Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!
kl.
Jag och Rut åkte ner på öppenträningen igår, (tema agility=mycket hundar och en del tjo och tjim
).
Vi testade inte det, utan ägnade första 20 minutrarna åt att bara titta på de andra hundarna. Rut var rejält uppe i varv, skällde och gnällde en del. Efter 20 min så var hon lugnare, om än inte helt fokuserad på mig, men vi körde igång med linföring, som fungerade över förväntan, med tanke på hennes sinnesstämning.
Efter ett tag vågade jag koppla loss, och
hon fortsatte fokusera på mig!
Läggandet går inte något vidare, hon verkar osäker på om jag verkligen menar vad jag säger, så hon fortsätter följa mig, om än mer dämpat.. Testade att gå baklänges, då lade hon sig bättre, så vi kör det i några dagar tror jag. Något annat tips?
Hopp gjorde vi bara en gång, men det fungerade så bra, och då var många andra hundar nära oxå, jag blev supernöjd!
Testade platsliggning, men en bit ifrån, tillsammans med en kompis hund (som inte har tränat så mycket på det, klumpigt av mig). 2 ggr reste de sig, Rut när den andra hunden gjorde det. 3e gången stod dennes matte kvar, då låg Rut tiden ut.
Jag är ganska nöjd, hon uppförde sig bättre än väntat!