Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Debut imorgon! Senaste träningen gick uselt men med ett stort plus; vi kunde faktiskt jobba oss igenom nosighet ofokus och olydnad utan att jag blev frustrerad och han blev platt, dessutom 2 bra platsliggningar!

Har verkligen ingen aning om hur det kommer gå imorgon, men börjar bli mer peppad än nervös nu iaf! Håll tummarna imorgon alltihop!!!

Grattis till de fina poängen och placeringen i cupen! :)
Det börjar se riktigt fint ut för er tycker jag!

kl
Lydnadsträningen har legat lite på hyllan ett tag men nu ska vi ta tag i det igen. Privatträning på tisdag med siktet inställt på motivations-, attityds- och samarbetsbiten. När det väl börjar funka bättre ska vi ta tag i momenten igen! Sen kanske jag kan hålla mitt mål och faktiskt komma till start i år :crazy:

*KL*

157 poäng blev resultatet idag i Borlänge. Trots att det bara fattades tre futtiga poäng till det sista förstapriset är jag nöjd. Platsliggningen gick bra, trots att det var hela åtta hundar som låg samtidigt så är det faktiskt första gången jag varit med om att ingen hund rest sig, och Rover hade roligt. Kanske lite för roligt ibland, det känns som om det är dags för en privatlektion för en duktig tränare för att vi ska få ordning på linförighet/fritt följ nu.

Men största behållningen av dagen var ändå att träffa simba_112 och hennes fina Troja! :laugh:

*kl*
Debut idag då! 105 p och ett tredje pris
Sjukt ofokuserad hund som var påväg av planen 2ggr och tog ca 7 dk att få på plats inför varje moment, men han var mest flamsig och blev inte låg, dock lite påverkad av mina nerver tror jag... Alldeles för dåligt uppvärmd, han blir bäst efter ganska lång uppvärmning men jag blev osäker och ville ha energin kvar...

Poängen: (mina kommentarer inom parentes)
Plastsliggning: 5 sitter upp (han satte sig direkt vid "förarna utgår" ovanligt men inte förvånande då han inte la sig ordentligt på kommando utan hade armbågarna i luften)
Tandvisning: 7 reser sig (för glad)
Linförighet: 5,5 dk, styr, olydnad (sämsta linförigheten på länge! Tittade på allt annat, men språngmarch och helt om delarna var fina...)
Läggande: 7 dk, flera, ss (la sig iaf bra men vägrade komma in i fotposition inför momentet, ngt som sedan fortsatte programmet igenom)
Inkallande: 6,5 dk, segt sättande, ss (nu har han helt tappat koll på vad vi håller på med...)
Ställande: 5 ss, ställer sig sent, dk
Apportering: 7 lite tugg, ss (skitnöjd, trodde inte han skulle ta den, alt spotta ut i förtid)
Hopp över hinder: 0 ss, olydnad, dk (hoppar skitfint men stannar efter hindret och nosar runt kommer ej in fot trots typ 1000 kommenderingar)
Helhet: 7 (som säkert beror på att när han är med så går han ju så jävla bra, synd att det bara var enstaka bita idag dock...)

Trots allt så var det faktiskt skitkul att tävla!!! :D

Senast ändrad:

Kul att du upplevde det som positivt och hade roligt :)

Kl
Blev sååå besviken idag.
Troja låg så fint på platsen, inga tendenser att resa sig och jag kände att nu jäklar var LPt mer eller mindre i hamn.
Tandvisningen inga problem.
Linförigheten som är ett av våra starkaste moment och sällan hamnar under 9 var katastrof! Hon nosade, halkade efter och "glömde" sätta sig.
Läggandet var okej men lite segt.
Inkallningen missade hon första kommandot då en vindpust från skogen luktade mer spännande.. På andra kom hon direkt.
Ställandet har hon klockrent tiopoängare normalt, när jag vänder mig om LIGGER hunden!!!
Apporten var som vanligt tveksam.
Hoppet var halvsegt.
Helheten var okoncentrerad. No shit.
Kände inte igen min hund ALLS idag.
138.5p och ett tredje pris.

Resten av dagen ska vi mysa och gosa, hon ska få massage ikväll och så ska vi gå ut (i regnet!) och repetera ställandet med positiv attityd, gör hon fel så tänker jag bara vifta bort det, gör om gör rätt!
Sen satsar vi järnet imorgon!!

Skitkul dock att träffa Dentaku och Rover!! :D

Grattis igen!
Fråga om DKt. Men gör du inte ibland ngt med handen i sättandet eller minns jag fel nu?

Hmm.. Jag vet inte riktigt. Måste nog analysera mina filmer ordentligt :p

KL

Vi är på tävlingslydnadskurs den här helgen för Anders Svensson och Helene Lindström. Jättekul och väldigt lärorikt!
Har fått ännu mer bra hjälp med positionen och även hjälp med att starta upp träningen med rutan, inför tvåan.

Roligast är att Ila får så mycket beröm, Helene tyckte att jag skulle vara extremt noga nu med grunderna eftersom Ila är så lovande!
Förutom momentträningen har hon skött sig riktigt bra i övrigt också. Hon har legat på plan under väntetiden vid de praktiska momenten och kunnat koppla av riktigt fint.

Starkt jobbat! Första tävlingen är alltid värst. Bra kämpat! Klart hunden känner av dina nerver. Skam den som ger sig

Man får bli besviken! Ibland gör inte hunden som man tänkt sig, men det är bara att ge sig på det igen, så får ni snart ert LP1!

Jag suger åt mig den visheten efter dagens tävling. ;) 98 poäng och 0-pris var väl inte direkt vad jag hade hoppats på... Katastrofal platsliggning för vår del, så fort jag kommit ut så började det regna kallt - usch och fy sa Rover, reste sig och sprang till mig. :mad: Mitt fel, vi har inte tränat tillräckligt i regn. Så resten blev mest ett träningspass och det var bara att skratta åt eländet. Ställandet nollade vi - det brukar alltid funka men nu stannade han bara till för att sedan tassa efter mig och göra en kanonsnygg ingång, vilket tyvärr inte ger några poäng i det momentet. I övrigt fick jag kämpa rejält för att få Rover att ens sitta ner innan jag kunde förklara oss redo för TL, för att inte tala om att låta bli de andra spännande människorna på planen. Det krävdes ett rätt surt hojtande för att han skulle sluta terrorisera skrivaren efter apporten. Den och läggandet gick för övrigt rätt bra och vi slutade med 10:a på hoppet och glada kommentarer från TL och domare om att vi borde få stilpoäng för det.

Med facit i hand så har jag varit alldeles bekväm. Ok att jag inte bryr mig om att träna tandvisningen, där får vi högst ett par poängs avdrag även om Rover dansar glädjedans. Men ställandet har faktiskt gått sämre de senaste träningstillfällena utan att jag tagit tag i det. Inte heller har jag brytt mig om att träna förflyttningar. Platsen har vi som sagt tränat men den kan man ju å andra sidan aldrig träna tillräckligt. Bara att bryta ihop och komma igen.

Får jag presentera: LPI KORAD SEUCH Barvestad's Zeus at Olympia!! :D
Idag gick det betydligt bättre och det resulterade i 177p 1a pris, 2a placering och LPI!! :banana::bump:

Platsliggande: 10p
Tandvisning: 10p
Linförighet: 8p (sne sitt)
Läggande: 9.5 (något segt)
Inkallande: 10p
Ställande: 7p (kliar sig)
Apportering: 7p (dk, dåligt gripande)
Hopp över hinder: 10p
Helhetsintryck: 8p

På ställandet stannar hon snyggt men vrider huvudet och kliar sig på ryggen, när hon är klar rätar hon ut sig och står kvar på samma ställe ;) domaren kliar sig i huvudet och visste inte riktigt hur han skulle bedöma, hade aldrig vart med om nåt liknande sa han ;) haha, jag är glad att vi fick en 7a!
Nu kliver vi upp en klass, debuterar i tvåan redan nästa helg!

Återigen, jättegrattis! Ni var SÅ duktiga och jag är glad att jag var där och såg er! :laugh: :bow:

Grattis!

kl
Kort träningspass hemma igår. Inte speciellt välstrukturerat men det är så sjukt kul att träna med övertaggad hund! Det händer ju inte så ofta tyvärr.
Och helt plötsligt har han lärt sig stå (från sitt/ligg). Nice!

kl

Har varit på första privatträningen i veckan. Tiden missförstods dock så vi fick inte alls lika lång tid som vi kanske behövt men hann ändå prata igenom mina tankar kring varför vi var där och få lite hemläxa.

Vi ska nöta in att ordet "fot" betyder belöning genom att rassla i halsbandet med kopplet (vart tvungen att köpa nytt halsband med kedja i så det kunde rassla:angel:) samtidigt som jag säger fot i glad ton -därefter godis. Upprepa femtielva gånger med krav på längre kontakt så småningom.
Detta har verkligen fått Ebun som tidigare varit ganska slö att tagga till. Funkar hur bra som helst! Märker stor förändring på hennes attityd redan efter 3 dagar!
Ska bli intressant att se vad vi ska få för tips nästa vecka om hur vi ska utveckla detta i linförigheten. Någon som använt sig av denna "teknik" för att tagga hunden och lära in utgångsposition? Hur har ni gått vidare?

Kl

Står still med träningen just nu! Han har fått för sig att det inte är speciellt viktigt eller roligt! Så spårar mest och kör korta pass lydnad! Nästa helg är det helgkurs, hoppas han ändrat sin attityd tills dess annars blir det en tråkig helg och utkastade pengar... :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka