Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Lycka till!

Vi ska tävla nästa helg, har inte tränat lydnad på flera veckor och har ingen vidare motivation att sätta igång nu heller trots att jag vet att det behövs. :crazy: Dessutom är det vår första utomhustävling, så det behövs verkligen några ordentliga pass. Någon som har lite motivation att avvara?

Haha du kan få min motivation, jag har ju ändå ingen användning för den just nu ;)

Tog med mig telefonen för att filma lite men såklart var hunden rätt seg och opeppad när det småregnade
Men här är de två filmerna som blev under det uberkorta träningspasset.

http://youtu.be/h18W1uRoYck -ställande
http://youtu.be/ypupEeV7SNE -inkallning. (När jag går tillbaka där en gång är det för att han lättat på baken)

(Fritt att kommentera, vi tar inte illa upp ;) )

Underbar liten vovve :love:

KL

Ska försöka filma lite när jag tränar senare sen, man lär sig otroligt mycket av att titta på det efteråt. Men ni som lägger upp filmer, hur gör man :o

Du laddar upp filmen på tex youtube. Hur du gör det beror lite på vad du filmar med.
Smartphones kan ladda upp direkt till youtube och med vanliga filmkameror överför du först filmen till datorn.

Det är ju sååå bedårande med en sån liten jycke som kör lydnad. Vill också ha!!!!

KL
Hur petigt är det med den där tandvisningen? Min hund kommer INTE att sitta still, han kommer i bästa fall att svassa runt och vara allmänt bufflig (vilket ger stor verkan när man väger 52 kilo och är 73 cm hög...) ELLER, hemska tanke, stirra på domaren och säga -BOFF!! med ett halvt steg framåt. Undrar om det betyder rött kort, uteslutning och rapportering?? (Ja, vi har tränat/tränar, men just nu känns det som om det gör saken värre. Jag tror jag ska köra med överraskningmetoden och bara hoppas på ett svassande.......)

Du har en 8:a om hunden inte sitter kvar (för en stenhård domare fick vi 8 trots att X nästan välte honom i sin iver att hälsa). Säger han bara "boff" men ändå låter domaren kika så är det väl något mer i avdrag. Tillåter han ingen tandvisning så är du nollad och (om jag har förstått det rätt) så får du inte fortsätta.

Jag har sett Uno LIVE och det var verkligen roligt! Ett mycket duktigt ekipage :laugh:

Jo du kan få fortsätta om hunden blir nollad i tandvisningen, men det beror ju så klart på varför hunden blir nollad. Min reserverade kees som har böjt bort huvudet, men suttit kvar, blev nollad. Domare fick ta i hunden o inget agg från honom alls, men blev nollad. Visar hunden agg tror jag inte man får fortsätta. Men sen är det ju olika när tandvisningen görs, ibland görs den när allt är klart

kl

Vad är poängen för ett icke snabbt läggande? Han lägger sig på kommandot, men det går inte så snabbt...

Linförighet, lite svajig i svängarna, speciellt vänster
Inkallning, full fart och bra sättande, ibland kan det bli lite snett
Hopp, full fart och ett bra sättande, som ibland kan bli lite snett
Ställande, funkar kanon, står kvar tills jag ger sittkommando
Läggande, lyssnar bra, men seg i läggandet
Apporten, klockren, håller still, inget tuggande, jo 1 gång av 10 så rullar han den
Platsliggning, ligger still och bra i dryga 2 min
Tandvisning, klockren

Är jag dum som anmäler mig till tävling den 17e maj?

Tycker absolut du ska anmäla dig :)

Kl

Övat ställande idag, går sådär. Han vill verkligen inte förstå att han ska stanna direkt. Han stannar kanske 1 av 10 gånger direkt. Stannar jag honom däremot i inkallningen stannar han direkt. Då ifrågasätter han inte utan då är det verkligen tvärnit. Men när han går bredvid och får kommandot stanna då blir han tveksam. Funderar på om man ska klicka in det? Hur har ni gjort?

Jag hade också problem med lite sega ställande, hon tog alltid 2-3små steg innan hon stannade helt.
Så jag började jobba med att få henne tänka bakåt på 2 sätt, det ena var att när jag sa stanna kastade jag samtidigt en boll bakåt så hon slängde sig efter den. Så ställde jag även en liten skål med godis i bakom oss och när jag sa stanna sa jag direkt efter varsegod och så kasta vi oss bakåt och "tävlade" till godiset.
För mig blev det jättestor skillnad när hunden fick mer bakåt tänk och att för mig som har en svårmotiverad hund att belöningen kom snabbt.

Det låter som en bra ide att testa då han nu VET att jag har godis/leksak på mig. Att stanna då är inte det lättaste för då går jag ju iväg med belöningen. Tack för tipset, tror det kan fungera riktigt bra på mitt matvrak :D

Jo du kan få fortsätta om hunden blir nollad i tandvisningen, men det beror ju så klart på varför hunden blir nollad. Min reserverade kees som har böjt bort huvudet, men suttit kvar, blev nollad. Domare fick ta i hunden o inget agg från honom alls, men blev nollad. Visar hunden agg tror jag inte man får fortsätta. Men sen är det ju olika när tandvisningen görs, ibland görs den när allt är klart

Har bara varit med om att tandvisningen gjorts direkt efter platsen och då sållas ju "problemhundarna" bort direkt sas.

Tack alla 3 för att ni säger så snälla saker. Ska försöka få med mig nån nån dag som kan filma ordentligt man ser ju inte så mycket på filmerna såg jag, gräset skymmer :p

Även fast det gick dåligt idag är jag fortfarande sugen på att tävla i sommar, kopierar folk här och sammanfattar hur vi ligger.

Linförighet - oftast väldigt bra, lite problem med att han kommer efter när man ska "springa", vet inte riktigt hur fort jag ska gå och hur mycket jag ska öka (?)
Inkallning - Kan ha tendens till att lätta lite i baken om det är blött på marken, slår ibland med tassarna på mitt ben när han vänder, sätter sig ibland lite snett men rättar sig oftast inom nån sekund Hur bedöms det om hunden sätter sig och sedan rör sig för att sätta sig rakare/närmare av sig själv?
Hopp - funkar utmärkt, slår som vid inkallning ibland med framtassarna i benet.
Ställande - bra, kunde bli lite snabbare.
Läggande - bra och går rätt snabbt (fördel med liten hund ;) ), men han kastar sig inte ner sådär med alla benen samtidigt som jag sett duktiga hundar göra.
Apporten - funkar oftast, men skulle nog behöva träna med fler apporter
Platsliggning -utmärkt när vi tränar själva, då ligger han hur länge som helst och jag kan gå lite överallt, blir lite orolig när han läggs med andra hundar, tyvärr har vi inte så många möjligheter att träna med andra.
Tandvisning -aldrig tränat, men han är ju absolut inte obekväm med folk, problemet är väll snarare att han kan bli lite för glad eller om de vill ha upp han på ett bord. Nån som sett att de använt bord någon gång?

Har sett att vissa tränar ställandet genom att ha koppel och släppa kopplet vid kommando. Är det så att han tvekar och inte bara behöver bli alertare kanske det kan förtydliga för hunden.

Jag försöker nu få upp snabbheten på Uno genom att kasta leksaken åt lite olika håll. Började med att bara kasta den bakåt men det blev att han blev beredd på att svänga 180 grader istället för att frysa.

Jag har tävlat/varit på tävlingar där platsen och tandvisningen är de två sista momenten. Både bra och dåligt på samma gång. Man "sållar" ju inte bort några om tandvisningen är sist..

Har aldrig varit med om att det funnits bord på tävling. Inte ens en gång när det bara var hundar i strl under 10kg. Det är upp till domaren att avgöra om bord ska användas eller inte. Har dock lite svårt att se hur positionen ska hållas när hunden är uppe på ett bord :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka