Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hjälp! Jag anmälde. Å herregud vad nervös jag blev! Nu blire hårdträning.

Får man vara med? :) Har en 6-månaders bearded collie som jag så småningom SKA komma till start med. Just nu är väl det målet ;) jag är ingen tävlingsmänniska så det blir stort! Det hade varit roligt att komma till start i vinter innan han blir ett!

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Tränat själv rätt mycket med mina andra hundar. Annars mest allmänlydnadskurser.

Säkrast på: Linförighet

Osäkrast på: Typ allt annat, haha! Vi har inte hunnit börja träna alla moment än så det är ju inte så konstigt

Håller till: Västkusten

Mål: Komma till start

Just nu tränar vi mest på ingångar och apporten. Och lite smått på platsen. Han har ett snabbt läggande så jag tror läggande under gång blir hyfsat lätt när vi sätter igång med det, men vi får se:)

Vi ska blrja en agilitykurs i september, jag hoppas att samarbetet och farten där kan gynna lydnaden, han tycker verkligen det är jätteroligt!

Kör samma som Glimfeather, eftersom jag oxå är ny i tråden :D

Tävlingserfarenhet: Nej, enda tävlingsammanhanget är utställning, men där har jag lärt mig att jag har fått darriga nerver ;)

Träningsvana: Sådär. Har gått några allmänlydnadskurser, och tränar en hel del själv, ibland i grupp. Har börjat ta privatlektioner, gått 2 (suveräna) hittills.

Säkrast på: Platsen, ställandet

Osäkrast på: Läggande.

Håller till: Norr om Stockholm

Mål: Ta ett förstapris

Dröm: LP1

Läggandet satt som en smäck förut, men iom att vi började med ställande så verkar Rut tro att det är det som gäller nu....
Så just nu är det något som vi fokuserar på. Annars kör vi en hel del fritt följ och ingångar, de övriga momentet fungerar ganska bra.

Senast ändrad:

Då kan kanske vi också vara med här. Har en snart 7 månader gammal Kelpiehane. Har också som mål att någon gång starta lydnadsklass 1 och hoppas på att kunna göra det nästa sommar iaf. När vi gjort det så får vi se hur vi går vidare därifrån.

Tävlingserfarenhet: Inte inom hund förutom en utställning.

Träningsvana: Inte så mycket med hund. Har gått valpkurs, några privatlektioner med andra valpar ur samma kull och har precis börjat en grundkurs i tävlingslydnad.

Säkrast på: Inkallningen kanske.

Osäkrast på: Ställandet och uthållighet i fotgående/linföringhet.

Håller till: Västerås

Mål: Starta och det ska kännas bra.

Dröm: Att utvecklas så mycket (jag som förare) att start i Lkl 3 och/eller högre bruks kan vara aktuellt.

Första tillfället på lydnadskursen gick väldigt bra. Gjorde platsliggning med andra hundar för fösta gången och det gick över förväntan, ingen antydan till att resa sig. Valde dock att inte gå så långt bort och att gå fram och berömma relativt ofta. Hopp verkar han förstå ganska bra nu och vi fick till någon bra ingång efteråt :D

Jag får dock kämpa lite för att få hans uppmärksamhet ibland eftersom han börjar bli könsmogen och gärna nosar på backen och markerar (inte OK på träningsplan)överallt. Men vi jobbar extra mycket med kontakt just nu och det verkar ge resultat ganska snabbt.

+Farao och Glimfeather Välkomna till tråden! :bump:

kl
Har börjat komma igång med lydnadsträningen på allvar nu och det är riktigt kul! Kanske ffa för att Ebun också tycker det är kul nu!
Var på klubben ikväll och tränade på Öppenträningen. Många hundar på plats och med det mycket störning. Det jag är mest glad över är att hon verkar tycka att det ärjag som är viktigast på plan numera, inte alla andra hundar! :D
Fokuserar så otroligt mycket bättre både under momenten men även mellan och vid transportsträckor. Det är verkligen stora framsteg för oss!
Kursen kör igång snart och jag är såå taggad!:)

kl

Nervöös! Anmälde oss precis till första tävlingen :D
Dock är den inte förrän om en dryg månad, men lika bra att ha det gjort så kan jag inte banga ;)
För tillfället verkar han ligga stabilt, funka att peppa igång, positionen blir sakta bättre iaf när han är peppad, likaså snabbheten i ställande och läggande men där måste jag jobba lite mer.
Vill ha bättre gripande och hållande på apporteringen också, några tips där? Speciellt när han står i rätt position och tittar på mig blir det lätt att han bara låter den ligga i munnen och använder tyngdkraften istället för att aktivt hålla i den, om ni förstår vad jag menar?

kl.
Jag och Rut åkte ner på öppenträningen igår, (tema agility=mycket hundar och en del tjo och tjim ;)).
Vi testade inte det, utan ägnade första 20 minutrarna åt att bara titta på de andra hundarna. Rut var rejält uppe i varv, skällde och gnällde en del. Efter 20 min så var hon lugnare, om än inte helt fokuserad på mig, men vi körde igång med linföring, som fungerade över förväntan, med tanke på hennes sinnesstämning.
Efter ett tag vågade jag koppla loss, och :banana: hon fortsatte fokusera på mig!
Läggandet går inte något vidare, hon verkar osäker på om jag verkligen menar vad jag säger, så hon fortsätter följa mig, om än mer dämpat.. Testade att gå baklänges, då lade hon sig bättre, så vi kör det i några dagar tror jag. Något annat tips?

Hopp gjorde vi bara en gång, men det fungerade så bra, och då var många andra hundar nära oxå, jag blev supernöjd!

Testade platsliggning, men en bit ifrån, tillsammans med en kompis hund (som inte har tränat så mycket på det, klumpigt av mig). 2 ggr reste de sig, Rut när den andra hunden gjorde det. 3e gången stod dennes matte kvar, då låg Rut tiden ut.

Jag är ganska nöjd, hon uppförde sig bättre än väntat!

KL

Vi åkte iallafall på gårdagens lydnadstävling i åtvidaberg, trots att jag bestämt mig för att avstå nu när vi fått vårt förstapris. Det gick verkligen jättedåligt!

Fick ett 3e pris m 133 poäng. Mycket missar, två nollade moment och en allmänt lite stressig/orosfylld känsla.

Varför varför kunde jag bara inte stannat hemma och fått känna mig duktig sen tisdagens tävling? :p:angel:

Inte så att det spelar någon stor roll med en misslyckad tävling men hade mycket hellre jobbat vidare mot tvåan med känslan "fan va vi är bra!".

Grattis till 1:a priset!!

Och tillägger med anledning av inlägget här senast, fy vad tråkigt... ibland ska man bara lyssna på sin magkänsla!

KL

Jag har ett bekymmer... är anmälda till vår första tävling på onsdag och allt känns bra, det enda problemet vi har är tandvisningen. Jag har en tös som är lite skeptisk och skygg för okända karlar, hon ryggar undan om hon tycker karln är läskig och det ger ju en nolla. Nu är domaren på onsdag givetvis en man, förvisso en liten man... men ändock en karl. Hur ska jag resonera? Ska jag starta eller inte?

Att du får en nolla innebär ju egentligen inget mer än att du förlorar poäng. Momentet är obligatoriskt, men man får nolla det och ändå fortsätta tävla (jag var tvungen att kolla med min domarvän att det var så, så det stämmer ;)).

Det jag tänker är väl om hon går att peppa igång igen efter att kanske fått en liten dålig känsla efter tandvisningen? Med lite tur så drar du ett senare startnummer än nummer 1 och får henne att känna sig tillfreds igen.

Lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra :)

Åh jag är så osäker. Aja, får hoppas på att hitta en karl idag då... ;). Det är ju alltid surt att tappa poäng... Får fnula lite till.

Skulle du startat Carina?

Utöver vad Carina svarat så tänk på att ibland är det tandvisning i samband med linförighet, och inte vid platsen. Det var det som hände oss i åtvidaberg. Min hund tyckte domaren var skitläskig och sen kom hon aldrig till ro eftersom vi inte fick någon tid på oss inför nästa moment.

Svårt att veta hur du ska göra, bara du som kan avgöra.

Hoppas du hittar någon karl som kan hjälpa dig idag :D

Ja, det är surt att tappa poäng, men om jag har förstått dig rätt, så har du ändå fått rätt bra ordning på tandvisningen nu på sistone? Fundera lite, känn efter hur det känns ikväll och bestäm dig efter det!

Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort. På ett sätt är det bra för er att komma ut och få lite tävlingserfarenhet eftersom du ändå betalt anmälningsavgiften, men om du är osäker på hur hon ska fixa tandvisningen så känner hon ju också det, och då blir det nog ett nollat moment. Gud vilken svår fråga! ;)

Utöver vad Carina svarat så tänk på att ibland är det tandvisning i samband med linförighet, och inte vid platsen. Det var det som hände oss i åtvidaberg. Min hund tyckte domaren var skitläskig och sen kom hon aldrig till ro eftersom vi inte fick någon tid på oss inför nästa moment.

Svårt att veta hur du ska göra, bara du som kan avgöra.

Oh no, det var ju supertaskigt! Domarna här kör alltid tandvisning efter platsen, iallafall de tävlingar jag sett på hemmaplan.

Jag veeet det är skitsvårt!! Vi har ju inte kunnat träna tävlingsmässig tandvisning i och med att vi raggat upp män på plats liksom. En domare är ju ändå runt omkring hela tiden och hon kommer ju ha sett honom tidigare och sådär... Hjääälp ;).

Hur reagerar hon på män som hon sett vandra omkring tidigare då, men som hon inte fått hälsa på? Eller det kanske ni inte har testat.. Fasen så svårt!

Känner du att hon kan klara det utan att gå ner sig alltför mycket hade jag nog startat. Jag är helt säker på att era övriga moment funkar fint, men det är som sagt helt beroende på hennes reaktion efter tandvisningen.. Mer än så kan jag inte hjälpa dig :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka