Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Grattis!!

KL

Jag har legat sjuk sedan i torsdags men idag orkade jag släpa mig ut för ett kort lydnadspass. Positionen i fotgåendet börjar blir helt ok, framförallt i språngmarsch!
Tränade också lite apportering, rutan och platsliggning.
Väldigt nöjd :)

KL

Nu har jag anmält till våra första lydnadstävlingar! Ska starta i Linköping den 21 augusti och i Åtvidaberg den 23 augusti. Nervöst värre! :D

Wee!

kl
Har kört ett lyckat träningspass nu ikväll! (eller egentligen två, men ett var mest agility-, lek- och attityd inriktat).
Pass nr 2 blev också attitydintiktat men specifikt på fria följet. Mycket nöjd både med Sigges attityd och att vi hade ett träningspass helt utan tjat (eller ja, nästan helt utan kommandon öht) och enbart positiv attityd från oss båda.
Klickade kontakt i hyfsat rätt position (eller ja, kontakt och bra attityd på min vänstersida gåendes åt samma håll som jag), så väldigt låga krav. Funkade jättebra, jättefin kontakt och attityd. När han började bli mindre intresserad varierade jag mellan att sätta honom och säga åt honom att stanna, gå en bit och sen säga varsågod, alt. springa därifrån, byta riktning och liknande. När han tappade koncentrationen helt sa jag ingenting utan bara bytte håll så kom han direkt.
Tänkte fortsätta såhär ett tag, får väl se om positionen blir lidande av det men lite får det ju vara värt.

Som sagt, simpel träning men mycket nöjd över attityden! Det som är så svårt är att avsluta, han fortsätter ju gå "fot" och vilja ha godis även när man går av honom efteråt osv. Jag säger bara bra och varsågod då, funkar hyfsat iaf.

kl
Full av tankar efter kvällens träning! Varför man spenderar hela kvällen ute i regn och nu sitter ner för första gången på 4½ timme är inte en av de funderingarna :p

Dels kring lydnaden, men framförallt om att "bygga upp" en tävlingshund och hur komplext det är. Ska nog skriva ner allt lite noggrannare så snart jag utvärderat kvällens träningspass.

Nämen, väckte vår träning så mycket filosofiska funderingar ;)

KL

Vi trånade igår på klubben med bland annat Jenka och Sigge. Ila var typ hyper redan när vi kom till klubben. Har inte tränat där så mycket de senaste veckorna och det märks. Klubben är typ hennes favoritställe i hela världen och jag har märkt att hon fokuserar bättre om hon tränar (och passivitetstränar) där regelbundet, annars blir det liksom lite too much i frökens huvud.

Så slutsats:
Farten, attityden och intresset var på topp. Rutan och inkallning gick väldigt bra. Moment som kräver mer stadga och fokus gick inte lika bra..
Förutom platsen, där var hon duktig! Gjorde också ett par tandvisningar som gick helt ok.

Ska till veterinären nu på morgonen med Camaro och tror jag att jag med Ila och åker förbi klubben igen på vägen hem. Blev lite ångestfylld av att det höll ihop så dåligt igår, jag har ju anmält till tävling! :eek:

kl.
Är det ok om jag hoppar in här igen och frågar om lite tips?

Hur har ni lärt in ställande under gång? Jag har gjort som så att jag gått i sidled med hunden efter mig och klickat när hon stannat, hon har ju fattat att hon ska stanna men jag tycker ändå inte att det riktigt satt sig så bra som jag önskar. När jag belönat har jag sagt "stå" för att befästa det med ett ord men hon verkar inte riktigt koppla "stå" med att hon ska stanna och stå.

kl.
Hur har ni lärt in ställande under gång?

Kortfattade versionen:

Jag lär in ställande under gång under baklängesmarsch (jag går baklänges med hunden framför mig) och shejpar fram ställanden ur alla tempon, klick och belöning för att hunden fryser med tassarna i backen. När ställandena ser ut så som jag vill ha dem lägger jag på kommando i olika steg:

• När hunden utför beteendet
  • När hunden påbörjar beteendet
  • Innan hunden påbörjar beteendet

(Sen får man ju givetvis generalisera kommandot så att det funkar alltid överallt.)

När jag vill få till ett stående (alltså stå kvar) så lägger jag till ett omvänt lockande på ställandet så hunden förstår att det är fryst position som gäller. Går fram och belönar hunden ett par gånger och ger sen frikommando så hunden för bryta position. Sen lägga på svårare och svårare störningar så hunden får anstränga sig att behålla sitt stående.

Först efter att detta är klart börjar jag arbeta mig in vid hundens sida :).

KL.
Shohoo, äntligen hoppar vi in i tråden då vi på allvar satsar på att tävla!
Vi är precis i startgroparna och väldigt gröna på området. Har bara sysslat med utställning och agility innan.

Vi ska ta en privatlektion innan vi sätter igång på allvar, sen kommer jag in och diskuterar mer. ;)

Något jag funderade på ikväll när vi tränade var;
Blir det minus på att hunden passar när den går? Eller det kvittar om den har kontakt och fokus på korrekt vis?

Vi är taggade :bump:

Vill hitta motivationen till att träna igen!
Började ju träna in L1 med min kinestik, gick tävlingslydnadskurs, tävlade 1 gång.. sen blev det skit av det hela, träningskompisens hund gick bort, vi flyttade och kom långt från vår bra klubb, närmaste klubben är krånglig o ta sig till, o när vi kommit dit har det vart skittrist bemötande..
sen blev den en massa annat o lydnaden rann ut i sanden :(

o nu har vi inte tränat ordenligt på säkert 1½år.. skittrist när jag har världens guldklimp till vovve!

Nu känner jag att jag vill ta mig i kragen o börja träna inför tävling igen!
Det tror jag iaf...

här är filmer på min tjej.. lite gamla.. men jag vet att hon kan, vi behöver nog bara börja lite mer intensivt igen :)
http://www.youtube.com/watch?v=nvNiezw2FGY&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=9aLgmBUqY88&feature=context-cha
har ni nått bra pepp för oss (läs; Mig) Kaia tror jag lätt kan ta LP1, det är enetligen bara mig det hänger på..

Måste bara berätta att vi fredag den 13 juli tog ett första pris i Lk1!

Plats: 10
Tand: 10
Linförighet: 5, alldeles för ofokucerad i början, men sen kom han igång, väldigt nöjd med höger halt som vi tränat massor på
Ställande: 8, gör tydligen ett dk med handen, som inte ens var meningen
Läggande: 6,5, dk på uppsättande, något långsamt
Apportering: 8,5, tveksamt gripande, men nöjd som tusan, som vi har kämpat
Hopp: 10
Helhet: 7,5
Inkallning: 9, avslut

161 poäng!

Gud så kul! Stort grattis!! :bump:

Jag introducerade apporten för Lexus idag. Trodde inte det skulle vara så svårt då han älskar att ha saker i munnen/kampa/springa med pinnar. Men USCH appotbocken var inget speciellt tyckte herrn. Så på fm traggade vi intresse, gick sådär, kul o springa med den, men inte att va still o ta den i munnen..

Ikväll satt vi på golvet och provade med klickern och KLICK, då fattade han var det gick ut på och höll apporten länge och väl. Även i sittande läge (som momentet) snacka om aha-upplevelse ;)

Skönt när man kan tragga småstunder innan, så det verkligen sitter! :)

Det jag har lite panik över inför tävling är DK och EK.. Hur ska jag kunna vara tyst och inte visa extra eller dubbelt.. Suck, mer träning för mej än hunden nästan ;)

Bildbevis på apporteringen: (om än dålig bilder ;) )
33195862.jpg

33195861.jpg

:bump:

Kul att det går bra för folk på både träning och tävling!

Vi körde ett ordentligt lydnadspass i helgen när vi var på kennelläger. Platsliggning (helt ok men hon låg liiite oroligt), tandvisning (jättebra!), linförighet (mycket bra känsla!), och lite andra småmoment som också kändes bra.
Debuten närmar sig men jag har en riktigt härlig känsla nu. Ska bara försöka behålla den ;)

376798_10151030465173997_1168277017_n.jpg

Det såg jättefint ut det jag såg :love:! Håller alla tummarna att ni får med er känslan ut på tävlingen :laugh:!

Det såg jättefint ut det jag såg :love:! Håller alla tummarna att ni får med er känslan ut på tävlingen :laugh:!

Åh tack snälla du! :laugh:
Jag har ju egentligen alla förutsättningar att hålla henne/oss genomarbetad nu, har semester ända fram till debuten :D

Sen får vi hoppas att vi någongång kanske kan bli lika duktiga som du och Lyxa :D

Skönt att det känns bra!

kl
Lyckat pass med platsträning nyss. Verkar bli debut i slutet av september :bump:

Tips på hur man ska tänka när man kedjar ihop programmet med tävlingsmässiga belöningar?

Har ignorerat den biten lite för länge och har nu tre veckor på mig att få till något vettigt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka