Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Linförighet

Det ser fint ut. Men du ser lite osäker ut, kan du "käcka" till dig lite? Lite mer attityd liksom. TROR att hon följer med med lite större intresse då. Hon tappar fokus på dig lite ibland.

Läggande

Mycket fint! Kanonfint sättande :)

Inkallning

Mycket bra!

Ställande

Mycket fint. Hon tappar lite fokus strax innan, likaså i linförigheten. Men jag tror att det kan bli riktigt bra för er. Hon är ju ung ännu och ni har väl nästan precis börjat som jag förstår det?

Apportering

Kanon!

Hopp

Super

Summa:
Det blir många tior om ni gör som ni gjorde på filmen :bow:
Det kommer att bli riktigt bra och ni tar er med säkerhet precis så långt som ni vill :)

Tack för kommentarerna!

Jag får samma order av min agilitytränare, jag har en tendens att "säcka ihop" liksom så helt rätt att jag behöver sträcka på mig och ta fram attityden!

Det är linförigheten jag var mest missnöjd med.. Jag vet inte om det kanske är så att hon inte orkar hålla fokuset uppe hela tiden, men det blir alldeles för mycket släpp.. Skulle önska att det var mer "du och jag matte" som i en bubbla. Tips på hur man når dit?
Som det är nu så blir hon ju väldigt lättstörd..

Jag har haft henne sen i mars så det stämmer att vi inte hållt på så länge!

Jättetack!

Ni är JÄTTEDUKTIGA Line :love:!! Vilken utveckling ni visar på :bow:!

Som Diesen skrev, det stora "problemet" är ju att Ila tappar lite fokus under transporter osv, men det har ju blivit MYCKET bättre så det kommer ni fixa till med lite mer fokus/störningslekar :bump:!

Åh nu blir jag generad när vi får så mycket fina kommentarer :o:D
Jag som tyckte det var halvbra bara.. Men du har ju rätt, när man tänker på hur det sett ut förut så :p

Kan du inte tips om de där fokus och störningslekarna du nämnde?

Det ser ju jättetrevligt ut! Tänk på att TL inte kommer att fråga om du är redo inför alla moment som hon gör på filmen, utan han/hon kommer bara att köra på. Man frågar bara inför första moment (linförigheten) om den tävlande är klar.

Lycka till!

Tack!
Det ska jag tänka på :)

Kan du inte tips om de där fokus och störningslekarna du nämde?

Det finns huuur många sätt som helst att träna fokuslekar, men här är två filmer där jag tränar fokus/störning med Lyxa, så får du lite idéer :)!

Ingångar på plan

Störningsträning i fotgåendet

Tricket är ju bara att börja lekarna med så lätta störningar som möjligt, så man vet att hunden är med på noterna att det är fokus på mig som gäller (kan ju vara att bara ha hunden sittande i fotposition och klicka för fokus som start), och sen lägga på små stegrande störningar (ex någon som går runt er, sen pratar, sen klappar händer osv) så att hunden lär sig att den ALLTID tjänar på att hålla fokus på dig, vad som än händer :laugh:!

Tack! Får klura på lite övningar :)

Och nu vill jag helst sätta igång och träna NU men har ju bestämt att Ila behöver en vilodag.. Hatar vilodagar :angel:

Jag frågar endast inför linförigheten och när jag själv tävlar så har jag bara blivit tillfrågad då också. Kanske är olika trender i olika delar av landet?

Kan så vara, kan ju också vara olika från TL till TL :laugh:? För mig veterligen står det väl inget om detta i lydnadsreglerna exakt hur förfarandet om förfrågningar innan moment ska gå till :)? Om det gör det så har jag missat det iaf (tur att min TL auktorisation har gått ut känner jag nu :D!)

Tack! Får klura på lite övningar :)

Och nu vill jag helst sätta igång och träna NU men har ju bestämt att Ila behöver en vilodag.. Hatar vilodagar :angel:

Äsch, lite fokusträning passar absolut in under vilodagar, särskilt när man sätter igång med träningen, så är den ju så enkel ;)!

Samma här. Den enda som inte har frågat inför alla moment var TL på min senaste tävling. En torr träbit hade varit mer engagerad i oss tävlande...

Annars har jag överlag haft en väldig tur hittills måste jag säga. :)

Jag gick kursen ganska nyligen och då påpekades att man inte ska fråga inför varje moment. Den tävlande är skyldig att vara redo när man ställt upp på "punkten". Men det står ju inget om det i reglerna (de tar ju över huvud tagit inte upp kommenderingen och hur den ska gå till) så jag antar att det är lite upp till TL.
Själv föredrar jag att TL "kör på", tycker det blir tjatigt med samma fråga hela tiden! Sedan tar det ju onödig tid också...

Jag tränar sällan på att transportera mig långa sträckor. Utan kör mycket stanna, sväng, spring osv. Så att hunden tänker "bäst att vara med, för snart hittar hon på något" :)

Även jag ska kika på Mosters länkar :D

Som jag har lärt mig så ska TL vara en guide för den tävlande, lite "stöttepelare" och som tävlande tycker jag att det känns väldigt bra att få frågan :)

Iaf på mig så KAN TL ha en ganska stor inverkan.

Vi fick en superbra TL på vår debut! Hon gav mig försynta små påpekanden som t.ex. att inte ta med egen apportbock in ;), att stoppa undan kopplet på platsen (virrpanna....), länga kopplet lite mer i linförigheten. Allt utan att jag kände mig dum. Och frågade om jag var redo.

Kl
Jättebra med tips på störningslekar! Ska kika på filmerna sen.

På träningen i onsdags hade jag en småseg men ändå positiv hund. Körde en kort (klockade inte men kanske 30 sekunder?) platsliggning med 2 andra hundar och han låg stabilt. Hakan i backen större delen av tiden men tyvärr inte hela.
Börjat träna lite mer på gripande i apporteringen senaste dagarna, går hyfsat. Tror jag långsamt börjar få fram lite mer jävlar anamma hos honom generellt. Håller på att värdera upp tävlingsmässiga belöningar också enl tips tidigare i tråden, mycket bra.

Nä, inte ett dugg, bara virrig! Jag höll på att missa platsläggningen också, stod med R uppe vi stugan och tittade på (!!!) när TL påpekade att det tydligen fattades någon.......

Ska inte du tävla idag Disen?

Mia: Tack för att du la ut filmerna :). Superbra nu när vi ska tävla snart!

Fast det där stämmer inte, TL frågar oftast inför de flesta moment (om det inte glöms av) om man är redo eller ej :). Så har det iaf varit på alla tävlingar jag genomfört :D!

Håller med, dock frågar de ofta "är ni redo" och sen kommer kommandot direkt innan man hunnit svara ;)

Jag kommer inte ens ihåg om jag blev tillfrågad idag :p. Jag berömde dock TL MYCKET efter tävlingen. Hon blev certifierad testledare idag. Det bådar gott för framtida tävlingar :)

Grattis :banana::bump::bump:!!

KL

Kul om filmerna gan ge lite störnings/fokus-träningsinspiration :laugh:!

Stort Grattis Disen!! :banana: Härligt!
Kan vi få poängen kanske? ;)

kl
Var på klubben och tränade för första gången på någon månad igår. Har velat träna hemma och befästa motivations- och attitydsträningen ordentligt innan störningen med andra hundar kom in. Gick över förväntan på den delen! Nu har jag en hund som vill göra något på lydnadsplanen, hon ber om att få utföra moment och testar vad som kan funka för att matte ska blir glad! Extremt stoor skillnad mot hur hon var tidigare i somras då hon mest släpades omkring på plan..

Nu ska vi bara ta tag i resten också men det kommer vi göra redan om ett par veckor då kurserna börjar. Fick reda på igår att hon som jag fått attitydsträningen ifrån ska ha lydnadskursen i höst. Perfekt!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka