Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Att springa fram till andra är såklart inte ok (där kommer vardagslydnaden in) eller nonchalerar och vandrar iväg när jag kallar in "vardagligt" är en sak.

Att uppföra sig med vanligt "hyfs" behöver han inte direkt göra med glädje, bara han sköter sig/gör som jag säger.
Det som mer är "konster" för skojs skull vill jag att han gör med glädje och bra attityd. Jag kan säga nej och be om ögonkontakt om han börjar nosa, men där går min gräns. Börjar jag bråka om kontakt så blir det bara pannkaka av allting.
Det är så MIN hund funkar. Andra kan ju fungera med mer krav och det är ju upp till var och en, mer än att jag tycker att träningen i sig ska vara positiv.

Om jag skulle hålla på med korrigeringsinlärning vid tävlingslydnad skulle min hund packa ihop och gå hem.
Funkar säkert som du säger på en del hundar som har sjuhelvetes motor.
Man kan faktiskt sätta krav även med positiv inlärning. Utebliven belöning är "straff" nog för min hund när hon slarvar.
Sedan är det ju så att lyckas man med att bygga upp förväntan på plan så har man inte problem med att hunden bryr sig mer om annat.
Jag som förare ska va den bästa, roligaste jävla grejen för min hund, då går min bäst.

Ja alltså, nosande har jag inte haft problem med, denna gången är nog första gången i så gott som hela hundens liv, så det är inte det de har klagat på. Mitt "problem" är att han helt enkelt inte kan gå fot med stor fokus på mig hur länge som helst ibland utan kan då vända bort huvudet ibland. Eller när jag stannar så blir han seg med sättandet. Det är alltså inte rent "hyffs" som de tycker jag ska visa allvar i. Utan i momenten.

Att dessutom visa denna hunden att något är totalt förbjudet (antar att du menar genom att lägga till ngn form av obehag?) är svårt då hunden är väldigt hård i kroppen. Då skulle jag behöva dra till med ngt riktigt ordentligt och det vill jag inte bara för att jag kan. Då tar jag hellre fram en leksak och leker fram hunden så att jag är roligare. Visst kan man ta tag i hunden ibland, det gör även jag. Men när jag ser en annan väg som bygger på positiv förstärkning så tar jag hellre den.

Han har never ever sprungit fram till en hund på träningen. Då skulle även jag springa efter och ryta som en, ja jag vet inte vad. För sånt har jag nolltolerans på. Men det är skillnad på sånt som man helt vill bryta och när man tränar tillsammans med hunden.

De tyckte även i början att jag skulle slita hunden i kopplet tills han lyssnade när han skällde på de andra hundarna. Jag testade detta en gång vilket gav mig en frustrerad hund som sedan ändå skällde när vi kom utanför och mötte en annan hund... Min metod (som jag fick backning av här på buke) är istället att milt bryta honom så fort han kollar på en annan hund och berömma massor när jag fick uppmärksamheten. Vad jag fick? En hund som tyckte att JAG var den roliga och intresset för de andra hundarna har minskat VÄLDIGT mycket!

Fast på vilket sätt gör du klart för hunden att så gör man inte?
Jag har ju mitt sätt, jag uteblir med belöningen och gör om tills hunden gör rätt. Kan även peta till på honom, muttra eller flytta honom till rätt position eller liknande. Om det absolut inte funkar så är det ju bättre att lägga ett extremt lätt kommando och sen gå iväg och busa upp hunden.

Sen kan även jag tappa humöret och gå längre än vad jag tycker funkar på min hund.

Knapp

Fan fan fan!!! Jävla skit!
Med två ynka veckor kvar till årets första tävling så går hunden och gör illa tassen:crazy:
Förmodligen trampat på en avsågad buske igår på promenader, såg att hon haltade till, men då jag är extremt nojig just nu (många jag känner som har hundar som skadat sig så jag tror alla hundar haltar..;)) så tänkte jag att det bara var inbillning. Hon visade inga mer tecken heller.
Men imorse låg hon och slickade väldigt på tassen och det var då jag såg det.
Nedanför/på sidan av stora trampdynan har hon ett sticksår. Ser ut som att det bara tatt hål på huden, men svårt att se.
Så har tid hos vet kl.14.

Själv vill jag att min hund hela tiden ska veta vad den ska göra så därför förbereder jag den på ett sätt som jag sedan kan använda på tävling. Tex inför läggande under gång säger jag "ska vi ligga?" (ja, jag vet hur det låter!) och sedan lägger jag hunden snabbt ner innan vi ställer upp på startpunkten. Inför apporteringen säger jag "ska vi ta den?" och så hamnar hunden (förhoppningsis) i det känsloläge som jag vill att hon ska ha inför apporteringen.

Jag gör också mycket förberedande strax innan momenten. Dock lovar jag aldrig honom att han får ligga mitt i alltihopa, stämningen kan bli tryckt ;):D

Knapp

Fan fan fan!!! Jävla skit!
Med två ynka veckor kvar till årets första tävling så går hunden och gör illa tassen:crazy:
Förmodligen trampat på en avsågad buske igår på promenader, såg att hon haltade till, men då jag är extremt nojig just nu (många jag känner som har hundar som skadat sig så jag tror alla hundar haltar..;)) så tänkte jag att det bara var inbillning. Hon visade inga mer tecken heller.
Men imorse låg hon och slickade väldigt på tassen och det var då jag såg det.
Nedanför/på sidan av stora trampdynan har hon ett sticksår. Ser ut som att det bara tatt hål på huden, men svårt att se.
Så har tid hos vet kl.14.

Xo skar upp en trampdyna PÅ tävlingdagen nu senast, han fick tävla ändå. Han ska inte tro att han kommer undan med sjukskrivningar ;)

Han skar ändå upp en flik. Det blödde en del, men när det slutade såg det fint ut. Märktes inget efter att jag hade rengjort det. Hoppas du har samma tur!

*kramen*

Hoppas att det inte var någon större skada och att ni kan tävla ändå!

kl
Får man lägga hunden under "pausen" innan läggandet? Hade för mig att man inte fick det men jag kanske har fel?

Ni som har tränat in att hunden ska ha hakan i marken under platsliggningen, har ni något specifikt kommando på det?
Jag brukar köra med ligg-stanna kvar. Ligg är ju dock ligg i alla situationer (tex läggande under gång) utom "gå och lägg dig" till vardags. Bör jag ha ett annat kommando när han ska ligga länge och med hakan i? För/nackdelar?
Än har vi ju inte kommit så långt att han ligger med hakan i hela tiden, men nu är jag säker på att han vet att det är just det han får klick/godis för iaf. Hade ett mkt bra träningspass nu ikväll. (Och min lista verkar fungera för motivationen!)

Xo skar upp en trampdyna PÅ tävlingdagen nu senast, han fick tävla ändå. Han ska inte tro att han kommer undan med sjukskrivningar ;)

Han skar ändå upp en flik. Det blödde en del, men när det slutade såg det fint ut. Märktes inget efter att jag hade rengjort det. Hoppas du har samma tur!

*kramen*

Halvt kl

Själva skadan verkar hon inte vara så påverkad av, tänkte mer på ev pencillin.. Då är det ju kört med karensen..

Efter vet undersökning så var det precis som jag trodde, ett sticksår som "bara" tatt hål på huden, inget djupare. Dock är ju risken ganska stor för infektioner eftersom det sitter där det gör..
Vetten ville först sätta in en kur med pencillin men efter att ha funderat lire högt för sig själv vänder han sig till mig och frågar vad jag tycker, säger som det är att vi egentligen ska tävla om två veckor och om det finns andra alternativ så vore det kanon!
Så han hämtar nån bakteriedödande salva och går grundligt igenom hur jag ska sköta såret och avslutar med att säga att vid minsta tecken på infektion ska jag ringa honom så får hon en antibiotikakur ändå. Viktigast är ju trots allt att hon blir bra! :)
För övrigt fick vi så sjukt mycket beröm från vetten som sa att jag hade den mest väluppfostrade hund han träffat på mkt länge :D
Han var så imponerad av min lilla tjej att hon så snällt satt blickstilla när han undersökte henne och till och med självmant lyfte på benet när han skulle kolla ;) Han berättade för alla ute i receptionen hur himla duktig hon var och matade i henne massor med godis :D Och Troja som inte ens brukar ta godis från främmande människor tuggade glatt i sig ;)

Ila lägger hakan i backen på "plats". Dock behöver hon MASSOR med stadgeträning innan det kommer sitta en hel platsliggning..

KL

Åh, jag blir tokig.
Vissa dagar är han klockren i fokus och jag känner att vi är tävlingsklara.
Men igår var han totalt ofokuserad, gick och nosade i backen och tittade knappt på mig i fritt följ.

Hur ska jag någonsin känna mig tävlingsklar när det blir så här då och då?

Sen gjorde jag världens dundertabbe igår.
Hoppet har varit vårt säkraste moment, han har aldrig gått runt.
Igår tänkte jag testa brukshopp, att skicka över honom.
Han hoppar över jättefint och jag blir glad och tjoar. Då springer han runt hindret tillbaka till mig. Jag tänkte inte mer på det, men Kingston hade fått en uppenbarelse: Man kan springa RUNT hindret!
Efter det tog det ett antal försök innan han hoppade över hindret igen. SUCK!
Får se vad han gör nästa gång vi tränar.

KL

Det är inte klokt så träningsberoende jag har blivit på bara två veckor :D
Ila är ju halt nu, och ska vila några dagar till. Och jag blir galen!!
Hoppas hon snart är så pass smärtfri att vi iallfall kan köra lite små tricks och lugna moment..

Men vill inte göra massa saker när jag vet att hon har ont i hela kroppen, även om hon säkert skulle göra allt jag bad henne.

Du kanske kan jobba lite för att få upp en förväntan, att det alltid ska vara superduperkul att söka sig till fotposition?

Jobba mer med motivering!

Jag önskar att jag visste hur bara. Han är inte föremålsintresserad alls och tänder inte till av lek. Det är bara godis som motiverar honom, vilket gör träningen lugn och metodisk, men bygger inte upp någon förväntan.
Han leker gärna lite, men det är absolut inte motiverande nog, inte som godis.

Jag har testat massa olika metoder för att försöka bygga upp leklusten, har gått kurs till och med. Men jag har inte lyckats hittills.....

Hmm.. Har du kampat med en strumpa full av köttbullar?
Kampat med tex kaninskinn?
Olika typer av leksaker? Bollar? Trasor? Mjuka djur med päls? Pipleksaker? Pinnar?
Fysisk lek? Där ni brottas och biter i varandra?

Det måste ju finnas nåt som han verkligen gillar, och som han gör vad som helst för att få.
Lever, kycklinghjärta osv - för att testa olika sorters godis.

Även om han nu är en lite lugnare variant av aussie så kan han väl knappast vara värre än min ridgeback? :D

Strumpa med köttbullar har jag faktiskt aldrig testat, det ska göras ikväll!
Dock så brukar han bara sätta sig och titta med bedjande ögon när något gott är på gång, så jag är inte säker på att det kommer att få igång någon lek.
Kaninskinn har jag inte heller testat, hur får man tag på det?

Men vi har kampat, busat, rullat över och under varandra och det fungerar när vi leker. Men när det kommer till träning så är intresset som bortblåst, då är det bara godis som gäller.

Och godiset har ju lugnande effekt, så det blir inte så mycket mer fart i honom av det.
Det är det största problemet i t.ex. läggandet, han lägger sig såååå segt.

Jag pratade just om detta med en tjej i helgen och hon skulle visa hur jag skulle kampa med honom för att det skulle öka motivationen. Men efter 30 minuter tyckte hon att det var bättre att jag fortsatte med godisbelöningarna istället. :p

Om man vill kan man lära de flesta hundar att kampa för godis. I början inte som belöning givetvis, men såsmåningom kan man fasa över det till belöningssituation.

En del hundar lär sig uppskatta kampen för sitt eget värde på detta sett, andra behöver alltid godisbelöning för kamp. Men trots det får man fram de känslor man vill att kampen ska väcka. Värt att testa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka