Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

En del hundar kedjar ju tävlingsledarens "kommendera" med att man kommenderar, så ett tips kan okcså vara att ha någon som säger "kommendera" typ 4 ggr utan att något händer, och att du ibland efter 3-4 ggr kommenderar, och liksom varierar.

KL

Jag och min tös ska ut och debutera den 29 augusti! Ska bli kul!

För min del har jag också svårigheten att min hund väldigt lätt spinner iväg i intensitet och om jag berömmer för mycket kan hon gå i taket och börja skälla. Så jag kan inte göra så som du säger, att dra igång en lite lättsam och lattjo attityd mellan momenten. Inte på tävling iallafall.

Men jag har tränat lite så som du skriver - värde på röst och klappar. Kanske inte behöver vara svårare än att nu bygga på och vänja henne vid att den stora belöningen kommer mer sällan?

Jag har ju absolut inte ditt problem med en hund som gasar iväg av sig själv... men jag kan berätta hur jag tänker ändå.

Jag upplever att jag självmant belönar lite "lugnare" och mer fåordigt när hon blir mer och mer säker, och när hon har en bra attityd i sig själv. Det har kommit helt av sig själv när träningen har gått framåt faktiskt, och jag upplever att det funkar bra! Ordet "åhhh, vad du kan!!" och "bra!" är ord som jag använder för att få henne att verkligen känna att hon har varit duktig.

Däremot i inlärning av nya moment, typ hoppet och rutan, har jag absolut inte varit fåordig, utan där belönar jag liksom med stora tunga artilleriet för att skapa en förväntan hos henne att "woow, i rutan är det skiiitbra".

Jag har ju absolut inte ditt problem med en hund som gasar iväg av sig själv... men jag kan berätta hur jag tänker ändå.

Jag upplever att jag självmant belönar lite "lugnare" och mer fåordigt när hon blir mer och mer säker, och när hon har en bra attityd i sig själv. Det har kommit helt av sig själv när träningen har gått framåt faktiskt, och jag upplever att det funkar bra! Ordet "åhhh, vad du kan!!" och "bra!" är ord som jag använder för att få henne att verkligen känna att hon har varit duktig.

Däremot i inlärning av nya moment, typ hoppet och rutan, har jag absolut inte varit fåordig, utan där belönar jag liksom med stora tunga artilleriet för att skapa en förväntan hos henne att "woow, i rutan är det skiiitbra".

Tack för input!
Har hunnit experimentera lite och kommit fram till att en snabb klapp och ett mjukt "bra" är alldeles lagom :)

Och tänker precis som du, man får skilja mellan inlärning och ex kedjor.

Vad avis jag blir ;), lyx att hunden jobbar för en sån "liten" belöning :). Hur har det gått med platsen?

Ja det är verkligen lyx!
Och jag tänker att det är en stor fördel iom att jag har väldigt mycket mer tävlingsmässig belöning att plocka fram senare i tävlingskarriären då de allra flesta hundar sänker sig lite på tävling :)

Jag tränade platsens nedläggning i förrgår kväll hemma och då kändes det bättre. Läggandet uteblev två gånger men det gick också bra minst 5 gånger!
Men det var ju på hemmaplan och utan kommendering, ska på samträning ikväll så tänker be om hjälp och kolla av det där också.

:)

Jo verkligen! Och det är väl därför det finns fler av vissa raser i eliten också :).

Jag skulle nog träna så att hon inte får en förväntan på vad som ska hända. Typ tar bort kopplet, lägger ner hunden och sedan sätta upp hunden och gå därifrån, ibland blir det plats, ibland blir det kel och gos, ibland blir det lek osv osv.

Aha :D. Jag läste det som igår.

Vi kör 3an på fredag. Jag känner mig inte redo. Skit är det...

Är problemet att hmm inte lägger sig/lägger sig segt?

Jag kör gärna en jättekort plats idag :-)

Kl
Känner att attityden äntligen börjar lossna! Har börjat kedja moment och det går bra utan att tappa attityd och numera äten utan att tappa säkerhet. Likaså långa fotgåenden. Kedja ett helt program är vi dock inte uppe i än.
Attitydträningen i fotgåendet har alltså gett stora resultat och debut känns inte jättelångt bort (1.5 månad kvar, måste anmäla). Dock har bieffekten blivit sämre position, han hamnar lätt för långt ut och bak. Tips? Min plan är att fortsätta med attitydträningen men vara lite kinkigare med positionen. Dock prioriterar jag helt klart attityd över position, underbart att glädjen är där!

Har ju lärt in platsen så nytt. Nu kör vi korta stunder på nästan fullt avstånd på alla möjliga platser, med och utan störning och han ligger stabilt. Och bjuder på hakan i backen i alla andra sammanhang också ;-)

Ska börja lägga lite mer fokus på snabba läggande/ställande samt apporteringen nu tänkte jag. Senaste tiden har jag bara stämt av där och kört dem vid kjedning

Jag har ju en hund som inte är så arbetsglad eller lättmotiverad, men har insett att beröm med röst och en lugn klapp ändå funkar bäst (tvärt emot vad jag trodde). Busa upp honom kan jag göra i andra sammanhang men här verkar han tycka det är obehagligt med för mkt stoj.

Röstberöm funkar bra för oss med, dock måste den vara glad och inte liksom "luuuuuuugn tjej". Haha, miffat beskrivet.

Hon lägger sig inte alls på första kommandot. Låser liksom fast i "nu ska jag sitta väldigt still och vara väldigt lugn".

Ilas låsning verkar ha släppt, skönt! Nu ska vi bara få tillbaka stadgan också ;)

"Träningstävling" idag, var ett gäng som hjälptes åt med kommendering. Jag körde programmet helt tävlingsmässigt och det kändes helt ok.
Inte perfekt någonstans men stabilt.

Det brukar räcka för förstapris i klass 1 och 2. Perfektion behövs dock senare ;)

Hehe ja jag hoppas det kommer räcka :)

KL

Fyra filmer från igår:
Linförighet
Läggande/Inkallning/Ställande
Apportering
Hopp

Och lite bilder:
dsc_0793.jpg

dsc_0797.jpg

dsc_0818.jpg

dsc_0843.jpg

dsc_0887.jpg

dsc_0912.jpg

Linförighet

Det ser fint ut :). Men du ser lite osäker ut, kan du "käcka" till dig lite? Lite mer attityd liksom. TROR att hon följer med med lite större intresse då. Hon tappar fokus på dig lite ibland.

Läggande

Mycket fint! Kanonfint sättande :)

Inkallning

Mycket bra!

Ställande

Mycket fint. Hon tappar lite fokus strax innan, likaså i linförigheten. Men jag tror att det kan bli riktigt bra för er. Hon är ju ung ännu och ni har väl nästan precis börjat som jag förstår det?

Apportering

Kanon!

Hopp

Super :)

Summa:
Det blir många tior om ni gör som ni gjorde på filmen :bow:
Det kommer att bli riktigt bra och ni tar er med säkerhet precis så långt som ni vill :)

Ni är JÄTTEDUKTIGA Line :love:!! Vilken utveckling ni visar på :bow:!

Som Diesen skrev, det stora "problemet" är ju att Ila tappar lite fokus under transporter osv, men det har ju blivit MYCKET bättre så det kommer ni fixa till med lite mer fokus/störningslekar :bump:!

Det ser ju jättetrevligt ut! Tänk på att TL inte kommer att fråga om du är redo inför alla moment som hon gör på filmen, utan han/hon kommer bara att köra på. Man frågar bara inför första moment (linförigheten) om den tävlande är klar.

Lycka till!

Det ser ju jättetrevligt ut! Tänk på att TL inte kommer att fråga om du är redo inför alla moment som hon gör på filmen, utan han/hon kommer bara att köra på. Man frågar bara inför första moment (linförigheten) om den tävlande är klar.

Lycka till!

Fast det där stämmer inte, TL frågar oftast inför de flesta moment (om det inte glöms av) om man är redo eller ej :). Så har det iaf varit på alla tävlingar jag genomfört :D!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka