Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Pappret ligger i bilen så jag får återkomma med det imorgon :)

Har just nu en trött, nöjd malle snusandes på min arm :love:

Så roligt att det går bra! Vi har mycket imponerade av er i våras på buketräffen. Ni har ju kanonduktiga :laugh:

Men gud så roligt! Du måste dela med dig av lite tips, kanske kan använda något till Camaro :D

KL

Jag har börjat träna med en tjej som tävlar i 3:an med sin spaniel. Hon är guld värd! :bow:
Förutom att hon ger mig fantastiskt bra tips, så ger hon mig hopp och självförtroende.
Jag har tidigare bara fått höra att eftersom att Kingston har dåligt föremålsintresse så kommer vi inte alls komma långt.
Men enligt henne är han mycket mer träningsvillig än vad hennes spaniel var i hans ålder (2,5) och nu har de nått 3:an, så då finns det hopp för oss med!

Ville bara flika in lite hur viktigt det är med rätt träningssällskap. Jag var på gränsen av att lägga av med lydnaden, men nu känns det jättekul igen. :banana:

kl

Jag funderar på att återuppta lydnadsträningen med min cocker. Han är 7 år nu och vi tränade lite halvseriöst fram tills han var två ungefär... vad tror ni? Är det stört omöjligt att sikta på en eventuell tävlingsdebut till våren? Förhoppningsvis dyker det upp en kurs vi kan gå under vintern, men det är inget jag kan räkna med då jag bor ganska långt från samhället...

Hur mycket är ändrat i själva Lkl1? Vad rekommenderar ni att jag börjar träna på?

Han har ett hyfsat fritt följ, bra inkallning och en helt ok apportering. Läggande och stälande under gång har jag nog inte tränat sedan han var liten så det får jag börja om med helt. Vad mer? Fjärrdirigering?

Kolla på Line_ns länkar några sidor bak, där har du alla momenten och i stort sett hur dom ska se ut dessutom.

I klass 2 har du fjärr (sitt och ligg), apportering där bocken kastas och rutan som tillkommer.

Förresten

Alla hundar som är registrerade hos Svenska Kennelklubben har rätt att delta i lydnadsprov. Sedan 2008 kan även oregistrerade hundar tävla genom att ansöka om en speciell tävlingslicens.

Innebär det att jag inte kan tävla lydnad med blandisen sen? Hur svårt är det att få en speciell tävlingslicens?

GRATTIS igen!!!!!:bump::bow: Jag visste det skulle gå vägen, du är ju bara så blygsam ;) Nu kan du väl inte låta bli att prova på Eliten, eller.........?

Kolla på Line_ns länkar några sidor bak, där har du alla momenten och i stort sett hur dom ska se ut dessutom.

I klass 2 har du fjärr (sitt och ligg), apportering där bocken kastas och rutan som tillkommer.

Tackar! Jag såg nu att det är samma moment fortfarande, så då kan jag ju fortfarande ta hjälp av Lydnadsboken mfl som står i bokhyllan :)

Haha, du är ju för himla söt :D :love:

Jag trodde faktiskt inte att det skulle gå. I måndags var jag väldigt nära på att avanmäla oss. Jag är rätt glad idag att vi körde ändå!

Ja, vi ska testa på eliten också. :)

"vi ska testa på eliten också"... *fnys*
Vadå TESTA?!
Ut å ta championatet! Ja, jag vet att det är bruks du satsar på i första hand, men nu när ni kommit så här långt så finns det ju inget som stoppar er!
GO FOR IT!!!! :D (ingen press.. ;))

Jag och Troja kämpar för att komma ikapp, men det går trögt :angel:

Men det kommer gå! Det är jag säker på, ni har klart potential :D

Ja, jag är lite anti att det ska vara så förbaskat strikt. Men jag håller med om att det är dumt att inte iaf försöka och göra sitt bästa. Tror dock att han kan behöva mogna lite. Han är ju bara 2,5 :)

Bara det lossnar med den där helvetesapporteringen så.... Så viktigt moment *suck* Fungerar ju att ta sig igenom klass 1 och 2 utan ordentlig apportering, men sen kommer man inte särskilt långt om den inte sitter som den ska *dubbelsuck* ;)

Fick en del nyttiga tips på clinic för Anders Kjernholm, undrar om han kan tänja sig bo här en vecka eller två så vi får ordning på skiten... :D

Då så, kritiklappen inhämtad från bilen :)

Temat för dagen var krav och tillit. Jag ställde krav och litade på att han skulle leverera. Jag var faktiskt inte ett dugg nervös dessutom :D

Sittande i grupp och platsliggning 10

Fritt följ 8.5
sns, något långt fram

Med krav har vi kommit långt! Fot är att titta på mig och inget annat trams. Dock blir det såklart JACKPOTT de lux när en svår störning varit närvarande och han har kunnat hålla sig i skinnet. Jag är förbaskat dålig på att ställa krav när det kommer till "cirkuskonster". Jag vill att vi i första hand ska ha kul ihop.

Sättande 8
Sitter ej helt still

Han tog ett litet "skutt" bakåt när jag kom fram. Han reste sig dock aldrig, såg rätt sött ut.

Inkallande m ställande 9
sns

Glad matte :)

Rutan 10
...

Jag har världens bästa malle :love:. Han tittade åt fel håll när tävlingsledaren kommenderade att sända. Men jag litade på honom. Han sprang först snett åt höger från rutan (dit han tittat), men såg att rutan inte var där och tittade fram, såg den och tokrusade dit! Ställde sig helt rätt mitt i (gör han inte ens på träning utan tenderar att stå i rutans högra kant) väntade, la sig blixtersnabbt och låg tryggt under min vandring. Kom som ett skott på inkallningen och föll in snyggt vid min sida.

Hoppapport 9
lätt tugg

Nöjd ändå, men tugget ska bort helt

Metallapport 9
sns

Vi stod i en sluttning så apporten rullade all världens väg. Lockande för att styck jaktgalen malle. Han hade jättebra fart tillbaka in, tyvärr lite slarvigt sättande men han höll den så fruktansvärt bra och målmedvetet!

Vittringsprov 6.5
Lyfter fel, tar rätt. Tugg

Helt klart vår akilleshäl. Han är väldigt glad i att bara hålla i pinnarna, tar en per automatik i bara farten (förslag på hur vi ska få bort det? Han gör det sällan på träning numera). Han jobbar dock ruskigt snyggt genom att vinda sig fram till rätt.

Fjärren 5
Flyttar framåt, utför 4 kommandon

Jag fick ge ett extra kommando + att han skiftade själv på en. Aj aj...

Helhet 9
Hunden ngt långt fram

Så går det när man litar på sin hund ;). Nästa tävling i lydnad blir inte förens i December.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka