Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Vet inte varför Dentaku vet när h*n startar, men startordningen lottas ju på samlingen. Alla får dra ett nummer, och är det t ex tio ekipage, så delar de kanske upp platsliggningen i två grupper, och då kör t ex 1-5 först och sen 6-10, och då ligger man i den ordningen också.

det händer att tävlingsarrangören förlottar startordningen för att spara tid. Det kan nog vara därför Dentaku har koll på startordningen redan nu :)

Gick riktigt dåligt idag på tävlingen. Han sprang fram till två hundar under platsläggandet :crazy:
Han har ALDRIG någonsin sprungit fram till hundar under platsläggandet, eller i övrig träning heller för den delen. Visst har jag främst tränat med en och samma hund. Men de gånger jag tränat med helt nya hundar så har han inte heller gått fram. Och vi tränade ändå med två nya hundar i lördags. Varav en var valp som drog mot honom och skällde samt den andra sprang i full kareta till husse och då låg han kvar, men nu, icke! :crazy:

Han hade full jävla kareta till den stackars lilla jack russeln som ligger bredvid. Ni kan ju tänka er en överlycklig stor schäfer som försöker leka... Och när matte kommer och plockar upp sin hund så springer han till nästa. Och hör mig inte alls.. Och jag försöker helt utan resultat vifta med kopplet för att bryta/få hans intresse... Riktigt tråkigt för alla och jag skäms verkligen...

Jag fick även spektaklet på film så laddar upp den här för folk att beskåda :angel:

Hur ska jag egentligen träna nu? Jag har tränat platsläggande när ett annat ekipage går framför honom och då leker samt tränar. Och jag har ju tränat med nya hundar. Och jag har tränat med att jag själv springer runt och kastar bollen hej vilt. Och att jag leker och tränar med min andra hund framför honom. Och ja, allt jag kan komma på.

En sak jag dock kom på var att han hade mycket energi, då han hade vilodag igår. Så tror det kan ha bidragit till den extrema leklusten. Så nästa tävling kommer jag träna hårt ett par dagar innan och testa det istället. Och förmodligen även hoppa över platsläggandet.

Stackars dig!

Jag tror inte de andra hundarna tog det så hårt, eftersom det var så övertydligt att din hund var glad och lekfull, inte hotade det minsta. Men ändå.......

Hur gick resten?

(Din hund är superfin, verkligen en glad snubbe!)

Ja, det är otroligt skönt att han är glad och vill leka och inget annat iaf!

Jag fick inte fortsätta efter det tyvärr. Så blev noll poäng den dagen :D

(Din hund är superfin, verkligen en glad snubbe!)

Ja.. lite för glad ibland:angel: men han tackar för komplimangen!

Här är det....

http://www.youtube.com/watch?v=C9ADnuN5keI

Kanske lite lättare att ge tips om ni ser hur det ser ut?

Gick fort som attan det där! :)
Förstår att du skämdes. Det hade jag också gjort. Men något som gör mig irriterad är Jack Russell-ägaren. Hon har sett att det är lek. Inget aggressivt. Och så lyfter hon upp hunden mitt framför din. Det kan trigga igång kamp-lusten och hunden blir en leksak istället. Vet folk som det har hänt för.

Bara att trana vidare. Mycket störningar givetvis och så ska du bli riktigt irriterad när han lämnar ett "stanna-kvar" kommando. F ö har du en mycket vacker Schäfer!

KL

Det är ju synd att säga att jag har varit vidare aktiv i den här tråden men det har lagts desto mer tid på lydnadsplan och träning.

Idag debuterade vi i Vetlanda. Ett första pris på 165 poäng och en andra plats i klassen blev resultatet. Jag är supernöjd med resultatet och Saulos.

Nu är målet ett LP1 och nästa tävling är planerad till den 11 maj.

Grattis!!!:bow:

kl
9 maj blir det träningstävling för oss! :bump: Tävlingsmässigt men tänker belöna mellan momenten.

Platsliggningen börjar för övrigt kännas rätt stabil nu. Han ligger bra och vet vad han ska göra. Har börjat sätta kommando på hakan i backen och lägger honom på alla möjliga ställen, både med och utan störning.

Kl

Jag svävar på små rosa moln!
Träningen har gett resultat! Hon LÅG på platsen!!!:banana:
Lugn och utan antydan till att resa sig :)
Sen var det bara att tuta å köra! Och som vi gjorde det...

189.5p 1a pris och 1a placering!!:banana::bump::banana:

Platsliggning 10p
Tandvisning 10p
Linförighet 9p (något snesitts, plogar ngt bitvis)
Läggande 9p (ngt sakta ner)
Inkallande 10p
Ställande 10p
Apportering 6.5 (ek, tar ej aktivt)
Hopp över hinder 9.5 (ngt slarvigt avslut)
Helhetsintryck 10p (fin kontakt, bra samarbete, mkt trevligt)

Troja var riktigt på alerten och jag fick lov att dämpa henne mellan momenten:D
Skithund!:love:
Så jävla glad!!!!

Precis som Kivina skrev så har tävlingsarrangören i det här fallet lottat startordningen innan tävlingen och det står i PM:et. I merparten av tävlingarna jag varit på har det dock lottats på plats.

Vem vill inteleka med en söt russell :love:

Fast jag hade också blivit galen på min hund. Fel plats, fel tillfälle.

Gick fort som attan det där! :)
Förstår att du skämdes. Det hade jag också gjort. Men något som gör mig irriterad är Jack Russell-ägaren. Hon har sett att det är lek. Inget aggressivt. Och så lyfter hon upp hunden mitt framför din. Det kan trigga igång kamp-lusten och hunden blir en leksak istället. Vet folk som det har hänt för.

Bara att trana vidare. Mycket störningar givetvis och så ska du bli riktigt irriterad när han lämnar ett "stanna-kvar" kommando. F ö har du en mycket vacker Schäfer!

Ja en väldig fart fick han!
Ja jag blev faktiskt också orolig där. När hon plockade upp Jack russeln så började den morra väldigt (inte alls konstigt eftersom den blev trängd och Castro kom underifrån) men man blev ju ändå orolig att han skulle svara upp eller liknande då det var en hane och min är två nu i maj, så i typ "tonåren". Även om han brukar vara väldigt tolerant så vet man ju aldrig. Men som tur var så brydde han sig inte alls om den "spinnande" russeln :D

Ja precis! Det blir till att träna på många olika klubbar och med många olika hundar och med MYCKET störning!

Han tackar! :)

Senast ändrad:

Ja eller hur? Helt fel tillfälle att testa om man ska resa sig och leka med andra hundar på tävling :devil:

Ja han kunde helt enkelt inte motstå den lilla sötisen!!:D:angel::devil:

Jisses, så jobbigt! Som sagt så får du trösta dig med att han bara var leksugen och knappast saboterade massa träning för de andra.

Här är det....

http://www.youtube.com/watch?v=C9ADnuN5keI

Kanske lite lättare att ge tips om ni ser hur det ser ut?

Vet ju inte hur han är "normalt" men här i klippet syns det ju ett tag innan (vid sekund 13-14) att han säkerligen inte kommer att ligga kvar. Jag hade tränat mer fokus för att sedan (även vid tävling) kunna korrigera/avbryta så fort minsta fokus tappas.

Jag lider med dig har också fått skämmas när hunden under en inkallning på en träningstävling beslutar sig för att ta en repa hos de väntande hundarna istället :o Korrigerar nu vid minsta lilla tendens att öron eller ögon riktas åt annat håll än mig och peppar peppar så blir det mer och mer sällan.

Men något som gör mig irriterad är Jack Russell-ägaren. Hon har sett att det är lek. Inget aggressivt. Och så lyfter hon upp hunden mitt framför din. Det kan trigga igång kamp-lusten och hunden blir en leksak istället. Vet folk som det har hänt för.

Kan ju finnas många orsaker. Jag hade också lyft upp min hund vid den situationen pga skaderisken, nu är en jrt tåligare än min men den kan ju ha någon gammal skada eller så vet ägaren att hennes hund helt plötsligt kan tända till mot andra brötiga hundar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka