Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Dagens träning:

2ans apportering: Det har verkligen lossnat här! Tidigare gick hon upp så mycket i intensitet när det tillkom rörelse vid apporteringen vilket ledde till en massa tugg. Men vi har jobbat lugnt men metodiskt och nu gör hon hela apporteringen utan tugg och kan även springa omkring med apporten i munnen utan tugg trots att jag tjoar och hoppar brevid! Återstår att få till riktigt bra fart en en säker ingång!

Rutan: Andra gången jag satte upp rutan. Skickade några gånger med utlagd leksak (och synretning). Gick jättebra! Bara att fortsätta på samma spår.

Fotgående: Små korta sekvenser med ett eller två steg framåt samt med vänstersväng. Upplever att det verkligen går framåt men samtidigt att det är lååångt kvar tills positionen sitter under längre sekvenser.

Nu var det mest fokus på 2ans moment idag men jag vågar nog inte skriva i den andra lydnadstråden, känns liksom lite övermodigt :angel::D

Är som vanligt väldigt nöjd med min lilla toka :love:

Låter toppen! Jag har anmält oss till nästa tävling i början av juli men innan dess ska vi vara med på en heldags tävlingslydnadskurs. :laugh:

Roligt med kurs och tävling!

Jag tänker anmäla oss till lydnadsstart den 21 augusti, får bli sommarens mål!

Idag har vi träningstävlat i både ettan och tvåan.

Resultat LK1 , 175 poäng
Platsliggning 10 (fick lägga om, läs längre ner)
Tandvisning 10
Linförighet 7,5 (snett i nästan varenda halt. stod även tränger vilket jag dock ej märkte)
Läggande under gång 9 (jag "stelnar" tydligen till när jag ger kommando, så DK för det)
Inkallande 8 (gör stor lov bakom, vilket vi tränar på, men blir så ibland..)
Ställande under gång 9 (likadant som läggandet, alltså DK med kroppen tydligen)
Apportering 6 (tugg. trist eftersom det har börjat fungera på träning)
Hopp över hinder 9 (avslut - ingång)
Helhet 10

Ang. platsläggandet. Vi låg brevid en hund som gnäller hela tiden, vilket min hund intresserar sig av, dock låg hon. Sen börjar hon och den andra hunden stirra på varandra, min hund låg dock fortfarande, (tittade på både denna hund och hunden på andra sidan, men som sagt låg där hon skulle, vände bara på huvudet). Då går den här hunden upp och går rakt fram till min, alltså ända fram, siktar in sig på henne, och då ställer sig min hund upp.
Hon ligger alltså kvar ända tills den andra hunden är ända framme hos henne.
(Sen tog dem sig ett race på planen) Övriga hundar låg kvar, förutom en som gick upp mot våra två som var uppe.

Min fråga är; på riktig tävling - hade jag fått göra om platsliggningen, eller blivit nollad? Jag förstår ju självklart att man blir nollad om min hund reser sig av att annan hund reser sig , eller om annan hund går förbi min hund och min hund då reser sig, men eftersom denna hunden verkligen tog sikte på min och gick ända fram?

Känns så himla trist när ens hund blir uppdragen av annan hund, speciellt eftersom min är störningskänslig så det räcker..

Idag har vi gjort vår tredje start i ettan. (159 poäng, 167 poäng och denna gång 171 poäng)

Platsliggning 8 . Vi fick dk bara för att jag inte kommenderade hunden att lägga sig tillräckligt snabbt. Dock lade hon sig väldigt långsamt och nån sekund efter mitt kommando (hade tankarna/ögonen på annat håll) så poängen var rätt..

Tandvisning 9 Orolig. (Satt kvar, men är ju lite väl glad)

Linförighet 8,5 Tyckte detta moment gick uruselt, vänstersvängar som hon kan så bra funkade inte alls, nån halt var hon inte alls med på, sackade efter nån gång, i språngmarch var hon på väg och lätta från marken och hålla på och tramsa men just då blev vi tack och lov kommenderade "vanlig march" , så jag kunde ryta till "fot" så hon skärpte sig. Blev förvånad att vi fick så pass höga poäng, kändes som sämsta linförighet någonsin.

Läggande under gång 9 Sent läggande

Inkallning 8 Rusade rätt mot mig och PÅ mig och sen en lov bakom innan hon kom och satte sig.

Ställande under gång 9 Satte sig snett

Apportering Tugg tugg tugg . jäkla hund!

Hopp över hinder 10

Helhet 10

Var lite nervös att vi inte skulle få förstapris, och trodde vi skulle komma bland de sista då alla ekipage jag hann titta på, såg så duktiga ut, bara en som verkade ha lite missar. Så blev förvånad när vi blev uppropade näst sist, som andraplacerade :)

Nu har vi
* Hamnat på pallen varje tävling
* Fått mer poäng för varje tävling

En tävling kvar, gissa om ambitionerna är stora. Blir på hemmaklubben med våra mycket duktiga träningskompisar/hemmaekipage, varav flera instruktörer.
Nu måste vi givetvis höja poängen igen och vill ju helst stå på pallen 4 av 4 gånger ;)
Även om det egentligen inte har någon större betydelse så länge man själv känner att det har gått bra så kan inte tävlingsmänniskan i mig tänka så ;)

Senast ändrad:

Idag har vi gjort vår tredje start i ettan. (159 poäng, 167 poäng och denna gång 171 poäng)

Platsliggning 8 . Vi fick dk bara för att jag inte kommenderade hunden att lägga sig tillräckligt snabbt. Dock lade hon sig väldigt långsamt och nån sekund efter mitt kommando (hade tankarna/ögonen på annat håll) så poängen var rätt..

Tandvisning 9 Orolig. (Satt kvar, men är ju lite väl glad)

Linförighet 8,5 Tyckte detta moment gick uruselt, vänstersvängar som hon kan så bra funkade inte alls, nån halt var hon inte alls med på, sackade efter nån gång, i språngmarch var hon på väg och lätta från marken och hålla på och tramsa men just då blev vi tack och lov kommenderade "vanlig march" , så jag kunde ryta till "fot" så hon skärpte sig. Blev förvånad att vi fick så pass höga poäng, kändes som sämsta linförighet någonsin.

Läggande under gång 9 Sent läggande

Inkallning 8 Rusade rätt mot mig och PÅ mig och sen en lov bakom innan hon kom och satte sig.

Ställande under gång 9 Satte sig snett

Apportering Tugg tugg tugg . jäkla hund!

Hopp över hinder 10

Helhet 10

Var lite nervös att vi inte skulle få förstapris, och trodde vi skulle komma bland de sista då alla ekipage jag hann titta på, såg så duktiga ut, bara en som verkade ha lite missar. Så blev förvånad när vi blev uppropade näst sist, som andraplacerade :)

Nu har vi
* Hamnat på pallen varje tävling
* Fått mer poäng för varje tävling

En tävling kvar, gissa om ambitionerna är stora. Blir på hemmaklubben med våra mycket duktiga träningskompisar/hemmaekipage, varav flera instruktörer.
Nu måste vi givetvis höja poängen igen och vill ju helst stå på pallen 4 av 4 gånger ;)
Även om det egentligen inte har någon större betydelse så länge man själv känner att det har gått bra så kan inte tävlingsmänniskan i mig tänka så ;)

Snyggt jobbat! Vart tävlade ni?

kl
Vi har gjort ett stort framsteg sista tiden! Vet inte om det beror på att jag har dragit ner på träningen lite eller om det är nåt annat, men Sigge har verkligen fått upp glädjen mer och jobbar även utan synlig belöning och kan kedja flera moment på rad. Ambitionen i vissa moment kan fortfarande vara bättre, men en bra bit på väg! Och inkallningarna är underbara, där saknas ingen ambition för det mesta :p

Det är bara den där tråkiga platsliggningen att ta tag i också...

Då var vår fjärde och sista Lk1 tävling avklarad. Tidigare poäng: 159, 167, 171.
Vi hade alltså hamnat på pallen varenda gång, och höjt oss poängmässigt varje gång, så det var ju min önskan även denna gång, och få över 180 poäng, samt liten dröm om att vinna, bara för att få ett perfekt avslut på lk1.

Men nu hade vi konkurrens från många hemmaekipage (varav flera instruktörer) som är superduktiga. Plus ett superekipage bestående av en BC och en grym förare.

Men vi fick ihop 183 poäng, fick vårt LP1, kom tvåa totalt och slog alla hemmaekipage haha! BC-n som jag tippat som vinnare, vann också

Platsliggning. 10 (Lade sig dock sent och långsamt, plus nosande i början. Så där hade vi tur!)
Tandvisning. 10 (Hon satt så klockrent! Såå glad, som vi har kämpat med detta moment (människoälskade monster) ÄNTLIGEN!)
Linförighet 8.5 (Kände mig inte helt nöjd, men när jag kollar på filmen så ser det ganska hyfsat ut! Lite trams i språngmarch o nån sne halt)
Läggande under gång. 8 (Långsamt läggande)
Inkallning 9 . (Hopptrams på avslut)
Ställande under gång 9 ("Några steg" stod det, tyckte dock hon ställde sig snabbt när jag såg filmen)
Apportering 8 (tugg som vanligt!)
Hopp över hinder 10 (som vanligt ;) )
Helhetsintryck 10 ( <3 )

Så nu är det tack och hej i denna tråd, nu kör vi vidare på tvåan, med start någon gång efter kommande löp.

*kl*
Vad långt bak tråden hade hamnat nu!
Jag är för tillfället så supernöjd med allt å så kär i min hund att jag bara sitter och ler! Efter debuten har vi tänkt om lite och fa tränar mer kvalititivt och mycket oftare och oj vilken fantastisk hund jag har nu!

Igår körde vi igenom hela programmet med en kompis som TL. Det var en kompis som Google aldrig träffat tidigare och som vi inte tränat med tidigare så jag va lite nervös och det blev faktiskt ganska tävlingslikt och oj vad bra allt gick!

Ett litet fokustapp och nosande vid helt om marsch i linförigheten, lite seg vid hoppet och sned ingång men annars jättebra! Höll ihop hela programmet och hade fin fin attityd och han var med mig mellan momenten!! Det är ju det som varit vår akilleshäl att mellan momenten tappar jag honom och av ren lathet har jag nog oavsiktligt "mutat" in honom tillbaks i arbete. Men nu när jag upptäckt det och börjat jobba på det verkar det lossna och jag bara svävade runt på små moln hela kvällen igår :)

Nu så ska vi jobba på tempot i inkallning och vid hopp över hinder och så köra mycket korta linförigheten med helt om och mkt stegförflyttningar för det tycker han e kul och då taggar han till som tusan!

Tävling igen på lördag i Norrtälje och sen 16/7 i Kista

Wohoo, där satt den! 180,5 poäng och en andraplacering på dagens tävling innebär att vi nu fixat LP1! :banana:

Lydnadskursen i lördags var helt klart värd pengarna även om vi fortfarande har mycket att jobba på innan det är dags för debut i tvåan.

Wohoo, där satt den! 180,5 poäng och en andraplacering på dagens tävling innebär att vi nu fixat LP1! :banana:

Lydnadskursen i lördags var helt klart värd pengarna även om vi fortfarande har mycket att jobba på innan det är dags för debut i tvåan.

Underbart, grattis! :bump::bump:

Men vad kul!!!!
Grattis:banana:
Poängen moment för moment vill vi se;)
Bra, då kommer ni och gör mig sällskap i tvåans tråd då, den är lite... Seg.

Tack alla! Så här såg poängen ut, tilläggas bör att det var en snäll domare. Med en hårdare bedömning skulle vi landat på säkert 10 poäng mindre så det känns skönt att vi i vilket fall skulle fått ett förstapris.

Platsliggande – 10

Tandvisning – 9 Sitter ej (Det var väl det minsta man kunde säga, han försökte hoppa upp i famnen på domaren :o )

Linförighet – 7 Drar sig före, håller inte avståndet, sätter sig snett, springer framför föraren vid språngmarsch (Jag var kanonnöjd, det var faktiskt bara språngmarschen som ballade ur lite, annars var kontakten och koncentrationen riktigt bra!)

Läggande – 9 Gick några steg

Inkallande – 10

Ställande – 9,5 Gick några steg

Apportering – 9 Rullar i munnen

Hopp över hinder – 9,5 Sprang på föraren

Helhetsintryck – 9

*kl*
Jaaaaaaaaaaaa! Där satt den! Tävling idag och 170 p och förstapris!!! Kom 7:a av 12 hundar, efter 1,2,3 och 3 st 4:or :P
Superfin känsla och attityd genom hela programmet, han var med, glad och peppad hela vägen! Jag var nervös men lyckades ändå hålla mig lugn och "grundad".

Poängen (mina kommentarer inom parentes)

Platsliggning: 10 (superduktigt då hunden brevid skällde vilket är det värsta han vet, dock snällt poängsatt för fick ge rejält dk i nedläggandent)

Tandvisning: 8 hoppar, glad

Linförighet: 7 Går ej avslappnat, bra position, dk kropp vid språng o slarvigt avslut, dk vid avslut sitt (Jag antar att det är jag som inte går avslappnat? Världens missförstånd fr språngmarsch till vanlig marsch, G fortsätter så jag backar och gör en inbjudande gest med hela kroppen, varpå han vänder tillbaks, men fokus är inte på topp i helt om halt som var direkt efter missar han helt att jag vänder och jag får kalla in honom till sidan, men annars håller han ihop kalasfint!)

Läggande: 8 segt ner, nosar (japp han började nosa i gräset, har han aldrig gjort förut, men kändes inte som han var stressad snarare superavslappnad)

Inkallande: 9 Tränger vid avslut (skulle behöva bli filmad för det upplever inte jag att han gör..)

Apportering: 7 släpper föremålet (snäll poängsättning, apportbocken var jättetung, trodde inte ens han skulle ta den men han tar och håller ca 2 sek och släpper sedan precis innan jag får kommendering att ta föremålet, jag e nöjd han gillar inte apporten)

Hopp över hinder: 9 stöter i förare i avslut (det märkte inte jag ens)

Helhet: 8 Lämnar föraren, olydig (Lång transport mellan ställandet och apporteringen då sprang han i väg en repa och det krävdes 2 hit innan han lyssnade, kom sedan och fortsatte med samma braiga attityd, behövde bara lätta lite på trycket! Har gått från att rusa iväg efter varje moment och knappt komma tillbaks till detta så jag är kanonnöjd!)

Jag tror aldrig jag har varit så lycklig i hela mitt liv som jag var när jag gick av planen idag!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka