Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag har också en hund som blir tokglad över att någon vill hälsa på just honom men tror inte att vi fått lägre än 8 trots det. Senast totalvägrade han att sitta, studsade upp i famnen på domaren och försökte ge henne en puss - och vi fick 9...

Ah, det gick sjukt bra! Plats med skott, första gången, förvisso stod jag typ 1 m ifrån henne, but still. Hon brydde sig inget alls, skönt! Och jäklarns vad vi börjar få koll på linförigheten nu, svängarna börjar verkligen hitta hem och jag börjar få koll på mina fötter (som trots allt är en vä och en hö, inte två vä som jag tidigare trott). Ska försöka anmäla mig till någon tvling fram mot oktober och hoppas på att vi har löst tandvisningen tills dess.

Aja, det är väl meningen att vi ska vänta då... Ska träna för Lotta Linusson igen på fredag :).

Roligt! Då är ni påväg in i brukset ;)

Har du "torrgått" nånting? Jag gör det ibland, väldigt nyttigt. Då slipper man hålla koll på hunden också.

Skönt att höra. Frågade på kursen igår och de samma sak.

KL.
Fick anledning att vara sååå stolt över min lilla Kiro igår på kursen när vi tränade vänstersväng-halt i linförigheten. Han fattade direkt att han skulle "svänga" in bakdelen för att hamna i utgångställning. Några av de andra fick hålla på och locka på sina hundar för att de skulle göra det.

Vi fick även göra en inkallning och enligt kursledaren var den 10-mässig :) Bara matte lär sig stoppa undan kopplet lite snyggare :p

Gjorde platsliggning med andra hundar för andra gången i livet och han låg kvar trots att ena hunden bredvid flyttade på sig men han satte sig upp innan kommando när jag gick tillbaka så vi får träna mer på det. Sen måste vi även träna på läggande vid sidan.

Haha japp! Vi sniglar vår väg in i bruksvärlden, saaakta saaakta! Vi ska förövrigt på sökläger den 7-9 september :). Ska bli superkul att se om det kan vara något för tokfian och mig!

Torrgå är supernyttigt, jag gör det då och då, det är verkligen bra! Att det ska vara så svårt att svänga liksom...

Härligt! Vi ska på sökläger i oktober med riesenklubben :)

Jo, men det är det! Jag brukar hjälpa hunden genom att vrida huvudet åt det håll jag ska, den "halvhalt" och sväng.

KL

Och på tal om det, vilket håll svänger ni helt om? Höger, vänster m hunden vänster eller vänster m hunden höger?

KL

Och på tal om det, vilket håll svänger ni helt om? Höger, vänster m hunden vänster eller vänster m hunden höger?

Nu fattar jag inte riktigt hur du menar med vänster åt två håll.. Kan hunden gå på mer än ett sätt när man gör helt om vänster? :confused:

Men vi har tidigare gjort helt om vänster, har dock ändrat nu till helt om höger.
Min hund har bra bakdelskontroll och jag tyckte att vänster var snyggast men då hon också ibland tenderar att ligga för långt fram i positionen förstärktes det i varje helvändning så det blev faktiskt bättre med höger. Hade trott att det skulle bli svårt då jag tycker att vi gör så dåliga högersvängar men inte, ibland blir man förvånad ;)

Jag svänger höger vid helt om. Jag må ha en liten rottis, med bra bakdelskontroll, men det ser snyggast ut om jag svänger helt om till höger :-)

Härligt att höra! Ni är då så duktiga så :) Vi ska iväg och träna ikväll, ska försöka få någon att filma oss lite då, måste se om det blivit någon skillnad sen sist vi filmade :D

Jag svänger åt höger! Det har funkat bäst hittills, hon har haft svårt att få koll på sin bakdel och är ju en rätt stor Rottistik.

Kivina: Vad kul med film! Jag vill jättegärna se sen om jag får, så himla roligt att följa er. Jag har ju typ helt lagt ner bloggandet nu, så jäklarns tråkigt att aldrig få nån feedback... så om man vill se film på mig får man tjata här eller på FB :p.

Yes, du kan svänga vänster och hunden höger, den går liksom precis likadant som om du svänger höger runt dig. Det är grymt snyggt! Kolla på tuben på IPO-lydnaden (sök IPO B). Det är inte många som gör det idag. Jag hade det på min första hund för 15 år sen.

Jag brukar köra alla 3 på träning. På tävling alltid höger om, men har funderat på att byta.

Vi borde döpa om den här tråden till Träning och tävling i Bruks och lydnad-tråden.

Undra varför det inte används?

Jag tyckte faktiskt det såg mest konstigt ut, inte alls tjusigt..

Kan dock bero på att jag inte gillar när förarna vänder så jäkla snabbt som de tycktes göra på alla IPO filmer jag såg, ser bara hafsigt ut..

Hehe oj vilken svår fråga :D

Jag vet inte riktigt, men i relation till min kommentar om snabba vändningar så föredrar jag målmedvetna men liksom lugna vändningar där man får ett jämnt och harmoniskt intryck.. Typ :p

Jag tycker helt om vänster är väldigt snyggt om position och bakdelskontroll är på topp :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka