Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag är ju bara nybörjare på det här med att tävla, så jag vet inte alls om mitt sätt är bra...

Men jag har gjort mycket så att jag lagt värde i ordet bra och klappberöm massor. Sen har jag varit noga att beröma tävlingsmässigt nån sekund innan man ger annan belöning och göra det varje gång man sätter ihop ett helt moment.

Sen har jag kört mycket med externbelöning. Och varvat mellan att köra bara ett halvt moment och upp till 3 hela innan varsegod-externbelöning.

Men jag har mycket gratis i att ha en hund som faktiskt tar åt sig väldigt och blir glad av ordberöm och klappberöm. Sen pratar jag lite och peppar honom i transporterna, jag har inte honom i ett ordentligt fot mellan moment utan mer. "jamen kom här duktig kille nu ska vi gå till hoppet, jajjamensan kom då fina hunden!"

Nackdelen är väl att det är klart tävlingsmässigt i ettan och tvåan men i eliten så funkar det ju inte att engagera hunden såpass mycket...

Du får säkert fler och bättre tips av någon som hållit på ett tag!

För min del har jag också svårigheten att min hund väldigt lätt spinner iväg i intensitet och om jag berömmer för mycket kan hon gå i taket och börja skälla. Så jag kan inte göra så som du säger, att dra igång en lite lättsam och lattjo attityd mellan momenten. Inte på tävling iallafall.

Men jag har tränat lite så som du skriver - värde på röst och klappar. Kanske inte behöver vara svårare än att nu bygga på och vänja henne vid att den stora belöningen kommer mer sällan?

Kikat lite i tråden, va duktiga alla är! Blir så sugen på att träna när jag ser alla fina filmer :)

Jag och vovven tränade lite för ett par år sedan men sedan har inte tiden riktigt räckt till och han är inte riktigt den ultimata träningshunden men vi har gjort det som lite hjärngympa bara för att det är roligt. Får man vara med ändå? Ska se om jag inte kan träna ltie med honom i eftermiddag och se vad han minns, just nu tränar vi annars lite agility på skoj.

En gammal bild på mig och Malte när vi tränar apport:

maltis.jpg

Funderar över kedjor..

Kedjar ni alltid i tävlingsmässig ordning eller blandar ni momenten? Brukar ni baklängeskedja?

hrm...som sagt var nog 2 år sedan vi tränade sist och mest på skoj men jag testade några moment nu och även om det inte är vackert så verkar han komma ihåg det mesta. Han är inte så klipsk på att lära sig och blir snabbt tjurig om man "tragglar" så jag har väl inga stora förhoppningar om att det kommer bli perfekt heller utan försöker hålla det på den nivån vi klarar med en bibehållen glad hund. Men bättre än så här ska vi ju iaf kunna bli, det kändes väldigt ringrostigt:o.

Egentligen borde jag inte träna inkallning alls nu för han är inte alls så säker på plats som han var för ett par år sedan, märks att vi inte tränat, men ville iaf kolla om han kommer ihåg så man vet vad man har i dagsläget. Tror vi börja med att fokusera på tydliga kommandon först och främst, känner att han inte riktigt är med på noterna och att jag är lite otydlig eftersom jag knappt minns vilka ord jag använt :o:p. Men han verkade tycka det var roligt att få träna lite, jag började plugga i skåne förra hösten så senaste året har varit sorgligt lite träning när han varit hemma med husse mestadels och det blir likadant till hösten så det är mest i sommar nu jag hunnit göra lite kul med honom.

Nä slut på bortförklaringar så här såg vi ut idag iaf *skäms,skäms* men det kan ju bara bli bättre tröstar jag mig med :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=6LPJYcpAazs&feature=youtu.be

Svårt att filma så det blev bara kort snutt på första grejerna för det mesta hamnade utanför bild, inget bra objektiv till sånt här.

Om någon undrar varför det tar sån tid för hunden att komma med apportören är det för att han frenetiskt letar efter den i det höga gräset :p

KL

Nu har vi smått satt igång igen efter några månaders träningsuppehåll.
Jag har startat en träningsgrupp med 4 vänner som tävlar och tränar olika grenar på olika nivåer, så vi lär oss massor av varandra.

Jag har gått tillbaka och lär in fotgåendet från början, då detta inte riktigt ville fungera.
Problemet är brist på fokus, så nu tar vi inte ett enda steg om det inte är full fokus.
Känns mycket bättre nu, trots att vi har en lång väg kvar innan vi är tävlingsklara. Men nu har jag motivationen och hjälpen för att ta mig vidare.
Får jag linförigheten på plats tävlar vi först Rallylydnadens fortsättning. Om det funkar går vi på tävlingslydnaden.

KL

Här börjar det dra ihop sig för debut! På tisdag i nästa vecka är det dags.
Jag tycker det känns ganska bra. Vi har en del smågrejer som felar, tex sneda sättanden, "krock" vid ingångarna, kontaktsläpp och lite annat pill men utöver detta så känns det rätt så stabilt.

Något jag dock måste ta tag i omgående är att hon har börjat låsa sig vid nedläggandet på platsen. Jag har tränat så mycket på att hon ska vara lugn, gå in lugnt och fint på plan, sitta lugnt och tyst vid min sida innan nedläggning. Och nu har hon börjat låsa sig så att hon inte lägger sig när det väl är dags! Vid ALL annan nedläggning gör hon det jättebra men just platsen, med ingång, ta av koppel osv gör att hon låser.
Måste jag ta tag i nu ordentligt innan tisdag!

Har inte Regelboken i närheten, men du är väl inte tvungen att ha koppel på vid ingången till platsen? Kanske kan det lösa problemet?

Nu har jag skummat reglerna lite snabbt och som jag kan uppfatta det hela så är man inte tvungen! I tvåan vet jag att man inte behöver ha koppel iallafall. Du får fråga domaren innan tävlingen om ingen annan här inne vet mer exakt :) I vilket fall som helst så lycka till!

Okej..
Men jag vet inte om det är lösningen på problemet.. Har tränat en del på kvällen nu och det börjar släppa. Hoppas på det så jag slipper ändra vår inarbetade rutin :)

Förstår det, hon kan ju lika gärna befäst på kommenderingen, tiden eller att det är flera hundar. Hoppas iallafall att du får rätsida på det hela :)

Kl

Körde igenom programmet idag, helt ok för att inte ha tränat på ett tag. Dock är hundar lite för smarta för han vet precis när kommandona kommer vid sättandet efter läggande och sättandet efter stående. Han tjuvar :mad: samma med hoppet han vet så väl att han ska få hoppa och tjuvar gärna, onödiga poängavdrag :(

Kl

Körde igenom programmet idag, helt ok för att inte ha tränat på ett tag. Dock är hundar lite för smarta för han vet precis när kommandona kommer vid sättandet efter läggande och sättandet efter stående. Han tjuvar :mad: samma med hoppet han vet så väl att han ska få hoppa och tjuvar gärna, onödiga poängavdrag :(

Ett tips är att aldrig sätta hunden efter de momenten när du tränar. Om hunden är van vid att momentet avslutas stående/liggande kommer den inte fuska.

Jag har själv märkt att min hund kan sätta sig om jag tittar på henne vid återgången, därför håller jag blicken högt upp och bakom henne när jag går tillbaka och tittar rakt fram tills jag ger kommando. Kan vara något att prova :)

Tjuvar han vid kommenderingen på hoppet eller bara innan du hinner säga kommando?
Har du tränat med låååångt väntetid innan du ger kommandot? Kan du ju göra oavsett om det är kommenderingen eller inte som är problem :)

Om han från träningen är van vid att kommando kommer tex efter 1 minut så kommer han ju inte tjuva sen på tävling när kommandot kommer efter 20 sek.

Senast ändrad:

Tack för tipsen. :)

Är mitt eget fel att han gör som han gör iom att jag tränat som tävling hela tiden. Ska gå tillbaka lite i träningen och göra som du skriver. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka