Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Då var debuten avklarad!
Trots att vi hade den stora oturen att få höra två skott på nära håll precis innan vi ska in för linförighet (skotträdd hund, blev väldigt uppstressad) så lyckades vi ta förstapriset! Woho!

Poängen
Platsliggande: 10.
Tandvisning: 9. Skäller.
Linförighet: 6,5. Start skall, pendlar något.
Läggande: 9,5. Bra, fin framföring, fin kontakt, bra ner, avslut.
Inkallande: 10. Bra tempo, utmärkt in.
Ställande: 9. Fin framföring, 1 steg.
Apportering: 8,5. Tar fint. Håller utmärkt. Reser sig.
Hopp över hinder: 9,5. Utmärkt hopp. Avslut.
Helhetsintryck: 8. Skall under moment. Mycket fint förararbete.

Summa: 176,5. 1a pris och 3e placering!

Är ledsen över att Ila fick en stressfylld upplevelse men väldigt nöjd och stolt över att hon ändå höll ihop så bra!

Nu satsar vi på klass 2 :laugh:

Så duktiga ni är! Grattis! Tyckte inte att TL frågade om du var redo inför varje moment men jag kan ju ha hört fel... :)

Grattis, det såg jättefint ut, du höll ihop henne bra trots att hon stressade upp sig pga skotten. Mycket snyggt gjort alltihop. :)

/Åsa A som var tävlingssekreterare ;)

Grattis! Skönt att ha debuten avklarad va!?;)

Tyckte det såg väldigt fint ut. Synd bara på skotten, vilken maximal otur!
Framför allt, vilken otroligt stor skillnad det är på henne nu mot de första filmerna vi sett. Vilket fantastiskt arbete du har lagt ner. Ni kan gå hur långt som helst! :D

Grattis, det såg jättefint ut, du höll ihop henne bra trots att hon stressade upp sig pga skotten. Mycket snyggt gjort alltihop. :)

/Åsa A som var tävlingssekreterare ;)

Ah, det är så roligt när man inser att man träffat folk från buke "ute i verkligeheten" :D

Tack tack!

Tack!
Ja det känns skönt!

Tycker verkligen gårdagen visade vilken hög lägstanivå vi jobbat upp, för några månader sen hade vi ALDRIG kunnat prestera så under de förhållandena som blev.

Tänk att lilla jag har fått chansen att jobba med en så underbar hund :love:

Jag frågar om föraren är redo innan första momentet (linförighet/fritt följ), efter det så räknar jag med att ekipaget är redo att genomföra HELA tävlingen. Detta tyckte även min lärare på TL-utbildningen och jag fick superkritik av domaren på "uppkörningen". MEN naturligtvis så tittar jag på hunden och kommenderar inte iväg ekipaget om hunden är lite ofokuserad just då. Samma sak tänker jag på när jag dirigerar runt i momenten. Det går inte att vänta hur länge som helst, men någon sekund här och där kan göra att ekipaget får lite bättre förutsättningar att lyckas.

Ah, det är så roligt när man inser att man träffat folk från buke "ute i verkligeheten" :D

Tack tack!

Jag hoppas på att hinna träffa Ilas syster (visst var det så va..?), Lyxa och matte MosterMia nu i helgen på Gotland mellan utställningsringarna :D

Jag hoppas på att hinna träffa Ilas syster (visst var det så va..?), Lyxa och matte MosterMia nu i helgen på Gotland mellan utställningsringarna :D

Jepp, Lyxa och Ila är kullsyskon (fina systrarna Svart :love: ).

Hoppas vädret på Gotland är bättre än här, här SPÖregnar det just nu :p! Perfekt bilåkarväder (ska åka ca 5 timmar till vårt övernattningsställe idag och ta färjan över i morgon) men inte såååå kul utställningsväder :D!

Så, slut på OT ;)!

Edit; cooolt, nu har min ändring på användarnamn gått igenom! Vad konstigt det såg ut vid första anblick, är så van vid det gamla:D!

kl
Första inlägget i tråden, men jag följer er iaf ;)
Jo, jag sitter och velar. På om jag ska anmäla mig och Rut till vår första lydnadstävling.
Vi "kan" alla moment, inte med perfektion kanske, men helt ok. Jag vet dock inte hur hon beter sig i tävlingssammanhang (har bara ställt ut hittills).
På gruppträningar fungerar hon rätt bra.
Platsliggning har fungerat bra, hon har inte stört, men inte heller blivit störd av en annan hund.
Jag har (om jag anmäler) inga skyhöga förväntningar, skulle vara kul med åtminstone ett tredjepris.

Men vad händer om jag anmäler mig?
-Om Rut springer ifrån mig? Till en annan hund?
-Finns det något fel man kan göra så att hunden inte är välkommen mer, typ blir avstängd?

Jag tror inte att hon kommer springa från mig, spec inte när vi är på planen, men lixom, en 1årig faraohund är inte det pålitligaste djuret ;)

Vad tycker ni?

Jag tycker att (om platsliggningen känns bra och trygg, vilket den verkar av det du skriver) du absolut kan anmäla :laugh:! Hur det än går så är det perfekt information för framtida träning! (och så är det kuuul med lydnadstävling :D! )

Ang detta:

-Om Rut springer ifrån mig? Till en annan hund?
-Finns det något fel man kan göra så att hunden inte är välkommen mer, typ blir avstängd?

Sker det under platsliggning så ska du bli rapporterad, vilket efter ett par rapporteringar ska utmynna i avstängning viss tid.

Springer hon ut till annan hund så kan du bli diskad från fortsatt tävlan (har dock sett tillfällen då hund fått fortsätta programmet med bara ett nollat moment, under förutsättning att hunden är under kontroll under resten av programmet), och om det skulle råka bli fight så ska det bli rapport av det med.

Men drar hon "bara" en repa på/runt planen under ert program så kan det räcka med att du bara får poängavdrag (om du kan få henne till dig under rimlig tid). Anses hunden vara "ur hand/okontrollerbar" så kan du bli diskad från fortsatt tävlan.

Men känner du att ni kan momenten, det funkar bra på platsliggning, det fungerar hyfsat på gruppträning... anmäl och testa på säger jag :laugh:!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka