stället för att hon ska få något mer att fokusera på när hon har apporten i munnen.

Jo, jag förstår också att han inte förstått att belöningen kommer av att hålla :) blir aldrig irriterad på honom och har testat att hålla under hakan försiktigt men då spottar han bara snabbare.

Ska testa att klicka in det dock :) tack för tipsen!

Jag hade stora problem med apporteringen i vintras. Jag fick ordning på den genom en variant av omvänt lockande. Höll en godishand framför näsan på henne, gav apporten, när hon höll den bra så kastade jag belöningen på marken.

Jag försökte också med att hålla lätt under hakan, med samma resultat som dig, hon spottade ut den snabbare.

Jag gjorde som så att jag böt ut den helt. Hon fick lära sig hålla allt UTOM apporten. Blev lite roligare och när jag presenterade apporten igen visste hon vad jag väntade mig. Nu kan hon hålla den samtidigt som jag petar lite lätt på den. Ettans apportering kommer vi nog aldrig få snygg, på tävling kan hon fortfarande skita i att ta den och jag får upprepa kommandot..
Tvåans apportering är roligare, där får hon ju springa ut och hämta den, de senaste gångerna har varken gripandet eller hållandet varit nåt problem:)

Rover tuggar ju på apporten, inte mycket men jag måste ta tag i det. Dock vill jag göra det på ett sätt som inte riskerar att ändra hans syn på apportbocken - den är nämligen FIN enligt Rover. Han försöker till och med sno främmande apportbockar som han får syn på på klubben... :D

Några tips?

Det är för övrigt samma sak med inkallning(och budföring), han springer så himla fort att ingångarna blir lidande - men det är ju så roligt att springa. I budföringen är han inte ens intresserad av att ta godis från hjälpföraren, han vill bara få kommando så att han kan kuta tillbaka. Tyvärr så fort att han sladdar runt ett par meter bakom innan han kan komma upp till sidan...

Igår på kursen tränade vi apporten.
Instruktören förklarade att många hundar tycker att det är obehagligt att ta apporten ovanifrån då läppar och tunga kan hamna i vägen då.
Så vi tränade sittandes framför hundarna och gav både apporten och godiset underifrån.
Nu har ju Kingston aldrig haft problem att ta apporten, dock kan det bli lite tugg ibland och detta kunde tydligen råda bot på det med.

KL
Jag har haft världens dipp ett tag och inte alls haft någon lust att träna.
Men på kursen igår gick det så himla bra, så jag svävar lite på moln nu.
Målet är nu att befästa momenten så bra som möjligt och satsa på tävling till nästa år istället.

Vi har stora problem i läggandet då han antingen lägger sig extremt långsamt, eller så slänger han sig ner med framtassarna och så står baken rakt upp.
Jag fick jättebra tips om att dela upp momentet i ett snabbt sitt först och sen ligg för att få ner baken och det ser ut att fungera jättebra. Nu är det bara massa träning som gäller.

*KL*

Idag blev det lite film och för första gången på länge så kändes det riktigt bra! Både hundens attityd och det kändes även som att koncentrationen var mkt bättre än innan (även om störningen bara var min kompis som filmade och en man som klippte gräset).
Däremot såg jag på filmen att han inte alltid sätter sig ordentligt. Vilket jag inte ser när jag tränar...

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=YcfR8vKjbfQ

Senast ändrad:

KL

Precis hemkommen från BK och han håller nu apporten till min stora förvåning. :eek: Gjorde helt enkelt som så att jag la godis framför honom och han fick den inte förrän han höll apporten stadigt tills jag tog den. Så nu va det problemet löst :D Jag ändrade min attityd till den också vilket verkar hjälpt lite. Nu ska vi bara öva på att hämta och sätta sig fot med den i munnen. Nu tar jag den när han kommer med den framifrån (innan han spottar ut den).

Vad kul att det gick bra med apporten!

Ja han är en liten fining! Om jag har förstått det hela rätt så får man inte nudda hunden + att man ska gå "naturligt" och då fick jag höra att jag måste hålla ärmen utåt. Så jag inte kommer åt och slår honom på öronen :D

Fast det där ser ju otroligt onaturligt ut att gå sådär, eller går du så när du går själv också ;)? Det kommer troligtvis att ge dig rejäla nerdrag för DK.

Att gå naturligt är ju att gå som om du var ute och gick på promenad, med naturligt pendlande armar som INTE är låsta i någon konstig ställning som den du har fått till där.

Säger inte detta för att vara elak, men bara så du inte missuppfattar det som står i reglerna och går ut och tävlar med armen sådär och tror att det ska vara så :D!

Håller med. Vet att en del korta personer med stora hundar håller ut armen något för att inte vidröra hunden men har aldrig sett någon ha armen i den vinklen tidigare. In med armen är mitt tips!

Svarar bägge*

Haha okej, jag tycker också det ser konstigt ut men det var de i träningsgruppen som sa att jag inte fick röra honom och då behöver jag nästan hålla ut ärmen så för att inte stöta emot hans öron. De kollar ju även när jag tränar och har inte sagt ngt :o
Jag kanske kan ta ner den en aning, ska känna lite hur långt ner jag kan ha den!

Tack för era tips! :)

KL

Igår var vi på träningstävling igen!
Är jättenöjd med Ila! Vi fick ihop 172 poäng och blev placerade 2a i klassen och 3a i hela lydnadscupen :D

Betygen:
Platsliggande 6.5. Äter gräs, flyttar sig, extra kommando
Tandvisning 9. Matar godis
Linförighet 9. Växlar ngt i transport
Läggande 8. Aningen långsamt ner, dk i sättande
Inkallande 10.
Ställande 9. Tar ej kommando omedelbart, bra ställande
Apportering 10.
Hopp över hinder 9. Snett sättande i avslut
Helhetsintryck 10.

Hon var lugn och fin, höll fokus skapligt. Positionen var nog rätt hygglig, bättre än tidigare iallafall. Undrar dock, vad menar domaren med "växlar ngt i transport"?

På platsen var hon lite väl avspänd och började äta gräs och åla omkring, dags att ta tag i hakan-i-backen igen!

Tandvisningen är det jag är mest nöjd med. Hon hoppade fram och ville hälsa på domaren men var tyst och satt sen helt still. Känns väldigt bra att hon varit trygg i det momentet två gånger i rad nu!!

Börjar inse att jag nog gör något i sättandet efter läggandet som ger dk. Fick nerdrag för det förra gången också men jag är inte riktigt säker på vad det är jag gör.. Inget medvetet iallafall.

Väldigt dålig bild på oss på prispallen för lydnadscupen:
553573_10150917014728997_744858996_9903755_379962777_n.jpg

Senast ändrad:

Kul!
Kommentaren om linförigheten skulle jag TRO kan vara att hon faller ur position ibland..? Svårt att säga när man inte sett:)

Men vad är det jag ser på första placering??:eek::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka