Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Åh vad jag blir varm i hjärtat av att se platsliggningen och tandvisningen :love:! (Ja, ja är lite känslomässigt involverad i Ila :D).

Det ser verkligen ut som om ni utvecklats överlag :bow:! Och där när ni ställer upp inför inkallningen, där när ni gör den där "rundsvängen" ser ju fotgåendet jättefint ut :laugh:! Bygg på den känslan så kommer det bli grymt i tvåan när ni slipper det tråkiga kopplet ;)!

Överlag ser allt mycket mer samlat och harmoniskt ut!! Jättebra jobbat, fortsätt så :bump:!!

Åh tack så snälla ord :D

Ja det där attans kopplet är verkligen ivägen hela tiden :mad:
Men håller med dig om att det var en bra känsla i den svängen, vi börjar ju bli ganska bra på att svänga/röra oss åt vänster - det är ju typ det enda vi gör när vi tränar för tillfället ;):D

Jag var helt överlycklig när jag gick av planen efter första omgången med plats och tandvisning. Woho!! :banana:

Glömde förresten lägga ut poängen..

Platsliggande 10
Tandvisning 10
Linförighet 7,5 (Släpper lite, tränger lite, vid, fin kontakt)
Läggande 5 (Lägger sig inte, dk)
Inkallande 10
Ställande 8 (Några steg, dk vid sättande)
Apportering 9 (Dk.)
Hopp över hinder 10 (Snyggt!)
Helhetsintryck 9 (Lite mer fokus, annars jättefint)

Totalt 172 p och en tredjeplacering (av 11).

Tycker det ser jättefint ut med tanke på hur kort tid ni arbetat tillsammans! Mycket lovande, blir spännande att följa er :D
Känns lite som att där det brister nu är koncentrationen, får ni till fokus och uthållighet så blir det kanon!
Håller med om kopplet, bara ivägen.

kl

Börjar dra ihop sig för tävling igen, bara lite mer än en vecka... Jag är nervös, står ju inför LP nu så då blev det liksom lite mer press plötsligt...
annars tränar vi enbart tvåans moment nu, de blir bättre och bättre. Hade träningstävling på klubben igå så då testade vi tvåan:laugh:
Valde att köra ettans platsligg då vi precis börjar känna oss någorlunda trygga där och jag vill inte sätta press på henne riktigt än. Vi var tre stycken men Troja i mitten.
Hon känner inte de andra hundarna men har sett dem tidigare. Hon låg tryggt och stilla och la till och med ner hakan ett par ggr. Lyckades bli perfekt timing vid återgången då hon precis lagt ner hakan i backen när TL sa åt oss att gå tillbaka;)

Resten hör väl egentligen hemma i klass 2 tråden, men den är inte så aktiv så ni får stå ut med det ändå:angel:

Fritt följ: Inga större problem, plogar något ibland och en gång tror jag hon fick hjärnsläpp och glömde sätta sig vid halt, En snabb blick på henne räckte dock för att slå ner röva;)

Läggande u march: Snabbt och snyggt

Inkallande: Inga problem där heller

Rutan: Hon fattade inte riktigt först när jag kommenderade, så kommenderade en gång till och gav henne en lätt puff i nacken, då for hon iväg och sprang utan att tveka in i rutan:D Måste bli bättre att förbereda henne inför momentet tror jag.

Apportering: Hon väntade inte på mitt kommando utan sprang och hämtade apporten på eget bevåg. Kunde inte bli arg när vi kämpat så mycket att hon ens ska ta den ch visa intresse så i samma sekund som hon greppade den jublade jag:banana: Hon funderade inte ens utan tog den på en gång. Vi gjorde dock om momentet en gång till då jag höll löst i halsbandet så hon inte tjuvade igen. Sprang ut på kommando och hämtade apporten och återvände med den, en del tugg och rull och inte världens snyggaste ingång, men ändå...hon APPORTERAR!!:bump::banana::D

Hopp: Jag kommenderar och hundskrället rör sig inte en millimeter. Kommenderar igen och hon reser sig halvhjärtat. Jag bryter, går undan och går tillbaka i position, denna gång lite närmre hindret. Kommenderar hopp och hon studsar över direkt. Sitt och återhopp inga problem. Hon vill helt enkelt vara närmre hindret, så blir att träna olika avstånd.

Fjärr: Sitt från ligg fungerade inte alls idag. Men misstänker att hon vid detta laget var trött och lite förvirrad..

...var första gången som vi kört hela programmet och dessutom inte delat upp momenten, på det stora hela är jag jättenöjd! Nu ska vi "bara" få in flytet och finputsa, sen är vi redo!

Tack tack!

Jag och Jenka har startat upp en liten "träningsgrupp" (ja, jag hoppas att vi kommer blir fler såsmåningom ;)) och det är väldigt nyttigt för både mig och Ila att träna kring andra hundar. Hon blir lätt störd som det är nu.

KL

Efter ganska mycket positiva kommentarer och uppmuntran från folk på klubben börjar jag faktiskt planera (dock något tveksamt) för officiell start. Funderar på om vi kan tänkas vara redo i augusti? I så fall blir det debut på hemmaklubben, och det kan ju kännas tryggt.

Men som sagt, jag känner mig lite osäker. Är det att gå för fort fram?

Jag vill inte gå upp på tävling förrän jag är ganska säker på att vi fixar ett 1a pris. Har inte bestämt mig än för om jag ska försöka få till ett LP eller inte men oavsett så vill jag inte göra fler starter än nödvändigt..

På sånt humör är det bäst att ställa in träningen! Det börjar jag också äntligen lära mig.

Beklagar verkligen för hästen =(

Tror absolut inte att debut i augusti är att gå för fort fram!

Fick du nåt filmat på oss i onsdags?

kl
Vi vågade oss också ut på träningstävling. Bakläxa på matte med platsliggning med okända hundar! Skiften mellan sitt och ligg och lite krypande var tydligen roligare :o
Skrapade ihop 116 poäng iaf och på resten (förutom apporten, som han släppte) är jag relativt nöjd. Det kan alltid bli bättre men han höll ihop rätt fint och gjorde det han skulle om än lite okoncentrerat stundtals. Största anledningen till att vi var med var att få nån typ av hum hur vi ligger till tränings/poängmässigt. Insåg på väg hem sen att ligger han på platsen och håller i apporten närmar vi ju oss förstapriset, kul!

Samträningar i vår lilla "träningsgrupp" är perfekt, strukturerar upp träningen lite. Främst lydnaden har jag varit dålig på att hålla strukturerad.

Jadå jag filmade, ska bara hinna lägga upp det på datorn. Skickar över till dig så snart det är gjort :)

KL

Idag fixade vi vårat LP1 :banana:

Uppladdningen inför dagens tävling kunde ju ha varit bättre. Tre lydnadspass på två veckor varav en va en inofficiell tävling på ett läger där skrället reste!! sig från platsen plus att jag dragit upp en gammal ryggskada och är lite handikappad så hoffen är aningens understimulerad och superladdad. Hade det inte varit på hemmaklubben hade jag nog strukit mig men vi höll ihop det precis och fick ihop 161,5 poäng, vår sämsta tävling hittills. Men med tanke på hur vi har kunnat förbereda oss är jag nöjd med min och Salles prestation idag.

Nu blir det en start i appellen innan vi går vidare till tvåan.

Vad fint det ser ut! Visst var det din hund som skällde en del i en tidigare film? Nu är hon ju tyst vilket är viktigt då ljud från hunden drar ner poängen. Du har en pigg och framåt hund som gärna håller sig en bit framför dig. Om du byter godisficka och har det i vänstra fickan och belönar med vänster hand så kommer det nog att automatiskt ge med sig. Nu glider hon nog fram just för att se om det är gott på g. Ett tips bara :)

Igår genomförde vi vår andra tävling och blev uppflyttade :)

Vädret var inte direkt till vår fördel, värsta sommarhettan, alla hundar var hur sega som helst. (I klass två var det sju starter och inte en enda förstapris-tagare haha)

167 po fick vi men tycker inte det gick jättebra.

Platsliggning 10

Tandvisning 9 generös domare ;) o himla schyst, alla hundarna fick gå fram och hälsa en snabbis innan man satte hunden i utgångsläge för momentet.

Linförighet 7,5 som sagt; värmebölja!

Läggande 9

Inkallning 8 Här satt hon och glodde på annat när jag skulle kalla in, kom dock i bra tempo in, men sen hade hon inte så bråttom att vända upp in till mig, tror jag t.o.m fick dubbelkommendera.

Ställande 6.5 Gissa om jag blir paff när jag gått iväg och vänder mig om och ser att hon står och nosar i backen, IGEN! Har aldrig aldrig ALDRIG någonsin hänt på träning, men på båda våra två tävlingsstarter. Retligt!

Apportering 6,5 Vårt problem har ju varit tugg. Så på sistone har vi tränat med godis på marken framför och då har hon inte tuggat. Har därefter plockat bort godisen och det har funkat.. Har kört med olika apportbockar, egen och andras. Körde apportering på parkeringen innan tävlingen och det funkade bra. Men givetvis tuggar hon när vi är inne på tävlingsplan.

Hopp 9

Helhet 10 en fördel fanns det i alla fall med värmen; vovve orkade inte bry sig om omgivningen lika mycket som hon brukar, så hon var lätt mellan momenten också :)

Känns iaf skönt att man kan få ett första pris hyfsat lätt även om hunden inte går så bra som hon brukar. Så nu siktar vi på två starter till med lite högre poäng (åtminstone få ett ställande UTAN nos, apportering utan tugg och minst 8 på linförighet) och därmed LP1 så vi sedan kan sikta mot högre höjder : )

Senast ändrad:

Platsen: 10
Tandvisningen: 9,5
Linförighet: 7
Läggandet: 6
Inkallningen: 9
Ställande: 8
Apportering: 6,5
Hopp över hinder: 8
Helhet: 7,5
Totalt: 161,5

På de andra tävlingarna fick vi 165 respektive 172 poäng men som jag skrev, uppladdningen kunde ju ha varit bättre så jag är glad att vi höll ihop så pass.

KL
Tack för alla gratulationer :D Jag kommer fortsätta följa er även nu när jag går vidare till nästa klass. Lycka till alla :)

Vad fint det ser ut! Visst var det din hund som skällde en del i en tidigare film? Nu är hon ju tyst vilket är viktigt då ljud från hunden drar ner poängen. Du har en pigg och framåt hund som gärna håller sig en bit framför dig. Om du byter godisficka och har det i vänstra fickan och belönar med vänster hand så kommer det nog att automatiskt ge med sig. Nu glider hon nog fram just för att se om det är gott på g. Ett tips bara :)

Tack!
Ja det stämmer, hon skällde massor på förra filmen jag lade ut! Hon gör gärna det när hon går upp i stress, något vi jobbar på. Den här gången var hon mycket mer avspänd vilket gjorde stor skillnad :laugh:

Ja jag är medveten om att hon ofta går för långt fram. Jag har lyckats dra fram henne genom att ofta belöna framåt med leksak :angel:
Tack för tipset om godishand. Anledningen till att jag har i höger hand är för att jag har en mycket bättre ficka på det benet. Är ju inte riktigt optimalt men men..
Är dock inte så övertygad om att godishanden har med positionsproblemet att göra, men är ändå tacksam för feedback! :)

*KL*

Nu har jag inte läst alls i tråden på länge så tänkte jag skulle läsa om folks fram och motgångar efter jag skrivit inlägget:D

Just nu känns det som att allt går skit. Tränade för ngn vecka sedan i mörkret på fotbollsplanen där vi brukar träna. Jag sätter honom för en inkallning och går iväg. Ropar och ingen reaktion från hunden, blir fundersam på vad han gör då han så gott som alltid kommer på första kommandot, även om det hänt ngn enstaka gång om det är ngn kul störning som lukt eller liknande att jag fått ge nytt. Iaf så tredje gången jag ropar springer han åt vänster till den lilla vägen som går mellan planerna. Och där går två människor med två hundar... Min första tanke var bara nej, detta kan inte hända.. inte igen. Han som alltid kunnat gå lös just för att han INTE springer fram till andra hundar och människor på promenaderna. Och han har inte gjort det på träning heller.

Han blev iaf ordentligt utskälld av de två små hundarna han sprang fram till och han blev nog rätt snopen för han gick därifrån. Jag skämdes ögonen ur mig och bad om ursäkt jag vet inte hur många gånger. Frågade såklart även om det hände ngt med deras hundar men det gjorde det inte.

Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill verkligen bli av med detta problemet. Att jag är roligast funkar inte när andra hundar lockar. Jag tror jag måste lägga till en riktigt ordentlig korrigering. Men frågan är vad. Jag har funderat på att försöka få hjälp från några andra frivilliga och så släpper jag honom och att de helt enkelt blir fly förbannad med allt vad det innebär om han kommer fram. Då borde ju suget bli mindre då det inte är lika roligt med de där hundarna längre.

Om man upprepar det med flera olika hundar och förare så borde det gå att få bort tycker jag. Men just nu så har jag svårt att få tag på folk som vill ställa upp. Så vet inte riktigt vad jag ska göra :crazy:

Att kasta saker är faktiskt en av de få saker som funkar riktigt bra för att bryta honom. Fick syn på en hare igår och höll först i halsbandet tills haren försvann i skogskanten, då släppte jag honom och när han var påväg åt harens håll så kastade jag skon på honom och röt nej:angel: och det funkade superbra.

Usch, just nu vet jag varken ut eller in :crazy: just nu känns det som att allt är förstört och vi aldrig kommer kunna tävla alls...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka