Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

kl

kl

Blir också superpeppad när jag läser den här tråden. Har inte alla momenten för att vara med i den här tråden egentligen men kan inte låta bli att titta och längta :)

Kör iaf lydnad 3 gånger i veckan ungefär. En gång på klubben då det är kurs och sen två dagar hemma. Kör ganska korta pass med mycket pauser för att hålla koncentrationen uppe när vi väl kör. På kursen blir det längre pass och mer intensivt. Sen kör vi sök en gång i veckan, började igår och det va riktigt kul. Är en grupp på 8 st som kör och hjälper varandra. Riktigt kul.

Ska även träna platsliggning med en tjej som har en jaktlabbe, en stabil hund som passar bra att börja träna med. Sen har jag ju även Calazirya som jag förhoppningsvis ska träna ihop med framöver :D

Det jag behöver träna mest är läggande under gång, ställande, apport och hopp. Det andra tycker jag han är stabil på, iaf för att ha tränat så pass lite som vi gjort!

Detta är ju en tråd för oss som tränar inför ettan, så jag tycker absolut att ni passar bra i denna tråd.
Låter som ni har kommit en bit på vägen, så det är bara att träna på!

Med tanke på att det finns hundar idag som når elitklass när de precis har fyllt två år så har jag svårt att se en åldersgräns. Däremot krävs ju fullständig vaccinering innan man kan ut och tävla. Jag har inte haft valp på många år så jag har dålig koll på när vaccineringen anses komplett.

Hund måste vara 10 månader senast dagen innan tävlingen (18 månader innan den tävlar agility).

Står under punkt 6. Villkor för deltagande i lydnadsreglerna

Känns tryggt att ha en så kunnig veteran som kollar till vår nybörjartråd då och då :bow:

Hahaha, kunnig och veteran vet jag inte om jag skulle kalla mig (särskilt inte veteran, det låter ju som att jag är pensionär) :p! Men jag tycker det är kul med tävlingslydnad, alla klasser, så visst tittar man in i alla lydnadstrådar som finns (då och då) :D!

Men det är väl klart du hör hemma här! Tråden är ju till för att peppa, ge varandra tips och inspiration! Man måste inte vara klar för att va me! Du är varmt välkommen :)

Kl

Är så jäkla glad!
Träningspasset gick över förväntan! Vi hann med tre platsligg och Troja visade inte minsta tendens till att resa sig:banana:
Sista vändan tig en av tjejerna sin andra hund så det blev nya hundar varje gång, och den hunden gjorde det svårare... Så fort den klev in på planen blev det en helt annan stämning, spändare. Han pep konstans när vi lagt dem och matten fick säga till honom flera ggr så han inte reste på sig. Det syntes så tydligt på Troja att hon ville gå därifrån men hon låg kvar!!!:banana:
Så skönt!!! Det finns hopp trots allt ;)

Sen körde vi igenom ettans program en och en med kommendering, mycket nyttigt!
Märktes att jag inte kört de momenten så ofta senaste tiden.. Inkallning har vi tränat fart fart fart, men blev lire snopen när hon tjuvstartade.. Satte om henne och då gjorde hon en näst intill perfekt inkallning med bra fart! Sen tjuvar hon på hoppet också ;) gör om gör rätt. Bara hon håller sig i skinnet så har hon faktiskt 10or rakt igenom nästan..:bow:

Tack! :)

Behöver peppning nu! Min hund är underbar på alla viss men just nu tänker han väldigt mycket med kulorna :devil:

- Vänta lite matte jag ska bara...
En typisk reaktion hos min hund just nu när jag säger något! Slyngel!

Skulle behöva lite råd om hur man får upp näsan på honom vid belöning! Han får en godis (lekförbud två veckor till pga tand) vilket går bra men när han fått den så får han ibland för sig att söka av marken också ifall det kan tänkas ligga något där med! Lite störande då det blir ett avbrott och jag vill inte ha det beteende på tävling sen :(

Ett tips från Eva Bodfäldt så ha alltid minst två godisbitar i handen vid belöning, ge hunden den ena och se till att han vet att det finns en till, då är DU fortfarande intressant :)

Det ska jag absolut testa! Vi tränade nämligen lite budföring igår efter söket, då va han visserligen ordentligt trött men när han skulle till person 2 (som han aldrig träffat innan f.ö plus att det va första gången vi provade) så fick hon i princip vifta med hela påsen framför näsan på honom för att han skulle kolla upp. Dock kan det varit lite för att han va trött och inte riktigt förstod!

Vår träning gick också kanon idag. På slutet fick jag till det där perfekta ställandet jag vill ha utan extra steg! Linförigheten gick också bra, men han går bättre i fria följet. Några snabba ligg gick kanon. Testade även metallapport idag för första gången, och han grep den bra och höll fast. Dock ville han inte hämta den när jag slängde den. Men å andra sidan fick vi jobba hårt med att få honom att hämta träapporten. Nu får jag hålla fast honom i halsbandet för han inte ska tjuva. Nöjd!

Min lilla odåga gjorde ett riktigt bra träningspass idag! Hon har fått tillbaka det där fokuset som hon haft tidigare och arbetsviljan har det väl aldrig varit något fel på. Hon är fortfarande lite skendräktig, men verkar ha landat lite i det - arbetsmässigt iallafall. Sen är hon ju en unghund så sådana här perioder får man väl räkna med emellanåt.

Jag har tränat lite position hemma i köket och vilket resultat det gett! jättefin i linförigheten! Resten av passet blev mest ett "lekpass" med mycket spring för henne. Vi körde rutan några gånger, och så en del av tvåans apportering - inkommandet. Det var ett roligt och intensivt pass för oss och hon var supernöjd när vi åkte hem, och jag med!!

En vanlig vecka är vi ute på klubben/samträningar 2 dagar (för tillfället, oftast är det 3) så då blir det ju ordentlig träning. Utöver detta något större träningspass hemma och i övrigt små klickerpass i princip varje dag. Nån dag/vecka blir helt ledig från mental aktivering. Sen håller jag ju på med 4 olika grenar så hur mycket av det som blir lydnad varierar. För tillfället det mesta på hemmaplan men nästan inget på samträningarna :p Beror på min motivation och kommande tävlingar, brukar gå i perioder.

kl
Dagens träning blev kombinerad lydnad och freestyle. Lydnadsdelen fokuserade jag främst på signalkontroll i läggandet och snabbheten där. Duktig hund, tydligen var det ansträngande också för han blev trött fort :p

Roligt att det går framåt för många!

Ila har tränat plats (har man order om strikt vila från veterinären blir det inte så mycket mer..), med Camaro som störning. Det gick faktiskt bra!
Efter den här vilan kommer vi väl vara experter på platsliggning :D

Då har vi en månad kvar tills vi ens får visa oss på tävlingsbanorna. :)

Jag har tränat "stå", så att det ska sitta lika bra som sitt. Då Ilo gärna vill sätta sig då jag ber han stå under gång. Det börjar sitta rätt okej, kan gå från ligg till stå, från sitt till stå och andra vägen.

Apporten har vi inte tagit tag i ännu. Men det "avundsjuka" beteende vid hämtning av apport har blivit mindre. Nu har han insett att det blir ju inget roligt om man inte kommer och lägger apporten framför matte först. :)

Hopp över hinder, ska man springa bredvid hunden, eller lämna den och ställa sig framför hindret?

Du lämnar hunden på tävlingsledarens (TL) kommando, går runt hindret och ställer dig på lagomt avstånd (tänk på att ställa dug själv lite till höger så blir hoppet rakt för hunden!), på TL kommando kommenderar du "hopp".

Ja! Vi är äntligen anmällda till en tävlingslydnadskurs med ett tidsupplägg som passar oss. Nästa söndag börjar det, nu ska vi komma igång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka